Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 19:44

naomi schreef:Ik las in een eerder topic over opwekkingsliederen dat je kerkmusicus bent ofzo? Weet het even niet meer precies.

Wil je misschien uitleggen wat dat precies is? (misschien via pb?)

Wat ik denk is dat je een bepaalde studie dan hebt gedaan naar wat voor muziek er goed genoeg is voor in de kerk.
Ik heb dat niet gehad. Wel heb ik veel geleerd over aanbidding en lees ik in de bijbel dat we onder elkaar mogen spreken in psalmen, gezangen en geestelijke (door de Geest geinspireerde) liederen. Dat wil ik doen en daar heb ik niet een hele studie voor nodig om te weten wat dat is.
Wil je misschien reageren op het feit dat er veel opwekkingsliederen zijn die puur vanuit Gods Geest zijn ontstaan? Wat vind je daar van?
Zo ken ik ook een aantal geestelijke liederen die niet in opwekking staan..

Nogmaals, iedereen mag van mij opwekking zingen en spelen. Maar als je een inhoudelijke discussie over opwekkingsliederen wilt voeren moet je niet verwachten dat je te horen krijgt dat opwekkingsliederen goed zijn. Ik onderscheid twee dingen:
A). ik vind ze niet geschikt om in de eredienst te zingen. Maar dat is mijn persoonlijk mening, en mijn 2-erlei bezwaren heb ik reeds eerder kenbaar gemaakt.
B). ze zijn muzikaal te zwak. Dat is niet persoonlijk, dat is het oordeel van in elk geval de meeste musici die verstand hebben van kerkmuziek.

Blijkbaar wil je net zo lang door discussiëren tot je van me hoort dat opwekkingsliederen goed zijn. Dat moment zal nooit aanbreken en daarom is het ook zinloos. Ik heb mijn bezwaren duidelijk verwoord en die zijn niet weggenomen.
Je zegt; er zijn veel opwekkingsliederen die puur vanuit Gods Geest ontstaan zijn. Het zijn dit soort zinsnedes waar ik van gruw. De psalmen, die zijn vanuit Gods Geest ontstaan, omdat ze in de Bijbel staan en omdat de Schrift door God is ingegeven. Van opwekkingsliederen is dat absoluut niet het geval. Integendeel, ik heb alle reden om aan te nemen dat ze juist niet vanuit Gods Geest zijn ontstaan, en wel, omdat ze een zeer eenzijdige visie over de Schrift vertolken. Bovendien geloof ik dat de Geest door de Schrift werkt en daar niets meer aan toevoegt. Zoals jij het nu stelt, zouden opwekkingsliederen tot de canon gerekend moeten worden. God bewaar me.
Uit alles blijkt dat opwekkingsliederen gewoon menselijke produkties zijn, en dan ook nog hele slechte.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2005 21:22

Jas zou je nog even willen aangeven wat je onder opwekkingsliederen verstaat?

Ik heb daar tot nu toe alles wat in de opwekkingsbundels staat onder verstaan. Dus inclusief de op muziek gezette Bijbelteksten (wel geïnspireerd), de oude liederen zoals "een vaste burcht", "liefde was het", "Groot is Uw trouw" en "Wat de toekomst brengen moge" (Voor TK Vaste Rots van mijn behoud staat er niet in). Ik weet dat deze liederen niet oorspronkelijk van opwekking zijn.

Een groot deel van deze muziek is zeer zeker niet Arminiaans. Zeker nu de hymns weer populair worden en er steeds meer Neo-Calvinistische invloeden komen binnen de Engelse richting in deze muziek (via de theologie van bijvoorbeeld Piper, Packer, Keller en Sproul), zijn er ook meer nieuwe nummers die qua tekst en theologische achtergrond goed zijn.

Al staat er ook veel in waar ik minder mee kan. Vaak zijn de teksten bijzonder slecht vertaald (waarbij je aan het Nederlands kunt zien dat het uit het Engels komt). Er zijn ook nummers waar ik echt niets mee kan. Waar mantra's in voor lijken te komen e.d. Maar het gaat gewoon veel te ver om de hele bundel daar onder te scharen.

Muzikaal zit er inderdaad veel troep tussen. Maar het is gewoon pure nonsens om de melodieën van "Ik bouw op U" en "Liefde was het" af te doen als muzikaal slecht. En zoals ik al eerder aangaf er komt ook nu wel muziek bij die qua melodie acceptabel is (dus niet perse erg goed) dan denk ik aan nummers als "In Christ alone".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 26 mei 2005 22:12

jas schreef:Blijkbaar wil je net zo lang door discussiëren tot je van me hoort dat opwekkingsliederen goed zijn. Dat moment zal nooit aanbreken en daarom is het ook zinloos. Ik heb mijn bezwaren duidelijk verwoord en die zijn niet weggenomen.

Dat is niet mijn doel, het is meer dat ik twee kanten van het verhaal wil belichten. Prima dat je zo'n mening hebt, laat het wel een mening zijn. Het is jouw mening die ik niet met je deel. Ik zou ze kunnen wegnemen als je er al enigszins voor open zou staan en als we op hetzelfde level zouden communiceren (heb het er niet over dat iemand op een verkeerd level zit, maar we zitten wel op zeer verschillende levels)

jas schreef:Je zegt; er zijn veel opwekkingsliederen die puur vanuit Gods Geest ontstaan zijn. Het zijn dit soort zinsnedes waar ik van gruw. De psalmen, die zijn vanuit Gods Geest ontstaan, omdat ze in de Bijbel staan en omdat de Schrift door God is ingegeven. Van opwekkingsliederen is dat absoluut niet het geval. Integendeel, ik heb alle reden om aan te nemen dat ze juist niet vanuit Gods Geest zijn ontstaan, en wel, omdat ze een zeer eenzijdige visie over de Schrift vertolken. Bovendien geloof ik dat de Geest door de Schrift werkt en daar niets meer aan toevoegt. Zoals jij het nu stelt, zouden opwekkingsliederen tot de canon gerekend moeten worden. God bewaar me.
jas schreef:r dat je op die manier praat over het werk van Gods Geest. Het gaat mij er niet om dat het tot de canon gerekend moet worden. Het gaat mij erom dat geestelijke liederen zeer bijbels zijn, niks meer en niks minder.

jas schreef:Uit alles blijkt dat opwekkingsliederen gewoon menselijke produkties zijn, en dan ook nog hele slechte.

Dat is wederom jouw mening, die je uiteraard mag hebben, maar niet moet plaatsen als een feit.

jas schreef:Dat is niet persoonlijk, dat is het oordeel van in elk geval de meeste musici die verstand hebben van kerkmuziek.

Een mening die je deelt met musici die verstand hebben van bepaalde kerkmuziek. In vele andere kerken/gemeenten hebben de musici (die verstand hebben van kerkmuziek) een zeer andere mening.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 00:09

naomi schreef:Een mening die je deelt met musici die verstand hebben van bepaalde kerkmuziek. In vele andere kerken/gemeenten hebben de musici (die verstand hebben van kerkmuziek) een zeer andere mening.

Wel, die verloochenen dan zichzelf en zijn het niet waard musici genaamd te worden. Je had het over verschillende levels en daar heb je een punt. Want je begrijpt nl. niet wat ik duidelijk wil maken.
A) ik gun iedereen z'n muziek naar smaak
B) het is geen garantie dat muziek die mensen mooi vinden, ook goed is.

Wat ik voorts niet begrijp is dat men blijkbaar niet tevreden is, totdat iedereen beaamt dat die muziek mooi is. Het wordt gigantisch opgedrongen. Ik zie het in alle kerken, het zijn bijna overal van die ouwe mutsen, nou ja, nog net niet oud, maar zo midden 40, naar de 50 toe, die dat opwekkingsgedoe erdoor willen drammen. En iedereen moet het mooi vinden, of men wil of niet. En het argument is ook vaak nog; de jeugd vindt het zo mooi. Dat is trouwens helemaal niet waar, want de meeste jonge mensen die ik ken vinden er niks aan. Het zijn die ouderen, die niet kunnen accepteren dat ze oud worden, die met dat argument van de jeugd aankomen. Het vals sentiment druipt er meestal af, ook iets waar ik niet tegen kan. Als je sommige mensen opwekking ziet zingen, kijken ze erbij of ze al in de hemel zijn. Het is allemaal zo onwerkelijk, het komt zo onecht over. Kortom: aan mij is opwekking niet besteed, vaak zijn het ook wat labielere mensen die het heel mooi vinden. Dat is geen waardeoordeel ofzo, dat is een feit. Ga het maar eens na. Heel vaak overemotionele mensen, of mensen met een wat labiele persoonlijkheid. Van mij mag dat allemaal maar mij asjeblieft gewoon psalmen en gezangen zingen op goeie, stevige melodieën. Ik zal opwekking dus nooit mooi vinden.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2005 08:44

jas schreef: Als je sommige mensen opwekking ziet zingen, kijken ze erbij of ze al in de hemel zijn. Het is allemaal zo onwerkelijk, het komt zo onecht over.

Ik weet niet waar jij kijkt, of wat je ziet. Ik weet enkel dat dit vooringenomen standpunt van jou niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Gelukkig zijn er mensen die wel wat uitstralen als ze zingen, en niet stil en suf in een kerkbank hangen, maar mensen die door middel van zang God wil prijzen en aanbidden.

Kortom: aan mij is opwekking niet besteed, vaak zijn het ook wat labielere mensen die het heel mooi vinden. Dat is geen waardeoordeel ofzo, dat is een feit.

Veel van mijn vrienden ga naar een Pinkstergemeente. Deze mensen zijn niet labiel, maar juist hele bewuste christenen. Ik vind deze uitspraak dan nogal bewust chargerend en beledigend. Zelf zing ik op zijn tijd ook graag een Opwekkingslied. Jouw zogenaamde feiten zijn niet meer dan een mening van iemand die meent de waarheid in pacht te hebben.

Ga het maar eens na. Heel vaak overemotionele mensen, of mensen met een wat labiele persoonlijkheid. Van mij mag dat allemaal maar mij asjeblieft gewoon psalmen en gezangen zingen op goeie, stevige melodieën.

Van vooroordelen ben jij niet vies, zo blijkt uit deze reactie van jou. Maar goed dat jij niet in Afrika werkt, dan werd je elke zondag helemaal gek van het zingen. Blijkbaar heb jij nog steeds niet in de gaten dat de manier waarop men zingt een bepaalde cultuur en een bepaalde houding t.o.v. God vertegenwoordigt.

Snorbaarder
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Snorbaarder » 27 mei 2005 09:06

jas schreef:Heel vaak overemotionele mensen, of mensen met een wat labiele persoonlijkheid. Van mij mag dat allemaal maar mij asjeblieft gewoon psalmen en gezangen zingen op goeie, stevige melodieën. Ik zal opwekking dus nooit mooi vinden.

Jas denkt dat God precies dezelfde smaak als hem heeft en dat dat ook de enige goede smaak is. Dat is gewoon een feit :D
Who has seen the wind?
Neither you, nor I:
But when the trees bow down their heads,
The wind is passing by.

joepie

Berichtdoor joepie » 27 mei 2005 09:48

Ik wil geen oordeel geven, hou me ten goed.
Maar deze week was mijn man voor een trouwreportage in een kerk waar nog op hele noten werd gezongen.
En hij kon nu niet zeggen dat de mensen er blij van werden.
Ze werden ook nog heel langsaam gezongen, zodat je gerust ondertussen kon indutten.
Of je pakje brood opeten zonder dat het je belemmerde bij het zingen ;-)

Ik weet niet of dat nu echt zingen tot Gods eer is. Of dat je dan toch beter bepaalde opwekkingsliederen kunt zingen. Maar dan niet op hele noten graag ;-)
Ik zeg niet dat ik ze allemaal goed vind, er zijn dingen die Jas noemt die ik ook wel vind opgaan voor opwekking.
Maar niet voor alle.
Je moet wel oppassen dat je niet gelijk maar alles weggooit als blijkt dat er een aantal rotte appels tussen zitten.
Kun je gerust de rest nog wel "eten" maar de rotte doe je dan toch gewoon weg?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 11:12

joepie schreef:Ik wil geen oordeel geven, hou me ten goed.
Maar deze week was mijn man voor een trouwreportage in een kerk waar nog op hele noten werd gezongen.
En hij kon nu niet zeggen dat de mensen er blij van werden.
Ze werden ook nog heel langsaam gezongen, zodat je gerust ondertussen kon indutten.
Of je pakje brood opeten zonder dat het je belemmerde bij het zingen ;-)

Ik weet niet of dat nu echt zingen tot Gods eer is. Of dat je dan toch beter bepaalde opwekkingsliederen kunt zingen. Maar dan niet op hele noten graag ;-)
Ik zeg niet dat ik ze allemaal goed vind, er zijn dingen die Jas noemt die ik ook wel vind opgaan voor opwekking.
Maar niet voor alle.
Je moet wel oppassen dat je niet gelijk maar alles weggooit als blijkt dat er een aantal rotte appels tussen zitten.
Kun je gerust de rest nog wel "eten" maar de rotte doe je dan toch gewoon weg?

Ik vind hele noten net zo erg als opwekking, of mogelijk nog erger.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 11:15

Sabra schreef:
jas schreef: Als je sommige mensen opwekking ziet zingen, kijken ze erbij of ze al in de hemel zijn. Het is allemaal zo onwerkelijk, het komt zo onecht over.

Ik weet niet waar jij kijkt, of wat je ziet. Ik weet enkel dat dit vooringenomen standpunt van jou niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Gelukkig zijn er mensen die wel wat uitstralen als ze zingen, en niet stil en suf in een kerkbank hangen, maar mensen die door middel van zang God wil prijzen en aanbidden.

Kortom: aan mij is opwekking niet besteed, vaak zijn het ook wat labielere mensen die het heel mooi vinden. Dat is geen waardeoordeel ofzo, dat is een feit.

Veel van mijn vrienden ga naar een Pinkstergemeente. Deze mensen zijn niet labiel, maar juist hele bewuste christenen. Ik vind deze uitspraak dan nogal bewust chargerend en beledigend. Zelf zing ik op zijn tijd ook graag een Opwekkingslied. Jouw zogenaamde feiten zijn niet meer dan een mening van iemand die meent de waarheid in pacht te hebben.

Ga het maar eens na. Heel vaak overemotionele mensen, of mensen met een wat labiele persoonlijkheid. Van mij mag dat allemaal maar mij asjeblieft gewoon psalmen en gezangen zingen op goeie, stevige melodieën.

Van vooroordelen ben jij niet vies, zo blijkt uit deze reactie van jou. Maar goed dat jij niet in Afrika werkt, dan werd je elke zondag helemaal gek van het zingen. Blijkbaar heb jij nog steeds niet in de gaten dat de manier waarop men zingt een bepaalde cultuur en een bepaalde houding t.o.v. God vertegenwoordigt.

Je hebt gelijk. Ik heb ook vooroordelen. Dat komt omdat opwekking ook hoort bij een relieuze stroming waar ik totaal niet mee door één deur kan. Ik heb er een aversie tegen ontwikkeld, ben er allergisch voor. Misschien zie ik wel dingen aan mensen die er niet zijn. Zou best kunnen. Wat de muzikale bezwaren betreft; die zijn in elk geval niet gebaseerd op vooroordelen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 27 mei 2005 12:56

jas schreef:Wat de muzikale bezwaren betreft; die zijn in elk geval niet gebaseerd op vooroordelen.

Als leek op dat gebied interesseert mij dat niet. Ik ben vooral gericht op hetgeen ik zing, de manier waarop, en wat je ermee doet. Of de muzikale kwaliteit ver beneden peil is, is niet belangrijk.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 27 mei 2005 13:30

Sabra schreef:
jas schreef:Wat de muzikale bezwaren betreft; die zijn in elk geval niet gebaseerd op vooroordelen.

Als leek op dat gebied interesseert mij dat niet. Ik ben vooral gericht op hetgeen ik zing, de manier waarop, en wat je ermee doet. Of de muzikale kwaliteit ver beneden peil is, is niet belangrijk.

mooi! uiteindelijk gaat het over momenten waarin God kan spreken. Blijf zingen . . .

Scape

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 14:07

Sabra schreef:

Mij interesseert dat dus wel. En je bevestigt mijn vooroordeel. "Ik ben vooral gericht op wat ik zing."

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 mei 2005 15:41

jas schreef:Je hebt gelijk. Ik heb ook vooroordelen. Dat komt omdat opwekking ook hoort bij een relieuze stroming waar ik totaal niet mee door één deur kan. Ik heb er een aversie tegen ontwikkeld, ben er allergisch voor. Misschien zie ik wel dingen aan mensen die er niet zijn. Zou best kunnen. Wat de muzikale bezwaren betreft; die zijn in elk geval niet gebaseerd op vooroordelen.

De mensen van die religieuze stroming (nee, niet allemaal, I know, maar net zo als in welke kerk dan ook) zijn je broeders en zusters. Het doet mij erg veel pijn dat je op die manier over hen spreekt.
Misschien is het goed om ze vanuit liefde te benaderen. Op die manier kun je veel van elkaar (zij net zo goed van jou als jij van hen) leren.

Hiermee doe je trouwens God ook verdriet, aangezien Hij ernaar verlangt dat Zijn Kerk 1 is en door 1 deur kan.
Wat doe je als je in de hemel bent en die mensen tegenkomt?
Laat Gods wil op aarde gebeuren, zoals het ook in de hemel is.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 27 mei 2005 16:07

naomi schreef:
jas schreef:Je hebt gelijk. Ik heb ook vooroordelen. Dat komt omdat opwekking ook hoort bij een relieuze stroming waar ik totaal niet mee door één deur kan. Ik heb er een aversie tegen ontwikkeld, ben er allergisch voor. Misschien zie ik wel dingen aan mensen die er niet zijn. Zou best kunnen. Wat de muzikale bezwaren betreft; die zijn in elk geval niet gebaseerd op vooroordelen.

De mensen van die religieuze stroming (nee, niet allemaal, I know, maar net zo als in welke kerk dan ook) zijn je broeders en zusters. Het doet mij erg veel pijn dat je op die manier over hen spreekt.
Misschien is het goed om ze vanuit liefde te benaderen. Op die manier kun je veel van elkaar (zij net zo goed van jou als jij van hen) leren.

Hiermee doe je trouwens God ook verdriet, aangezien Hij ernaar verlangt dat Zijn Kerk 1 is en door 1 deur kan.
Wat doe je als je in de hemel bent en die mensen tegenkomt?
Laat Gods wil op aarde gebeuren, zoals het ook in de hemel is.

Euh, we zijn nu niet in de hemel. Daar zul je al die verschillen niet hebben, dus maak ik me ook niet druk om de hemel. Ik leef op aarde en daar moet ik rekenschap van geven. Dat geldt ook voor de muziek en voor de liederen die ik zing of speel of maak.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 27 mei 2005 16:10

Het is Gods verlangen dat Zijn Kerk 1 is en jij laat dat verlangen links liggen met het excuus: in de Hemel zal het goed zijn?
We zullen te herkennen zijn aan de onderlinge liefde staat er toch in de bijbel? Wil je niet gaan voor die eenheid en onderlinge liefde?

Ik geloof dat we als christenen 1 kunnen zijn, als we leren in liefde met elkaar om te gaan!

Terug naar “Archief”