naomi schreef:Ik las in een eerder topic over opwekkingsliederen dat je kerkmusicus bent ofzo? Weet het even niet meer precies.
Wil je misschien uitleggen wat dat precies is? (misschien via pb?)
Wat ik denk is dat je een bepaalde studie dan hebt gedaan naar wat voor muziek er goed genoeg is voor in de kerk.
Ik heb dat niet gehad. Wel heb ik veel geleerd over aanbidding en lees ik in de bijbel dat we onder elkaar mogen spreken in psalmen, gezangen en geestelijke (door de Geest geinspireerde) liederen. Dat wil ik doen en daar heb ik niet een hele studie voor nodig om te weten wat dat is.
Wil je misschien reageren op het feit dat er veel opwekkingsliederen zijn die puur vanuit Gods Geest zijn ontstaan? Wat vind je daar van?
Zo ken ik ook een aantal geestelijke liederen die niet in opwekking staan..
Nogmaals, iedereen mag van mij opwekking zingen en spelen. Maar als je een inhoudelijke discussie over opwekkingsliederen wilt voeren moet je niet verwachten dat je te horen krijgt dat opwekkingsliederen goed zijn. Ik onderscheid twee dingen:
A). ik vind ze niet geschikt om in de eredienst te zingen. Maar dat is mijn persoonlijk mening, en mijn 2-erlei bezwaren heb ik reeds eerder kenbaar gemaakt.
B). ze zijn muzikaal te zwak. Dat is niet persoonlijk, dat is het oordeel van in elk geval de meeste musici die verstand hebben van kerkmuziek.
Blijkbaar wil je net zo lang door discussiëren tot je van me hoort dat opwekkingsliederen goed zijn. Dat moment zal nooit aanbreken en daarom is het ook zinloos. Ik heb mijn bezwaren duidelijk verwoord en die zijn niet weggenomen.
Je zegt; er zijn veel opwekkingsliederen die puur vanuit Gods Geest ontstaan zijn. Het zijn dit soort zinsnedes waar ik van gruw. De psalmen, die zijn vanuit Gods Geest ontstaan, omdat ze in de Bijbel staan en omdat de Schrift door God is ingegeven. Van opwekkingsliederen is dat absoluut niet het geval. Integendeel, ik heb alle reden om aan te nemen dat ze juist niet vanuit Gods Geest zijn ontstaan, en wel, omdat ze een zeer eenzijdige visie over de Schrift vertolken. Bovendien geloof ik dat de Geest door de Schrift werkt en daar niets meer aan toevoegt. Zoals jij het nu stelt, zouden opwekkingsliederen tot de canon gerekend moeten worden. God bewaar me.
Uit alles blijkt dat opwekkingsliederen gewoon menselijke produkties zijn, en dan ook nog hele slechte.