Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 26 mei 2005 00:21

essieee schreef:

Wel gedeeltelijk mee eens, al blijven psalmen mijns inziens nummer 1. Het blijven liederen vanuit de Bijbel, God's geinspireerde woord, dus gaan boven opwekkingsliederen.....al luister en zing ik die ook graag!

Dus toen de psalmschrijvers de psalmen dichten werden ze gelijk geïnspireerd? Sorry, maar dat geloof ik niet.

p.s.

Ik zie de bijbel als een boek waarin Gods woord staat, niet als een van kaft tot kaft geïnspireerd is. Dat blijkt ook wel uit de verschillende stijlen, maar dat is een andere discussie.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 mei 2005 00:24

Sabra schreef:
essieee schreef:

Wel gedeeltelijk mee eens, al blijven psalmen mijns inziens nummer 1. Het blijven liederen vanuit de Bijbel, God's geinspireerde woord, dus gaan boven opwekkingsliederen.....al luister en zing ik die ook graag!

Dus toen de psalmschrijvers de psalmen dichten werden ze gelijk geïnspireerd? Sorry, maar dat geloof ik niet.

p.s.

Ik zie de bijbel als een boek waarin Gods woord staat, niet als een van kaft tot kaft geïnspireerd is. Dat blijkt ook wel uit de verschillende stijlen, maar dat is een andere discussie.

Precies..daarin zullen we het dus nooit eens zijn.
Nee, ik geloof dat de Bijbel geinspireerd is en de psalmen wijken niet af van de Bijbel ofso...

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 26 mei 2005 07:06

jas schreef:Ik ben me er van bewust dat dit onderwerp een stokpaardje van me is, maar elke rechtgeaarde musicus zal het met me eens zijn dat de melodieën waarop die opwekkingsliederen getoonzet zijn zeer zwak en weinig geïnspireerd en inspirerend zijn.

Licht er dan ook weer aan wat jij onder rechtgeaarde musicus verstaat, ken er velen die het niet met je eens zijn.

Daarnaast. Inspiratie= ingegeven door de Geest en dat zijn vele opwekkingsliederen zeker wel! Misschien voor je een mening vormt je verdiepen in de herkomst.

essieee schreef: Wel gedeeltelijk mee eens, al blijven psalmen mijns inziens nummer 1. Het blijven liederen vanuit de Bijbel, God's geinspireerde woord, dus gaan boven opwekkingsliederen.....al luister en zing ik die ook graag!

Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat opwekking ook liederen vanuit de bijbel zijn, net zo goed als de psalmen en dat in opwekking ook letterlijke psalmen staan (de Heer is mijn Herder, welzalig de man die niet wandelt enz.)

jas schreef:Ik heb tegen opwekkingsliederen tekstueel de volgende bezwaren:
1. er is geen Schriftuurlijk evenwicht tussen Wet en Evangelie
2. de teksten zijn stuk voor stuk geschreven vanuit en voor 'ware' gelovigen.
3. het is voornl. de mens die centraal staat. Het lijkt in eerste instantie of God centraal staat, maar dat is een farce; immers, uit de meeste teksten komt naar voren dat God maar blij mag zijn met zulke lovende mensen.
4. te veel herhalingen
5. tekst en muzikale omlijsting werken elkaar tegen.

1. Ben ik het niet helemaal mee eens.
1. Heerlijk, waarom zou je als niet 'ware' gelovige God loven? Ik hou van de opwekkingsliederen omdat dit zo is.
3. Dat ligt aan het hart van de mensen die het zingen en niet aan de liederen. Veel liederen komen letterlijk uit de bijbel (bijv. ook uit openbaringen). Wanneer jij dit dus zegt zou dat betekenen dat de bijbel met die invalshoek is geschreven.
4. Kracht van herhaling. Kan me heeeel goed voorstellen dat dit voor jou een tegenargument is. Ik geloof echter in de kracht van herhaling, omdat ik dat in de bijbel ook terug zie.
5. Dat vind ik bij de berijmde psalmen veel sterker, met opwekking heb ik daar geen last van.

Nogmaals: ik vind de berijmde psalmen muzikaal absoluut niet 'zingbaar' in elkaar zitten. Korte zinnen, in een aantal psalmen zit een onlogische muzikale lijn enz. Dus dat is puur een mening die je mag hebben, zolang je ze maar niet verkondigt als feit. Ik heb bij Jas het idee dat hij dat wel doet, zijn mening verkondigen als feit.

Nogmaals, ik heb niks tegen de berijmde psalmen, maar wel tegen het feit dat ze boven opwekkingsliederen geplaatst worden.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2005 07:19

jas schreef:Nou nee, ik geloof niet dat ik de weg kwijt geraakt ben. Integendeel, door alles wat ik op refoweb allemaal lees, weet ik wel zeker dat in elk geval niet ik de weg kwijt geraakt ben. Hou me ten goede, als het aan mij lag, was ik de weg al lang kwijt hoor. Maar de Heere zegent het als je heilig in Zijn Woord gelooft en in de ware leer en daar niets af doet. Maar dat allemaal terzijde. Ik heb tegen opwekkingsliederen tekstueel de volgende bezwaren:
3. het is voornl. de mens die centraal staat. Het lijkt in eerste instantie of God centraal staat, maar dat is een farce; immers, uit de meeste teksten komt naar voren dat God maar blij mag zijn met zulke lovende mensen.
4. te veel herhalingen
5. tekst en muzikale omlijsting werken elkaar tegen

Deels ga ik met je bezwaren mee, al gelden veel van deze bezwaren ook voor het zingen van alleen psalmen.

1. Zoals ik al eerder aangaf is er best een evenwicht te vinden. De verhoudingen in de hele bundel zijn anders dan in de Bijbel, maar dat is ook het geval met de psalmen. Aangezien je toch niet alles zingt is er een evenwichtige "dienst" uit de opwekkingsbundel te halen.
2. Dit is zeker ook het geval voor de psalmen. Het enige uit de psalmen wat je niet tegenkomt in de opwekkingsbundel is het gebed om de ondergang van de vijanden van God en Zijn volk. Dit is trouwens meer een theologisch probleem, omdat veel Christenen (waaronder ik) dit moeilijk kunnen begrijpen, misschien wel verklaren, maar niet echt weten wanneer zo'n gebed gerechtvaardigd is.
3. Ik heb het idee dat dit aan het veranderen is. Aan het begin van de opwekkingsbundel kom je nog teksten tegen als "Ik bouw op U", "Groot is Uw trouw", "Er is een Verlosser", Nu komen ook de oude hymns weer terug met "Liefde was het" (qua melodie ook goed), "Hoe groot zijt Gij", "Genade zo oneindig groot." Ook in het Engelse taalgebied komen er weer teksten die zich met de hymns kunnen meten zoals "There is a Day" en "In Christ Alone" Ook deze teksten zijn ondertussen in opwekking terecht gekomen.
4. Mee eens
5. In sommige gevallen mee eens. Bij vrijwel geen van de eerder door mij genoemde nummers is dat zo, maar je vind het wel bij bijvoorbeeld "Al zal de vijgeboom niet bloeien". Deze tekst is iets serieuzer dan de melodie doet vermoeden. Maar ook hier kan het met psalmen ook behoorlijk fout gaan, de manier waarop ze in sommige kerken gezongen worden werkt niet mee.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 07:28

André schreef:
jas schreef:
André schreef:
jas schreef:Nou nee, ik geloof niet dat ik de weg kwijt geraakt ben. Integendeel, door alles wat ik op refoweb allemaal lees, weet ik wel zeker dat in elk geval niet ik de weg kwijt geraakt ben.
Ach wat een LOLWW, weet je hiermee suggereer je bij mij dat JIJ alles wel weet.
En hoe kom je dr toch bij om jas tegen te spreken, doe toch alstjeblieft niet zo schijnheilig man!!
En als je dat niet kunt laten doe dat dan bij mensen die het met je eens zijn, wil je?

Je kunt me alles verwijten maar niet dat ik schijnheilig ben. Reageer liever inhoudelijk op dit topic, wil je? Ik beweer niet dat ik alles weet, ik beweer dat ik niet de weg ben kwijt geraakt. Moet ik om niet schijnheilig over te komen zeggen dat ik wel de weg ben kwijtgeraakt?
Ik zou toch gek zijn als ik dat beweerde terwijl ik dat zelf niet geloof? Ik weet waar ik voor sta. Jij ook? Of ben jij wel schijnheilig en de weg kwijt, maar zeg je dat niet? Of moet je je gram halen vanuit een ander topic?
Neuh, als ik mijn gram wil halen stop ik wel met posten, maar wie begint er hier nu offtopic te blaten dan?
Integendeel, door alles wat ik op refoweb allemaal lees, weet ik wel zeker dat in elk geval niet ik de weg kwijt geraakt ben.
Alles en Allemaal........Dan ben je toch bijna alwetend.........of iets zachter uitgedrukt, je vind je zelf wel redelijk wijs.

Reageer inhoudelijk op dit topic of stop anders met reageren. Je reageert nu telkens op één zinnetje van me wat je niet aanstaat. Terwijl ik uitgebreid op het onderwerp zelf ben ingegegaan. Ik zou zeggen, bekijk het verder, gezien de toon die je aanslaat ga ik niet verder op je in.
Ik heb jou helemaal niets in de weg gelegd dus het past je niet om op deze manier te reageren. De groeten.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 07:31

parsifal schreef:
jas schreef:Nou nee, ik geloof niet dat ik de weg kwijt geraakt ben. Integendeel, door alles wat ik op refoweb allemaal lees, weet ik wel zeker dat in elk geval niet ik de weg kwijt geraakt ben. Hou me ten goede, als het aan mij lag, was ik de weg al lang kwijt hoor. Maar de Heere zegent het als je heilig in Zijn Woord gelooft en in de ware leer en daar niets af doet. Maar dat allemaal terzijde. Ik heb tegen opwekkingsliederen tekstueel de volgende bezwaren:
4. te veel herhalingen
5. tekst en muzikale omlijsting werken elkaar tegen

Deels ga ik met je bezwaren mee, al gelden veel van deze bezwaren ook voor het zingen van alleen psalmen.

1. Zoals ik al eerder aangaf is er best een evenwicht te vinden. De verhoudingen in de hele bundel zijn anders dan in de Bijbel, maar dat is ook het geval met de psalmen. Aangezien je toch niet alles zingt is er een evenwichtige "dienst" uit de opwekkingsbundel te halen.
2. Dit is zeker ook het geval voor de psalmen. Het enige uit de psalmen wat je niet tegenkomt in de opwekkingsbundel is het gebed om de ondergang van de vijanden van God en Zijn volk. Dit is trouwens meer een theologisch probleem, omdat veel Christenen (waaronder ik) dit moeilijk kunnen begrijpen, misschien wel verklaren, maar niet echt weten wanneer zo'n gebed gerechtvaardigd is.
3. Ik heb het idee dat dit aan het veranderen is. Aan het begin van de opwekkingsbundel kom je nog teksten tegen als "Ik bouw op U", "Groot is Uw trouw", "Er is een Verlosser", Nu komen ook de oude hymns weer terug met "Liefde was het" (qua melodie ook goed), "Hoe groot zijt Gij", "Genade zo oneindig groot." Ook in het Engelse taalgebied komen er weer teksten die zich met de hymns kunnen meten zoals "There is a Day" en "In Christ Alone" Ook deze teksten zijn ondertussen in opwekking terecht gekomen.
4. Mee eens
5. In sommige gevallen mee eens. Bij vrijwel geen van de eerder door mij genoemde nummers is dat zo, maar je vind het wel bij bijvoorbeeld "Al zal de vijgeboom niet bloeien". Deze tekst is iets serieuzer dan de melodie doet vermoeden. Maar ook hier kan het met psalmen ook behoorlijk fout gaan, de manier waarop ze in sommige kerken gezongen worden werkt niet mee.

Vaya con Dios,

parsifal

Ik had ook nog wat muzikale bezwaren. Daar ga je niet op in. Die tellen voor mij zo mogelijk nog zwaarder. Mijn bezwaren zijn dus door je post niet weggenomen.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2005 07:37

Met veel van de muzikale bezwaren ben ik het eens. Al hoeft het voor mij niet perse gewaardeerd te worden door de echte kenners.

Maar goed het lijkt me dat nummers als:
"liefde was het", "Ik bouw op U", "Genade zo oneindig groot" enz. muzikaal goed tot zeer goed in elkaar zitten. en ook vrijwel alle andere nummers die ik genoemd heb hebben acceptabele melodieen, Ook nieuwe liederen als "Er is een dag" en "In Christ alone" kunnen bijvoorbeeld de goedkeuring wegdragen van iemand als organist Arjan Versluis (Die toch vrij kritisch is, en zeker een prof wat muziek betreft).

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 13:55

naomi schreef:
Nogmaals, ik heb niks tegen de berijmde psalmen, maar wel tegen het feit dat ze boven opwekkingsliederen geplaatst worden.

Ik ga niet eens met je in discussie over de muzikaliteit van opwekkingsliederen, omdat je er geen verstand van hebt.
Dat blijkt uit:
1. het feit dat je zegt dat je rechtgeaarde musici kent die opwekkingsliederen goed vinden. Dat kan niet, want die bestaan niet, of het zijn in elk geval geen rechtgeaarde musici.
2. het feit dat je zegt dat de psalmmelodiën van de Geneefse psalmen niet bij de tekst passen. Dat is kolder. Die zijn juist voor elkaar gemaakt, het laat alleen aan de uitvoering vaak te wensen over maar dat ligt niet aan de melodie, maar aan de orgeldraaiers.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 26 mei 2005 14:16

Ja en iemand die de melodie van "Ik bouw op U" afdoet als weinig kwaliteit is ook moeilijk serieus te nemen. Sibelius was gaan Bach, maar weinig kwaliteit is gewoon te min voor zo'n nummer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 26 mei 2005 14:32

jas schreef:1. het feit dat je zegt dat je rechtgeaarde musici kent die opwekkingsliederen goed vinden. Dat kan niet, want die bestaan niet, of het zijn in elk geval geen rechtgeaarde musici.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Mooi verhaal jas, helemaal op het niveau van sommige refowebbers alhier. :mrgreen:

Ik heb niet heel de discussie gevolgd, maar is al een keer afgebakend wat nu precies opwekkingsliederen zijn?

Want als ik eerlijk ben: bij opwekkingsliederen denk ik niet aan: "Groot is Uw trouw", of "Liefde was het".
Is: "Vaste Rots van mijn behoud" ook een opwekkingslied? Ik word er wel opgewekt van.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 26 mei 2005 15:58

jas schreef:
naomi schreef:

Ik ga niet eens met je in discussie over de muzikaliteit van opwekkingsliederen, omdat je er geen verstand van hebt.
Dat blijkt uit:
1. het feit dat je zegt dat je rechtgeaarde musici kent die opwekkingsliederen goed vinden. Dat kan niet, want die bestaan niet, of het zijn in elk geval geen rechtgeaarde musici.
2. het feit dat je zegt dat de psalmmelodiën van de Geneefse psalmen niet bij de tekst passen. Dat is kolder. Die zijn juist voor elkaar gemaakt, het laat alleen aan de uitvoering vaak te wensen over maar dat ligt niet aan de melodie, maar aan de orgeldraaiers.

Mening op mening op mening. Wat zijn rechtgeaarde musici? Datzelfde kan ik zeggen van de opwekkingsliederen.

Kan toch zeggen dat ik vrij veel verstand van muziek heb, maar ja, wat voor muziek is dan de vraag! Denk dat daarin veel verschil ligt bij ons.

Daarnaast denk ik dat je moet uitkijken met wat je over opwekkingsliederen zegt. Vele zijn door de Heilige Geest geinspireerde liederen waar je mi niet zomaar een oordeel over kunt vellen. (Ik weet hoe liederen tot stand gekomen zijn en ken ook mensen die op zo'n zelfde manier soortgelijke liederen krijgen van God). Dat zou namelijk betekenen dat God niet muzikaal is...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 16:04

parsifal schreef:Ja en iemand die de melodie van "Ik bouw op U" afdoet als weinig kwaliteit is ook moeilijk serieus te nemen. Sibelius was gaan Bach, maar weinig kwaliteit is gewoon te min voor zo'n nummer.

Weet je wat ijzersterke en zeer hoogwaardige melodieën zijn? Die van de ned. componist Willem Vogel, uit het liedboek o.a. gez. 252, 301, 350. Dit soort melodiëen worden maar zelden geschreven. Zeer, zeer hoog niveau.
Maar ja, dat je het verschil niet hoort, daar kan ik ook niets aan doen.
En zo perfect passend bij de tekst. Die staan als een huis.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 26 mei 2005 16:06

Mening.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 mei 2005 16:12

naomi schreef:Mening.

Nee, een neus voor kwaliteit.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 26 mei 2005 17:26

Ik las in een eerder topic over opwekkingsliederen dat je kerkmusicus bent ofzo? Weet het even niet meer precies.

Wil je misschien uitleggen wat dat precies is? (misschien via pb?)

Wat ik denk is dat je een bepaalde studie dan hebt gedaan naar wat voor muziek er goed genoeg is voor in de kerk.
Ik heb dat niet gehad. Wel heb ik veel geleerd over aanbidding en lees ik in de bijbel dat we onder elkaar mogen spreken in psalmen, gezangen en geestelijke (door de Geest geinspireerde) liederen. Dat wil ik doen en daar heb ik niet een hele studie voor nodig om te weten wat dat is.
Wil je misschien reageren op het feit dat er veel opwekkingsliederen zijn die puur vanuit Gods Geest zijn ontstaan? Wat vind je daar van?
Zo ken ik ook een aantal geestelijke liederen die niet in opwekking staan..

Terug naar “Archief”