Geloof jij in de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 24 mei 2005 14:47

Kurtyo schreef:Nee, niet per definitie enkel vriendschappelijk... Ik geloof niet in toeval, althans: niet in een leven dat aan elkaar hangt van toeval. Vanuit dat oogpunt geloof ik dat bepaalde ontmoetingen (ook liefdevolle/relationele) onder het kopje 'bij elkaar gebracht' geplaatst zouden kunnen worden.
Dat is iets anders als 'god heeft iemand voor je bestemd'. 1 iemand waarvan God al vantevoren weet dat zij mijn vrouw wordt, etc. Dat geloof ik niet.

Oké... Jouw punt is mij wel duidelijk, Kurtyo. Jij ziet het meer als de samenloop van omstandigheden die God gebruikt om mensen bij elkaar te brengen. Daar zit zeker wat in. Als God van te voren al een passende partner voor ons zou hebben, dan is dat wel een troostvolle gedachte. Dat vind ik, maar ergens zou je dan ook het gevoel kunnen hebben een robot te zijn.
www.cgjf.nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 mei 2005 15:02

Tja, misschien zijn we toch meer robot dan we denken, dat is ook een mogelijkheid, maar dat gaat het menselijk begrip teboven en daarom geloof ik dat ook niet. Verder weet ik niet of God een samenlooop van omstandigheden gebruikt of niet, ik geloof alleen dat er niet 1 ware door God aangewezen wordt. Een logische tegenhanger vanuit christelijke optiek is dus mijn punt over de samenloop van omstandigheden. Echter, of ik daar zelf in geloof doet er niet veel toe. (Het antwoord is, zoals ik nu denk, nee.)

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 mei 2005 15:16

Kgeloof dat God een plan voor je leven heeft, en dat een partner die hij voor je heeft daarin moet passen. Maar ik geloof niet dat dat er persé maar een zou kunnen zijn.

kgeloof iig niet dat je naar de ware zou moeten zoeken, als je gewoon bezighoud met Gods plan voor je leven komt die persoon vanzelf wel in je leven (als dat Gods bedoeling is).

En ja in feite zou iedereen de ware voor je moeten kunnen zijn denk ik, als we iedereen net zo lief zouden hebben als God. Maar helaas houden we niet van iedereen even makkelijk dus vallen er nogal wat kandidaten af ;-). (maar dat is maar een hersenspinsel).
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 24 mei 2005 18:44

@mic schreef:kgeloof iig niet dat je naar de ware zou moeten zoeken, als je gewoon bezighoud met Gods plan voor je leven komt die persoon vanzelf wel in je leven (als dat Gods bedoeling is).

Net zo als bij MissF stel ik nu dezelfde vraag:

Dus de ware bestaat wel?
www.cgjf.nl

M.A.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor M.A. » 24 mei 2005 20:28

volgens mij bestaat de ware niet, anders was ik haar volgens mij al tegen gekomen :lol:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 mei 2005 20:38

M.A. schreef:volgens mij bestaat de ware niet, anders was ik haar volgens mij al tegen gekomen :lol:

NU al?

M.A.
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor M.A. » 24 mei 2005 20:42

essieee schreef:
M.A. schreef:volgens mij bestaat de ware niet, anders was ik haar volgens mij al tegen gekomen :lol:

NU al?

ja ik heb al heel veel blauwtjes gelopen hoor :!:
dus voor mij bestaat ze niet want ik heb nu al zoiets van is dat ze maar dan denk ik van laat maar ze is het tog niet.

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 24 mei 2005 21:16

Volgens mij zijn er inderdaad meerdere personen waar je het goed mee kan vinden. Maar op een gegeven moment kom je één van die personen tegen... of meerdere tegelijk, kun je weer niet kiezen enzo. Maar als het goed is, eindig je er met ééntje...

k Heb m'n vriendje ontmoet in de trein, 5 jaar geleden. Wanneer ik niet in Rdam-Alexpldr op school had gezeten en hij in Amersfoort, dan zou er niet zoveel van terecht zijn gekomen, denk ik... :roll: Wel leuke geschiedenis eigenlijk *hihi*

God is alwetend, dus Hij weet ook echt wel hoe jouw verdere leven er uit ziet... denk ik dan maar... :D
k Dacht eigenlijk altijd dat er nooit iemand zo gek zou zijn om wat met mij te willen en dan ook nog eens vol zou houden, terwijl ik hem toen gewoon al kende... best lachen :P

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 24 mei 2005 21:48

Ik weet niet welke weg je neemt;
de sterren gaan hun baan ten einde
en straks is mij het dichtsbijzijnde,
het langst gewetene weer vreemd.

Maar wat bestond aan zon en maan
en wisseling van de getijden,
het was alleen opdat wij beiden
elkander niet zouden ontgaan.

Wij worden nu nog slechts door tijd
en ruimte van elkaar gescheiden,
maar sta mij op het eind terzijde
als ik de einder overschrijd.

Wij hebben alles nog te goed
wat ons het leven heeft ontnomen:
uit welke verten ook, wij komen
elkaar ten leste tegemoet.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 mei 2005 22:02

Lausnitz schreef:
@mic schreef:kgeloof iig niet dat je naar de ware zou moeten zoeken, als je gewoon bezighoud met Gods plan voor je leven komt die persoon vanzelf wel in je leven (als dat Gods bedoeling is).

Net zo als bij MissF stel ik nu dezelfde vraag:

Dus de ware bestaat wel?

1. Defenieer: "de ware"

2. Wat kun je met de wetenschap van het al dan niet bestaan van "de ware"
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2005 07:50

"De Ware" is voor mij degene waar ik mee getrouwd ben.
Er is geen ander die ik zou willen.
Ook al heb ik genoeg vriendjes gehad, maar die waren niet "de ware" anders was het niet uit gegaan.

André

Berichtdoor André » 25 mei 2005 11:37

joepie schreef:"De Ware" is voor mij degene waar ik mee getrouwd ben.
Die fase heb ik gehad, wat nu. :wink:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mei 2005 13:00

Zelf ben ik geneigd te zeggen dat de ware degene is die God voor dit moment voor mij bedoeld heeft, wat dus volgens mij af en toe kan veranderen en ook soms niemand kan zijn.
Afbeelding

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 25 mei 2005 13:59

Ach, de ene gelooft in de ware, de ander niet... Boeit het eigenlijk?

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2005 14:12

André schreef:
joepie schreef:"De Ware" is voor mij degene waar ik mee getrouwd ben.
Die fase heb ik gehad, wat nu. :wink:

Rest je niets anders dan alleen te blijven.

Terug naar “Archief”