mag een christen voorbehoedsmiddelen gebruiken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 23 mei 2005 22:31

joepie schreef:Je zegt: zoveel kinderen als God geeft.
Maar ergens zal er toch iets gedaan moeten worden om te zorgen dat er geen meer komen. Of dat nu bij het gezin met dat ene kind is of met die twintig. Ook die hebben niet altijd maar gemeenschap gehad, maar ook op een bepaalde manier gepland.
En als je toch niet van plan bent om advies van artsen op te volgen waarom ga je dan naar een arts? Zoals jij een voorbeeld gaf van een vrouw die na haar vierde eigenlijk niet meer zwanger had mogen worden maar toch werd, vind ik dus typisch een voorbeeld van onverantwoordelijkheid.
Het ging hier toevallig goed, maar dat hebben ze dan niet aan zichzelf te danken. Daarin is God goed geweest.
Maar voor hetzelfde geld ( en dat zal in de meeste gevallen zo zijn) is een advies van een arts niet voor niets, en waren er wel problemen gekomen.

En denkend dat je op een natuurlijke manier tussen 20ste en 50ste niet meer zwanger wordt is altijd nog tien jaar waarin het wel kan.
Daarbij zijn vrouwen nog na hun 50ste vruchtbaar. Ook als er al geen menstruatie meer is, of in veel gevallen, menstruaren vrouwen ook nog na hun 50ste. Dat heeft dan weer te maken met ons westerseetpatroon denken de artsen. Dus tegenwordig zijn vrouwen veel langer vruchtbaar dan vroeger.
En ook in die tijd zul je iets aan geboorteregeling moeten doen als je niet zwanger wilt worden.

Dus dan blijft nog steeds de vraag: wat dan?
Maar gewoon doorgaan met gemeenschap hebben en maar zien wat er van komt, of ga je dan verantwoord met elkaar om en zorg je er op een bepaalde manier voor dat je niet zwanger kunt worden.

Want ook met je ontzag voor de wonderen van God; die wondertjes hebben wel opvoeding nodig en kunnen soms knap lastig zijn. Want ze worden nu eenmaal allemaal in zonde ontvangen en geboren.
Ook als Christen is het goed om met je beide benen op de grond te staan en dingen soms gewoon nuchter te bekijken.
Daarmee is er niemand die hier vind dat kinderen geen gave van God is, ook als ze aan geboorteregeling doen.
Maar het is wel zo fijn als elk kind wat God geeft een gewenst kind is.
Daarin geeft Hij ons de verantwoordelijkheid.

"Maar ergens zal er toch iets gedaan moeten worden om te zorgen dat er geen meer komen." Ja. Daar heb je gelijk in. En ik ben er van overtuigd dat God ook hiervoor kan zorgen. En daarmee zeg ik niet dat je er onverantwoord op los moet leven, je hoeft je niet als een beest te gedragen (hoewel het daar soms fatsoenlijker aan toegaat dan bij de mensen), maar wel dat je kunt vertrouwen op God. In andere topics lees ik ook over het vertrouwen in God, etc., waarom dan hier niet?

Ik weet niet wat die ouders van vier kinderen er aan hebben gedaan om er niet meer te krijgen; maar ik weet wel dat die laatste zes niet buiten Gods bedoelingen om op de wereld zijn gekomen. Nergens beweer ik overigens dat die ouders die gezonde kinderen aan zichzelf te danken hebben, misschien kun je dat dan ook beter niet suggereren in je antwoord.
Dat sommige vrouwen nog na hun 50ste kinderen krijgen, dat hoeft toch niets onverantwoords te zijn? Zolang de natuur het toelaat... Of moeten we al grenzen gaan trekken als de kans op een kind met het down-syndroom boven een bepaald percentage komt? We leven hier niet in China...

Ik ben het met je eens dat we nuchter en met beide benen op de grond moeten blijven... Laten we dan wat we kunnen overlaten aan God ook echt aan Hem overlaten. Zelf zou ik de beslissing 'ik wil nu even niet zwanger worden' niet durven nemen, al weet ik wel dat je tijdens een zwangerschap die niet lekker verloopt zoiets gaat denken. Maar daarna? Als het lichaam weer functioneert?

We kennen allemaal de tekst waarin wordt genoemd dat kinderen een zegen zijn... mogen we die dan weigeren? Mogen we voor onszelf besluiten: 'ik heb er nu al 10, een 11e hoeft er echt niet meer bij'? En als dat 11e kindje nu juist wèl geboren moet worden?

Reactie op Windekind en HappyOne: ik zeg niet dat zoveel mogelijk kinderen wíllen per definitie goed is. Een wedstrijdje wie het meeste kinderen kan baren? Arme kids... maar het komt voor, ook in Nederland. Ik doelde op het gebruik van voorbehoedsmiddelen omdat éérst een opleiding moet worden afgemaakt, omdat éérst een beetje carrière moet zijn gemaakt, omdat éérst die wereldreis moet zijn gemaakt, omdat éérst een huis moet worden gekocht, omdat éérst... ikke aan m'n trekken wil komen... Windekind, je noemt het "dat het als je psychisch labiel bent misschien beter is geen kinderen te krijgen", maar tegelijk citeer je mij als ik zeg dat je m.i. wel voorbehoedsmiddelen mag gebruiken als het medisch niet verantwoord is (meer) kinderen te krijgen. De vrouw/moeder heeft maatschappelijke verantwoordelijkheid, het nog niet verwekte kindje niet... Waar wil je naar toe?
Het feit dat we leven in de eindtijd (dat is aan alles te merken), betekent dat 1:1 dat we aan geboortenbeperking moeten doen? Het verband zie ik niet echt, om eerlijk te zijn...

André, ik begrijp je opmerking, maar (zoals ik hierboven zei) je hoeft er ook niet als een beest op los te leven. Natuurlijk heb je je verantwoordelijkheid naar je partner toe (wederzijds). Maar stel dat man en vrouw beiden lichamelijk gezond zijn (een zwangerschap zal niet levensbedreigend zijn), geestelijk en verstandelijk in staat zijn kinderen op te voeden en ook nog zoveel van elkaar houden dat een kind geen 'lijmpoging' is.... tja... dat vind ik het èrg gewaagd besluit om te zeggen 'nu even niet'. Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de mens is om meer op God te vertrouwen en niet alles zelf te willen regelen. (Ok, dat zie je niet alleen op dit gebied, ook nog op tal van andere...)
Nee, ook die grotere auto en dat extra slaapkamertje vind ik geen excuus... (krijg ik nog wel eens te horen). Dat getuigt niet echt van dankbaarheid aan God...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

André

Berichtdoor André » 23 mei 2005 23:01

André schreef:Loezje, ergens mis ik iets in je betoog.
God heeft de mens naar Zijn gelijkenis geschapen en heeft hem de opdracht gegeven om de aarde te beheren.
Natuurlijk is een kind krijgen een wonder, maar het is ook een wonder dat God je middelen geeft om een gezin te "beheren"
Kort door de bocht......ik vind dus dat je de eigenverantwoording van de mens aan de kant gooit.
Loezje schreef:André, ik begrijp je opmerking, maar (zoals ik hierboven zei) je hoeft er ook niet als een beest op los te leven. Natuurlijk heb je je verantwoordelijkheid naar je partner toe (wederzijds). Maar stel dat man en vrouw beiden lichamelijk gezond zijn (een zwangerschap zal niet levensbedreigend zijn), geestelijk en verstandelijk in staat zijn kinderen op te voeden en ook nog zoveel van elkaar houden dat een kind geen 'lijmpoging' is.... tja... dat vind ik het èrg gewaagd besluit om te zeggen 'nu even niet'. Ik denk dat het de verantwoordelijkheid van de mens is om meer op God te vertrouwen en niet alles zelf te willen regelen. (Ok, dat zie je niet alleen op dit gebied, ook nog op tal van andere...)
Nee, ook die grotere auto en dat extra slaapkamertje vind ik geen excuus... (krijg ik nog wel eens te horen). Dat getuigt niet echt van dankbaarheid aan God...
Ik vind het er op los leven totaal iets anders dan de verantwoordelijkheid voor een gezin dragen.
Ik zie ook geen verband m.b.t. gezond zijn en 10 kinderen krijgen.
Wat is dat btw een kind als "Lijmpoging" krijgen, daar zit dan planning bij zou ik denken?
Enneh, "alles" zelf regelen doe je nooit m.i. je doet alles in overleg met God, en biddend met je partner met de hulp van God een gezin "opbouwen" past volgens mij zeker een eigen verantwoording.
Als je met God en je partner biddend tot "iets" komt.
Misschien wil je me nog proberen uit te leggen wat daar gewaagd aan is?

joepie

Berichtdoor joepie » 24 mei 2005 07:37

Volledig met je eens Andre.
Waarom zouden mensen die tien kinderen hebben gekregen wel dat van God hebben verwacht en mensen met vier kinderen niet?
Waarom denk je dat je als je minder kinderen hebt dan veel, je dat niet doet in overleg met God. Waarom ga je eigenlijk al van het negatieve uit?

Je zegt een stuk terug dat je het nogal kwetsend vind voor gezinnen waar geen kinderen kunnen komen wat wij hier bespreken, maar heb je dan niet door dat jij kwetsend bent voor mensen die hier willen praten over een verantwoorde geboorteregeling terwijl ze b.v vier kinderen hebben?
Jij beschuldigt ze eigenlijk van onverantwoord gedrag en niet vertrouwen op God, op ingrijpen waar het niet zou mogen.
Terwijl ik er eigenlijk vanuit ga dat de mensen die hier komen dat wel degelijk goed overwogen doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mei 2005 08:40

En toch blijf ik erbij dat ik geen kind had willen zijn van ouders die me alleen hadden gekregen omdat ze dachten dat God dat zo wilde. Ik ben blij dat mijn ouders graag kinderen wilden. Of ik ze zelf ooit wil weet ik niet, ik weet niet of ik dat trek. Maar m'n moeder zegt: 'Niet iedereen hoeft kinderen te krijgen. Je moet ze alleen krijgen als je dat echt wilt.' Dat heb ik maar goed in m'n oren geknoopt.

Ik denk dat je nooit kunt overzien hoezeer kinderen je leven op z'n kop zetten. Ineens draait alles om de kinderen en dat duurt een aantal jaar. Daar moet je wel wat voor over hebben. Dus ik vind dat je er goed over moet nadenken voordat je een kind op deze verrotte wereld zet.

André

Berichtdoor André » 24 mei 2005 10:18

Lalage schreef:Ineens draait alles om de kinderen en dat duurt een aantal jaar.
Om iets precieser te zijn, dat duurt zolang jij leeft. 8)

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 24 mei 2005 21:42

Loezje schreef:Reactie op Windekind en HappyOne: ik zeg niet dat zoveel mogelijk kinderen wíllen per definitie goed is. Een wedstrijdje wie het meeste kinderen kan baren? Arme kids... maar het komt voor, ook in Nederland. Ik doelde op het gebruik van voorbehoedsmiddelen omdat éérst een opleiding moet worden afgemaakt, omdat éérst een beetje carrière moet zijn gemaakt, omdat éérst die wereldreis moet zijn gemaakt, omdat éérst een huis moet worden gekocht, omdat éérst... ikke aan m'n trekken wil komen... Windekind, je noemt het "dat het als je psychisch labiel bent misschien beter is geen kinderen te krijgen", maar tegelijk citeer je mij als ik zeg dat je m.i. wel voorbehoedsmiddelen mag gebruiken als het medisch niet verantwoord is (meer) kinderen te krijgen. De vrouw/moeder heeft maatschappelijke verantwoordelijkheid, het nog niet verwekte kindje niet... Waar wil je naar toe?
Het feit dat we leven in de eindtijd (dat is aan alles te merken), betekent dat 1:1 dat we aan geboortenbeperking moeten doen? Het verband zie ik niet echt, om eerlijk te zijn...
Waar wil ik naartoe? Ik erger me eraan dat mensen er altijd van uitgaan dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen (bijna) altijd voortvloeit uit egoïsme. Dat van die gezondheid noemde ik maar even, maar daar had jij het inderdaad ook al over. Maar dat is niet de enige reden. Wat ik zelf erg belangrijk vind is dat zoveel mensen als er op de wereld zijn echt een enorme belasting voor het milieu vormen. Wanneer we met z'n allen stoppen met autorijden is dat mooi, maar als het geboortecijfer over de hele wereld zo hoog blijft gaat er ook iets werkelijk mis.
Ik weet niet goed of een eenkindpolitiek bijv. een oplossing is, maar ik denk niet dat we goed zorg dragen voor Gods schepping door zonder meer veel kinderen te krijgen.
En ik zie ook niet in waarom het argument van rentmeesterschap minder zwaar zou wegen dan het argument van de zegen van kinderen. Begrijp je wat ik bedoel? Ik begrijp alle argumenten tegen geboortebeperking wel, maar ik vind ze niet per definitie zwaarder wegen dan de argumenten voor.
(Om misverstanden uit de weg te ruimen: alle grote gezinnen die ik ken maken een positieve indruk op me. Dus van mij zul je echt niets horen over aandachttekort of iets dergelijks.. :))

Windekind
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 24 mei 2005 21:56

André schreef:1) Ik vind het er op los leven totaal iets anders dan de verantwoordelijkheid voor een gezin dragen.
2) Ik zie ook geen verband m.b.t. gezond zijn en 10 kinderen krijgen.
3) Wat is dat btw een kind als "Lijmpoging" krijgen, daar zit dan planning bij zou ik denken?
4) Enneh, "alles" zelf regelen doe je nooit m.i. je doet alles in overleg met God, en biddend met je partner met de hulp van God een gezin "opbouwen" past volgens mij zeker een eigen verantwoording.
Als je met God en je partner biddend tot "iets" komt.
Misschien wil je me nog proberen uit te leggen wat daar gewaagd aan is?

Ja, dat wil ik wel proberen; heb even opsomming gemaakt:
1) Ehm... ik beweer toch nergens dat er op los leven en verantwoordelijkheid dragen samengaan? Ik zeg juist dat je je niet als een beest zonder rede hoeft te gedragen....
2) We draaien het even om; zie je wel verband tussen niet gezond zijn en 10 kinderen krijgen? Nou, dat bedoel ik dus. Stel dat een moeder een bepaalde ziekte heeft dat het daardoor riskant is om kinderen te krijgen... 'k Denk dat je dan wel moet kiezen voor de maatschappelijke verantwoordelijkheid die de moeder heeft. Duidelijk?
3) Een kind als lijmpoging zie je nog wel 'ns bij huwelijken die op de klippen dreigen te stranden. Een kind moet dan het huwelijk 'lijmen' en is dan wel degelijk 'gepland'. Nou, 'k denk ook niet dat je op die manier kinderen moet verlangen.
4) 'k Ben het met je eens dat we àlles met Gods hulp moeten doen. Maar zie jij voorbehoedsmiddelen dan als een hulpmiddel van God? Bij periodieke onthouding kan ik me daar nog iets bij voorstellen... hij is natuurlijker dan ieder ander middel en ook nog eens betrouwbaarder en minder schadelijk...

André

Berichtdoor André » 24 mei 2005 22:03

Loezje schreef:4) 'k Ben het met je eens dat we àlles met Gods hulp moeten doen. Maar zie jij voorbehoedsmiddelen dan als een hulpmiddel van God? Bij periodieke onthouding kan ik me daar nog iets bij voorstellen...
Ja dat zie ik als een hulpmiddel van God.
Periodieke onthouding is een leuke oplossing op papier.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 24 mei 2005 22:08

joepie schreef:Volledig met je eens Andre.
Waarom zouden mensen die tien kinderen hebben gekregen wel dat van God hebben verwacht en mensen met vier kinderen niet?
Waarom denk je dat je als je minder kinderen hebt dan veel, je dat niet doet in overleg met God. Waarom ga je eigenlijk al van het negatieve uit?

Je zegt een stuk terug dat je het nogal kwetsend vind voor gezinnen waar geen kinderen kunnen komen wat wij hier bespreken, maar heb je dan niet door dat jij kwetsend bent voor mensen die hier willen praten over een verantwoorde geboorteregeling terwijl ze b.v vier kinderen hebben?
Jij beschuldigt ze eigenlijk van onverantwoord gedrag en niet vertrouwen op God, op ingrijpen waar het niet zou mogen.
Terwijl ik er eigenlijk vanuit ga dat de mensen die hier komen dat wel degelijk goed overwogen doen.

Joepie, waarom ga je zo letterlijk op de aantallen in? Ik had er ook 2 en 20 neer kunnen zetten... maar dat terzijde.
Als iemand zich gekwetst voelt; excuses daarvoor, dat was absoluut niet mijn bedoeling. Om jouw voorbeeld te nemen, iemand met vier kinderen: ik heb geen bezwaar tegen geboortenregeling mits daarvoor een anders dan materiële noodzaak is (bv medisch). Als ten diepste het 'ik' aan het "nu even niet" ten grondslag ligt zijn we fout bezig... En nu hoef ik geen uitputtende opsomming te geven, we kunnen allemaal voor onszelf bepalen wat onze diepste motivatie achter een beslissing is.

Als ik bv zou besluiten een jaartje geen kind te willen omdat het toch wel èrg druk (en tijdens de zwangerschap bén je al zo moe) is met twee kids zo snel na elkaar, dan ben ik fout bezig... En zo kan ik nog wel meer redenen verzinnen waarom ik het even niet zou willen...
Mocht het zijn dat een zwangerschap, snel na de vorige, niet verantwoord zou zijn omdat dat (meer dan normaal bij een zwangerschap behorende) psychische en/of lichamelijke problemen zal geven, dat ligt het anders, dan is er een medische noodzaak om even te wachten.

André

Berichtdoor André » 24 mei 2005 22:13

@Loezje, toch is mijn gevoel bij jou postings (ff een beetje bot misschien) hoe meer kinderen hoe meer je Gods wil doet.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 24 mei 2005 22:19

windekind schreef:Waar wil ik naartoe? Ik erger me eraan dat mensen er altijd van uitgaan dat het gebruik van voorbehoedsmiddelen (bijna) altijd voortvloeit uit egoïsme. Dat van die gezondheid noemde ik maar even, maar daar had jij het inderdaad ook al over. Maar dat is niet de enige reden. Wat ik zelf erg belangrijk vind is dat zoveel mensen als er op de wereld zijn echt een enorme belasting voor het milieu vormen. Wanneer we met z'n allen stoppen met autorijden is dat mooi, maar als het geboortecijfer over de hele wereld zo hoog blijft gaat er ook iets werkelijk mis.
Ik weet niet goed of een eenkindpolitiek bijv. een oplossing is, maar ik denk niet dat we goed zorg dragen voor Gods schepping door zonder meer veel kinderen te krijgen.
En ik zie ook niet in waarom het argument van rentmeesterschap minder zwaar zou wegen dan het argument van de zegen van kinderen. Begrijp je wat ik bedoel? Ik begrijp alle argumenten tegen geboortebeperking wel, maar ik vind ze niet per definitie zwaarder wegen dan de argumenten voor.
(Om misverstanden uit de weg te ruimen: alle grote gezinnen die ik ken maken een positieve indruk op me. Dus van mij zul je echt niets horen over aandachttekort of iets dergelijks.. :))
Windekind

Windekind, ik snap je opmerkingen. Hmm... ik denk dat wij met zoveel mensen de wereld niet minder leefbaar hóéven maken... als we maar de goede dingen zouden doen. Overigens leert de wereldgeschiedenis wel dat overbevolking zichzelf oplost, hetzij door oorlogen, rampen en andere trieste zaken. Maar dat is meer voor een ander topic, in het kader van voorbehoedsmiddelen past het niet echt. :wink:

Over de eenkindpolitiek: hier heb ik een paar jaar geleden voor mijn studie onderzoek naar gedaan (De invloed van de éénkindpolitiek op de Chinese economie). Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat zoiets sociaal-economisch een ramp wordt: je krijgt een omgekeerde pyramide in je bevolking: veel oud, weinig jong om voor de ouden te kunnen zorgen. De Chinezen komen er de laatste jaren niet voor niets op terug: twee kinderen mag ook weer; boeren mogen er zelfs nog één of twee meer hebben. Maar voordat deze kindjes met broertje of zusje aan het werk zijn moeten hun ouders wèl de zorg dragen voor al die oude mensen. Overigens zitten aan die éénkindpolitiek nog veel meer psychologische haken en ogen die op hun beurt weer invloed hebben op de economie/welvaart; 'k denk niet dat dit een aanrader is :wink:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 24 mei 2005 22:31

André schreef:@Loezje, toch is mijn gevoel bij jou postings (ff een beetje bot misschien) hoe meer kinderen hoe meer je Gods wil doet.

Nou, dan probeer ik het nog één keer; misschien dat je dat gevoel dan kwijtraakt...
Het gaat niet om de hoevéélheid kinderen... Ook iemand met 15 kinderen kan aan geboortenbeperkingen en geboortenregeling doen. en iemand met 1 kind kan hier wel nooit aan hebben gedaan...

Het gaat mij om het 'ik' wat je vaak tegenkomt als mensen 'even geen kinderen willen'. Ik kom dit dagelijks tegen en ten diepste zit er dan toch vaak een materieel motief achter hun beslissing. En dáár kan ik dus niet zo goed tegen... Voor alle duidelijkheid: als het gaat om "het is voor mij levensbedreigend" is dat wat anders dan "het is voor ons erg druk".

Ja, het is zeker druk als je twee of drie kinderen snel achter elkaar krijgt. Maar geeft dat dermatie psychische of lichamelijke problemen dat je er vanaf moet zien? Ik weet van een gezin waarvan de vader psychisch niet zo sterk is. Wanneer er een kindje is heeft hij gewoon heel veel tijd nodig om aan die nieuwe verantwoordelijkheid te wennen... Hij is regelmatig overspannen en moet soms worden opgenomen. Ook in deze situatie kan ik me voorstellen dat het medisch niet verantwoord is kinderen te krijgen; al ligt het hier niet aan de moeder.

Overigens ben ik het wel met je eens dat periodieke onthouding op papier leuk en makkelijk klinkt de praktijk is wat weerbarstiger :wink: Misschien moet ik hier even een collega citeren: "maar we gaan het toch proberen" :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2005 07:28

Je probeert het om elke keer weer te zeggen dat je het zo niet bedoelt, maar vervolgens komt er weer een opmerking die het tegendeel bewijst.
Je spreekt eigenlijk alleen maar als geldende reden over een moeder die door ziekte geen kinderen meer zou mogen krijgen, maar als de moeder nog moe is van een vorige bevalling en ze het niet aan kan om snel achter elkaar kinderen te krijgen, dus dat ze er meer dan een jaar tussen zou willen hebben zitten dan mag het weer niet.
Moeheid is geen optie om een zwangerschap uit te stellen vind jij.
De enige reden die jij dus geoorloofd vind is: levensbedreigend.
Nu ik denk dat je er daar weinig van zult tegen komen tegenwordig.
Daarbij heb je in een eerdere posting aangegeven dat je dat ook maar met een korrel zou moet nemen want er was tenslotte een gezin wat ook niet meer zwanger mocht worden, en er toch nog 5 heeft gekregen! Sjonge wat goed van ze! Vond je.

En je blijft er nog steeds vanuit gaan dat mensen het met verkeerde bedoelingen doen.
Aan geboorte regeling dan.
Ik denk dat je er maar eens mee moet beginnen om van het goede uit te gaan.
Als er niet meer dan een aantal kinderen komen, of er een langere periode tussen zit dan jij goed acht, dan zal dat om een verantwoorde reden zijn. Zeker verantwoordt voor dat gezin.
Het is niet aan jou om te bepalen of ze het wel goed overwogen hebben.
Daar mag je gerust van uit gaan.
Ik kom juist niet zo veel mensen tegen die het om materiele zaken doen, maar die het doen met goede motieven en op een verantwoorde manier.

Ik denk inderdaad dat de pil een van God gegeven middel is wat je kunt gebruiken. Ik zelf pleit meer voor de natuurlijke manier, maar ook dat is heel gewoon geboorte regeling. Want die is heel goed te doen, als je het maar goed doet. Maar dat geld voor ook voor de pil.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 25 mei 2005 08:19

Loezje schreef:ik heb geen bezwaar tegen geboortenregeling mits daarvoor een anders dan materiële noodzaak is (bv medisch). Als ten diepste het 'ik' aan het "nu even niet" ten grondslag ligt zijn we fout bezig... En nu hoef ik geen uitputtende opsomming te geven, we kunnen allemaal voor onszelf bepalen wat onze diepste motivatie achter een beslissing is.

Als ik bv zou besluiten een jaartje geen kind te willen omdat het toch wel èrg druk (en tijdens de zwangerschap bén je al zo moe) is met twee kids zo snel na elkaar, dan ben ik fout bezig... En zo kan ik nog wel meer redenen verzinnen waarom ik het even niet zou willen...
Mocht het zijn dat een zwangerschap, snel na de vorige, niet verantwoord zou zijn omdat dat (meer dan normaal bij een zwangerschap behorende) psychische en/of lichamelijke problemen zal geven, dat ligt het anders, dan is er een medische noodzaak om even te wachten.

Ik zie niet echt het verschil tussen het eerste en het tweede voorbeeld...je mag wel voorbehoedsmiddelen gebruiken als het lichamelijk/psychisch problemen zal geven....maar als je twee kids hebt en je bent al erg moe en erg druk en je wordt toch weer zwanger kun je wachten op de lichamlijke/psychische problemen...dus bespaar jezelf de moeite en neem een jaartje rust...
Maar goed dan nog waarom zou je niet voor jezelf mogen zorgen?? Waarom mag je niet zeggen ik heb twee kids ben moe heb er genoeg van ik wil ff of misschien wel nooit meer zwanger worden...? Misschien heeft God wel liever dat je een btje voor jezelf zorgt....
stomp niet af, blijf slijpen

joepie

Berichtdoor joepie » 25 mei 2005 09:22

gurl schreef:Misschien heeft God wel liever dat je een btje voor jezelf zorgt....

Inderdaad. wat hebben kinderen aan een moeder die altijd maar te moe is om b.v. met ze te spelen?
Je hebt niet alleen kinderen omdat je ze nu eenmaal krijgt, maar vooral om ze op te voeden. En voor ze te zorgen.

Kinderen opvoeden is gewoon een hele klus.
Daar heb je de tijd en energie voor nodig.
Dat kost je alle energie die je hebt soms, en je bent verantwoordelijk voor ze. Ook dat is niet niks.
God geeft je inderdaad kinderen en dat is een groot goed als dat je mag overkomen. Daar mag je Hem ook dankbaar voor zijn, zeker, moet je Hem dankbaar voor zijn.
Maar Hij geeft je ook de opdracht erbij om goed voor ze te zorgen, je krijgt ze te leen. En iets wat je leent daar wil je wel zo goed mogelijk voor zorgen.
Er is zo een gezegde: vader worden is niet moeilijk, maar vader zijn, dat is pas moeilijk.
Zo geld dat voor beide ouders.

Terug naar “Archief”