andere godsdienten: van de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hetsgaapje

andere godsdienten: van de duivel?

Berichtdoor hetsgaapje » 23 mei 2005 20:10

Zijn alle niet-christelijke religies een verzinsel van de duivel?
Laatst gewijzigd door hetsgaapje op 23 mei 2005 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

brammetje
Mineur
Mineur

Re: andere godsdienten: van de duivel?

Berichtdoor brammetje » 23 mei 2005 20:30

hetsgaapje schreef:Kun je zeggen dat alle niet-christelijke religies van de duivel zijn?

Kun je zeggen dat alle religie's niet van de duivel zijn
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

Bharat

Berichtdoor Bharat » 23 mei 2005 20:47

wil nou echt dat we hier serieus op ingaan............ ik
:oops: me diep.

stef
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor stef » 23 mei 2005 20:50

Ja alle niet christelijke religies zijn van de duivel,
van wie zouden ze anders moeten zijn?
God? - dan zou Hijzelf dus Zijn eerste gebod overtreden hmmm...
en meer machten zijn er volgens de bijbel niet hier op deze aarde dus andere opties valllen al direct af
God is The one and only

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 mei 2005 21:00

Ik denk idd dat stef gelijk heeft.

Satan kan heel mooi waarheid verdraaien en dat is wat je ziet in andere religies. Het lijkt allemaal heel mooi en logisch, maar is een verdraaide waarheid, dus leugen. Veel religies hebben ook overeenkomsten met het christendom, omdattie niks zelf kan verzinnen :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mei 2005 21:11

Nee het komt van de mens, niet van Satan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 23 mei 2005 22:10

en wie zou de mens het dan influisteren????
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 23 mei 2005 22:14

Zijn niet alle religies van de duivel, inclusief (christelijke) religies.
Het echte geloof in Christus is toch geen religie. Ik voel me in ieder geval niet religieus, geloof niet zo in eigen werken. Het grote verschil met andere geloven of religies is dat zij zeggen wat je allemaal wel en niet voor God moet doen om bij hem in de smaak te vallen. Bij Christenen gaat het er juist om wat God allemaal voor ons heeft gedaan. Dat is toch een wereld van verschil.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 mei 2005 22:58

Ik weet niet of je zo stellig kunt ontkennen dat Satan er ook de hand in heeft, maar het is zeker goed te beseffen dat zulke zaken ook uit de mens voortkomen. Ik heb in mijn reformatorische opvoeding altijd meegekregen dat we te strijden hebben tegen de Satan, de wereld en ons eigen vlees. Tegenwoordig wordt alles wat niet uit God is toegeschreven aan de Satan. Persoonlijk vind ik de reformatorische benadering dan stukken gebalanceerder. Let's face it: we hebben geen influisteringen van Satan nodig om tegen God in te gaan. Het zit in ons allemaal....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 23 mei 2005 23:49

In alle religies zitten waarheden en wijsheden, het is dus niet zo dat je alles als leugen kan afmaken. De chinese wijsheden zijn ook niet allemaal uit de duim gezogen en in de koran staan ook goede dingen, waar je dus fout mee om kan gaan.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2005 00:06

Raido schreef:Nee het komt van de mens, niet van Satan.

Klopt. Maar wel mede mogelijk gemaakt door de duivel. Daar liepen we in het paradijs achter aan... het is als je naar de zondeval kijkt inderdaad ook van de duivel. Zoals alles waar God niet mee gediend wordt.

Verder hier over discussieren lijkt me niet zo zinnig. Inderdaad, komt het van God? Nee? Waar komt het dan vandaan? Van satan... en natuurlijk van mensen... maar die twee dingen sluiten elkaar helaas niet uit.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 24 mei 2005 09:28

Het goede in een valse godsdienst is niet verkeerd.

Augustinus roemt Plato omdat hij zo dicht bij de waarheid kwam, met zijn filosofische gedachten. Een religie die uitgaat van een hogere macht heeft al één positief punt: de hogere macht wordt erkend.

Zo schijnen er religies te zijn die de verlossing van hun God verwachten. Met andere woorden, waar de onmacht van de mens en de macht van God in naar voren komen. Deze mensen hebben/hadden alleen nog nooit van het Christendom gehoord. Hoe vals is deze godsdienst dan nog? Zou het echt van de satan komen dat deze mensen hun heil in hun God zoeken?

Ziehier enkele gedachten uit TK's hoofd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mei 2005 09:42

Andere (valse) godsdiensten kun je volgens mij vergelijken met het menselijke zoeken en tasten naar God. Maar de mens is verblind en ontvangt alleen het licht om Hem te zien (in het geloof) door de Heilige Geest. Zo spreekt Paulus er volgens mij ook over als hij de filosofen op de Areopagus toespreekt:

Hand. 17:26 En heeft uit een bloede het ganse geslacht der mensen gemaakt, om op den gehelen aardbodem te wonen, bescheiden hebbende de tijden te voren geordineerd, en de bepalingen van hun woning;
27 Opdat zij den Heere zouden zoeken, of zij Hem immers tasten en vinden mochten; hoewel Hij niet verre is van een iegelijk van ons.
28 Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij; gelijk ook enigen van uw poeten gezegd hebben: Want wij zijn ook Zijn geslacht.
29 Wij dan, zijnde Gods geslacht, moeten niet menen, dat de Godheid goud, of zilver, of steen gelijk zij, welke door mensenkunst en bedenking gesneden zijn.
30 God dan, de tijden der onwetendheid overzien hebbende, verkondigt nu allen mensen alom, dat zij zich bekeren.

Paulus erkent hier met de aanhaling van de schrijver Aratus, dat de valse religies soms best wel ware dingen kunnen zeggen, maar tot de echte (zaligmakende) kennis van God kun je middels die religies niet komen. Aanhangers van die religies zijn als blinden die tasten naar de weg, maar hem niet vinden. Paulus komt op de Areopagus die weg verkondigen.

Dus de valse religies zijn op zijn best een menselijke poging om tot God te naderen.
Bij de ware religie is het God Die tot ons komt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mei 2005 10:08

stef schreef:Ja alle niet christelijke religies zijn van de duivel,
van wie zouden ze anders moeten zijn?

En de joden dan?

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 10:25

Klaas schreef:

Ik weet niet of je zo stellig kunt ontkennen dat Satan er ook de hand in heeft, maar het is zeker goed te beseffen dat zulke zaken ook uit de mens voortkomen. Ik heb in mijn reformatorische opvoeding altijd meegekregen dat we te strijden hebben tegen de Satan, de wereld en ons eigen vlees. Tegenwoordig wordt alles wat niet uit God is toegeschreven aan de Satan. Persoonlijk vind ik de reformatorische benadering dan stukken gebalanceerder. Let's face it: we hebben geen influisteringen van Satan nodig om tegen God in te gaan. Het zit in ons allemaal....

Klaas

Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Maar dat is enigszins off topic.

Terug naar “Archief”