jas schreef:Hoewel ik weet dat je er geen snars van meent wat je hier schrijft,
Ik meen er meer van dan jij denkt. Ik geloof namelijk wel in een almachtige, alwetende en onfeilbare God Die alles in de hand heeft, en alles precies laat gebeuren zoals Hij het wil.
vind ik wel dat je hier goede punten maakt. Je confronteert Klaas hier wel met de gevolgen van zijn inconsistente redeneringen. Petje af.
En ik ben het er nog mee eens ook. Je bevestigt hier voluit de gereformeerde theologie.
Ik moet zeggen dat ik de gereformeerde theologie - en daarmee jouw standpunt - gewoon beter vind dan die van Klaas. Gods almacht en alwetendheid komen daarin tenminste recht tot uiting. Toch heb ik ook daarbij vragen op grond van de bijbel. (En buiten de bijbel al helemaal, maar daar gaat het hier niet om.)
Die vragen heb ik al een keer gepost, maar ik plaats ze nog maar een keer:
Collateral schreef:jas schreef:Collateral schreef:Het is onzin om te stellen dat de wil van God dat alle mensen zalig worden een 'wil des bevels' is. Het heeft niks met een bevel te maken. Het is gewoon Gods wil. Omdat men het zo wil voorstellen dat God het uiteindelijk niet wil, onderscheidt men twee soorten willen. De zaken worden dus verdraaid om een bepaalde kant op te kunnen, want nergens in de bijbel staat dat God twee willen heeft. Wie twee willen heeft heeft een gespleten persoonlijkheid, en God heeft dat niet. God is onveranderlijk en ook Zijn wil verandert niet.
Je daast. Uit de Schrift blijkt duidelijk dat er bij God sprake is van een geopenbaarde wil en een verborgen wil. De geopenbaarde wil is wat Hij ons door Zijn Woord te kennen geeft, de verborgen wil is wat Hij besloten heeft. Dat wil dus geenszins zeggen dat Zijn wil veranderlijk is want er is bij God geen verandering of schaduw van omkering. Dit blijkt al duidelijk in Genesis als God zegt dat de mens niet van de boom der kennis des goeds en des kwaads mag eten. Het eten daarvan is dus tegen Gods wil. Maar is dan het Schriftwoord niet waar wat zegt "wie zal Zijn wil wederstaan"? O ja zeker, want hoewel God niet wil; d.w.z. hoewel God het er uitdrukkelijk niet mee eens is dat de mens toch van die boom eet, heeft Hij tevens besloten het eten daarvan niet te zullen verhinderen. M.a.w. God heeft naar Zijn verborgen Raad of Wil besloten de zonde toe te laten, zonder Zelf daarvan de autheur te zijn. Want de mens was volkomen vrij om wel of niet te zondigen. Daarom is het voluit onschriftuurlijk om te zeggen dat Gods wil niet onderscheiden moet worden naar een geopenbaarde en een verborgene, oftewel een mededelende en een besluitende.
Met andere woorden: God vindt het niet leuk dat de mens zondigt, God zou wel graag willen dat alle mensen zalig worden, maar als de mens tegenwerkt: helaas. Of eigenlijk toch niet helaas, want het loopt allemaal volgens plan.
Ik onderscheid in dat geval inderdaad twee willen: de alwetende 'besluitende' wil en de onwetende 'mededelende' wil. De alwetende wil is de wil die alles stuurt, en de onwetende wil is de wil die daar geen weet van heeft, en probeert mee te sturen in dat proces. De onwetende wil kán geen weet hebben van de alwetende wil, want anders zou hij liegen.
Ik hoop dat dit een goede omschrijving is, zo nee, dan zou ik graag weten hoe ik het wel moet begrijpen. Zo ja, de volgende vragen:
* Hoe kan het dat een deel van God onwetend is?
* Hoe kan het dat Gods alwetende wil toestaat dat Zijn onwetende wil dingen wil die helemaal niet zullen gebeuren?
* Zou het niet meer van almacht getuigen als God ook zijn onwetende wil zou bevredigen? (God doet immers alles wat Hem begeert?)