2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mei 2005 21:59

essieee schreef:
broeloe schreef:Ik had sinds kort verkering met een meisje die het ook heeft uitgemaakt om het geloof. Zij mocht naar haar eigen kerk (Chr. Ger.), maar ik wilde ook naar een kerk van mijn eigen richting (Ger. Gem.) en daar kon ze niet mee leven. want 2 geloven op 1 kussen.........
Ik snap het nog steeds niet.... :(

Nou sorry hoor, maar dat is toch kolder, niets twee geloven toch?
Grr, dat denken inn hokjes :mrgreen: :mrgreen:

(sterkte jongen)

Toch vind ik dat je daar te gemakkelijk over denkt. Er is m.i. wel degelijk sprake van 2 geloven. Hoewel je natuurlijk binnen de GG zelf ook voldoende diversiteit aantreft waarop je die term zou kunnen loslaten. Ik zou dan best benieuwd zijn hoe mensen daar dan mee zouden omgaan. Allebei naar je eigen ger.gem? De één naar Moerkerken en de ander naar Vreugdenhil? Grappig en triest.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 mei 2005 22:38

Je moet mijns inziens wel samen naar de kerk gaan, lijkt me het gezondste. En als je je eigen kerk zo belangrijk vindt, dat je geen compromis wil sluiten, moet je het maar uitmaken. That's it.

Mijn moeder was refo, m'n vader katholiek en toen zijn ze samen NGK geworden. Het kan dus wel ;)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mei 2005 22:51

Lalage schreef:Je moet mijns inziens wel samen naar de kerk gaan, lijkt me het gezondste. En als je je eigen kerk zo belangrijk vindt, dat je geen compromis wil sluiten, moet je het maar uitmaken. That's it.

Ja, dat is natuurlijk wel zuur en tegen het vlees in, maar het is wel het beste. En ik kan het weten.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 22 mei 2005 22:53

jas schreef:
essieee schreef:
broeloe schreef:Ik had sinds kort verkering met een meisje die het ook heeft uitgemaakt om het geloof. Zij mocht naar haar eigen kerk (Chr. Ger.), maar ik wilde ook naar een kerk van mijn eigen richting (Ger. Gem.) en daar kon ze niet mee leven. want 2 geloven op 1 kussen.........

(sterkte jongen)

Toch vind ik dat je daar te gemakkelijk over denkt. Er is m.i. wel degelijk sprake van 2 geloven. Hoewel je natuurlijk binnen de GG zelf ook voldoende diversiteit aantreft waarop je die term zou kunnen loslaten. Ik zou dan best benieuwd zijn hoe mensen daar dan mee zouden omgaan. Allebei naar je eigen ger.gem? De één naar Moerkerken en de ander naar Vreugdenhil? Grappig en triest.

Ik snap je reactie wel Jas maar het maakt me gewoon verdrietig....
Ik bedoel, als het gaat om een ander geloof zie ik niet alleen die kerk anders omdat ze zijn gescheiden om flauwekul.
Maar dat ouders dat zo verbieden vind ik bullshit....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 22 mei 2005 23:30

essieee schreef:
jas schreef:
essieee schreef:

(sterkte jongen)

Ik snap je reactie wel Jas maar het maakt me gewoon verdrietig....
Ik bedoel, als het gaat om een ander geloof zie ik niet alleen die kerk anders omdat ze zijn gescheiden om flauwekul.
Maar dat ouders dat zo verbieden vind ik bullshit....

O, ik kon hieruit niet opmaken dat haar ouders er niet mee konden leven, ik dacht dat zijzelf er niet mee kon leven. Uit die posting kon ik dat niet opmaken.

broeloe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor broeloe » 23 mei 2005 00:52

jas schreef:O, ik kon hieruit niet opmaken dat haar ouders er niet mee konden leven, ik dacht dat zijzelf er niet mee kon leven. Uit die posting kon ik dat niet opmaken.

Nee, zij kon er zelf niet mee leven. Het gekke is eigenlijk dat het voor mij meer op een prestige kwestie leek.... Over inhoudelijk thema's als het geloof zelf e.d. is namelijk niet gesproken. Alhoewel dit ook wel begrijpelijk is als de aanwezige bijbelkennis nogal nihil was :mrgreen: (ze wist haar eigen belijdenistekst niet eens meer die ze een dag tevoren had gekregen. :? )

OFF TOPIC// dit is een op zichzelfstaand geval en dient niet in relatie te worden gebracht met welk kerkgenootschap dan ook :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 23 mei 2005 06:20

jas schreef:Het gaat hier toch over 2 geloven op 1 kussen? Wat hebben vrouwen in het ambt daar dan weer mee te maken? 2 geloven op 1 kussen, ik zou het niemand aanraden. Er komen in de meeste gevallen onoverkomelijke problemen. Je haalt jezelf een juk op je hals wat voorkomen had kunnen worden. En in de meeste gevallen komt het er ook nog op neer dat de meest serieuze zich laat overhalen door de meest oppervlakkige. In veel gevallen in mijn eigen omgeving resulteerde dat op den duur in een totale afval van het geloof of het verval tot ietsisme.

Ik ken ook wel een geval waarvan de meest serieuze zich zeker niet liet overhalen door de ander.
En ook ik vind twee geloven niet kunnen.
Maar dan bedoel ik ook echt twee geloven. Want je kunt gerust van een andere kerk lid zijn en dan wat geloof betrefd op dezelfde lijn.
Maar mijn dochter b.v. had verkering met een jongen die een ander geloof had dan zij. En dat gaat dus echt niet samen.
Zij had haar keus gemaakt en zou dus echt niet over gaan naar een andere kerk. Dus was er voor de jongen geen andere keus dan met haar mee te gaan.
Het liep dan ook niet goed af, de verkering uit, veel verdriet en gezeur geweest.

Nee, ook ik denk dat twee geloven op een kussen niet kan.
Daar slaapt inderdaad de duivel tussen. Die zal elke zwakke plek gebruiken om te stoken en onrust te zaaien. En bij twee geloven is de zwakke plek al wel erg duidelijk.

André

Berichtdoor André » 23 mei 2005 11:07

Wat ik me wel af zou vragen als ik in die situatie zou verkeren, is CGK een ander "geloof" dan Ger. gem.?

joepie

Berichtdoor joepie » 23 mei 2005 12:01

André schreef:Wat ik me wel af zou vragen als ik in die situatie zou verkeren, is CGK een ander "geloof" dan Ger. gem.?

Inderdaad. Maar dat ligt er dan weer aan van welke CGK en welke
Ger. Gem. je lid bent.

André

Berichtdoor André » 23 mei 2005 12:21

joepie schreef:
André schreef:Wat ik me wel af zou vragen als ik in die situatie zou verkeren, is CGK een ander "geloof" dan Ger. gem.?

Ger. Gem. je lid bent.
Neej, daar zou het dus NIET aan moeten liggen, ik zou er voor gaan om de raakvlakken te vinden en niet de verschillen te gaan zitten benadrukken!!

Of iig proberen te begrijpen hoe "ernstig" die verschillen dan wel niet zijn!

joepie

Berichtdoor joepie » 23 mei 2005 12:27

André schreef:
joepie schreef:

Ger. Gem. je lid bent.
Neej, daar zou het dus NIET aan moeten liggen, ik zou er voor gaan om de raakvlakken te vinden en niet de verschillen te gaan zitten benadrukken!!

Dus ligt het er maar aan van welke je lid bent.
Want er kunnen behoorlijk grote leerverschillen zijn tussen beide kerken.
Een kerk waar bijna niemand aan het avondmaal gaat of een kerk waar het eigenlijk al geen issue meer is dat er vrouwen in het ambt komen , vind ik een groot verschil in geloof in zitten. Daar geloof je niet hetzelfde.

André

Berichtdoor André » 23 mei 2005 12:35

joepie schreef:
André schreef:
joepie schreef:

Ger. Gem. je lid bent.

Dus ligt het er maar aan van welke je lid bent.
Want er kunnen behoorlijk grote leerverschillen zijn tussen beide kerken.
Een kerk waar bijna niemand aan het avondmaal gaat of een kerk waar het eigenlijk al geen issue meer is dat er vrouwen in het ambt komen , vind ik een groot verschil in geloof in zitten. Daar geloof je niet hetzelfde.
Ach ja, beide voorbeelden zijn idd ook bijbels te onderbouwen :shock:
Maar over kerkmuren heen kijken naar je redder en verlosser is blijkbaar moeilijk......

joepie

Berichtdoor joepie » 23 mei 2005 12:42

Zo moeilijk is dat niet. Alleen is het blijkbaar moeilijk voor de ene om Jezus Christus als je redder en verlosser te zien. En ik vind dat toch een wezenlijk geloofsverschil.
Dat heeft niets meer met over kerkmuren heenkijken te maken.
Er is duidelijk een verschil van geloof.

Dan heb je dus twee geloven op 1 kussen.
Want anders zou je eigenlijk zeggen dat het niet uitmaakt van welke kerk je lid bent , en dat is toch echt een dwaling.
Misschien wel modern om te zeggen, maar het maakt nog wel degelijk uit.

André

Berichtdoor André » 23 mei 2005 12:49

joepie schreef:Misschien wel modern om te zeggen,
Mmmm, ik typeer het meer als duidelijke taal.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 23 mei 2005 14:01

ja, het.

Terug naar “Archief”