jas schreef:Boekenlezer schreef:jas schreef:Boekenlezer schreef:Het misbruik heft het goede gebruik niet op.
De schriftcriticus neemt de Bijbel niet als grondslag, en de traditionalist stemt hierin met hem overeen. Kunnen ze mooi elkaar de hand schudden.
De traditionalist is niet per definitie onbijbels bezig. Als het goede tradities zijn, gegrond op de Schrift, is er niks mis mee. Er wordt al teveel afgebroken tegenwoordig. Laat graag nog wat tradities heel, de ondergang komt toch wel.
Bij de traditionalist dacht ik eigenlijk vooral aan de rechterflank, waar je leringen hebt naast de Bijbel, die men niet wil opgeven. Precies zoals fraternoster aangaf in zijn discussie over valse mystiek. Dat is dus iets wat wezenlijk afwijkt van de Bijbel. Dáár ben ik dus op tegen.
Maar als ze in een kerk op hele noten zingen, omdat ze dat eerbiediger vinden, dan heb ik zoiets van: 'Mijn goedkeuring hebben ze, ik ga er niet over lopen zeuren, ook al zou het mijn keuze niet zijn.' Van mij mogen ze hun hobbies hebben. Net zoals ik een stukje terug geweigerd heb om bepaalde gewoonten af te keuren die er zijn in de rechterflank. Ik wil naar inhoud kijken, niet naar wat vormen.
Een jaar geleden dacht ik misschien nog net zo. Ik ben de laatste tijd veranderd in mijn denken, omdat ik zie dat de behoudendheid zeer nodig is. Het is een hellend vlak naar de afgrond, het lijkt wel of het de mensen niet hard genoeg kan gaan. Ik ben dus idd qua theologie rechtser geworden.
Misschien heb jij ook wel meningen die wat vreemd zijn aan de Bijbel, en die onder valse mystiek vallen. En die door de Bijbel onvoldoende ondersteund worden, waardoor je iets daarnaast nodig hebt.
Het lijkt me gezond dit eens te overwegen. Niet dat ik je nou direct van grote ketterijen verdenk, maar het is gewoon een gezond principe: je oefenen in kritisch zijn op jezelf, jezelf zo volledig mogelijk tegen het licht van de Bijbel houden, steeds weer.
Ik hoop niet dat je puur uit reactie op linkse tendenzen rechts wordt, hoe begrijpelijk dat wellicht ook wezen mag. (In het verleden heb ik dat ook wel eens gedaan.) Helaas is dat wel te zien in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, m.i. door een te weinig radicaal het uitgangspunt nemen in de Bijbel zelf (sola scriptura).
Zoals ik al eerder zei: het misbruik heft het goede gebruik niet op.
Of misschien is deze tekst hier ook op zijn plaats: overwin het kwade door het goede.