Opwekkingsliederen FOUT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 08:06

Boekenlezer schreef:Het misbruik heft het goede gebruik niet op.
De schriftcriticus neemt de Bijbel niet als grondslag, en de traditionalist stemt hierin met hem overeen. Kunnen ze mooi elkaar de hand schudden.

De traditionalist is niet per definitie onbijbels bezig. Als het goede tradities zijn, gegrond op de Schrift, is er niks mis mee. Er wordt al teveel afgebroken tegenwoordig. Laat graag nog wat tradities heel, de ondergang komt toch wel.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mei 2005 08:32

jas schreef:
De schriftcriticus neemt de Bijbel niet als grondslag, en de traditionalist stemt hierin met hem overeen. Kunnen ze mooi elkaar de hand schudden.

De traditionalist is niet per definitie onbijbels bezig. Als het goede tradities zijn, gegrond op de Schrift, is er niks mis mee. Er wordt al teveel afgebroken tegenwoordig. Laat graag nog wat tradities heel, de ondergang komt toch wel.

Bij de traditionalist dacht ik eigenlijk vooral aan de rechterflank, waar je leringen hebt naast de Bijbel, die men niet wil opgeven. Precies zoals fraternoster aangaf in zijn discussie over valse mystiek. Dat is dus iets wat wezenlijk afwijkt van de Bijbel. Dáár ben ik dus op tegen.
Maar als ze in een kerk op hele noten zingen, omdat ze dat eerbiediger vinden, dan heb ik zoiets van: 'Mijn goedkeuring hebben ze, ik ga er niet over lopen zeuren, ook al zou het mijn keuze niet zijn.' Van mij mogen ze hun hobbies hebben. Net zoals ik een stukje terug geweigerd heb om bepaalde gewoonten af te keuren die er zijn in de rechterflank. Ik wil naar inhoud kijken, niet naar wat vormen.

Uiteraard wil ik evenmin meegaan met leringen in de linkerflank die niet bijbels zijn.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 08:38

Boekenlezer schreef:
jas schreef:

Bij de traditionalist dacht ik eigenlijk vooral aan de rechterflank, waar je leringen hebt naast de Bijbel, die men niet wil opgeven. Precies zoals fraternoster aangaf in zijn discussie over valse mystiek. Dat is dus iets wat wezenlijk afwijkt van de Bijbel. Dáár ben ik dus op tegen.
Maar als ze in een kerk op hele noten zingen, omdat ze dat eerbiediger vinden, dan heb ik zoiets van: 'Mijn goedkeuring hebben ze, ik ga er niet over lopen zeuren, ook al zou het mijn keuze niet zijn.' Van mij mogen ze hun hobbies hebben. Net zoals ik een stukje terug geweigerd heb om bepaalde gewoonten af te keuren die er zijn in de rechterflank. Ik wil naar inhoud kijken, niet naar wat vormen.

Een jaar geleden dacht ik misschien nog net zo. Ik ben de laatste tijd veranderd in mijn denken, omdat ik zie dat de behoudendheid zeer nodig is. Het is een hellend vlak naar de afgrond, het lijkt wel of het de mensen niet hard genoeg kan gaan. Ik ben dus idd qua theologie rechtser geworden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mei 2005 09:33

jas schreef:
Boekenlezer schreef:
jas schreef:

Een jaar geleden dacht ik misschien nog net zo. Ik ben de laatste tijd veranderd in mijn denken, omdat ik zie dat de behoudendheid zeer nodig is. Het is een hellend vlak naar de afgrond, het lijkt wel of het de mensen niet hard genoeg kan gaan. Ik ben dus idd qua theologie rechtser geworden.

Misschien heb jij ook wel meningen die wat vreemd zijn aan de Bijbel, en die onder valse mystiek vallen. En die door de Bijbel onvoldoende ondersteund worden, waardoor je iets daarnaast nodig hebt.
Het lijkt me gezond dit eens te overwegen. Niet dat ik je nou direct van grote ketterijen verdenk, maar het is gewoon een gezond principe: je oefenen in kritisch zijn op jezelf, jezelf zo volledig mogelijk tegen het licht van de Bijbel houden, steeds weer.

Ik hoop niet dat je puur uit reactie op linkse tendenzen rechts wordt, hoe begrijpelijk dat wellicht ook wezen mag. (In het verleden heb ik dat ook wel eens gedaan.) Helaas is dat wel te zien in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, m.i. door een te weinig radicaal het uitgangspunt nemen in de Bijbel zelf (sola scriptura).
Zoals ik al eerder zei: het misbruik heft het goede gebruik niet op.
Of misschien is deze tekst hier ook op zijn plaats: overwin het kwade door het goede.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 20 mei 2005 09:52

Hier een voorbeeld uit de nieuwe opwekkingsbundel:
De inhoud van de tekst is mooi,
Qua taal is het minder mooi (iets te letterlijk vertaald)
Qua melodie acceptabel

De woorden die U sprak, Heer,
ben ik al weer vergeten.
Het vuur van uw beloften
is langzaam uitgedoofd.
Met een hart vol van twijfel
volg ik aardse wijsheid.
Vergeef mij toch mijn ongeloof;
hernieuw het vuur in mij.

Refrein:
Wees genadig,
Heer vergeef mij.
Wees genadig voor mij.
Wees genadig,
Heer vergeef mij.
Wees genadig voor mij.

Ik bouwde zelf een altaar
van dingen van de wereld.
Ik wandelde op wegen
ver bij U vandaan.
Nu keer ik terug en stort mij
in uw armen van genade.
Vergeef mij, Heer en help mij
opnieuw uw weg te gaan.

(Refrein)

Ik hunker naar uw liefde,
barmhartig en genadig,
als een stroom van vergeving
die geen einde kent.
Alles in mij buigt nu voor U,
hier in uw nabijheid.
Het licht van uw verlossing
schijnt helder in de nacht.

(Refrein)

Ik heb het idee dat er tegenwoordig wel weer wat muziek met meer inhoud en melodie doorkomt. Het nummer "In Christ Alone" (Jezus alleen) kan qua tekst vergeleken worden met de oude hymns. Ook hier is de melodie nog goed. Verder houdt men ook wel rekening met de reformatorischen, kijk maar hoe men de opname uit "Er is een dag" heeft weg vertaald :).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 12:07

Boekenlezer schreef:Misschien heb jij ook wel meningen die wat vreemd zijn aan de Bijbel, en die onder valse mystiek vallen. En die door de Bijbel onvoldoende ondersteund worden, waardoor je iets daarnaast nodig hebt.

Nee, die heb ik niet. Ik heb toch al niet veel met mystiek, daar ben ik veel te nuchter voor. Ik weet dat je me daarvan probeert te beschuldigen m.b.t. de SV, maar geheel onterecht.
En natuurlijk lees ik niet alleen de Bijbel, ik lees ook boeken, heel veel boeken zelfs. Ik hoop trouwens dat jij dat ook doet.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mei 2005 14:44

jas schreef:
Boekenlezer schreef:Misschien heb jij ook wel meningen die wat vreemd zijn aan de Bijbel, en die onder valse mystiek vallen. En die door de Bijbel onvoldoende ondersteund worden, waardoor je iets daarnaast nodig hebt.

Nee, die heb ik niet. Ik heb toch al niet veel met mystiek, daar ben ik veel te nuchter voor. Ik weet dat je me daarvan probeert te beschuldigen m.b.t. de SV, maar geheel onterecht.
En natuurlijk lees ik niet alleen de Bijbel, ik lees ook boeken, heel veel boeken zelfs. Ik hoop trouwens dat jij dat ook doet.

Ik lees de laatste tijd behoorlijk wat. En ik heb nog ontzèèètend veel staan wat ik nog wil lezen. Dus die naam die ik hier draag mag ik voorlopig mooi houden.
'k Heb ook nog een heel boek over de SV, onder de titel: Om een verstaanbare bijbel. En verder kan ik nog van alles opnoemen, maar dat gaat veel te veel worden.

Maar de uitdaging om scherp te blijven in de toetsing van jezelf aan Gods Woord blijft altijd aanwezig. "Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle." (I Kor. 10:12)
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 20 mei 2005 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 19:34

Boekenlezer schreef:
Maar de uitdaging om scherp te blijven in de toetsing van jezelf aan Gods Woord blijft altijd aanwezig. "Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle." (I Kor. 10:12)

Als je het maar niet vergeet.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2005 19:42

jas schreef:

Hehe... dat denk je :D Maar ik kom wel eens dingen van je tegen die ik niet met de bijbel kan rijmen. En jij komt wel eens dingen bij mij tegen die jij op basis van de bijbel afkeurt terwijl ik ze op basis van de bijbel goedkeur. Dat is het lastige, iedereen beroept zich op de bijbel en denkt daarom gelijk te hebben... maar hoe weet je of je dat ook echt hebt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 21:45

Marnix schreef:
jas schreef:

Hehe... dat denk je :D Maar ik kom wel eens dingen van je tegen die ik niet met de bijbel kan rijmen. En jij komt wel eens dingen bij mij tegen die jij op basis van de bijbel afkeurt terwijl ik ze op basis van de bijbel goedkeur. Dat is het lastige, iedereen beroept zich op de bijbel en denkt daarom gelijk te hebben... maar hoe weet je of je dat ook echt hebt :)

Als ik iets verkondig wat niet Bijbels is, moet je me daar direct op wijzen. Dan kan ik mezelf corrigeren, dan wel je weerleggen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2005 23:58

Dat doe ik wel eens maar dan zijn we het nog niet met elkaar eens. Misschien is het je nog niet opgevallen maar we verschillen wel eens van mening terwijl we allebei bijbelse argumenten gebruiken ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 21 mei 2005 00:02

Marnix schreef:Dat doe ik wel eens maar dan zijn we het nog niet met elkaar eens. Misschien is het je nog niet opgevallen maar we verschillen wel eens van mening terwijl we allebei bijbelse argumenten gebruiken ;)

Ja, maar je zei dat ik onbijbels was, nu zeg je iets anders, nl. dat we op grond van de Bijbel een andere mening hebben.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 mei 2005 00:26

Hm dat bedoel ik. De vraag is of we allebei gelijk kunnen hebben. :D

Daarnaast krijg ik uit je reacties soms ook wel eens het idee dat mijn mening helemaal niet bijbels zou zijn, ook al baseer ik me dan wel op de bijbel.

Snap je... dat is vaak een knelpunt tussen christenen onderling.

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 23 mei 2005 18:01

Omdat we proberen teksten te vinden die onze mening of dat wat we leren te onderbouwen, ipv dat wat we geleerd hebben of voor mening hebben te toetsen aan wat Gods woord zegt.

André

Berichtdoor André » 23 mei 2005 18:04

naomi schreef:Omdat we proberen teksten te vinden die onze mening of dat wat we leren te onderbouwen, ipv dat wat we geleerd hebben of voor mening hebben te toetsen aan wat Gods woord zegt.
Welkom Naomi, wie bedoel je met "we" ?

Terug naar “Archief”