(on)geloofsvragen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 mei 2005 08:17

Dat laatste klopt. Daarnaast wijst de Bijbel ons ook wat dat zaligmakend geloof is en hoe God gediend wil worden. En dat is volledig terug te vinden in de ger. theologie.

Dat is jouw mening.

O jazeker, maar geheel ten onrechte. Immers, met een leugenleer kun je geen claim leggen op de beloftes die God in de Bijbel geeft. Dus is dan je theologie van nul en generlei waarde.

Ook dat zegt me niks. Diezelfde mensen die ik hiervoor bedoelde zeggen hetzelfde.

Waarom kun jij niet gewoon lezen wat er staat en moet alles 100.000x verduidelijkt worden? Is dat jouw favoriete woordspelletje?

Misschien helpt het als je jezelf wat duidelijker uitdrukt…

Jezus is zeker de Waarheid. Maar dat geldt evenzeer voor het Woord van God. En een theologie die conform dat Woord is, verkondigt dus ook de Waarheid.

Maar je kunt nooit een ‘is-gelijk-teken’ zetten tussen een theologie en Gods Woord. Gereformeerden zouden de eersten moeten zijn om dat te erkennen. De bijbel is Gods Woord en theologie is mensenwerk. Dat onderscheid vervaagt (zo niet verdwijnt) op het moment dat je een leer gaat aanduiden als ‘de Waarheid’.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 08:30

Klaas schreef:
Dat laatste klopt. Daarnaast wijst de Bijbel ons ook wat dat zaligmakend geloof is en hoe God gediend wil worden. En dat is volledig terug te vinden in de ger. theologie.

Dat is jouw mening.

Ja, het is ook mijn mening en het is ook waar. Dat jij daar anders over denkt doet daaraan niets af. Dat is dan jouw mening en die is dan niet waar.
Klaas schreef:
O jazeker, maar geheel ten onrechte. Immers, met een leugenleer kun je geen claim leggen op de beloftes die God in de Bijbel geeft. Dus is dan je theologie van nul en generlei waarde.

Ook dat zegt me niks. Diezelfde mensen die ik hiervoor bedoelde zeggen hetzelfde.

O ja? wat vervelend. Dus ze liegen nog ook?
Klaas schreef:
Waarom kun jij niet gewoon lezen wat er staat en moet alles 100.000x verduidelijkt worden? Is dat jouw favoriete woordspelletje?

Misschien helpt het als je jezelf wat duidelijker uitdrukt…

Ik heb teveel van jou gelezen.
Klaas schreef:
Jezus is zeker de Waarheid. Maar dat geldt evenzeer voor het Woord van God. En een theologie die conform dat Woord is, verkondigt dus ook de Waarheid.

Maar je kunt nooit een ‘is-gelijk-teken’ zetten tussen een theologie en Gods Woord. Gereformeerden zouden de eersten moeten zijn om dat te erkennen. De bijbel is Gods Woord en theologie is mensenwerk. Dat onderscheid vervaagt (zo niet verdwijnt) op het moment dat je een leer gaat aanduiden als ‘de Waarheid’.

Ik zet geen = teken tussen een theologie en Gods Woord, dat maak jij ervan. Want een theologie is niet Gods Woord, maar confirmeert zich aan Gods Woord. En in het geval van de gereformeerde theologie is dat volkomen terecht. Of wou je misschien zeggen dat jouw theologie niet conform de Bijbel is?
Als ik het al niet dacht.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 mei 2005 08:37

Ik zet geen = teken tussen een theologie en Gods Woord, dat maak jij ervan.

Nee, dat doe jij als jij een theologie 'de Waarheid' noemt.

En in het geval van de gereformeerde theologie is dat volkomen terecht.

Maar ook de gereformeerde leer is niet volkomen. Kritiek op de gereformeerde leer is bij jou kritiek op de bijbel. In de praktijk zit er bij jou geen millimeter ruimte tussen theologie en bijbel. Als iets niet volgens de gereformeerde theologie is is het niet bijbels...Daarbij komt telkens de leer en niet de bijbel voorop staat.

Of wou je misschien zeggen dat jouw theologie niet conform de Bijbel is?

Uiteraard ben ik van mening dat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op de bijbel. Ik noem deze overtuigingen echter niet 'de Waarheid'.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 08:50

Klaas schreef:
Ik zet geen = teken tussen een theologie en Gods Woord, dat maak jij ervan.

Nee, dat doe jij als jij een theologie 'de Waarheid' noemt.

En in het geval van de gereformeerde theologie is dat volkomen terecht.

Maar ook de gereformeerde leer is niet volkomen. Kritiek op de gereformeerde leer is bij jou kritiek op de bijbel. In de praktijk zit er bij jou geen millimeter ruimte tussen theologie en bijbel. Als iets niet volgens de gereformeerde theologie is is het niet bijbels...Daarbij komt telkens de leer en niet de bijbel voorop staat.

Of wou je misschien zeggen dat jouw theologie niet conform de Bijbel is?

Uiteraard ben ik van mening dat mijn overtuigingen gebaseerd zijn op de bijbel. Ik noem deze overtuigingen echter niet 'de Waarheid'.

Klaas

Ok, ja ik hecht in elk geval zeer veel waarde aan de ger. theologie omdat ik van mening ben dat daarin de enige weg tot de zaligheid verkondigd wordt. Ik geloof niet in andere wegen waar bijv. de mens zelf ook nog iets moet bijdragen, of waarin men in de mens nog bep. hoedanigheden overlaat ten goede om e.e.a. mogelijk te maken.
Maar ook bij mij staat de Bijbel altijd voorop. Echter, ik heb nimmer ondervonden dat de ger. theologie in botsing komt met de Bijbel, maar eerder dat zij telkens door de Bijbel bevestigd wordt. In die volgorde, want anders krijg ik daar weer een opmerking over. Dus nog even expliciet: de ger. theologie bevestigt niet de Bijbel, maar de Bijbel bevestigt de ger. theologie.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 mei 2005 08:51

Nu de praktijk nog....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 12:02

Klaas schreef:Nu de praktijk nog....

Geldt dat alleen de gereformeerde theologie Klaas?
Goed, ik zal het ter harte nemen. Jij ook?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 20 mei 2005 12:57

Klaas schreef:Nee, dat doe jij als jij een theologie 'de Waarheid' noemt.

Een theologie die in aansluiting bij 1 Korinthe 13:9 belijdt :
Want wij kennen ten dele, en wij profeteren ten dele;

mag zich toch de Waarheid noemen?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 mei 2005 13:03

Ik ben daar niet blij mee. De Waarheid (met een hoofdletter) is voor mij onlosmakelijk verbonden met Christus (die in geen enkel opzicht 'ten dele' was).

Terecht hebben gereformeerde theologen er altijd voor gewaakt de belijdenisgeschriften op gelijke hoogte als de Schrift te plaatsen.
Als je de leer die in die geschriften verwoord is gaat aanduiden als 'de Waarheid' vervaagt die grens op een voor mij onacceptabele manier.

Een leer die, in de lijn van de door jou aangehaalde tekst, belijdt dat ook haar interpretaties slechts 'ten dele' zijn zal er juist voor waken zichzelf als de Waarheid te bestempelen. De Waarheid kan nooit gecorrigeerd worden. Dat geldt voor geen enkele theologie, ook niet voor de gereformeerde.

Klaas

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 mei 2005 15:04

Klaas schreef:Mijn voorbeeld was niet bedoeld als parallel. Ik vraag gewoon of jij hard kunt maken dat jij (met het opnemen van deze premisse) kunt hardmaken dat je alle aspecten bestreken hebt.

Ik onderscheid een paar aspecten die dermate veel zeggen dat je bepaalde dingen uit kan sluiten. Als jij met andere aspecten aan komt zetten die daar volgens jouw interpretatie tegenin gaan moet je niet proberen die aspecten met elkaar te vermengen, maar kijken of je interpretatie wel goed is.

Tja, als in de bijbel staat dat alles gebeurt zoals God het wil, en dat God wil dat alle mensen zalig worden, dan zijn dat gewoon twee zaken die geen enkele ruimte openlaten voor interpretaties als "God wil het wel, maar het lukt niet, want er zijn nog andere dingen die meespelen" of iets dergelijks.

Het gaat niet om 'niet lukken' oid.

Daar gaat het welzeker om. Volgens jouw interpretatie wil God van alles, maar lukt het Hem niet. Volgens jou wil God dat mensen niet zondigen (ik geloof dat niet). Helaas, mensen zondigen toch. In de bijbel staat dat God wil dat iedereen zalig wordt. Helaas, volgens jouw interpretatie zal dat niet gebeuren. Kennelijk heeft God dus niet alles in de hand...

Waar het om gaat is jouw interpretatie van het gegeven dat God 'alles werkt naar de raad van Zijn wil'. Jij maakt daar heel massief van dat dat 1 op 1 betekent dat dat wat God wil ook gebeurt en dat dat wat God niet wil niet gebeurt (dat bedoelde ik met verabsoluteren). Die interpretatie is minstens aanvechtbaar zoniet evident onjuist.

Tja, ik kan van "Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil" nou eenmaal weinig anders maken. Er staat niet: "Die veel dingen werkt naar den raad van Zijn wil," of: "Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil, als het een beetje meezit."
Er staat ook: "uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen." Alles is dus uit God. Je zou dus toch mogen verwachten dat God controle heeft over hetgeen uit Hem is...

Elbert haalde al eerder het gegeven aan dat God niet wil dat we zondigen (moet ik daarvoor bijbelteksten aanhalen?). Toch zondigen we dagelijks. Blijkbaar kun je dus niet absoluut zeggen dat alles wat God niet wil niet gebeurt. Er gebeuren van minuut tot minuut dingen die tegen Gods wil ingaan, sommige daarvan zelfs in Zijn Naam.

Dat zou betekenen dat God niet almachtig en alwetend is. Ik denk dat de bijbelschrijvers vaak een menselijke blik op God hebben gehad. Er staat ook in het O.T. dat God berouw heeft gehad, wat Samuël later tegenspreekt.

Dat bedoel ik ook als ik zeg dat de 'ware dingen' die we over God zeggen gebaseerd moeten zijn op de bijbel. Als je alle bijbelse gegevens recht doet dat ontkom je niet aan de conclusie dat jouw interpretatie van de realisatie van Gods wil bijbels gezien onhoudbaar is. Ik ben hier niet degene die bijbelteksten aan de kant schuift; dat ben jij.

Geloof jij dat God werkelijk berouw heeft gehad dat Hij de aarde heeft gemaakt (Genesis 6:6)? Zo ja, dan ontken je Gods alwetendheid en almacht. Zo nee, dan ben je kennelijk bereid om bepaalde bijbelteksten te zien als 'menselijk verwoord'. Dat lijkt me een concessie die je moet doen om een kloppend bijbels beeld te krijgen.

Als Gods realisatie van wat Hij wil ingeperkt wordt door de omstandigheden moet je concluderen dat God niet almachtig/alwetend/onfeilbaar is.

Ik heb het dan ook niet over omstandigheden die de realisatie van Zijn wil zouden inperken. Als ik van mening ben dat dwang geen goed middel is om mijn kinderen mee naar de kerk te krijgen dan heeft dat niets met omstandigheden te maken maar is de 'beperking' (als je daar al van kunt spreken) gelegen in mezelf. Datzelfde moet je je ook t.a.v. God afvragen. God wil Zijn wil realiseren dat is helder, maar de vraag die je moet stellen is of God ook nog 'wensen' heeft t.a.v. de manier waarop Zijn wil gerealiseerd wordt.

God heeft dus een een aantal wensen, en daarbovenop nog een aantal wensen omtrent de manier waarop het eerste aantal wensen gerealiseerd wordt? En het zijn niet de omstandigheden die de realisatie van Zijn wil beperken? Wat beperkt Hem dan?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 20 mei 2005 15:36

Hebben de woorden thelema in Ef. 1:11 en thelo in 1 Tim. 2:4 (die beide met wil vertaald worden) exact dezelfde lading? Ik vraag het me eerlijk gezegd af. Misschien dat een kenner van het NT-Grieks daar een antwoord op kan geven. Maar volgens mij is thelema een sterkere vorm van thelo, als ik me niet vergis.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 mei 2005 15:42

Daar gaat het welzeker om. Volgens jouw interpretatie wil God van alles, maar lukt het Hem niet.

Nee, dat is wat jij er telkens van maakt. Ik stel dat het ene willen het andere niet is.

Volgens jou wil God dat mensen niet zondigen (ik geloof dat niet).

Dus als God zegt: “Gij zult niet doodslaan” dan meent Hij dat eigenlijk niet? Bij alle eigenschappen die je aan God wilt toekennen hoort een eigenschap als ‘waarheid’ of ‘oprechtheid’ blijkbaar niet…

In de bijbel staat dat God wil dat iedereen zalig wordt. Helaas, volgens jouw interpretatie zal dat niet gebeuren. Kennelijk heeft God dus niet alles in de hand...

En als ik jouw interpretatie toepas dan kan ik ook zeggen dat God niet wil dat alle mensen zalig worden.

Tja, ik kan van "Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil" nou eenmaal weinig anders maken. Er staat niet: "Die veel dingen werkt naar den raad van Zijn wil," of: "Die alle dingen werkt naar den raad van Zijn wil, als het een beetje meezit."

Het gaat niet om de interpretatie van dat ‘alle dingen’ maar om de interpretatie van de hele uitdrukking. Ik kan daarmee wel meerdere kanten op. Even naar mijn voorbeeld, nu wel als parallel. Zoals gezegd wil ik graag dat mijn kinderen naar de kerk gaan. Tegelijkertijd wil ik daarvoor geen dwang gebruiken. Het kan dan gebeuren dat er een situatie ontstaat waarin mijn kinderen niet meer naar de kerk gaan. Is dat dan tegen mijn wil? Ja en nee. Uiteraard is het tegen mijn wil dat ze niet meer naar de kerk gaan. Maar de situatie is niet tegen mijn wil als je kijkt naar de randvoorwaarden die ik mezelf gesteld heb. Ik heb er willens en wetens voor gekozen deze mogelijkheid open te houden. Een andere invulling (b.v. het toepassen van dwang) was geen optie; niet mijn wil.

Je zou kunnen zeggen dat mijn wil niet 1-dimensionaal is. Er is niet 1 aspect dat dat wat ik wil definieert maar er is sprake van meerdere aspecten die onderling met elkaar verbonden zijn. Die samenhangende aspecten bepalen hoe ik me wil gedragen. Het begrip ‘wil’ kun je toepassen op zowel die verschillende aspecten als op het geheel. Als over God gezegd wordt dat Hij alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil, dan gaat dat m.i. over dat geheel. Stel je dat God niet wil dat iemand verloren gaat dan heb je het over een ‘deelaspect’ en niet over het geheel.

God heeft dus een een aantal wensen, en daarbovenop nog een aantal wensen omtrent de manier waarop het eerste aantal wensen gerealiseerd wordt?

Ik zou niet zeggen dat die wensen aanvullend zijn of er bovenop komen. Ze maken integraal onderdeel uit van wie God is. Maar in wezen verwoord je daarmee wat ik zojuist heb geprobeerd uit te leggen. Simpel voorbeeldje: ik wil graag rijk worden. Maar dan wel op een eerlijke manier.

En het zijn niet de omstandigheden die de realisatie van Zijn wil beperken? Wat beperkt Hem dan?

Ik vind beperking niet zo’n goed woord omdat dat woord bij God niet echt op zijn plaats is, maar bij gebrek aan een betere uitdrukking: God wordt beperkt door wie Hij zelf is. Als ik stel dat ik enkel op een eerlijke manier rijk wil worden dan sluit dat een aantal mogelijkheden om rijk te worden uit. Die beperking vloeit niet voort uit iets buiten mijzelf (omstandigheden b.v.) maar wordt door mezelf bepaald.

Klaas

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 mei 2005 17:32

elbert schreef:Hebben de woorden thelema in Ef. 1:11 en thelo in 1 Tim. 2:4 (die beide met wil vertaald worden) exact dezelfde lading? Ik vraag het me eerlijk gezegd af. Misschien dat een kenner van het NT-Grieks daar een antwoord op kan geven. Maar volgens mij is thelema een sterkere vorm van thelo, als ik me niet vergis.

Kan zijn, maar: "Wat Zijn ziel begeert, dat zal Hij doen." (Job 23:13.) Bovendien geldt: hoe geloofwaardig is Gods wil als Hij (met Zijn almacht en alwetendheid) weet dat die wil uiteindelijk niet bevredigd wordt?

Klaas schreef:
Daar gaat het welzeker om. Volgens jouw interpretatie wil God van alles, maar lukt het Hem niet.

Nee, dat is wat jij er telkens van maakt. Ik stel dat het ene willen het andere niet is.

Ja, dat dacht ik ook te begrijpen. Maar volgens jouw interpretatie wil God dus van alles, zelfs met meerdere willen tegelijk. En een van die willen is onrealistisch, want die zal nooit bevredigd worden.

Volgens jou wil God dat mensen niet zondigen (ik geloof dat niet).

Dus als God zegt: “Gij zult niet doodslaan” dan meent Hij dat eigenlijk niet? Bij alle eigenschappen die je aan God wilt toekennen hoort een eigenschap als ‘waarheid’ of ‘oprechtheid’ blijkbaar niet…

Ik geloof dat God vrede heeft met alles wat gebeurt, omdat Hij weet dat het uiteindelijk zal leiden tot een 'God alles in allen', dat iedereen zalig wordt. Die zaligheid wordt eerder bereikt naarmate mensen elkaar liefhebben etc. "Gij zult niet doodslaan" zie ik dus als een richtlijn waarmee mensen het zichzelf makkelijker kunnen maken. Dat wat mij betreft een zeer oprechte waarheid.

In de bijbel staat dat God wil dat iedereen zalig wordt. Helaas, volgens jouw interpretatie zal dat niet gebeuren. Kennelijk heeft God dus niet alles in de hand...

En als ik jouw interpretatie toepas dan kan ik ook zeggen dat God niet wil dat alle mensen zalig worden.

Dat kan, hoewel dat dan gelijk recht tegen een aantal bijbelteksten in gaat. Verder lijkt me een goede God (die alle mensen wil behouden) geloofwaardiger dan een slechte God (die dat niet wil), ook op grond van de bijbel.

Het gaat niet om de interpretatie van dat ‘alle dingen’ maar om de interpretatie van de hele uitdrukking. Ik kan daarmee wel meerdere kanten op. Even naar mijn voorbeeld, nu wel als parallel. Zoals gezegd wil ik graag dat mijn kinderen naar de kerk gaan. Tegelijkertijd wil ik daarvoor geen dwang gebruiken. Het kan dan gebeuren dat er een situatie ontstaat waarin mijn kinderen niet meer naar de kerk gaan. Is dat dan tegen mijn wil? Ja en nee. Uiteraard is het tegen mijn wil dat ze niet meer naar de kerk gaan. Maar de situatie is niet tegen mijn wil als je kijkt naar de randvoorwaarden die ik mezelf gesteld heb. Ik heb er willens en wetens voor gekozen deze mogelijkheid open te houden. Een andere invulling (b.v. het toepassen van dwang) was geen optie; niet mijn wil.

Ja, maar jij bent niet almachtig en alwetend. God wel. God zou niet het onmogelijke willen, want 1) alles is bij Hem mogelijk, en 2) hoe onrealistisch is het als almachtige, alwetende God om dingen te willen waarvan je weet dat ze nooit gerealiseerd zullen worden...

Je zou kunnen zeggen dat mijn wil niet 1-dimensionaal is. Er is niet 1 aspect dat dat wat ik wil definieert maar er is sprake van meerdere aspecten die onderling met elkaar verbonden zijn. Die samenhangende aspecten bepalen hoe ik me wil gedragen. Het begrip ‘wil’ kun je toepassen op zowel die verschillende aspecten als op het geheel. Als over God gezegd wordt dat Hij alle dingen werkt naar de raad van Zijn wil, dan gaat dat m.i. over dat geheel. Stel je dat God niet wil dat iemand verloren gaat dan heb je het over een ‘deelaspect’ en niet over het geheel.

Ja, maar dan is dat deelaspect dus heel onrealistisch. Het zou betekenen dat een deel van God onwetend is. Je probeert van God een mens te maken; ik denk dat dat juist is wat je niet moet doen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 19:29

Klaas schreef:

Jij bent erg inconsequent bezig. Want toen ik daar mee kwam, paste dat volgens je eigen zeggen niet bij je 'Arminiaanse' denken oid.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 20 mei 2005 19:49

jas schreef:
Klaas schreef:

Jij bent erg inconsequent bezig. Want toen ik daar mee kwam, paste dat volgens je eigen zeggen niet bij je 'Arminiaanse' denken oid.

Wees blij dat hij ondertussen niet meer zo denkt. :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 20 mei 2005 21:53

Collateral schreef:
Klaas schreef:Mijn voorbeeld was niet bedoeld als parallel. Ik vraag gewoon of jij hard kunt maken dat jij (met het opnemen van deze premisse) kunt hardmaken dat je alle aspecten bestreken hebt.

Ik onderscheid een paar aspecten die dermate veel zeggen dat je bepaalde dingen uit kan sluiten. Als jij met andere aspecten aan komt zetten die daar volgens jouw interpretatie tegenin gaan moet je niet proberen die aspecten met elkaar te vermengen, maar kijken of je interpretatie wel goed is.

Tja, als in de bijbel staat dat alles gebeurt zoals God het wil, en dat God wil dat alle mensen zalig worden, dan zijn dat gewoon twee zaken die geen enkele ruimte openlaten voor interpretaties als "God wil het wel, maar het lukt niet, want er zijn nog andere dingen die meespelen" of iets dergelijks.

Het gaat niet om 'niet lukken' oid.

Daar gaat het welzeker om. Volgens jouw interpretatie wil God van alles, maar lukt het Hem niet. Volgens jou wil God dat mensen niet zondigen (ik geloof dat niet). Helaas, mensen zondigen toch. In de bijbel staat dat God wil dat iedereen zalig wordt. Helaas, volgens jouw interpretatie zal dat niet gebeuren. Kennelijk heeft God dus niet alles in de hand...

Waar het om gaat is jouw interpretatie van het gegeven dat God 'alles werkt naar de raad van Zijn wil'. Jij maakt daar heel massief van dat dat 1 op 1 betekent dat dat wat God wil ook gebeurt en dat dat wat God niet wil niet gebeurt (dat bedoelde ik met verabsoluteren). Die interpretatie is minstens aanvechtbaar zoniet evident onjuist.

Er staat ook: "uit Hem, en door Hem, en tot Hem zijn alle dingen." Alles is dus uit God. Je zou dus toch mogen verwachten dat God controle heeft over hetgeen uit Hem is...

Elbert haalde al eerder het gegeven aan dat God niet wil dat we zondigen (moet ik daarvoor bijbelteksten aanhalen?). Toch zondigen we dagelijks. Blijkbaar kun je dus niet absoluut zeggen dat alles wat God niet wil niet gebeurt. Er gebeuren van minuut tot minuut dingen die tegen Gods wil ingaan, sommige daarvan zelfs in Zijn Naam.

Dat zou betekenen dat God niet almachtig en alwetend is. Ik denk dat de bijbelschrijvers vaak een menselijke blik op God hebben gehad. Er staat ook in het O.T. dat God berouw heeft gehad, wat Samuël later tegenspreekt.

Dat bedoel ik ook als ik zeg dat de 'ware dingen' die we over God zeggen gebaseerd moeten zijn op de bijbel. Als je alle bijbelse gegevens recht doet dat ontkom je niet aan de conclusie dat jouw interpretatie van de realisatie van Gods wil bijbels gezien onhoudbaar is. Ik ben hier niet degene die bijbelteksten aan de kant schuift; dat ben jij.

Geloof jij dat God werkelijk berouw heeft gehad dat Hij de aarde heeft gemaakt (Genesis 6:6)? Zo ja, dan ontken je Gods alwetendheid en almacht. Zo nee, dan ben je kennelijk bereid om bepaalde bijbelteksten te zien als 'menselijk verwoord'. Dat lijkt me een concessie die je moet doen om een kloppend bijbels beeld te krijgen.

Als Gods realisatie van wat Hij wil ingeperkt wordt door de omstandigheden moet je concluderen dat God niet almachtig/alwetend/onfeilbaar is.

Ik heb het dan ook niet over omstandigheden die de realisatie van Zijn wil zouden inperken. Als ik van mening ben dat dwang geen goed middel is om mijn kinderen mee naar de kerk te krijgen dan heeft dat niets met omstandigheden te maken maar is de 'beperking' (als je daar al van kunt spreken) gelegen in mezelf. Datzelfde moet je je ook t.a.v. God afvragen. God wil Zijn wil realiseren dat is helder, maar de vraag die je moet stellen is of God ook nog 'wensen' heeft t.a.v. de manier waarop Zijn wil gerealiseerd wordt.

God heeft dus een een aantal wensen, en daarbovenop nog een aantal wensen omtrent de manier waarop het eerste aantal wensen gerealiseerd wordt? En het zijn niet de omstandigheden die de realisatie van Zijn wil beperken? Wat beperkt Hem dan?

Hoewel ik weet dat je er geen snars van meent wat je hier schrijft, vind ik wel dat je hier goede punten maakt. Je confronteert Klaas hier wel met de gevolgen van zijn inconsistente redeneringen. Petje af.
En ik ben het er nog mee eens ook. Je bevestigt hier voluit de gereformeerde theologie.

Terug naar “Archief”