Ging deze draad niet over het vieren van de Liturgie.Ook de vraag is weet men wel wat Liturgie is.
Jammer dat deze draad vervalt in kleinburgelijk gebazel.
Moderator: Moderafo's
Lichtzwaard schreef:Ging deze draad niert over het vieren van de Liturgie.Ook de vraag is weet men wel wat Liturgie is.
Hand. 13:2 En als zij den Heere dienden, en vastten, zeide de Heilige Geest: Zondert Mij af beiden Barnabas en Saulus tot het werk, waartoe Ik hen geroepen heb.
Rom. 15:27 Want het heeft hun zo goed gedacht; ook zijn zij hun schuldenaars; want indien de heidenen hunner geestelijke goederen deelachtig zijn geworden, zo zijn zij ook schuldig hen van lichamelijke goederen te dienen.
Hebr. 10:11 En een iegelijk priester stond wel alle dagen dienende, en dezelfde slachtofferen dikmaals offerende, die de zonden nimmermeer kunnen wegnemen;
Luk. 1:23 En het geschiedde, als de dagen zijner bediening vervuld waren, dat hij naar zijn huis ging.
2 Kor. 9:12 Want de bediening van dezen dienst vervult niet alleen het gebrek der heiligen, maar is ook overvloedig door vele dankzeggingen tot God;
Fil. 2:17 Ja, indien ik ook tot een drankoffer geofferd worde over de offerande en bediening uws geloofs, zo verblijde ik mij, en verblijde mij met u allen.
Hebr. 8:6 En nu heeft Hij zoveel uitnemender bediening gekregen, als Hij ook eens beteren verbonds Middelaar is, hetwelk in betere beloftenissen bevestigd is.
Hebr. 9:21 En hij besprengde desgelijks ook den tabernakel, en al de vaten van den dienst met het bloed.
Rom. 13:6 Want daarom betaalt gij ook schattingen; want zij zijn dienaars van God, in ditzelve geduriglijk bezig zijnde.
Rom. 15:16 Opdat ik een dienaar van Jezus Christus zij onder de heidenen, het Evangelie van God bedienende, opdat de offerande der heidenen aangenaam worde, geheiligd door den Heiligen Geest.
Fil. 2:25 Maar ik heb nodig geacht tot u te zenden Epafroditus, mijn broeder, en medearbeider en medestrijder, en uw afgezondene, en bedienaar mijner nooddruft;
Hebr. 1:7 En tot de engelen zegt Hij wel: Die Zijn engelen maakt geesten, en Zijn dienaars een vlam des vuurs.
Hebr. 8:2 Een Bedienaar des heiligdoms, en des waren tabernakels, welken de Heere heeft opgericht, en geen mens.
elbert schreef:Lichtzwaard schreef:Ging deze draad niert over het vieren van de Liturgie.Ook de vraag is weet men wel wat Liturgie is.
Leg eens uit wat Liturgie dan wel is.
Goed, laat ik eerst maar eens een voorzetje geven. Ons woord liturgie komt van het Griekse leitourgia, hetgeen weer afkomstig is van leitourgeo.
Het betekent dienen, in het bijzonder ambtelijk God dienen.
elbert schreef:Leg eens uit wat Liturgie dan wel is.
Maja de Bij schreef:elbert schreef:Leg eens uit wat Liturgie dan wel is.
Ach, laat ik eens een steen in de vijver gooien, de gereformeerde liturgie zal nooit feestelijk kunnen zijn. Daarvoor is de Heere te heilig en de mens te nietig en zondig.
jas schreef:elbert schreef:Lichtzwaard schreef:Ging deze draad niert over het vieren van de Liturgie.Ook de vraag is weet men wel wat Liturgie is.
Leg eens uit wat Liturgie dan wel is.
Goed, laat ik eerst maar eens een voorzetje geven. Ons woord liturgie komt van het Griekse leitourgia, hetgeen weer afkomstig is van leitourgeo.
Het betekent dienen, in het bijzonder ambtelijk God dienen.
Nee hoor, het heeft niets met God te maken. Liturgie betekent: ten dienst van het volk of een publiek werk.
Vroeger had elke een gemeente een dienst openbare werken, dus waar bijv. de stadsreiniging onder viel. Die hadden ze net zo goed afdeling liturgie kunnen noemen, want meer betekent het echt niet.
Marnix schreef:De discussie "wat betekent liturgie" is nogal zinloos. Wat de oorspronkelijke betekenis is venuit de brontaal of zo is niet zo belangrijk. Het gaat er om wat we er van gemaakt hebben. Dan is het simpel zat. Alles wat betrekking heeft op de vormgeving van een kerkdienst is liturgie. De volgorde van dingen, wat er vast terugkomt, wat er gezongen wordt en ga zo maar door.
Optimatus schreef:Ik zie de liturgie als een poging iets van de hemelse eredienst op aarde zichtbaar te maken. Dat betekent dat een dienst best enig cachet mag bevatten.
Elbert schreef:Marnix schreef:De discussie "wat betekent liturgie" is nogal zinloos. Wat de oorspronkelijke betekenis is venuit de brontaal of zo is niet zo belangrijk. Het gaat er om wat we er van gemaakt hebben. Dan is het simpel zat. Alles wat betrekking heeft op de vormgeving van een kerkdienst is liturgie. De volgorde van dingen, wat er vast terugkomt, wat er gezongen wordt en ga zo maar door.
Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Als je de kerkdienst zo in wilt richten dat het naar Gods Woord is, dan moet je zelfs de lijnen vanuit de (bron)tekst van de Bijbel trekken. Dat doen we bij zaken als Avondmaal en Doop toch ook? Waarom dan niet voor wat betreft het geheel van de kerkdienst? Als wat wij mensen ervan gemaakt hebben de leidraad zou zijn, dan kunnen we van alles in de eredienst invoegen.
naomi schreef:Hoe zou dan een dienst eruit moeten zien, niet kijkend naar wat we gewend zijn of hoe het hoort, maar puur naar wat de bijbel zegt en bijvoorbeeld waar je zelf aan denkt?
Als kinderen om de tafel in een huisgezin, waar de vader hen liefdevol onderwijst uit het Woord van God en waar met elkaar gezongen wordt. Zeg maar, een knus, gezellig gezin waar veel christelijke liefde heerst. En zonder al die poespas er omheen.
Klaas schreef:Als kinderen om de tafel in een huisgezin, waar de vader hen liefdevol onderwijst uit het Woord van God en waar met elkaar gezongen wordt. Zeg maar, een knus, gezellig gezin waar veel christelijke liefde heerst. En zonder al die poespas er omheen.
Ik moet zeggen dat ik me daar heel goed in kan vinden. Afhankelijk van de omstandigheden zal de samenkomst de ene keer ingetogener zijn dan de andere, maar ook voor uitbundige blijdschap is in die context de ruimte.
Klaas
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten