Kinderen God, kinderen duivel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 24 apr 2005 14:40

André schreef:Ik kan dit gedeelte in zijn geheel wel volgen bron: NBV
Kijk je kunt losse verzen gaan proberen te begrijpen, terwijl het antwoord 2 regels verderop staat is mijn bescheiden mening.
Misschien een andere grondtekst :wink:

3
1 Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Dat de wereld ons niet kent, komt doordat de wereld hem niet kent. 2 Geliefde broeders en zusters, wij zijn nu al kinderen van God. Wat we zullen zijn is nog niet geopenbaard, maar we weten dat we aan hem gelijk zullen zijn wanneer hij zal verschijnen, want dan zien we hem zoals hij is. 3 Ieder die dit vol vertrouwen van hem verwacht maakt zich rein, zoals ook Jezus rein is. 4 Ieder die zondigt overtreedt Gods wet, want zondigen is Gods wet overtreden. 5 U weet dat Jezus verschenen is om de zonden weg te nemen; er is in hem geen zonde. 6 Ieder die in hem blijft, zondigt niet. Ieder die zondigt, heeft hem nooit gezien en kent hem niet.
7 Kinderen, laat niemand u misleiden: wie rechtvaardig leeft is een rechtvaardige, zoals ook Jezus rechtvaardig is, 8 en wie zondigt komt uit de duivel voort, want de duivel heeft vanaf het begin gezondigd. De Zoon van God is dan ook verschenen om de daden van de duivel teniet te doen. 9 Wie uit God geboren is zondigt niet, want Gods zaad is blijvend in hem. Hij kán zelfs niet zondigen, want hij is uit God geboren. 10 Hieraan is te zien wie kinderen van God en wie kinderen van de duivel zijn: wie niet rechtvaardig leeft, komt niet uit God voort. Hetzelfde geldt voor wie zijn broeder of zuster niet liefheeft.

waar?
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 apr 2005 14:57

jas schreef:Dat is onzin. Een wedergeboren mens heeft 2 naturen, een vleselijke uit Adam, en een geestelijke uit God. Die 2 staan tegenover elkaar, strijden tegen elkaar. Dat soms de vleselijke door ongeloof overwint, doet niets af aan de wedergeboorte. Als een baby geboren is, maar ziek wordt, doet dat niets af aan het feit dat hij toch geboren is.

Calvijn schrijft dat de ziel van een gelovige een geestelijk deel heeft dat wedergeboren is en een deel dat dit niet is, bij Romeinen 7:22.
Eerlijk gezegd vind ik dat -net als jouw constructie- nogal gekunsteld. Ik denk dat een wedergeboren mens 1 natuur (ziel) heeft, die zowel -gelijktijdig- verkocht is onder de zonde, als geheiligd in Christus. De goddeloze wordt rechtvaardig verklaard.

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 24 apr 2005 16:25

Maja de Bij schreef: Calvijn schrijft dat de ziel van een gelovige een geestelijk deel heeft dat wedergeboren is en een deel dat dit niet is, bij Romeinen 7:22.
Eerlijk gezegd vind ik dat -net als jouw constructie- nogal gekunsteld. Ik denk dat een wedergeboren mens 1 natuur (ziel) heeft, die zowel -gelijktijdig- verkocht is onder de zonde, als geheiligd in Christus. De goddeloze wordt rechtvaardig verklaard.

Ik kan dat wel met jou eens zijn. Enerzijds hebben we te dealen met wat er aan illusies op ons afkomt (de zonde), maar kunnen we ontdekken wat een geluk het is om Werkelijke Liefde (het geheiligd zijn) te kennen.

Ik heb overigens wel een kanttekening bij dat 1 ziel hebben. Maar dat vind ik minder belangrijk.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 24 apr 2005 17:50

En toch vind ik de conclusie die ik nu een beetj heb, eigenlijk veel logischer en daarbij lijkt het me ook dat dat klopt maar owkeej..

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 24 apr 2005 18:43

Ik vind het een nogal schizofreen antwoord

Grinnik :mrgreen:

Ik ben het met het andere topic eens :?
Engaged @ 07-01-2005

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 24 apr 2005 19:35

Carl schreef:In deze visie zegt Johannes dus: als je'in Hem' blijft zondig je niet, maar prik je door illusies heen. Door Christus wéét je dat het niet om geld, en niet om macht gaat. Als je dit eenmaal ervaren hebt, dan weet je (net als ik) waar je je geluk wél van kunt verwachten. Zoiets als een kind dat nog kan genieten van lammetjespap, maar als je eenmaal op een leeftijd bent dat je geniet van een stevige boerenkool.....wat moet je dan met lammetjespap?
Wat Carl zegt, vind ik ook, alleen ik begrijp niet dat dat het antwoord op de vraag is.
1Joh3:9 schreef:Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.
Nu schrijven een heleboel van jullie: ook al zijn we uit God geboren, zondigen we nog steeds. Mee eens. Volgens mij zijn we het allemaal daarmee eens. Maar de uitleg van oude natuur - nieuwe natuur, blijf ik gekunsteld vinden. Dit is simpelweg iets wat ik niet snap. Ook niet na deze discussie. Misschien nog eens doorlezen...
Als je 1Joh1:8 er nog bij neemt wordt het nog moeilijker. Ook als ik 1Joh3:9 in het verband (hele hoofdstuk) lees, kom ik er niet uit. Het is niet dat ik de tekst op zich niet begrijp, maar ik begrijp niet hoe het zit met de schijnbare tegenstelling.[/i]

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 apr 2005 21:48

Maja de Bij schreef:
jas schreef:Dat is onzin. Een wedergeboren mens heeft 2 naturen, een vleselijke uit Adam, en een geestelijke uit God. Die 2 staan tegenover elkaar, strijden tegen elkaar. Dat soms de vleselijke door ongeloof overwint, doet niets af aan de wedergeboorte. Als een baby geboren is, maar ziek wordt, doet dat niets af aan het feit dat hij toch geboren is.

Calvijn schrijft dat de ziel van een gelovige een geestelijk deel heeft dat wedergeboren is en een deel dat dit niet is, bij Romeinen 7:22.

Als het gekunsteld is, is Joh. in zijn brief ook gekunsteld. Het blijkt duidelijk uit het vergelijken van 1 Joh. 1:8 met 1 Joh. 3:9

"Indien wij zeggen, dat wij geen zonde hebben, zo verleiden wij onszelven, en de waarheid is in ons niet".

"Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem, en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren".

Dit is duidelijk het verschil tussen de oude en de nieuwe mens. In de eerste tekst waarschuwt Joh. er voor om als wedergeborene niet te euforisch te zijn omdat men de oude mens met zich mee draagt en dat die oude mens nu eenmaal de zondige natuur is, maar in de tweede tekst wijst hij er op dat de natuur die uit God is, niet kan zondigen. Het is dus het vlees tegenover de geest. Daar is toch niets gekunsteld aan.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 24 apr 2005 23:27

Dag Nathanaël,

inderdaad, al dat gedoe over oude en nieuwe natuur is eigenlijk wat ouderwets. Alsof je een soort innerlijke zelfmoord hebt gepleegd en daar een nieuwe ego voor terug hebt gekregen.
Zo is eht natuurlijk niet.
Anderzijds weet ik uit ervaring dat het inderdaad lijkt alsof je echt verandert wanneer je anderen liefhebt. Een apostel noemt dat ergens: 'vernieuwd wordt in ons denken' o.i.d.

En dat illustreert meteen waarom mijn voorbeeld over lammetjespap en boerenkool het antwoord op de vraag is.
Om het maar eens in bijbelse taal uit te leggen:
toen we nog in zonden leefden dachten we dat daarin (rijkdom, sex, geld, sport, baan etc. etc.) het echte geluk in te vinden was.
We aten als het ware lammetjespap.
Nu we hebben ontdekt dat het werkelijke geluk ligt in de liefde voor elkaar, zoals de Heer ook van ons hield, ervaren we dat dit het werkelijke leven is. We weten nu het verschil tussen gáán voor macht en geld, of gáán voor elkaar. We eten boerenkool en we moeten erom lachen als iemand ons komt vertellen dat boerenkool 'maar 'niks' is', en dat het leven draait om lammetjespap. Dat zou te belachelijk zijn om waar te zijn.
Daarom is zomde op zich ook niet slecht...het is gewoon een illusie waar je doorheen prikt. Eenmaal door die ballon heengeprikt is het belachelijk om daarnaar terug te keren. Daarom kan Johannes zeggen dat wie in Hem blijft niet meer zondigt.

Hopelijk begrijp je nu het antwoord.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 24 apr 2005 23:48

Carl schreef:Dag Nathanaël,

inderdaad, al dat gedoe over oude en nieuwe natuur is eigenlijk wat ouderwets. Alsof je een soort innerlijke zelfmoord hebt gepleegd en daar een nieuwe ego voor terug hebt gekregen.
Zo is eht natuurlijk niet.
Anderzijds weet ik uit ervaring dat het inderdaad lijkt alsof je echt verandert wanneer je anderen liefhebt. Een apostel noemt dat ergens: 'vernieuwd wordt in ons denken' o.i.d.

En dat illustreert meteen waarom mijn voorbeeld over lammetjespap en boerenkool het antwoord op de vraag is.
Om het maar eens in bijbelse taal uit te leggen:
toen we nog in zonden leefden dachten we dat daarin (rijkdom, sex, geld, sport, baan etc. etc.) het echte geluk in te vinden was.
We aten als het ware lammetjespap.
Nu we hebben ontdekt dat het werkelijke geluk ligt in de liefde voor elkaar, zoals de Heer ook van ons hield, ervaren we dat dit het werkelijke leven is. We weten nu het verschil tussen gáán voor macht en geld, of gáán voor elkaar. We eten boerenkool en we moeten erom lachen als iemand ons komt vertellen dat boerenkool 'maar 'niks' is', en dat het leven draait om lammetjespap. Dat zou te belachelijk zijn om waar te zijn.
Daarom is zomde op zich ook niet slecht...het is gewoon een illusie waar je doorheen prikt. Eenmaal door die ballon heengeprikt is het belachelijk om daarnaar terug te keren. Daarom kan Johannes zeggen dat wie in Hem blijft niet meer zondigt.

Hopelijk begrijp je nu het antwoord.

Dit is een ronduit onbijbels antwoord. Oude en nieuwe natuur ouderwets? Zonde op zich niet slecht?
Wat voor bijbel gebruik jij?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 apr 2005 09:07

Kinderen van de duivel:

Soms zie je in de babywagen al een venijnige uitdrukking in een kinds gezicht en als datzelfde kind dan opgroeit, dan merk je dat het een rotkind is, een venijnige pester. Ik kende zo'n kind.
Ik geloof echt wel dat sommige kinderen van de duivel zijn en anderen van God.
Ja, dat ben ik met je eens.
Zo'n venijnig kind kan er ook niks aan doen, want het is nou eenmaal zo.
Kijk maar eens goed in kinderwagens, ze zijn niet allemaal zo lief en onschuldig.
Natuurlijk zou je als moeder van zo'n kind, het extra liefde en aandacht moeten geven, zodat het zich zo goed als mogelijk is ontpopt.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 25 apr 2005 13:57

Jas schreef:Als het gekunsteld is, is Joh. in zijn brief ook gekunsteld. Het blijkt duidelijk uit het vergelijken van 1 Joh. 1:8 met 1 Joh. 3:9
(...)
Het is dus het vlees tegenover de geest. Daar is toch niets gekunsteld aan.
Ik blijf het gevoel houden dat ik niet echt begrijp - mijn probleem is juist dat als we de twee teksten met elkaar vergelijken er een tegenstelling is. Nu wordt deze tegenstelling wel door deze uitleg (waavan ik de strekking trouwens onderschrijf) opgelost, maar 1 Joh 3:9 is zo scherp gesteld, dat ik ook met deze uitleg vind dat 1 Joh 3 :9 aan de ene kant en de uitleg met 1 Joh. 1:8 aan de andere kant elkaar uitsluiten. Maar ja, in dit leven zullen we ook niet alles begrijpen. Mogelijk is dit een van die dingen.

In ieder geval: ik begrijp wel de strekking van Joh. Als ik uit God wil leven, moet ik dus niet zondigen, want die twee sluiten elkaar uit.
broer Carl schreef:We eten boerenkool en we moeten erom lachen als iemand ons komt vertellen dat boerenkool 'maar 'niks' is', en dat het leven draait om lammetjespap.
Na het lezen van je tweede antwoord snap ik het wel. Verwarde het met de melk versus vast spijs uit Hebreeen 6. Dat is wel een ander beeld.
broer Carl schreef:Daarom is zomde op zich ook niet slecht...het is gewoon een illusie waar je doorheen prikt.
Tja, zoals Jas al reageerde, dat zou ik zo niet stellen... Bijv. David zelf noemt zijn daad met Bathsheba zonde, kwaad, ongerechtigheid. Ja, het woord 'slecht' in de Statenvertaling betekend altijd onverstandig, onwetend. Nooit direct zonde, maar volgens de betekenis van slecht anno 2005 is zonde altijd slecht, mijn inziens. Maar wie weet... heb je iets waaraan wij nog nooit gedacht hebben. Misschien een nieuw Topic.
MariaM. schreef:Soms zie je in de babywagen al een venijnige uitdrukking in een kinds gezicht (...)
Sommigen zeggen dat kleine kinderen al een demonische binding/bezetting kunnen hebben. Maar dat is een topic appart. Daar zou ik als eerste aan denken in zo'n geval.[/quote]

André

Re: Kinderen God, kinderen duivel

Berichtdoor André » 18 mei 2005 23:32

daatje schreef:Dinsdag bij de bijbelstudie van mn studentenvereniging(alpha) liepen we tegen een tekst waar we niet uit kwamen.

Het geheel ging over kinderen van God en kinderen van de duivel
De tekst was 1 Johannes 2:28-3:10;

4 Een iegelijk, die de zonde doet, die doet ook de ongerechtigheid; want de zonde is de ongerechtigheid.

5 En gij weet, dat Hij geopenbaard is, opdat Hij onze zonden zou wegnemen; en geen zonde is in Hem.

6 Een iegelijk, die in Hem blijft, die zondigt niet; een iegelijk, die zondigt, die heeft Hem niet gezien, en heeft Hem niet gekend.

7 Kinderkens, dat u niemand verleide. Die de rechtvaardigheid doet, die is rechtvaardig, gelijk Hij rechtvaardig is.

8 Die de zonde doet, is uit den duivel; want de duivel zondigt van den beginne. Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

9 Een iegelijk, die uit God geboren is, die doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren.

10 Hierin zijn de kinderen Gods en de kinderen des duivels openbaar. Een iegelijk, die de rechtvaardigheid niet doet, die is niet uit God, en die zijn broeder niet liefheeft.

ik heb de teksten waar we niet uit kwamen dik gemaakt.
het punt is: wij doen zonde,maar zoals hier staat(zoals ik het lees dan) dat wie zonde doet uit de duivel is, en die kent God niet (enz.)

Ik heb nog wel in de kanttekeningen gekeken, maar daar werd ik ook niet veel wijzer uit.. jullie misschien?

groetjes
Ik heb nog eens verder gelezen of we dit bijbelgedeelte ook nog iets duidelijker kunnen krijgen/begrijpen.
Nu denk ik dat je hier in Johannes 16 ook enige duidelijkheid van Jezus zelf krijgt.

7 Werkelijk, het is goed voor jullie dat ik ga, want als ik niet ga zal de pleitbezorger niet bij jullie komen, maar als ik weg ben, zal ik hem jullie zenden. 8 Wanneer hij komt zal hij de wereld duidelijk maken wat zonde, gerechtigheid en oordeel is: 9 zonde – dat ze niet in mij geloven, 10 gerechtigheid – dat ik naar de Vader ga en jullie me niet meer zien, 11 oordeel – dat de heerser over deze wereld is veroordeeld.
12 Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nog niet verdragen. 13 De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid. Hij zal niet namens zichzelf spreken, maar hij zal zeggen wat hij hoort en jullie bekendmaken wat komen gaat. 14 Door jullie bekend te maken wat hij van mij heeft, zal hij mij eren. 15 Alles wat van de Vader is, is van mij – daarom heb ik gezegd dat hij alles wat hij jullie bekend zal maken, van mij heeft.

Baltimore

Berichtdoor Baltimore » 01 jun 2005 14:24

Het gaat hier om het onderhouden van Gods wet. Door het belijden van je zonden en erkenne dat je zondig bent, leert dat God vergeeft! Door de wet als basis toe te passen in je leven, groei je in het besef dat je gered kunt worden. De Heilige Geest is de basis voor het steds verder afgroeien van de zonde. Hij zal je op den duur, als je wilt en bereid bent mee te werken, steeds het Hemels Koninkrijk aan je voor houden, door je de gevolgen van zonde te laten zien. Je wil, je persoonlijke keuze, bepaalt dus of je tot de verheerlijking groeit of dat je steeds Satan blijft volgen.

Wie de wereld lief heeft, blijft steeds in een zondige staat, hoe hij f zij ook zelf probeert, om zijn of haar leven te verbeeren. Zonder Heilige Geest ben je tot niets in staat.

Jesaja 8:20
Johannes 16:7-13

Wie bewust zondigt, dwaalt van God weg!
Wie zich niet bewust is van zijn zonde, eert Satan., niet God.

Wet doet zonde kennen:

Johannes 15:10
Mattheüs 5:17-20
Prediker 12:13-15 en Jakobus 2:7-13

Terug naar “Archief”