Cisca schreef:Ha, Jas, dat leest lastig zeg, kun je even gewone letters doen
ik weet niet hoe dat komt. Ik heb geen bijzondere letters gekozen.
Ah, het is opgelost.
Moderator: Moderafo's
Cisca schreef:Ha, Jas, dat leest lastig zeg, kun je even gewone letters doen
Collateral schreef:jas schreef:Collateral schreef:* God wil dat alle mensen zalig worden (1 Tim. 2:4).
* God doet alles wat Hem behaagt.
* Ergo: Alle mensen zullen zalig worden.
Je noemt 2 punten die op zich waar zijn omdat ze Bijbels zijn. De conclusie die je daaraan verbindt is echter onjuist. God doet alles wat Hem behaagt, maar de Bijbel leert ons dat er mensen zijn die verloren zijn gegaan en zullen gaan. Kennelijk is dat dan juist wat God behaagt, zodat het feit dat er mensen verloren gaan niet in strijd is met de afstemming tussen wat God doet en datgene wat Hem behaagt, maar veeleer een bevestiging ervan dat het God kennelijk niet behaagt dat iedereen behouden blijft.
Dat zou je inderdaad kunnen concluderen als je teksten als 1 Tim. 2 overslaat.God wil dat alle mensen zalig worden is dus niet een manifestatie van Zijn wil des besluits, maar van Zijn wil des bevels, nl. dat God wil dat alle mensen strijden om in te gaan, Zijn geboden naleven, Hem liefhebben, Zijn Woord aannemen, in Zijn Zoon geloven, etc. etc. Dat is de opdracht, cq. de wil van God. Maar dit zegt niets over wat God van eeuwigheid besloten heeft te doen.
Het is onzin om te stellen dat de wil van God dat alle mensen zalig worden een 'wil des bevels' is. Het heeft niks met een bevel te maken. Het is gewoon Gods wil. Omdat men het zo wil voorstellen dat God het uiteindelijk niet wil, onderscheidt men twee soorten willen. De zaken worden dus verdraaid om een bepaalde kant op te kunnen, want nergens in de bijbel staat dat God twee willen heeft. Wie twee willen heeft heeft een gespleten persoonlijkheid, en God heeft dat niet. God is onveranderlijk en ook Zijn wil verandert niet.
Collateral schreef:Dat de leer van hel en verdoemenis het populairst is, is niet vreemd, want dat is gewoonweg de beste leer om de mensen bang te maken en stil te houden.
Riska schreef:Ik ben alleen maar dankbaar dat jij God niet bent, Jas.
Ik ben ervan overtuigd dat God veel barmhartiger is dan jij ons telkens weer voorhoudt. Ik zou er nl. wel bang voor worden en steeds maar weer denken: "zal ik wel, zal ik niet door Hem verkoren zijn".
Die angst - want die is er wel degelijk en niet bedoeld door God - heb ik mijn hele jeugd gehad (dankzij een onderwijzer op school, die 'hel en verdoemenis' in zijn bijbelverhalen vlocht) en ik weiger om dat mij weer te laten opdringen.
"Omdat Gij het zijt,
groter dan ons hart
die mij heeft gezien,
eer ik werd geboren..."
en dat is en blijft de basis van mijn geloof.
jas schreef:Dat sommigen de leer der verkiezing misbruiken om anderen angst aan te jagen is voor verantwoording van diegenen, maar doet aan de leer zelf niets af. En waar het hier om gaat is dat de Bijbel nergens maar dan ook nergens een alverzoeningsleer leert, maar voorhoudt dat er 2 wegen zijn, één ten leven, en één ten dood. En als je het daar niet mee eens bent, ligt dat niet aan de Bijbel maar aan jou.
Verder dacht ik dat het al even geleden was dat jij op school zat. In mijn antwoord aan Collateral geef ik aan dat de mensen van nu zich in elk geval niet meer zo gauw laten bang maken of onderdrukken.
joepie schreef:jas schreef:Dat sommigen de leer der verkiezing misbruiken om anderen angst aan te jagen is voor verantwoording van diegenen, maar doet aan de leer zelf niets af. En waar het hier om gaat is dat de Bijbel nergens maar dan ook nergens een alverzoeningsleer leert, maar voorhoudt dat er 2 wegen zijn, één ten leven, en één ten dood. En als je het daar niet mee eens bent, ligt dat niet aan de Bijbel maar aan jou.
Verder dacht ik dat het al even geleden was dat jij op school zat. In mijn antwoord aan Collateral geef ik aan dat de mensen van nu zich in elk geval niet meer zo gauw laten bang maken of onderdrukken.
Daarin ben ik het dan niet met je eens. Je hoefd hier alleen maar het topic over het avondmaal te lezen. B.v.
Hoeveel van de jongeren die hier komen durven het offer van Christus niet als ook voor hun te zien. Zijn bang dat ze zich iets toeëigenen wat niet voor hun is?
joepie schreef:jas schreef:Dat sommigen de leer der verkiezing misbruiken om anderen angst aan te jagen is voor verantwoording van diegenen, maar doet aan de leer zelf niets af. En waar het hier om gaat is dat de Bijbel nergens maar dan ook nergens een alverzoeningsleer leert, maar voorhoudt dat er 2 wegen zijn, één ten leven, en één ten dood. En als je het daar niet mee eens bent, ligt dat niet aan de Bijbel maar aan jou.
Verder dacht ik dat het al even geleden was dat jij op school zat. In mijn antwoord aan Collateral geef ik aan dat de mensen van nu zich in elk geval niet meer zo gauw laten bang maken of onderdrukken.
Daarin ben ik het dan niet met je eens. Je hoefd hier alleen maar het topic over het avondmaal te lezen. B.v.
Hoeveel van de jongeren die hier komen durven het offer van Christus niet als ook voor hun te zien. Zijn bang dat ze zich iets toeëigenen wat niet voor hun is?
jas schreef:Collateral schreef:Het is onzin om te stellen dat de wil van God dat alle mensen zalig worden een 'wil des bevels' is. Het heeft niks met een bevel te maken. Het is gewoon Gods wil. Omdat men het zo wil voorstellen dat God het uiteindelijk niet wil, onderscheidt men twee soorten willen. De zaken worden dus verdraaid om een bepaalde kant op te kunnen, want nergens in de bijbel staat dat God twee willen heeft. Wie twee willen heeft heeft een gespleten persoonlijkheid, en God heeft dat niet. God is onveranderlijk en ook Zijn wil verandert niet.
Je daast. Uit de Schrift blijkt duidelijk dat er bij God sprake is van een geopenbaarde wil en een verborgen wil. De geopenbaarde wil is wat Hij ons door Zijn Woord te kennen geeft, de verborgen wil is wat Hij besloten heeft. Dat wil dus geenszins zeggen dat Zijn wil veranderlijk is want er is bij God geen verandering of schaduw van omkering. Dit blijkt al duidelijk in Genesis als God zegt dat de mens niet van de boom der kennis des goeds en des kwaads mag eten. Het eten daarvan is dus tegen Gods wil. Maar is dan het Schriftwoord niet waar wat zegt "wie zal Zijn wil wederstaan"? O ja zeker, want hoewel God niet wil; d.w.z. hoewel God het er uitdrukkelijk niet mee eens is dat de mens toch van die boom eet, heeft Hij tevens besloten het eten daarvan niet te zullen verhinderen. M.a.w. God heeft naar Zijn verborgen Raad of Wil besloten de zonde toe te laten, zonder Zelf daarvan de autheur te zijn. Want de mens was volkomen vrij om wel of niet te zondigen. Daarom is het voluit onschriftuurlijk om te zeggen dat Gods wil niet onderscheiden moet worden naar een geopenbaarde en een verborgene, oftewel een mededelende en een besluitende.
Collateral schreef:Dat de leer van hel en verdoemenis het populairst is, is niet vreemd, want dat is gewoonweg de beste leer om de mensen bang te maken en stil te houden.
Dit is een drogreden en zeker in de tijd waarin wij leven. Je wekt hier opzettelijk een onjuiste indruk om je leugenleer mee te staven. Maar laat ik je uit de droom helpen. De leer van hel en verdoemenis is helemaal niet populair meer.
Riska schreef:Wat ik met mijn 'schoolvoorbeeld' heb willen zeggen is, dat doordat iemand zo hamert op het voor eeuwig verloren gaan, voor de "Grote Doorluchtige Dag des Heeren", voor de Oordeelsdag - het je jaren en jaren blijft achtervolgen. (en soms nóg de kop op steekt.)
Ik kan mij nog herinneren - en ik denk dat ik het wel eens geschreven heb - dat ik als kind langs de kazerne destijds in Groningen liep en naar de hemel keek. Was het bewolkt, dan was ik blij, want dan konden de zon, maan en sterren niet als bloed en vuur naar beneden komen. (Wist ik als kind veel dat de hemel binnen twee minuten schoon kon zijn en dat door wolken uiteraard de hemellichamen niet verdwijnen).
Kijk, wanneer het geloof is gebaseerd op angst, op: 'och mocht het toch te gebeuren staan..." etc. etc. -je kent al die uitdrukkingen wel - dan is er iets fundamenteels fout.
Een kind doet ook iets niet uit angst voor straf van zijn ouders. Hij doet iets niet (als het goed is tenminste) omdat hij van zijn ouders houdt. En aangezien we maar mensen(kinderen) zijn, gaat het wel eens verkeerd.
Zo probeer ik mijn geloof te leven - uit liefde voor Hem, omdat Hij mij heeft liefgehad.
Daar komt nog iets bij: je verwerpt de leer van de Alverzoening. Ik ook.
Want er staat geschreven: "een ieder die in Hem gelooft..."
Dat is dus wél de voorwaarde. En "in Hem geloven" is niet een slap aftreksel, want het betekent: geloven in alles - in kruis en opstanding.
En dan blijf ik erbij dat God groter en liefdevoller is dan wij bidden of beseffen, want Hij weet ook, dat wij mensen zijn, met alle lek en gebrek.
Maar, om het met Paulus te zeggen: "ik ben aanvaard, zoals Christus ons heeft aanvaard"....
Klaas schreef:Lekker makkelijk, weerleggen kun je het ook niet.
Dat hoeft ook niet; jouw stellingname weerlegt zichzelf.
Klaas
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten