Verzoekt God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 18 mei 2005 12:59

Raido schreef:Bekend voorbeeld, onze dominee zegt dan wel geen mietterd maar goed :) Verzoeken is jonge hond een worstje voorhouden, beproeven is die hond een dag geen eten geven :)

ach ja had het verhaal wel eens gehoord maar wist et niet meer precies en dan krijg je dat soort dingen... :mrgreen:
stomp niet af, blijf slijpen

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 19 mei 2005 11:24

Pas zag ik een discussie op internet tussen een gelovige en een ongelovige. Die ongelovige vond dat er tegenstrijdigheden staan in de Bijbel. Hij haalde onderstaande teksten aan, die ook over verzoeking gaan:

Gen. 22:1 En het geschiedde na deze dingen, dat God Abraham verzocht....

Hij vond dat deze tekst Jacobus 1 vers 13 tegensprak.
[/u]

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 mei 2005 11:42

Volgens mij is dit een verschil in vertaling: in het oude testament heeft het verzoeken van God een doel, nl. om te zien of men zich aan Zijn geboden hield, bijv.

Deut. 8:2 En gij zult gedenken aan al den weg, dien u den HEERE, uw God, deze veertig jaren in de woestijn geleid heeft; opdat Hij u verootmoedige, om u te verzoeken, om te weten, wat in uw hart was, of gij Zijn geboden zoudt houden, of niet.
Deut. 13:3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
Richt. 22:22 Opdat Ik Israel door hen verzoeke, of zij den weg des HEEREN zullen houden, om daarin te wandelen, gelijk als hun vaderen gehouden hebben, of niet.

Het hebreeuwse woord nacah betekent hier zoiets als uittesten, een proef nemen, beproeven. Het woord wordt op zich alleen positief gebruikt.

Het woord dat in Jak. 1:13 wordt gebruikt is het Griekse peirazo (of peirasmos voor verzoeking) en dat kan ook een negatieve betekenis hebben, nl. het verzoeken om iemand ten val te brengen en dat is wat er volgens mij hier bedoeld wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 19 mei 2005 12:10

elbert schreef:Volgens mij is dit een verschil in vertaling: in het oude testament heeft het verzoeken van God een doel, nl. om te zien of men zich aan Zijn geboden hield, bijv.

Deut. 8:2 En gij zult gedenken aan al den weg, dien u den HEERE, uw God, deze veertig jaren in de woestijn geleid heeft; opdat Hij u verootmoedige, om u te verzoeken, om te weten, wat in uw hart was, of gij Zijn geboden zoudt houden, of niet.
Deut. 13:3 Gij zult naar de woorden van dien profeet, of naar dien dromen-dromer niet horen; want de HEERE, uw God, verzoekt ulieden, om te weten, of gij den HEERE, uw God, liefhebt met uw ganse hart en met uw ganse ziel.
Richt. 22:22 Opdat Ik Israel door hen verzoeke, of zij den weg des HEEREN zullen houden, om daarin te wandelen, gelijk als hun vaderen gehouden hebben, of niet.

Het hebreeuwse woord nacah betekent hier zoiets als uittesten, een proef nemen, beproeven. Het woord wordt op zich alleen positief gebruikt.

Het woord dat in Jak. 1:13 wordt gebruikt is het Griekse peirazo (of peirasmos voor verzoeking) en dat kan ook een negatieve betekenis hebben, nl. het verzoeken om iemand ten val te brengen en dat is wat er volgens mij hier bedoeld wordt.

Ja, wist ik, dank je wel voor de letterlijke vertaling, had ik even niet bij de hand, ik wilde alleen even aangeven dat het soms verder gaat dan alleen maar; God verzoekt niet, maar beproeft wel. Veel mensen weten helemaal niet wat er in 'onze' (Nederlandse) Bijbel staat, en ik denk dat het belangrijk is dat we weten wat er over zulke termen in de Bijbel staat voordat we een oordeel vormen.

Terug naar “Archief”