Boektips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 mei 2005 13:42

Red ons, Maria Montanelli - Herman Koch

ik had em voor een prikkie bij de uitverkoop in de bieb, en ik heb het boek ook nog nergens anders gezien, maar ik heb dubbel op mijn stoel gelegen bij het lachen, heerlijke, vaak diep-cynische humor en een geniale beschrijving van mensen (een gymleraar in een lichtblauw trainingspak met een roze konijn erop die de ganse dag heel fanatiek op zijn voeten staat te veren en boksoefeningen in de lucht doet).

als je eraan kunt komen: zeker de moeite waard!

nog even een recensie gevonden:

Een jongeman vertelt enkele maanden nadat hij de school heeft moeten verlaten over deze verwarrende, miserabele episode uit zijn leven. De tragische climax van zijn verhaal wordt gevormd door de dood van een zwakbegaafde klasgenoot, die hem en zijn vrienden wordt aangerekend. De verteller kondigt deze noodlottige gebeurtenis voortdurend aan, maar vertelt ironisch genoeg heel weinig over de zwakbegaafde jongen. Hij beschrijft in vele uitweidingen wel zeer indringend het fossiele lerarencorps met zijn valse opgewektheid en hypocriet geloof in het 'montanellisysteem' (Montessori). Tevens meldt hij de weinig bemoedigende ontwikkelingen thuis: zijn vader heeft een grauwe buitenechtelijke verhouding en zijn moeder komt na een langdurig ziekbed te sterven. Dit boek schijnt niets dan narigheid te bevatten. De cynische stijl en auteurs superieure vermogen tot schelden en overdrijven verheffen deze roman echter regelmatig uit de treurnis. Vooral door deze verdienste is een bijzonder boeiende, aparte roman ontstaan die tot gespannen doorlezen uitnodigt.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

sela

Berichtdoor sela » 15 mei 2005 21:46

Mariekje88 schreef:Idd, robin cook woeei :D

heb je het nieuwste boek van anna enquist al gelezen? over z'n vrouw..

in de lijn van a.e.'s persoonlijke geschiedenis - ik beschouw haar nu ff als kunstenaar - een interessant boek..
maar wel anders als bijv. 'het geheim' [los van haar schrijfstijl, want weer las ik het in 1 keer uit.]

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 17 mei 2005 09:00

Thomas Rosenboom!

Gewassen Vlees en Publieke Werken zijn geniaal.
ook de opvolger De Nieuwe Man is erg lezenswaardig.

Voor mij is Rosenboom de schrijver van dit moment.

verder nog Yann Martel : Het leven van Pi

Van de buitenlandse schrijvers bevind zich vor mij Per Olov Enquist op eenzame hoogte.

" De Reis van de Voorganger" is een blauwdruk hoe het kan lopen in gemeenten (dondert niet welke denominatie) met machtsspelletjes, goede bedoelingen en intriges.

(natuurlijk moet iedereen ook Bomans lezen. " Beminde Gelovigen" )
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 17 mei 2005 09:31

sela schreef:
Mariekje88 schreef:Idd, robin cook woeei :D

heb je het nieuwste boek van anna enquist al gelezen? over z'n vrouw..

Hm k moet nodig weer naar de bieb geloof k

Wonderlijke nachten ofzo van Bomans, schijnt heel goed te zijn.. alleen kan k m nerges krijgen.. :(
Zn sprookjesboek is ook geweldig trouwens :D

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 17 mei 2005 10:11

windekind schreef:Hrm, ik vond in 'de zwarte met het witte hart' het taalgebruik juist wat geforceerd. Mooischrijverij als het ware. :)
'Een schitterend gebrek' vond ik wel erg mooi.

Ok, interessant om te horen! Ik ben heel benieuwd naar 'De zwarte met het witte hart'. Moet nog ff iem vinden waarvan ik het kan lenen.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 17 mei 2005 10:13

essieee schreef:Ik leees nu gebroken dromen van Larry Crabb

ECht een gaaf boek!

Die heb ik ook gekocht en gelezen. Geweldig. Sowieso een goede schrijver. Heeft nog veel meer boeken geschreven.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 17 mei 2005 19:37

ik lees op dit moment wilde zwanen. Op zich geen geniaal boek, maar het geeft wel duidelijk een beeld van de chinese cultuur door de jaren heen. Er worden namelijk 3 generaties vrouwen besproken. Ik heb hem nog niet uit, maar zoals het er nu uit ziet wel een aanrader.

en heeft iemand 'Im westen nichts neues' of de vertaling 'van het westelijke front geen nieuws' wel eens gelezen? Ik ben van plan om het te gaan lezen. Het moet een gruwelijk boek zijn over de loopgravenoorlog. Het is geschreven door Erick Maria Remarque. Heeft iemand dat wel eens gelezen en wat vond je er van?
Ik onthoud altijd alles.
Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 17 mei 2005 21:52

'Im Westen nichts Neues' is gruwelijk, daarom ook ontzettend goed.

'Wir sind keine Jugend mehr. Wir wollen die Welt nicht mehr stürmen. Wir sind Flüchtende. Wir flüchten vor uns. Vor unserem Leben. Wir waren achtzehn Jahre und begannen die Welt und das Dasein zu lieben; wir mussten darauf schiessen. Die erste Granate, die einschlug, traf in unser Herz. Wir sind abgeschlossen vom Tätigen, vom Streben, vom Fortschritt. Wir glauben nicht mehr daran; wir glauben an den Krieg.'

De manier waarop Remarque de zinloosheid van een oorlog toont is afschuwelijk.
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

deSailenSSS
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deSailenSSS » 18 mei 2005 20:50

windekind schreef:'Im Westen nichts Neues' is gruwelijk, daarom ook ontzettend goed.

Een docent van mij had het er over en hij zei dat hij er haast zelfs pacifist van was geworden. Dus toen dacht ik al wel dat het een heel extreem boek moest zijn. Ik ga het een keer opzoeken in de bieb. Ik ben nu wel nieuwsgierig!
Ik onthoud altijd alles.

Het beroerde is dat ik het me nooit op tijd kan herinneren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mei 2005 21:01

Nacht und Nebel is ook al zo gruwelijk goed..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 19 mei 2005 09:13

deSailenSSS schreef:
windekind schreef:'Im Westen nichts Neues' is gruwelijk, daarom ook ontzettend goed.

Een docent van mij had het er over en hij zei dat hij er haast zelfs pacifist van was geworden. Dus toen dacht ik al wel dat het een heel extreem boek moest zijn. Ik ga het een keer opzoeken in de bieb. Ik ben nu wel nieuwsgierig!

Ik ken het, dat is een uitstekend boek, dat heel realistisch is. Niet zozeer het boek en de beschrijvingen zijn afschuwelijk, als wel de gebeurtenissen die worden beschreven. Dat is m.i. wel een nuanceverschil. Het geeft een heel goed inzicht in de psychologie van de oorlog. En krijgt in het licht van de Irak oorlog in mijn optiek opnieuw een actuele betekenis. Naast de verschrikkingen van de oorlog zie je heel goed hoe propaganda en patriotisme tot deceptie kunnen leiden en hoe men zich kan laten meeslepen in een roes. In die zin is de beschrijving van de jongens die door de volwassene(n) de oorlog in gejaagd worden misschien nog wel aangrijpender dan de echte oorlogshandelingen. Wat verder goed is, is dat het WOI eens neerzet. Dit als tegenwicht tegen de dominantie van alle WOII beschrijvingen. Echte aanrader. Als het even gaat, onvertaald lezen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2005 12:31

'Est'
Was pas het CLK-actieboek. Is wel aardig en behoorlijk spannend.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 19 mei 2005 12:41

RECI-TATIVO schreef: Echte aanrader. Als het even gaat, onvertaald lezen.

jaaa onvertaald istie t mooiste!! we moesten hem voor school lezen, en dat was de eerste keer dat k et niet erg vond :wink:
PaSaP Hoogh!!

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 19 mei 2005 13:39

linde schreef:verder heb ik sinds kort willem jan otten 'ontdekt' (o.a. ons mankeert niets en een man van horen zeggen) =D>

Specht en zoon al gelezen?
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 19 mei 2005 16:13

Leuk om te lezen:

Van de kansel

Een bloemlezing van verhalen over dominees van diverse schrijvers. Grappige, vertederende, verdrietige, karrikaturale en waar gebeurde verhalen.

Ik kocht het afgelopen maandag op een boekenmarkt voor 2 euro. Leuk ding om weer door te geven. :mrgreen:

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Terug naar “Archief”