Opdracht van eenheid, tot welke prijs?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2005 01:08

jas schreef:
Aragorn schreef:
jas schreef:Bovendien: eenheid ten kosten van de Waarheid is geen eenheid. Nergens wordt mij in de Bijbel geboden dat ik mij bij de leugen moet voegen omwille van de eenheid.

Het is echter de vraag wanneer je iets leugen moet noemen of 'verschil van interpretatie'. Een zekere mate van verscheidenheid en meningsverschil omtrent de leer zal er altijd zijn en ik geloof niet dat God er veel moeite mee kan hebben als we elkaar ondanks dat proberen te blijven respecteren en overeenstemming te zoeken in hoofdzaken. Sinds we allemaal feilbare mensen met een beperkt bevattingsvermogen zijn is dat niet meer dan logisch.

Ik bedoel met leugen een leer waar de rechtvaarding door het geloof alleen, op grond van van volkomen verzoenoffer van Christus niet zuiver verkondigd wordt. Bijzaken interesseren me minder.

Alleen vervelend dat we het vaak ook weer niet eens zijn over wat nu precies bijzaken zijn en wat niet. :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 06 mei 2005 05:02

Aragorn schreef:Tja, en die grenzen (in hoeverre iets een onoverkomelijk veschil is of niet) liggen voor iedereen weer verschillend. Ik heb echter de indruk dat ze vaak strakker getrokken worden dan nodig is, wat mi. meer een uiting van menselijke hoogmoed is dan van een oprechte bezorgdheid om God's waarheid.

Verder hoef institutionele eenheid niet perse van mij als dat PKN-achtige toestanden op gaat leveren, per saldo zijn we daar niet op vooruitgegaan geloof ik. Maar samenwerking waar dat mogelijk is mocht weleens wat actiever gerealiseerd worden.

Ik merk dat het al soepeler verloopt dat zo een 25 jaar geleden. Of in mijn jonge jaren.
Ik bedoel de samenwerking tussen kerken onderling.
Er wordt b.v. heel vaak samen een evangelisatie project gedaan.
En zo zullen er wel meer dingen samen gedaan.

En ik denk ook dat de samensprekingen die er zijn echt niet over bijzaken gaan. Dat daar echt wel serieus over hoofdzaken gesproken wordt.
Maar ik heb wel eens het idee dat we zo krampachtig aan het proberen zijn om maar te zorgen dat er èèn kerk komt, dat we andere zaken laten liggen. Ik vind dus eigenlijk al die samensprekingen zonde van veel tijd van broeders.
En dan blijft voor mij toch ook altijd staan als hoofdzaak: Gods woord.
Die moeten we zien als de waarheid en niet als een verhaal.
Jezus Christus is echt voor ons aan het kruis gegaan, en heeft de dood overwonnen. Als we dat niet meer als waarheid zien maar als een verhaal, dan zou ik met zo een kerk nooit samen gaan.
Want dan belijd je niet dezelfde belijdenis.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 mei 2005 07:14

parsifal schreef:
jas schreef:Ik ben tegen eenheid. Tegen één wereldrijk of één europa, maar ook tegen één kerk. Waarom? Omdat de Bijbel ons leert, dat eenheid hier op aarde juist het instrument van de Antichrist is. Weet je wat eenheid is? Dat iedereen het teken van het beest aan het voorhoofd heeft en het aanbidt. Daar heb je je eenheid.

En ondertussen belijden we "een algemene Christelijke Kerk" en de gemeenschap van de Heiligen. En ja dit gaat niet alleen over de hemel. Ik ben het volledig met Maja eens. Natuurlijk is de leer belangrijk, hier mag niets aan afgedaan worden, maar als de discussies hierover nu eens aangegaan worden met als uitgangspunt de liefde, dan zou de verdeeldheid een stuk minder zijn. En dan kunnen zelfs sommige leerverschillen de eenheid niet verstoren (Wesley en Whitefield).

De alg. Chr. Kerk wil niet zeggen dat we allemaal in één gebouw moeten zitten hoor. Eén Kerk (met een hoofdletter) zijn alle uitverkorenen ter wereld, en ja, die zijn één, over kerkmuren heen. Die eenheid is er al.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 mei 2005 17:07

jas schreef:De alg. Chr. Kerk wil niet zeggen dat we allemaal in één gebouw moeten zitten hoor. Eén Kerk (met een hoofdletter) zijn alle uitverkorenen ter wereld, en ja, die zijn één, over kerkmuren heen. Die eenheid is er al.

Zoals je een Kerk en een kerk hebt, zo is er ook een Eenheid en een eenheid. Als we een kerk de eenheid niet kunnen toevertrouwen, dan zeker ook de Eenheid niet.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mei 2005 21:00

Maja de Bij schreef:
jas schreef:De alg. Chr. Kerk wil niet zeggen dat we allemaal in één gebouw moeten zitten hoor. Eén Kerk (met een hoofdletter) zijn alle uitverkorenen ter wereld, en ja, die zijn één, over kerkmuren heen. Die eenheid is er al.

Zoals je een Kerk en een kerk hebt, zo is er ook een Eenheid en een eenheid. Als we een kerk de eenheid niet kunnen toevertrouwen, dan zeker ook de Eenheid niet.

Je haalt nu jezelf onderuit. Immers, de kerk bewijst toch dat we haar die eenheid niet kunnen toevertrouwen? Getuige het aantal kerken wat er is? Of hebben die allemaal hun eigen 'eenheid'? Ik denk dat je die Eenheid veel breder moet zien. Alle gelovigen uit verleden, heden en toekomst, vormen de Kerk, ongeacht bij welk kerkverband ze horen. Er is maar één Kerk, die éénheid is er dus altijd al. De verdeeldheid die je hier ziet, is niet de Kerk, maar is de akker waarop graan en onkruid groeit.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 mei 2005 21:12

jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Je haalt nu jezelf onderuit. Immers, de kerk bewijst toch dat we haar die eenheid niet kunnen toevertrouwen? Getuige het aantal kerken wat er is? Of hebben die allemaal hun eigen 'eenheid'? Ik denk dat je die Eenheid veel breder moet zien. Alle gelovigen uit verleden, heden en toekomst, vormen de Kerk, ongeacht bij welk kerkverband ze horen. Er is maar één Kerk, die éénheid is er dus altijd al. De verdeeldheid die je hier ziet, is niet de Kerk, maar is de akker waarop graan en onkruid groeit.

Als Paulus schrijft over de eenheid in de gemeente van Korinthe dan heeft hij het ook over de plaatselijke gemeente, zoals deze zichtbaar is in Korinthe. Er wordt ook op het belang van de samenkomsten gewezen door Paulus. Dat de eenheid ver te zoeken is is erg genoeg, dat we er als Christenen vrede mee hebben is een ramp. (en nee we hoeven niet alle 144000 in 1 gebouw, we hoeven het ook niet over alles eens te zijn, maar we moeten liefde hebben onder elkaar, zodat de wereld weet wie de Heere van deze Kerk is.)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mei 2005 21:25

parsifal schreef:
jas schreef:
Maja de Bij schreef:

Als Paulus schrijft over de eenheid in de gemeente van Korinthe dan heeft hij het ook over de plaatselijke gemeente, zoals deze zichtbaar is in Korinthe. Er wordt ook op het belang van de samenkomsten gewezen door Paulus. Dat de eenheid ver te zoeken is is erg genoeg, dat we er als Christenen vrede mee hebben is een ramp. (en nee we hoeven niet alle 144000 in 1 gebouw, we hoeven het ook niet over alles eens te zijn, maar we moeten liefde hebben onder elkaar, zodat de wereld weet wie de Heere van deze Kerk is.)

Ja dat ontken ik toch ook niet?

Riska

Berichtdoor Riska » 15 mei 2005 08:48

Pinksteren...

De Geest des Heren heeft
een nieuw begin gemaakt
in al wat groeit en leeft
zijn adem uitgezaaid.
De Geest van God bezielt
wie koud zijn en versteend
herbouwt wat is vernield
maakt één wat is verdeeld.

Wij zijn in Hem gedoopt,
Hij zalft ons met zijn vuur.
Hij is een bron van hoop,
in alle dorst en duur.
Wie weet vanwaar Hij komt,
wie wordt zijn licht gewaar?
Hij opent ons de mond
en schenkt ons aan elkaar

De geest die ons bewoont
verzucht en smeekt naar God
dat Hij ons in de Zoon
doet opstaan uit de dood.
OPdat ons leven nooit
in weer en wind bezwijkt,
kom Schepper, Geest, voltooi
wat Gij begonnen zijt
.

(Lied 247 - Liedboek der Kerken)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mei 2005 13:18

pas hoorde ik dit:

In de hoofdzaken eenheid!
In de bijzaken vrijheid!
Maar dit alles binnen de liefde!

Denk dat Gods kinderen het over de hoofdzaken met elkaar eens zullen zijn. Natuurlijk blijven er dan nog vele verschillen over maar laten we elkaar daar niet zo hard op aan vallen. We hebben zo de nieging om naar al die bijzaken te kijken, naar al die verschillen. Terwijl we vergeten naar de hoofdzaken te kijken.

1 kor. 11: 18b en 19
'Zo hoor ik, dat er scheuringen zijn onder u, en ik geloof dat ten dele;
Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden.'

Denk dat dit ook wel toepasselijk is. Juist doordat er verschillen zijn houden we elkaar ook scherp. We moeten de Bijbel onderzoeken om te kijken wat daar over zaken in staat. We hoeven hier op aarde niet over alles met elkaar eens te zijn. Als we maar 1 in Christus zijn!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 17 mei 2005 12:20

Leuke discussie!

Waar ik de discussie alleen om begonnen ben is het volgende: Een zekere mederefowebber gaf op een nogal drammerige manier aan dat de reformatorische wereld nu ook maar eens de deuren moest openen voor de evangelische wereld, en dat er niet gezeurd moest worden, want we moeten toch allemaal één zijn.

Met andere woorden: vraagtekens zetten bij iemands mening mag niet want we zijn toch allemaal kinderen van God... Toen vroeg ik mij af of ik wel één kon zijn met iemand die zo'n hoge prijs van mij vroeg.

(Dit een beetje als aanvulling op de opening.)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2005 12:25

Wat is dan de hoge prijs? Je hoeft niet gelijk alle cultuur en zo overboord te gooien. Het gaat om van elkaar leren, met elkaar delen... en misschien dingen van elkaar overnemen.

Ik ben het met haar eens :)

Het probleem is dat de reformatorische en evangelische wereld zo ontzettend van elkaar verschillen. Het lijen wel 2 tegenpolen... en toch zijn het allebei kerken waarin het lijden, sterven en opstaan van Christus wordt gepreekt en waar mensen zich daardoor kinderen van God mogen weten.

Dat is toch een basis om die eenheid te zoeken, in ieder geval door samen te werken op bapaalde vlakken?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 17 mei 2005 12:28

TheKeimpe schreef:Met andere woorden: vraagtekens zetten bij iemands mening mag niet want we zijn toch allemaal kinderen van God... Toen vroeg ik mij af of ik wel één kon zijn met iemand die zo'n hoge prijs van mij vroeg.

Daarin heb je groot gelijk. Natuurlijk mag je de ander bevragen over het 'hoe en waarom' van dingen.
"Opdat zij allen één zijn" heeft m.i. niet de betekenis van "hetzelfde", van 'gelijkvormigheid'.
Maar wel dat we één zijn in ons geloof in Jezus Christus - ieder op eigen wijze.
Een heel andere vraag is of het niet goed is dat elk kerkgenootschap eens kijkt bij 'de buren', oftwel weet wat er elders gebeurt. Maar dat is een andere kwestie zoals ik al zei...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2005 13:03

Dat bedoel ik idd ook. Je heoft niet gelijk over samengaan te praten... maar als de kerken eens gingen nadenken over samenwerken. Elkaar in hun waarde laten, de verschillen accepteren om de eenheid in Jezus Christus. Dat is heel wat anders dan gelijk bang zijn voor veranderingen als je als kerk samen zou gaan.

Kerken praten vaak met elkaar over samengaan en zo.... het problee is dat dit puur op bestuurlijk niveau gebeurt. De kerkraden van 2 kerken praten dan met elkaar over mogelijk samengaan.... Misschien zou je moeten beginnen met het organiseren van gezamelijke activiteiten en zo. Je kan niet samengaan zonder eerst samen te werken... en dat moet verder gaan dan puur op bestuurlijk niveau en het uitwisselen van dominees. Je moet als gemeenteleden meer samen doen denk ik, samen een band krijgen.... samen eenheid ervaren, misschien wel ondanks verdeeldheid. Dat is denk ik de eenheid waar we naar moeten streven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 01 jun 2005 12:02

Hihi, zoals je misschien al gemerkt hebt ben ik een absolute voorstander van eenheid onder christenen.
Uit eigen ervaring weet ik dat het kan. Dat je een kunt zijn ook al denk je over bijzaken anders.

1 Kor 12,12
Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus.

Ef 4,3
Span u in om door de samenbindende kracht van de vrede de eenheid te bewaren die de Geest u geeft:

Kol 3,14
En bovenal, kleed u in de liefde, dat is de band die u tot een volmaakte eenheid maakt.

Dus 1: we vullen elkaar aan; 2: we moeten ons ervoor inspannen; 3: we moeten ons bekleden met liefde en vanuit die basis op zoek gaan naar eenheid!

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 jun 2005 12:36

Marnix schreef:Kerken praten vaak met elkaar over samengaan en zo.... het problee is dat dit puur op bestuurlijk niveau gebeurt. De kerkraden van 2 kerken praten dan met elkaar over mogelijk samengaan.... Misschien zou je moeten beginnen met het organiseren van gezamelijke activiteiten en zo. Je kan niet samengaan zonder eerst samen te werken... en dat moet verder gaan dan puur op bestuurlijk niveau en het uitwisselen van dominees. Je moet als gemeenteleden meer samen doen denk ik, samen een band krijgen.... samen eenheid ervaren, misschien wel ondanks verdeeldheid. Dat is denk ik de eenheid waar we naar moeten streven.

Dit is volgens mij ook het model dat in veel gereformeerde kerken en hervormde gemeentes is gebruikt om tot SOW (nu PKN) te komen. Eerst de plaatselijke gemeente samenvoegen, en pas als laatste de kerken fuseren.

Terug naar “Archief”