Flappie schreef:Zo is dat ook met de hervormden > alles staat onder de synode. En ik snap echt niet waarom telkens weer rechtzaken nodig zijn om te overtuigen. En als die rechter anders uitspreekt dan in de HHK-straat past, deugt die rechter niet meer.
Helemaal mee eens dat in de hervormde kerk alles onder de synode stond. Even daargelaten of ik dat goed vind of niet.
Maar nogmaals in kesteren was het dus niet de HHK die een rechtzaak aanspande.
Bovendien wil ik ook nog wel zeggen dat de kerk natuurlijk geen bedrijf is, tenminste ik hoop het nog van niet.
Is het niet zo dat de HHK de rechtszaak aanspande? Helaas wel...
De gemeente van de PKN is eigenaar van het kerkgebouw, maar tot deze tijd heeft de HHK gemeente er in gezeten. Nu komt er een PKN gemeente, dus is het gebouw van hen, maar (en misschien een beetje indenkbaar wel) nu wil de HHK gemeente die kerk niet verlaten, EN niet samenwerken (zoals je wel meer ziet, 4 diensten in 1 kerk).
Daarom hebben zij een rechtszaak aangespannen, omdat zij niet uit hun gebouw willen...
En over dat een worden als kerken:
ik denk dat we er wel naar moeten streven, al zal het nooit lukken, dat weet ik ook wel. Er is zoveel verdeeldheid onder christenen. Ik zie zoveel christenen die denken dat God alleen in hun kerk/gemeente werkt, en dat vind ik echt onzin! God werkt over kerkmuren heen, echt waar. Echt niet alleen in mijn PKN gemeente, of in iemand anders HHK gemeente, of ngo iets anders...
En als we dat met zijn allen geloven en doorhebben, kunnen we gaan overleggen...