Uitspraak Kesteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 mei 2005 16:23

Flappie schreef:
Zo is dat ook met de hervormden > alles staat onder de synode. En ik snap echt niet waarom telkens weer rechtzaken nodig zijn om te overtuigen. En als die rechter anders uitspreekt dan in de HHK-straat past, deugt die rechter niet meer.

Helemaal mee eens dat in de hervormde kerk alles onder de synode stond. Even daargelaten of ik dat goed vind of niet.
Maar nogmaals in kesteren was het dus niet de HHK die een rechtzaak aanspande.
Bovendien wil ik ook nog wel zeggen dat de kerk natuurlijk geen bedrijf is, tenminste ik hoop het nog van niet.

Is het niet zo dat de HHK de rechtszaak aanspande? Helaas wel...
De gemeente van de PKN is eigenaar van het kerkgebouw, maar tot deze tijd heeft de HHK gemeente er in gezeten. Nu komt er een PKN gemeente, dus is het gebouw van hen, maar (en misschien een beetje indenkbaar wel) nu wil de HHK gemeente die kerk niet verlaten, EN niet samenwerken (zoals je wel meer ziet, 4 diensten in 1 kerk).
Daarom hebben zij een rechtszaak aangespannen, omdat zij niet uit hun gebouw willen...

En over dat een worden als kerken:
ik denk dat we er wel naar moeten streven, al zal het nooit lukken, dat weet ik ook wel. Er is zoveel verdeeldheid onder christenen. Ik zie zoveel christenen die denken dat God alleen in hun kerk/gemeente werkt, en dat vind ik echt onzin! God werkt over kerkmuren heen, echt waar. Echt niet alleen in mijn PKN gemeente, of in iemand anders HHK gemeente, of ngo iets anders...
En als we dat met zijn allen geloven en doorhebben, kunnen we gaan overleggen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Joltje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joltje » 13 mei 2005 16:38

Het is niet zo dat de HHK de rechtszaak aangespannen heeft.
De HHK heeft de sleutels van de kerk niet afgegeven, waarna de PKN de rechtszaak heeft aangespannen!

En over dat samenwerken: Ik had zelf ook liever gehad dat we de kerk zouden gaan huren, maar ik begrijp wel waarom het niet gebeurd!

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 13 mei 2005 17:21

ahaa schreef:Wat het is, als de voormannen van de HHK zouden zeggen dat ze nergens recht op hebben, zijn ze afgescheiden, en dat is net niet wat ze willen, want daardoor verliezen ze mensen, die absoluut niet willen afscheiden.

het is juist het feit dat de voormannen niet afscheiden en niet willen afscheiden, niet omdat ze dan mensen zouden verliezen.

locotiefje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor locotiefje » 16 mei 2005 14:56

Volgens mij is het zo dat het CBZ namens de kerkenraad in wording van de PKN te kesteren de rechtszaak tegene de HHK heeft aangespannen.

Want de HHK heeft tot nu toe 2 rechtszaken aangespannen. vorig jaar eentje in Middelharnis. en nu loopt de verklaring voor recht nog.

Maar ik ben blij dat wij hier een gehuurd kerkgebouw hebben en geen ellende met de PKN.

maar als ik de berichten af en toe lees. Dan denk ik laat de PKN stikken in haar goederen. Er staan zelfs kerken leeg, omdat de gemeente HHK is geworden en dus maar een ander gebouw huurt of aangekocht heeft.
Beproeft alle dingen en behoud het goede.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mei 2005 01:11

jan1981 schreef:nee juist van de PKN leden. de HHK dominees hebben de kerk nooit willen verlaten, maar je moest mee of je wilde of niet.

De huidige HHK-dominees hebben veertig jaar de tijd gehad om alle mogelijke synodes te overtuigen van het feit dat de PKN misschien geen goed idee zou kunnen zijn. Vervolgens is er een stemming gehouden in de hervormde, gereformeerde en lutherse synodes. Elk van de drie synodes heeft in een eerlijke stemming in grote of grotere meerderheid ingestemd met de vorming van de PKN. Ik vind het werkelijk nogal kleinzielig om dan nu te gaan roepen dat de keuze is opgedrongen. De meerderheid beslist - ook in een synode.

Dus dat geblaat over "wij zijn niet afgescheiden" is baarlijke nonsens, in elk geval juridisch.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 17 mei 2005 11:45

Ik vind het werkelijk nogal kleinzielig om dan nu te gaan roepen dat de keuze is opgedrongen. De meerderheid beslist - ook in een synode.

Dus dat geblaat over "wij zijn niet afgescheiden" is baarlijke nonsens, in elk geval juridisch.

wij hebben de hervormde kerk nooit willen verlaten en historisch doen we dat ook niet.

over dat juridisch gevalletje, waarom altijd kerk en staat gescheiden houden en nu opeens de staat wel in roepen? (of is dat een ander onderwerp)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mei 2005 11:53

jan1981 schreef:
Ik vind het werkelijk nogal kleinzielig om dan nu te gaan roepen dat de keuze is opgedrongen. De meerderheid beslist - ook in een synode.

wij hebben de hervormde kerk nooit willen verlaten en historisch doen we dat ook niet.

over dat juridisch gevalletje, waarom altijd kerk en staat gescheiden houden en nu opeens de staat wel in roepen? (of is dat een ander onderwerp)

In elk geval heeft de HHK de NHK verlaten op het moment dat de NHK een nieuwe naam aannam samen met de GKN en de ELK: PKN. Daar kun je lang of kort over lopen ruziën, juridisch is de PKN de voortzetting van wat vroeger de NHK was. En daar gaat het in deze discussie om. Verder zie ik de HHK ook niet als de voortzetting van de NHK als het gaat om geestelijke inhoud. In wat vroeger het gekrookte riet was, heb ik mij als midden-orthodoxe NHK'er geen seconde thuisgevoeld.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 17 mei 2005 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 17 mei 2005 11:54

jan1981 schreef:

Je kunt blijven zeuren over wie er nou wel of niet afgescheiden is. Ik als PKN-er zeg: ik ben gewoon in 'mijn' kerk gebleven, dr is niks veranderd, alles is nog hetzelfde in praktijk.
Maar mijn hhk vriendin zegt: nee, ik ben doorgegaan in de hervormde kerk.
Nouja, oke, als zij zo wil denken prima, ik denk er anders over. En we accepteren dat van elkaar!
En het is inderdaad niet zo, dat de mensen die niet mee willen met de PKN, opeens een keuze moesten maken. Hier is 40 jaar de tijd voor geweest! Dus het is onzin om nu opeens te gaan roepen: 'het is en blijft ons kerkgebouw en wij gaan er niet uit,' want al jaaaaren geleden kon men weten dat dit zou gebeuren! Maargoed, dat terzijde

En oja, mijn excuses voor het zeggen dat de HHK in Kesteren de rechtzaak is begonnen, het was idd de nieuwe PKN gemeente daar, omdat de HHK de sleutel niet af wilde geven van het gebouw.

Maar respecteer alsjeblieft om elkaars mening!! Dank u :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 17 mei 2005 13:17

Ik denk dat bijna alle hervormden wel verantwoordelijk zijn voor de scheur; zowel HHK-hervormd als PKN-hervormd. Het zat al die jaren in de lucht en ik denk met georganiseerd beleid, had de scheuring tegen gehouden kunnen worden; maar het is God geweest die anders besloot. Ik heb gehoord van 2 afgevaardigden, die op die dag niet konden. ze zouden tegengestemd hebben, maar ipv zij zijn er 2 voorstemmers naar de synode gegaan. Dit is wat ik gehoord heb, als het niet waar is, pls let me know.

Het is trouwens in Kesteren niet de plaatselijke PKN-gemeeente geweest die de rechtzaak aangespannen heeft, maar het BM

Rechtzaken zijn nooit goed binnen kerken, zowel HHK (verklaring van recht) als PKN (Kesteren). Ook is het mi niet goed om een rechtzaak uit te lokken, door bv iets toeeigenen, wat juridisch niet je eigendom is.

Het is nu niet anders, belangrijk is dat we elkaar blijven respecteren, ook al kijkt de ander je niet meer aan. Probeer de nederigste te zijn (ook een oproep aan mezelf)

Riska

Berichtdoor Riska » 17 mei 2005 14:09

aahaa schreef:maar het is God geweest die anders besloot. Ik heb gehoord van 2 afgevaardigden, die op die dag niet konden. ze zouden tegengestemd hebben, maar ipv zij zijn er 2 voorstemmers naar de synode gegaan. Dit is wat ik gehoord heb, als het niet waar is, pls let me know.

Wat dat laatste betreft: dat zou dan een fout zijn van de afvaardiging. Als er twee tegenstemmers niet kunnen, dan lijkt het me logisch dat twee gelijkgezinden afgevaardigd worden.
Wat het besluit van God betreft: hoe zeer ik ook achter de PKN sta (en PKNer ben) ik zou dit toch niet kunnen en willen zien als een Godsbesluit.
Niet alles wat mensen doen, kunnen wij in de schoenen van God schuiven, als je begrijpt wat ik bedoel...

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 17 mei 2005 16:50

Verder zie ik de HHK ook niet als de voortzetting van de NHK als het gaat om geestelijke inhoud. In wat vroeger het gekrookte riet was, heb ik mij als midden-orthodoxe NHK'er geen seconde thuisgevoeld.

wat heeft het gekrookte riet er nou weer mee te maken

Riska

Berichtdoor Riska » 17 mei 2005 17:10

Jan1981 schreef:wat heeft het gekrookte riet er nou weer mee te maken

Dat is/was de uiterst orthodoxe stroming binnen de vroegere Hervormde Kerk en deze stroming heeft dus nu de HHK gevormd.

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 17 mei 2005 17:42

Maja de Bij schreef:...Want was veel gemeenteleden van te voren verteld dat ze alle goederen en registers kwijtraakten als ze niet meegingen, dan zou in veel gemeenten de discussie anders zijn gaan lopen. Denk ik.

Dat zou niet best zijn! Dan zou die beslissing genomen zijn op grond van bezittingen, geld ipv inhoudelijke argumenten...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

stef
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor stef » 17 mei 2005 17:56

jan1981 schreef:

volgens mij is de hhk het eerst begonnen met een rechtzaak, zei waren daar volgens mij als ik het me goed herinner al voor 1 mei 2004 mee bezig. pkn heeft rechtsgang tot laatste mogelijkheid gehouden en heeft eerst geprobeerd het met praten op te lossen

volgens mij zijn ze van het 'kerk en staat gescheiden' principe als jaren afgestapt
God is The one and only

jan1981

Berichtdoor jan1981 » 17 mei 2005 20:30

Dat is/was de uiterst orthodoxe stroming binnen de vroegere Hervormde Kerk en deze stroming heeft dus nu de HHK gevormd.

omdat optimatus zich er niet thuisvoelde vroeg ik me af wat er mis mee was.

Terug naar “Archief”