Riska schreef:Toch begrijp ik niet, dat mensen met de Kerst, met Pasen, met Pinksteren zo in het zwart gekleed gaan, dat je inderdaad denkt dat ze naar een begrafenis gaan.
Ik zie dat regelmatig zondags en dan zien sommige moeders er zo verschrikkelijk streng uit, terwijl als ik diezelfde mensen door de week tegenkom, ze gewoon een lichte rok of zo aanhebben en dan heel vriendelijke, open mensen blijken te zijn.
De feestdagen die ik noemde zijn feestdagen, waarin ons duidelijk de blijde Boodschap wordt gebracht dat God door die zonde heenbreekt en ons redding aanbiedt.
Als ik mensen zo verschrikkelijk somber naar de kerk zie gaan, dan moet ik altijd denken aan het beroemde lied van Joost v.d.Vondel:
"Wij edelingen blij van geest
ter kerke gaan op het hoge feest"
Als ik deze mensen naar de kerk zie gaan, dan denk ik: jullie blijven steken in uitsluitend het feit dat wij zondig zijn. En daaronder ga je gebukt.
Maar vergeten wordt dat in kruis en opstanding God tot ons is gekomen en dat als wij daarin geloven we mogen zeggen: "Jezus heeft leven en vree ons gegeven"
Joost van den Vondel had je beter niet kunnen aanhalen, maar dat terzijde. Ik denk dat er teveel achter gezocht wordt. Mensen willen gewoon onderscheid in kleding tussen weekdagen en zondag. Als ze naar de kerk gaan willen ze netjes en stemmig gekleed zijn. Ik vind daar niks op tegen.