Optimatus schreef:joepie schreef:In die kerk waar God je roept.
In mijn geval dus in diverse kerken.
In mijne niet. Ik kom alleen in de vrijgemaakte kerk als er avondmaal is.
Moderator: Moderafo's
joepie schreef:aahaa schreef:joepie schreef:Hij nodigt je, en niet gaan is hetzelfde als de bruilofstgasten die genodigt waren en niet kwamen.
Ik denk niet dat je het zo zwart-wit stellen kan. Ik ken een aantal mensen, waarvan ik weet dat ze wederomgeboren christenen zijn en toch niet durven aangaan. Waarom > omdat ze denken geroepen te moeten worden voordat ze aan mogen gaan; mi is dit ongeloof, maar kheb wel te doen met deze mensen; vaak komen ze niet tot zekerheid. maar je kunt niet stellen dat ze daarom de nodiging van Jezus Christus om tot Zijn bruiloft te komen afslaan; ze durven de uitnodiging niet toe te eigenen. Ik geloof zeker dat deze mensen ook op de Hemelse bruiloft aanwezig zullen zijn. Onze zaligheid hangt niet af van het HA
Ik zal het nog zwart witter stellen.
Als je wedergeboren christen bent dan ga je aan het avondmaal omdat je dan weet dat God je roept.
Want ze worden geroepen. Wat zouden ze dan nog meer moeten horen?
En daarmee slaan ze dus echt de uitnodiging om te komen af.
Anders kan ik het niet stellen.
joepie schreef:aahaa schreef:joepie schreef:Hij nodigt je, en niet gaan is hetzelfde als de bruilofstgasten die genodigt waren en niet kwamen.
Ik denk niet dat je het zo zwart-wit stellen kan. Ik ken een aantal mensen, waarvan ik weet dat ze wederomgeboren christenen zijn en toch niet durven aangaan. Waarom > omdat ze denken geroepen te moeten worden voordat ze aan mogen gaan; mi is dit ongeloof, maar kheb wel te doen met deze mensen; vaak komen ze niet tot zekerheid. maar je kunt niet stellen dat ze daarom de nodiging van Jezus Christus om tot Zijn bruiloft te komen afslaan; ze durven de uitnodiging niet toe te eigenen. Ik geloof zeker dat deze mensen ook op de Hemelse bruiloft aanwezig zullen zijn. Onze zaligheid hangt niet af van het HA
Ik zal het nog zwart witter stellen.
Als je wedergeboren christen bent dan ga je aan het avondmaal omdat je dan weet dat God je roept.
Want ze worden geroepen. Wat zouden ze dan nog meer moeten horen?
En daarmee slaan ze dus echt de uitnodiging om te komen af.
Anders kan ik het niet stellen.
mystery schreef:Ik bedoel met 'God heeft mij niet nodig' dat God mij niet nodig heeft om aan Zijn eer te komen.
Ja zoiets bedoel ik.mystery schreef:Bedoelde je met zonden dat je, als je niet de troost van het avondmaal ervaart, je eigenlijk niet over je zonden wilt/durft na te denken? (ik snap het dus nog niet zo)
Ehmm, ik ken de omschrijving "om aan Zijn eer te komen" niet.Ik bedoel met 'God heeft mij niet nodig' dat God mij niet nodig heeft om aan Zijn eer te komen.
mystery schreef:Mijn verlate reactie op jullie reacties eerder deze week.
André, je zegt dat ik het dus wel weet. Nee, ik weet het niet, alleen dat ik naar het avondmaal zou gaan als God me persoonlijk roept. Dan heb ik naast het kerkelijk recht (als je belijdenis hebt gedaan) ook een Goddelijk recht, zoals ze dat in reformatorische kerken noemen.
joepie schreef:mystery schreef: alleen dat ik naar het avondmaal zou gaan als God me persoonlijk roept.
En hoe wil je dan nog persoonlijker geroepen worden dan er al gedaan wordt? Wat verwacht je dan te krijgen?
Een briefje?
Daar denk ik anders over, volgens mij is het zendingsbevel ingestelt omdat God graag wil dat ieder mens Hem eert/van Hem houd/alles van Hem verwacht, ik zal nog proberen wat teksten erbij te zoeken over God eren........mystery schreef:Aan Zijn eer komen zie ik als dat God vereert wordt. Hij heeft toch geen mens nodig om volle eer te krijgen? Hij heeft al eer en dat is m.i. vol genoeg. Ik kan het ook mis hebben hoor.
Het zendingsbevel geldt ook voor mij. Ik mag ook een instrument zijn/worden om Zijn woorden door te geven.
mystery schreef:joepie schreef:mystery schreef: alleen dat ik naar het avondmaal zou gaan als God me persoonlijk roept.
En hoe wil je dan nog persoonlijker geroepen worden dan er al gedaan wordt? Wat verwacht je dan te krijgen?
Een briefje?
ik verwacht dan een soort bevestiging van God dat ik naar het avondmaal mag gaan. Dat ik weet dat het ook voor mij is, dat ik mag gaan zegmaar.
Gerdien, ik bedoelde dat God ons als mens niet nodig heeft in principe. Hij wil wel dat alle mensen Hem eren en dienen. Maar Zijn eer is al genoeg zonder de mens zegmaar. Hij heeft de mens niet nodig daarvoor, maar God heeft deze weg wel gekozen om mensen Hem te laten eren.
Aan Zijn eer komen zie ik als dat God vereert wordt. Hij heeft toch geen mens nodig om volle eer te krijgen? Hij heeft al eer en dat is m.i. vol genoeg. Ik kan het ook mis hebben hoor.
Het zendingsbevel geldt ook voor mij. Ik mag ook een instrument zijn/worden om Zijn woorden door te geven.
Jas, hoe bedoel je dat? owja, ik begrijp je al. Ja precies, dat is ook zo raar in de reformatorische kerken, maar ergens ook weer begrijpelijk. Ik vind het niet goed, want eigenijk doen ze in veel reformatorische kerken belijdenis van de leer. Terwijl het toch echt belijdenis van je geloof heet... Als je inderdaad belijdenis van je GELOOF doet, dan heb je gelijk Jas. Dan mag je naar het avondmaal.
mystery schreef:Mijn verlate reactie op jullie reacties eerder deze week.
André, je zegt dat ik het dus wel weet. Nee, ik weet het niet, alleen dat ik naar het avondmaal zou gaan als God me persoonlijk roept. Dan heb ik naast het kerkelijk recht (als je belijdenis hebt gedaan) ook een Goddelijk recht, zoals ze dat in reformatorische kerken noemen.
Met mijn definitie over het persoonlijk geloof zeg ik nog niet dat het voor mij geldt. Zo zie ik het geloof, zo zou ik het ook willen voor mezelf. Maar ik weet niet of ik het héb, of ik nu een kind van God ben.
Bedoelde je met zonden dat je, als je niet de troost van het avondmaal ervaart, je eigenlijk niet over je zonden wilt/durft na te denken? (ik snap het dus nog niet zo)
Ik bedoel met 'God heeft mij niet nodig' dat God mij niet nodig heeft om aan Zijn eer te komen.
Marnix: Hoe weet je, als je gelooft dat Jezus ook voor jou persoonlijk stierf, dat je dan door Hem bent vrijgepleit?
Is geloof automatisch een zeker weten (dat het ook voor jou is) ?
Marnix heeft ook gelijk met het eerst naar Christus toegaan voor je bij God kunt komen. Jezus is de deur naar de Vader. In reformatorische kerken hoor ik vaak dat Jezus de 'verborgen persoon' is... maar ik lees wel in de Bijbel (in Johannes) dat je niet in God de Vader kunt geloven als je niet in Jezus als Zijn Zoon gelooft...
Iedereen bedankt voor t reageren, ik heb er erg veel aan
parsifal schreef:mystery schreef:joepie schreef:mystery schreef: alleen dat ik naar het avondmaal zou gaan als God me persoonlijk roept.
Een briefje?
ik verwacht dan een soort bevestiging van God dat ik naar het avondmaal mag gaan. Dat ik weet dat het ook voor mij is, dat ik mag gaan zegmaar.
Gerdien, ik bedoelde dat God ons als mens niet nodig heeft in principe. Hij wil wel dat alle mensen Hem eren en dienen. Maar Zijn eer is al genoeg zonder de mens zegmaar. Hij heeft de mens niet nodig daarvoor, maar God heeft deze weg wel gekozen om mensen Hem te laten eren.
Aan Zijn eer komen zie ik als dat God vereert wordt. Hij heeft toch geen mens nodig om volle eer te krijgen? Hij heeft al eer en dat is m.i. vol genoeg. Ik kan het ook mis hebben hoor.
Jas, hoe bedoel je dat? owja, ik begrijp je al. Ja precies, dat is ook zo raar in de reformatorische kerken, maar ergens ook weer begrijpelijk. Ik vind het niet goed, want eigenijk doen ze in veel reformatorische kerken belijdenis van de leer. Terwijl het toch echt belijdenis van je geloof heet... Als je inderdaad belijdenis van je GELOOF doet, dan heb je gelijk Jas. Dan mag je naar het avondmaal.
Toch Mystery, lijkt me juist het avondmaal ook zo goed als je midden in de strijd zit. Juist dan kun je het zo hard nodig hebben. Het is niet iets waarmee je laat zien dat je een gelovige bent. Maar de gelovige laat in het avondmaal zijn afhankelijkheid zien. Ik kan goed in je gedachten komen, alleen kom ik meer uit een gemeente waar avondmaalsgang niet iets uitzonderlijks is. Toch heb ik ook wel getwijfeld of ik aan mocht gaan. Maar dan komt toch dit weer boven dat ik het nodig heb. Christus' dood en opstanding wordt zo tastbaar. Hij gaf Zijn lichaam en bloed voor Zijn discipelen en dat laat Hij dan ook aan mij zien.
Vaya con Dios,
Parsifal
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten