Bestaat de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 mei 2005 23:00

Door wie werd Jezus verzocht in de woestijn?

Bharat

Berichtdoor Bharat » 15 mei 2005 10:59

Door zijn ego dat bestaat uit verlangens en gevoelens. Deze moest Hij 'overwinnen', pas toen kon Hij totaal opgaan in zijn Vader.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 11:06

Collateral schreef:
jas schreef:Eva is door de duivel verleid geworden, Jezus Zelf zegt tegen de Joden dat ze "uit hun vader den duivel zijn." Er wordt gesproken over het vuur wat de duivel en zijn engelen bereid is. Er staat tal van bewijsplaatsen in de Bijbel voor het bestaan van de duivel. De duivel porde David aan tot een volkstelling, de duivel was een leugengeest in de profeten van Achab, Job zoals je zelf al noemde.

Ja, maar kan dat niet symbolisch zijn? Ik neem aan dat je het gebruik van het woord 'hel' in het Oude Testament ook regelmatig symbolisch neemt.

Ik neem niets symbolisch tenzij uit de tekst klip en klaar blijkt dat het zo bedoeld is. De teksten m.b.t. de duivel zijn nimmer symbolisch bedoeld.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Bharat

Berichtdoor Bharat » 15 mei 2005 11:15

Ik neem niets symbolisch tenzij uit de tekst klip en klaar blijkt dat het zo bedoeld is. De teksten m.b.t. de duivel zijn nimmer symbolisch bedoeld.

Zegt wie??

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 mei 2005 12:08

Shiva schreef:

Door zijn ego dat bestaat uit verlangens en gevoelens. Deze moest Hij 'overwinnen', pas toen kon Hij totaal opgaan in zijn Vader.

Daar geloof ik nou 100%niets van...Hij was al totaal een met zijn vader, Hij hoefde niets te overwinnen in de woestijn...Hij werd verzocht.....en heeft hier (uiteraard) geen daden gedaan die zonde waren....

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 15 mei 2005 13:33

Ik ben het met jullie eens dat er gewaarschuwd moet worden tegen de werken van de duivel.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 15 mei 2005 13:51

Shiva schreef:

Zegt wie??

Dat zegt de Bijbel, want uit niets blijkt dat ze symbolisch opgevat moeten worden. Dan zouden de personen in de context waarin de duivel voorkomt eveneens symbolisch zijn, en dat zijn ze niet.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 15 mei 2005 23:25

Shiva schreef:

Kom op zeg. er staat "de SATAN verzocht hem" niet "Zijn Ego".
Hoe kom je erbij om daar EGO te lezen? er staat toch satan?

andere mensen iets op bovenste vraag?

Bharat

Berichtdoor Bharat » 15 mei 2005 23:53

Dat is niet zo moeilijk hoor. (ik vraag me trouwens af of in de orginele teksten in de orginele taal hetzelfde staat maar dat maakt voor mijn uitleg niet uit) God is Liefde. God heeft de mens gecreerd en zodoende is de mens ook Liefde. Toch is een mens instaat datgene te doen wat je zou kunnen omschrijven als 'duivels'. Dit kan de mens omdat deze het verstand heeft of liever gezegd een 'mind'. Door deze mind kan de mens datgene creeren wat hij eigenlijk niet is. (een ilusie) Hiervoor gebruikt hij het ego. En zo onstaat de duivel of satan. Het is dus je eigen creatie. De weg terug naar God is dus het 'vernietigen'van het ego.
Nu geloof ik niet dat Jezus een groot ego had maar blijkbaar was er wel iets waar hij mee moest afrekenen. Er was een twijfel, die weer heel even terug kwam toen Jezus gekruisigd was.
Zou er geen ego zijn dan zouden we puur Liefde zijn. Alleen dan zouden we niet kunnen ervaren wat puur Liefde is. (ik hoop dat je het nog kan volgen)
Wanneer er geen ilusie meer is is er eenheid met God. Zodoende was Jezus dus God.
Kan er nog veel meer over schrijven maar daar is het nu te laat voor.

goodnight, have divine dreams
:wink:

Collateral

Berichtdoor Collateral » 15 mei 2005 23:59

DesertRose schreef:Door wie werd Jezus verzocht in de woestijn?
jas schreef:
Collateral schreef:
jas schreef:Eva is door de duivel verleid geworden, Jezus Zelf zegt tegen de Joden dat ze "uit hun vader den duivel zijn." Er wordt gesproken over het vuur wat de duivel en zijn engelen bereid is. Er staat tal van bewijsplaatsen in de Bijbel voor het bestaan van de duivel. De duivel porde David aan tot een volkstelling, de duivel was een leugengeest in de profeten van Achab, Job zoals je zelf al noemde.

Ja, maar kan dat niet symbolisch zijn? Ik neem aan dat je het gebruik van het woord 'hel' in het Oude Testament ook regelmatig symbolisch neemt.

Hoe diep is het graven voordat je in de hel bent? En hoe hoog moet je klimmen voordat je in de hemel bent? (Zie Amos 9:2.)

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 12:59

Collateral schreef:
jas schreef:
Collateral schreef:

Hoe diep is het graven voordat je in de hel bent? En hoe hoog moet je klimmen voordat je in de hemel bent? (Zie Amos 9:2.)

Ja, en? Dit ontkracht niet mijn bewering als je dat er mee wil zeggen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 16 mei 2005 13:01

Shiva schreef:

Dat is niet zo moeilijk hoor. (ik vraag me trouwens af of in de orginele teksten in de orginele taal hetzelfde staat maar dat maakt voor mijn uitleg niet uit) God is Liefde. God heeft de mens gecreerd en zodoende is de mens ook Liefde. Toch is een mens instaat datgene te doen wat je zou kunnen omschrijven als 'duivels'. Dit kan de mens omdat deze het verstand heeft of liever gezegd een 'mind'. Door deze mind kan de mens datgene creeren wat hij eigenlijk niet is. (een ilusie) Hiervoor gebruikt hij het ego. En zo onstaat de duivel of satan. Het is dus je eigen creatie. De weg terug naar God is dus het 'vernietigen'van het ego.
Nu geloof ik niet dat Jezus een groot ego had maar blijkbaar was er wel iets waar hij mee moest afrekenen. Er was een twijfel, die weer heel even terug kwam toen Jezus gekruisigd was.
Zou er geen ego zijn dan zouden we puur Liefde zijn. Alleen dan zouden we niet kunnen ervaren wat puur Liefde is. (ik hoop dat je het nog kan volgen)
Wanneer er geen ilusie meer is is er eenheid met God. Zodoende was Jezus dus God.
Kan er nog veel meer over schrijven maar daar is het nu te laat voor.

goodnight, have divine dreams
:wink:

Er is geen discussie mogelijk met mensen die slechts dat van de Bijbel willen geloven wat hen het beste uitkomt. Daarom is het zinloos hier verder tegen in te gaan. Ik besluit dan ook met de conclusie dat je een gigantisch dwaallicht bent die enkel en alleen vanuit zichzelf, vanuit zijn 'eigen' waarheid redeneert. Gij zot, keert u tot God.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 16 mei 2005 13:02

jas schreef:
Collateral schreef:
jas schreef:
Collateral schreef:

Ja, en? Dit ontkracht niet mijn bewering als je dat er mee wil zeggen.

Uit de tekst blijkt niet klip en klaar dat hij symbolisch bedoeld is - er zijn zat andere teksten in het O.T. die wijzen op een hel binnenin de aarde en een hemel boven de aarde. Dus mijn vraag is nogmaals: hoe diep is het graven voordat je in de hel bent, en hoe hoog moet je klimmen voordat je in de hemel bent?

Kampski
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Kampski » 16 mei 2005 13:19

Hoe verklaar je dan de beschrijving v/d val van Lucifer?
En de slang in het Paradijs?
Je kunt toch niet alles gaan omschrijven als 'symbolisch'
Ik tel gewoon de lege lange dagen, die zonder jou voorbij gaan. Maar ik wil niet, ik wil niet meer

Bharat

Berichtdoor Bharat » 16 mei 2005 14:10

Ik besluit dan ook met de conclusie dat je een gigantisch dwaallicht bent die enkel en alleen vanuit zichzelf, vanuit zijn 'eigen' waarheid redeneert. Gij zot, keert u tot God.

Een dwaallicht; mag ik dan wat licht brengen in jouw duistere wereld vol oordelen en veroordelen. Ik geef je mijn hand want mijn liefde kent geen grenzen.

Citaat:
Wie god doet, goed ontmoet van mesen in je omgeving en van God, de universele Entiteit.
Als je kwaad doet, ontmoet je kwaad.
Het Goddelijke weerklinkt, weerkaatst, en reageert.
God kent geen gunstelingen, geen vooroordelen.
S.B.

Terug naar “Archief”