Moderator: Moderafo's
Ik was ook 18 toen ik Belijdenis deed (ik ben nog steeds 18, ongeveer een maand geleden heb ik belijdenis gedaan). Ik kan niet zeggen of je er te jong voor bent. Ik ken je niet persoonlijk en ik weet ook niet wat er in je omgaat. Doe het gewoon omdat je er achter staat, niet omdat leeftijd je tegenhoudt!evelien87 schreef:hallo allemaal,
Ik zit al een poosje met de vraag. Ik ben een meid van 17 jaar en wil volgend jaar belijdenis gaan doen in de kerk. Omdat ik niet meer zonder God wil verder leven. Ik zei dat op de laatste avond van cathechisatie dat ik volgend jaar belijdenis wou gaan doen. Hun reactie was dan al. Ik zei ja. En verder werd er niet op in gegaan. maar ik zit dus met de vraag, volgend jaar ben ik 18 met belijdenis doen ben ik te jong??? Of is er geen echte leeftijd voor.
Groetjes Evelien
Marnix schreef:Als je vroeger tot geloof kwam legde je belijdenis van je geloof af en werd je op grond daarvan gedoopt. Lees het verhaal over de kamerling uit Morenland (handelingen 8 dacht ik) maar eens.
Lijkt me dan wel duidelijk genoeg.
En nee, het wachten komt niet van God. Hij geeft die regel nergens, het is puur iets wat de kerk dan verzint.... en ik weet dat mensen graag eigen regels gaan goedkeuren met als motto: God wil het... Maar toon dan eens aan dat Hij dat wil. Kan je dat niet, dan heb ik op basis van de bijbel (doop + belijdenis vond gewoon direct plaats als iemand beleed dat Christus de Zoon van God en de redder van de wereld was) en meer.
André schreef:Luc 18,16
Maar Jezus riep de kinderen bij zich en zei: ‘Laat ze bij me komen, houd ze niet tegen, want het koninkrijk van God behoort toe aan wie is zoals zij.
(dus ook aan de topic startster)
Bron: NBV
Krom eigenlijk(zonder een oordel over johannes of enige schrijver op dit forum te geven) dat men zuigelingen niet te jong vind om te dopen, maar dat als iemand 18 is hij/zij wel te jong wordt gevonden om belijdenis te doen. Dit is de wereld op zijn kop!johannes schreef:maar die man was al ouder die van de kamerling.
er staat zoveel niet beschreven, marnix. ook waar jij voor staat bv staat niet beschreven net zomin hetgeen waar ik voor sta helemaal in de bijbel zal staan (geen oordeel overigens)
johannes1 schreef:Marnix schreef:Als je vroeger tot geloof kwam legde je belijdenis van je geloof af en werd je op grond daarvan gedoopt. Lees het verhaal over de kamerling uit Morenland (handelingen 8 dacht ik) maar eens.
Lijkt me dan wel duidelijk genoeg.
En nee, het wachten komt niet van God. Hij geeft die regel nergens, het is puur iets wat de kerk dan verzint.... en ik weet dat mensen graag eigen regels gaan goedkeuren met als motto: God wil het... Maar toon dan eens aan dat Hij dat wil. Kan je dat niet, dan heb ik op basis van de bijbel (doop + belijdenis vond gewoon direct plaats als iemand beleed dat Christus de Zoon van God en de redder van de wereld was) en meer.
maar die man was al ouder die van de kamerling.
er staat zoveel niet beschreven, marnix. ook waar jij voor staat bv staat niet beschreven net zomin hetgeen waar ik voor sta helemaal in de bijbel zal staan (geen oordeel overigens)
Nathanael schreef:Krom eigenlijk(zonder een oordel over johannes of enige schrijver op dit forum te geven) dat men zuigelingen niet te jong vind om te dopen, maar dat als iemand 18 is hij/zij wel te jong wordt gevonden om belijdenis te doen. Dit is de wereld op zijn kop!johannes schreef:maar die man was al ouder die van de kamerling.
marnix schreef:Kan een jongere van 17 die met het geloof is opgegroeid, bijbelonderwijs heeft ontvangen op school, in de kerk, thuis en via catchechistatie die keuze dan nog niet maken?
Waarom zijn er in kerken nauwelijks jonge ambstdragers?
En overigens denk ik dat het: "het staat niet in de bijbel dus die regel komt niet van God" altijd nog een stuk sterker staat dan te zeggen: "Het staat niet in de bijbel dat het niet zo is dus verzinnen we een regel en zeggen we: Het komt van God, Hij wil het en zo niet, dan moet je dat maar bewijzen".
misschien wel, misschien ook niet, maar het is nu eenmaal regel het pas na de 18 te doen.
er staat ook niet in de bijbel dat we joden moeten haten en toch worden ze gehaat om maar een voorbeeld te noemen. maar beide meningen zijn niet op de bijbel gegrond, dus het is vrij moeilijk om daar over te discusseren. overigens kan je al belijden op je 17de van God daar hoef je niet voor te wachten tot de officieele belijdenis. dus hoef je er niet zo punt van te maken.
Juist, en dat is geen excuus: Het zijn nou eenmaal de regels. Als er regels zijn maar die blijken zinloos te zijn of niet goed te zijn, (want ik bijbels heb beargumenteerd) dan moet je niet zeggen: Tja maar het zijn nou eenmaal de regels... nee, dan moet je de regels veranderen.
Beetje flauw. Als je het toch al kan, waarom dan niet gewoon ook officieel. Omdat er van die vage nutteloze regels zijn. En overigens, als mensen de bijbel goed lezen vinden ze ook een antwoord hoe om te gaan met joden. Mensen die joden haten en dat o pgrond van de bijbel onderbouwen lezen de bijbel selectief en hun argumentatie is gewoon te weerleggen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 27 gasten