We gaan voor 6

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

We gaan voor 6

Berichtdoor Raido » 14 mei 2005 16:58

Mensen ik heb goed nieuws, Na Ds. Mol, Ds. van Dieren, Ds. Schreuder en Ds. Karels krijgt de Ger.Gem in Rijssen er nog een dominee bij, en dat is Ds. de Wit, wat zijn we toch gezegend met 5 herdersch ende leraaren in een plaats.

Mensen ik schaam me rot voor mijn gemeente, voor de Ger.Gem in Rijssen, er zijn honderden gemeenten waar geen dominee is, en wij hebben er nu 5! *bah*

En ja, Ds. Verwij heeft ook gezegt dat hij als hij met emiritaat is, naar Rijssen komt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 mei 2005 17:11

en daar ga je uit van de mens en vergeet je dat ds de wit een Goddelijke roeping had voor rijssen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 mei 2005 18:23

dat is er dus genoeg werk in Rijssen voor 5 predikanten.. anders had God hen daar niet heen gestuurd
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

de_bisschop
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor de_bisschop » 14 mei 2005 19:18

mw schreef:dat is er dus genoeg werk in Rijssen voor 5 predikanten.. anders had God hen daar niet heen gestuurd

oké, zal best zo zijn.
maar hier in de randstad verdwijnen alle dominees. Best triest
en helemaal als je dan hoort dat er weer een dominee hier uit de buurt naar rijsen trekt. Dan is het toch logisch dat een mens denkt: welja, daar hadden ze er nog net eentje tekort?!?!?!
Afbeelding

'En wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen?' 1 Korinte 4:7

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 mei 2005 19:37

ja dat begrijp ik best. Maar dit is Gods weg... en die is goed... ( en dan heb ik nog makkelijk praten, ik snap dat de mensen in de randstad zo niet denken)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2005 21:25

mw schreef:ja dat begrijp ik best. Maar dit is Gods weg... en die is goed... ( en dan heb ik nog makkelijk praten, ik snap dat de mensen in de randstad zo niet denken)

Wie zegt dat het Gods weg is? Hoe kun je dan nu weten?
Hoeveel leden heeft de gergem dan wel niet in Rijssen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 mei 2005 21:56

giga veel (hoeveel weet ik niet) Ze hebben toch ook 3 kerkgebouwen?

Ik begrijp sowieso niet dat ze daar nog een ds. gaan beroepen! Snap heel goed dat gemeentes die al jaren geen eigen predikant hebben gehad hier flink van balen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 14 mei 2005 22:10

de ds die wij hadden is idd ook richting rijssen vertrokken....erg jammer...maar roeping is roeping :roll:
PaSaP Hoogh!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 mei 2005 22:40

joepie schreef:
mw schreef:ja dat begrijp ik best. Maar dit is Gods weg... en die is goed... ( en dan heb ik nog makkelijk praten, ik snap dat de mensen in de randstad zo niet denken)

Wie zegt dat het Gods weg is? Hoe kun je dan nu weten?
Hoeveel leden heeft de gergem dan wel niet in Rijssen?

je mag toch verwachten van een knecht van God dat hij ook Gods weg gaat. Ik twijfel daar niet aan.
Beetje menselijk denken: net of het voor een predikant zo fijn is om te verhuizen. Weer in een nieuwe omgeving wennen, weer een nieuwe gemeente die je moet leren kennen. Weer een nieuwe vriendenkring in je omgeving opbouwen. En als hij kinderen mag hebben: daar zal hij ook wel rekening mee houden, dat het voor hen ook geen pretje is. Dus voor hem zou het makkelijker zijn, om te blijven zitten waar hij zit. Daarom ben ik ervan overtuigd dat de weg van deze dominee, de weg naar Rijsen, de weg is die God met hem wil gaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2005 23:09

Dus je denkt dat het daarom Gods weg is ???
Vraag het me af of het inderdaad zo is dat als je geroepen wordt door een andere gemeente of je dan ook moet gaan.
Dus dat het God is die je dan daar roept.
Een heleboel mensen vergeten dat bij het beroep naar een andere gemeente er ook de roep is van de eigen gemeente om te blijven.
Dus welke roep is dan de roep van God.

Ik denk dat je uit moet kijken om maar te zeggen: God roept hem dus hij moet gaan. Hij moet namelijk helemaal niet. Hij maakt zelf de afweging wat wijs en wat goed is, en als het goed is denkt hij dan ook aan zaken waar de meeste nood is. Daar zal God hem eerder roepen dan in een gemeente waar al voldoende herders zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mei 2005 08:47

Een dominee mag het beroep ook wijzigen. Daarover moet hij toch met God overleggen.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 15 mei 2005 12:50

joepie schreef:Dus je denkt dat het daarom Gods weg is ???
Vraag het me af of het inderdaad zo is dat als je geroepen wordt door een andere gemeente of je dan ook moet gaan.
Dus dat het God is die je dan daar roept.
Een heleboel mensen vergeten dat bij het beroep naar een andere gemeente er ook de roep is van de eigen gemeente om te blijven.
Dus welke roep is dan de roep van God.

<KNIP>

Volgens mij heeft ook niemand gezegd dat als een predikant een beroep krijgt hij ook moet gaan.

Maar wel als hij gaat, ligt daar blijkbaar zijn nieuwe taak.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 mei 2005 12:58

Ik lees ook wel eens dat een dominee vijf beroepingen aan zijn toga krijgt. Welke moet hij dan kiezen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cathy
Majoor
Majoor

Re: We gaan voor 6

Berichtdoor Cathy » 15 mei 2005 13:44

Raido schreef:Mensen ik schaam me rot voor mijn gemeente, voor de Ger.Gem in Rijssen, er zijn honderden gemeenten waar geen dominee is, en wij hebben er nu 5! *bah*

En ja, Ds. Verwij heeft ook gezegt dat hij als hij met emiritaat is, naar Rijssen komt.

Het zal daar dan wel extra nodig zijn :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 15 mei 2005 14:26

Ik heb jaren in de provincie Groningen gewoont. Ik ben er ook geboren. Ik weet dat het altijd ontzettend moeilijk is om dominees naar het noorden te krijgen. Ik denk dan altijd zal God geen dominees roepen naar het noorden? Ik kan dat niet geloven. Ik weet nog heel goed een keer van een dominee die beroepen was, die kwam toen een kennismakingsbezoek brengen. Zijn vrouw maakte duidelijk te indruk het maar niks te vinden Groningen, op zich mag dat natuurlijk niet elke streek heeft je smaak. Wel vond ze naar Groningen gaan net als naar Siberie vetrekken. Nou ja als dat haar visie was.....
De dominee kwam dan ook niet. Er is echt veel voor nodig een dominee naar die regio's te krijgen. Gelukkig gaat het tegenwoordig beter en worden er de laatste tijd een aantal jonge dominees, mede gestimuleerd door de gereformeerde bond, naar het noorden getrokken.

Werpt bij mij wel de vraag op in hoeverre spreken vleselijke motieven ook mee om ergens heen te trekken? Ik denk dat dat toch heel groot is.
Dominees zijn immers ook maar mensen. Hoewel ik wel geloof in een roeping en dat dominees dat ook oprecht kunnen hebben, vind ik ook weer niet dat we moeten overdrijven. Je moet niet elke aannemening van een beroep vergeestelijken. Als je namelijk kijkt naar het Noorden i.v.m. andere regio's zoals de Veluwe en de Alblasserwaard enzo dan is de nood in het noorden zeker hoog, gezien de verregaande secularisatie daar.
Een voorzitter van een plaatselijke afdeling van de GB in Groningen heeft wel eens gezegd "blijkbaar roept de Heere alleen naar Nijkerk, Putten, Ermelo etc....", natuurlijk bedoelde hij het een beetje sarcastisch.
Maar ik denk dat je dat wel mee moet nemen. Ik wil geen waarde oordeel geven over dat er in Rijssen dus nu een 5e dominee van de gergem bij komt, misschien word die man er echt wel geroepen. Dat kan ik niet overzien. Misschien hadden de andere dominees dan al eerder weg moeten zijn uit Rijssen :wink: Nee alle gekheid.
Ik geloof in een roeping van een dominee maar we moeten niet alles vergeestelijken....er spelen wel degelijk andere motieven mee.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”