2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2005 10:44

Dus eigenlijk is het Gods schuld dat hij jou verliefd heeft gemaakt op een ongelovige? Denk je dat Hij echt tegen zijn eigen richtlijnen zou ingaan?
Daarmee kun je inderdaad proberen om je verkeerde dingen goed te praten. Zoals inderdaad ook heel veel gebeurd.
Maar zo werkt God niet.
Hij heeft jou een eigen verantwoordelijkheid gegeven om je eigen keuze te maken. En Hij wil dat dan graag binnen Zijn kaders. En zo zijn er onduidelijke kaders, zoals er hier ook wel worden genoemd in een topic, maar over andere dingen is Hij heel duidelijk.
Geen doodslag, geen echtbreken, niet stelen, enz..
Zo ook met het niet een ongelijk span.

Je hebt ook nog steeds niet geantwoordt op de andere vragen die ik erover stel.
Stel dat God de ander dus niet roept, en uitgekozen heeft, is die ander dan ineens niet door God op je weg geplaatst en stuur je die ander dan weg? Of blijf je dan de rest van je leven erover tobben dat die ander dus nog steeds niet een kind van God is geworden.
Dus God die ander blijkbaar niet heeft uitverkoren.

pippylangkous
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pippylangkous » 14 mei 2005 11:05

ha
het is wel een moeilijke keuze om het uit te maken en het kan wel goed komen dat de jongen tot bekering komt maar ik denk wel dat je goed moet weten of diegene voor jou naar de kerk gaat of voor god en waarom zou de verkeringstijd geen evangelisatieproces moeten zijn moet je dan die jongen maar laten vallen?lekker is dat zeg

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 mei 2005 11:12

als je merkt dat je verliefd word op iemand die niet bij je past qua geloof, dan kan je die verlieftheid uitdoven.
maar als je langer met zo iemand om gaat, dan kan er idd liefde komen.. dat moetje dus voorkomen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 mei 2005 11:16

verliefdheid kan je niet sturen! Maar je kunt er wel zelf voor kiezen of je met die persoon verder gaat. Het lijkt me wel heel lastig als je zo iemand dan regelmatig tegenkomt. In mijn situatie was de enige manier om elkaar nooit meer te zien en spreken. Ik kan me voorstellen dat dat niet altijd kan. En dan moet je veel kracht van boven krijgen om het vol te houden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2005 11:16

joepie schreef:Dus eigenlijk is het Gods schuld dat hij jou verliefd heeft gemaakt op een ongelovige? Denk je dat Hij echt tegen zijn eigen richtlijnen zou ingaan?
Daarmee kun je inderdaad proberen om je verkeerde dingen goed te praten. Zoals inderdaad ook heel veel gebeurd.
Maar zo werkt God niet.
Hij heeft jou een eigen verantwoordelijkheid gegeven om je eigen keuze te maken. En Hij wil dat dan graag binnen Zijn kaders. En zo zijn er onduidelijke kaders, zoals er hier ook wel worden genoemd in een topic, maar over andere dingen is Hij heel duidelijk.
Geen doodslag, geen echtbreken, niet stelen, enz..
Zo ook met het niet een ongelijk span.

Je hebt ook nog steeds niet geantwoordt op de andere vragen die ik erover stel.
Stel dat God de ander dus niet roept, en uitgekozen heeft, is die ander dan ineens niet door God op je weg geplaatst en stuur je die ander dan weg? Of blijf je dan de rest van je leven erover tobben dat die ander dus nog steeds niet een kind van God is geworden.
Dus God die ander blijkbaar niet heeft uitverkoren.

Om met de laatste opmerking te beginnen: ik stuur in eerste instantie helemaal niemand weg, ik ga alleen niet met iedereen een relatie aan. Dat is een verschil. Verder ben ik echt niet de enige die iemand over God kan vertellen, daar zijn ongeveer 2 miljard Christenen voor. Ik ga dus niet lopen tobben.

Als God een niet-christelijk iemand op mijn weg zet en ik word daar verliefd op, dan neem ik aan dat God wil dat ik die geliefde het Evangelie verkondig. Dat is toch een heel mooi iets? Over schuld hebben we het niet gehad, ik vraag me af waar je dat nou weer vandaan sleept.

Paulus heeft het over een ongelijk span.
Christus zegt: heb uw naaste lief gelijk uzelve.

Ik kies voor Christus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2005 13:35

Je haald er steeds zaken bij die met de zaak niets van doen hebben.
Chrsitus zegt niet: heb uw naaste lief en trouw met haar.
Hij heeft het over een heel andere soort liefde.
Als je dus echt voor Christus kiest dan is dat : geen relatie aangaan met een ongelovige. En zeker ook je naaste liefhebben.

Je zegt inderdaad niet dat het Gods schuld, is maar de dingen die je er wel over zegt komen op hetzelfde neer.
Zo van: God heeft nu eenmaal die ander op mijn pad gebracht en dan zal Hij er wel een bedoeling mee hebben. Dus had God die ander maar niet op mijn pad moeten brengen. (Gods schuld dus)
Dat andere mensen op je pad komen wil niet zeggen dat je met allemaal een relatie aan moet gaan. Ik neem tenminste aan dat je niet met al je naaste een relatie wil. Dan zou je pas echt in de aap gelogeerd zijn ;-)
Hij brengt ze op je pad en daar moet je inderdaad mee omgaan als met je naaste, binnen Gods kaders dus.

André

Berichtdoor André » 14 mei 2005 13:51

joepie schreef:Als je dus echt voor Christus kiest dan is dat : geen relatie aangaan met een ongelovige.
Toch vind ik dat er 1 MAAR blijft.
Je kunt niet weten of God (met zijn Goddelijke manier van denken) iemand op jou pad zet.
Onze menselijke manier van denken is nu eenmaal anders.
Verder denk ik idd dat je het niet bewust moet opzoeken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2005 14:02

Als God mij een meisje op mijn pad zet, waar ik een relatie mee aan kan gaan, dan neem ik aan dat God daarmee de bedoeling heeft dat ik haar over de Drieënig God +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, kan vertellen.

Zo gaat het ook op dit moment in mijn relatie, zij het dat zij nu in Zwitserland woont, maar zij komt stilaan tot de conclusie dat zij God in haar leven wil toelaten.

Dat zal vast wel niet mogen volgens de Joepies, maar die moeten het niet wagen tussen mijn vriendin en mij in te gaan staan. Als God mij gebruikt om mijn vriendin tot geloof te brengen, hetzij voor, tijdens of na een eventuele bruiloft, dan lijkt het mij niet nodig dat daar een Joepie tussen gaat staan.

joepie

Berichtdoor joepie » 14 mei 2005 14:17

Optimatus schreef:Als God mij een meisje op mijn pad zet, waar ik een relatie mee aan kan gaan, dan neem ik aan dat God daarmee de bedoeling heeft dat ik haar over de Drieënig God +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, kan vertellen.

Volgens de Bijbel kan dat al niet.
En je hoefd toch niet een relatie te hebben om haar van God te vertellen?
Dat is iets wat je zelf zo wilt.

En wat ik nu al een tig pagina's probeer duidelijk te maken is:dat niet ik ertussen wil staan, of jou iets wil verbieden, maar dat ik de Bijbel naspreek. Of je dat nu leuk vind of niet. Zo spreekt God tot je. Gewoon, via de Bijbel. En die is daar niet mis te verstaan over.

Je moet uitkijken dat je God niet voor jouw eigen karretje gaat spannen.
Ik wil het zo dus dan heeft Hij me maar te gebruiken in deze relatie.
Want je weet al bij voorbaat dat (tenminste als je de Bijbel als gezaghebbend ziet) dat Hij in beginsel zo een relatie niet wil.

Daarmee zeg ik niet dat God je niet zou willen gebruiken.
En misschien zelfs ook wel m.b.t. dit meisje. Maar niet in de vorm van een relatie.

Wie zijn vader en moeder meer lief heeft dan mij, staat er in de Bijbel. Moet je nagaan. Je vader en moeder. Die hebben je opgevoed daar heb je een relatie mee. Daar houd je van. En toch mag je die niet meer liefhebben dan Hem.
Hoe denk je dan dat Hij wil dat je ten opzichte van een niet gelovig meisje wil zijn? Hem meer liefhebben dan...........
Moeilijk? Ja, inderdaad. Heel moeilijk. Dat zal ik nooit ontkennen.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 mei 2005 14:22

Ben ik blij, dat ik niet getrouwd was, dat was wat geworden, als de één afhaakt, terwijl de ander nog wel had geloofd :roll:
In zo'n geval, zou je zeker moeten scheiden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 mei 2005 14:25

joepie schreef:
Optimatus schreef:Als God mij een meisje op mijn pad zet, waar ik een relatie mee aan kan gaan, dan neem ik aan dat God daarmee de bedoeling heeft dat ik haar over de Drieënig God +Vader, +Zoon en +Heilige Geest, kan vertellen.

Hoezo KAN dat niet?
Er IS toch een relatie?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 mei 2005 18:41

André schreef:
joepie schreef:Als je dus echt voor Christus kiest dan is dat : geen relatie aangaan met een ongelovige.
Toch vind ik dat er 1 MAAR blijft.
Je kunt niet weten of God (met zijn Goddelijke manier van denken) iemand op jou pad zet.
Onze menselijke manier van denken is nu eenmaal anders.
Verder denk ik idd dat je het niet bewust moet opzoeken.

BTW ik denk dat ieder mens door God op je pad geplaatst wordt, er gebeurd niets zonder God's weten en wil. Wel blijft het je eigen verantwoordelijkheid wat je er vervolgens mee doet!

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 14 mei 2005 23:08

Optimatus, God kan je ook beproeven. of jij voor God kiest of voor een mens.
En er staat duidelijk in de Bijbel dat je je niet met heidenen moet vermengen, omdat het VAKER gebeurt dat de christen van de kerk afgaat, dan andersom.
God plaats wel meer vrouwen op mijn weg, maar geeneen is het nog geworden. hoe kan dat dan? God had ze toch op mijn weg geplaatst?

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mei 2005 06:31

Optimatus schreef:
joepie schreef:

Hoezo KAN dat niet?
Er IS toch een relatie?

Jij vind dat het kan dus ben je een relatie aangegaan.
Maar als God een meisje op je pad plaatst zegt Hij daar toch niet bij: Hier moet je een relatie mee aangaan? Daar kies je zelf voor.
Je gaat toch inderdaad niet met ieder meisje die op je pad komt een relatie aan?
En bij een meisje wat ongelovig is, en op je pad geplaatst wordt, zegt God wel duidelijk in de Bijbel; dat je er geen relatie mee moet aangaan. Geen ongelijk span vormen ....enz.
Laatst gewijzigd door joepie op 15 mei 2005 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 mei 2005 08:43

Cisca schreef:Ben ik blij, dat ik niet getrouwd was, dat was wat geworden, als de één afhaakt, terwijl de ander nog wel had geloofd :roll:
In zo'n geval, zou je zeker moeten scheiden.

Misschien was dat niet gebeurd als je getrouwd was ;p

Terug naar “Archief”