Boektips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Collateral

Berichtdoor Collateral » 13 mei 2005 13:01

Ik ben voor de derde keer begonnen in 'Het Parfum' (Patrick Süskind). Dat is en blijft een geniaal boek. :)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 mei 2005 13:14

Heb in 1 row alles van Potok gelezen. Geniaal. Veel overeenkomsten ook met het schrijven in het oude testament. Zeer eenvoudig en tegengesteld aan mechalomaan, maar daardoor juist erg groots.
Alleen jammer dat (behalve in de hand van de Golem) het steeds over bijzonder begaafde mensen gaat. Stiekum zijn eigen ideaal denk ik.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2005 13:27

Hm, dat vind ik knap, ze allemaal achter elkaar.. het zijn wel fijne boeken (heb er een stuk of 5 gelezen nu geloof ik), maar het is wel erg beperkt qua thematiek. Idd altijd een begaafd kind dat (hierdoor) problemen krijgt met zijn of haar joodse achtergrond. Daardoor zou ik het minder snel achter elkaar lezen, maar ze zijn wel goed idd. :)

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 13 mei 2005 13:41

deSailenSSS schreef:
ezri schreef:Ik heb net het boek 'Een schitterend gebrek' gelezen van Arthur Japin. Echt een heel goed boek, knap geschreven.

*knip*

Er zitten heel veel levenslessen in het boek (ben ik gek op :))
En ook nog over de materie 'verstand-gevoel' (zwaar interessant :))

Echt een aanrader.

Ik heb eerst 'De zwart met het witte hart' gelezen van Arthur Japin. Daar zag ik inderdaad ook van die levenslessen in waar jij het over had. Echt een geweldig boek, maar eerst moet je wel een beetje doorzetten. In het begin is hij wat langdradig.

De verwachtingen bij mij waren dus hoog gespannen toen ik 'Een schitterend gebrek' ging lezen, omdat ik 'De zwarte met het witte hart' ook zo goed vond. Maar ik vond 'Een schitterend gebrek' zo tegenvallen. Echt, ik vond het helemaal niets eigelijk. Het boek kwam op mij wat geforceert over op de één of andere manier.

Maar zo zie je maar weer dat smaak iets heel persoonlijks is, want jij vond hem wel goed. 'De zwarte met het witte hart' kan ik wel aanraden!

Jammer dat het boek je zo tegenviel. Ik had nog nooit wat van hem gelezen, ook geen recensies van zn boeken, dus aardig 'blanco'. Nu word ik trouwens wel heel nieuwsgierig naar 'De zwarte met het witte hart', uit jouw verhaal kan ik opmaken dat dat nog mooier gaat worden. Ik denk dus dat ik de boeken in de goede volgorde lees.

Wat ik wel heel apart vond van het boek 'Een schitterend gebrek' is dat de auteur (een man) schrijft vanuit de positie van een vrouw. Hoe kan een man ooit zich totaal inleven in een vrouw? Maar nu ik het boek helemaal gelezen heb, moet ik zeggen dat hem dat goed gelukt is. :)
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 mei 2005 16:48

Als ik ergens snel doorheen lees, zijn het de boeken van Robin cook wel, medische thrillers, maar daar moet je wel van houden!

En Renate Dorrestein vind ik ook meestal prachtig
De Reunie, geweldig mooi boek!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 mei 2005 22:07

Ik leees nu gebroken dromen van Larry Crabb

ECht een gaaf boek!

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 14 mei 2005 09:39

Hrm, ik vond in 'de zwarte met het witte hart' het taalgebruik juist wat geforceerd. Mooischrijverij als het ware. :)
'Een schitterend gebrek' vond ik wel erg mooi.

Andere boektip: ik heb onlangs de gedichten van Willem van Toorn ontdekt. Erg goed!
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 14 mei 2005 11:06

Het leukste boek ooit:

"The Ultimate Hitchhikers Guide to the Galaxi, Trilogy of Four"
Geschreven door Douglas Adams, echt ge-ni-aal dit boek.

Wel in het Engels lezen natuurlijk! Mocht iemand hem willen lenen dan hoor ik het wel, er is moeilijk aan te komen schijnt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2005 14:28

Is hij echt moeilijk te verkrijgen? Het is een van de bekendste boeken ooit, en ik heb hem hier al een paar keer zien liggen. Ik moet hem nog lezen.

Iig lijkt me dat nu hij verfilmd is er vast wel weer nieuwe uitgaven zullen komen.

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 14 mei 2005 14:53

De originele Engelse uitgave is lastig te pakken te krijgen hoorde ik.
Maar hij is enorm de moeite waard!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 mei 2005 15:32

Oja, en wat ik ook echt top boeken vind is Harry Potter.
Iedereen om me heen riep maar dat ze slecht waren, maar niemand las ze ooit, dus benk begonnen, en het is gewoon heerlijk. Net een soort sprookje voor volwassenen. Je zit er echt helemaal in, net zoals je als kind midden in Hans en Grietje enzo zat....
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 14 mei 2005 15:40

MissF schreef:Als ik ergens snel doorheen lees, zijn het de boeken van Robin cook wel, medische thrillers, maar daar moet je wel van houden!

Idd, robin cook woeei :D

Verders vind ik John Grisham ook best heel goed, en wat minder niveau misschien, Sophie Kinsella (die van shopaholic :mrgreen:) ook erg goed.

Een geweldig boek vind ik Van de straat op de Weg.. van Remko E. Jorritsma.
Een autobiografie, over zijn leven als drugsverslaafde, maar hoe hij tot geloof kwam en dus op de Weg terecht kwam.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 14 mei 2005 15:55

Bernlef - Hersenschimmen
Bernlef - Eclips

echt super dat 1 schrijver,2 zo verschillende en elkaars tegenpool lijkende boeken kan schrijven. *vaag*

verder heb ik sinds kort willem jan otten 'ontdekt' (o.a. ons mankeert niets en een man van horen zeggen) =D>
PaSaP Hoogh!!

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 14 mei 2005 16:03

Ik wil aanbevelen: Chaim Potok - Uitverkoren (of in het engels: Chosen)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 mei 2005 16:21

Jeronimuz schreef:De originele Engelse uitgave is lastig te pakken te krijgen hoorde ik.
Maar hij is enorm de moeite waard!

Ok, dan ga ik hem hier denk ik eens kopen. :)

Terug naar “Archief”