De Davinci Code

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mei 2005 07:52

De boeken over de achtergrond van de DVC en het Bernini Mysterie liggen volop in de winkels - hoef ik niet te lezen, want ik weet het zo ook wel.
Wat in deze boeken vooral gebeurt is de RK een complot toedichten, dat deze van alles en nog wat verzwegen zou hebben - Evangelieën die nadat de canon tot stand is gekomen voorgoed hebben verborgen.
Zo gaat een deel van het boek over de (al dan niet verborgen gehouden) processtukken rond Galileï.

Wat er ook gebeurt met dergelijke boeken is dat de media zich erop storten. Daardoor wordt het dubbel interessant kenelijk. Ooit werd een boek verboden en 'dus' was bij voorinschrijving het boek al uitverkocht (men vermoedde dat het verbod ingetrokken zou worden). Publiciteit in de media - vooral als het afgeraden wordt - schijnt als een magneet te werken.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mei 2005 08:00

Riska schreef:De boeken over de achtergrond van de DVC en het Bernini Mysterie liggen volop in de winkels - hoef ik niet te lezen, want ik weet het zo ook wel.
Wat in deze boeken vooral gebeurt is de RK een complot toedichten, dat deze van alles en nog wat verzwegen zou hebben - Evangelieën die nadat de canon tot stand is gekomen voorgoed hebben verborgen.
Zo gaat een deel van het boek over de (al dan niet verborgen gehouden) processtukken rond Galileï.

Wat er ook gebeurt met dergelijke boeken is dat de media zich erop storten. Daardoor wordt het dubbel interessant kenelijk. Ooit werd een boek verboden en 'dus' was bij voorinschrijving het boek al uitverkocht (men vermoedde dat het verbod ingetrokken zou worden). Publiciteit in de media - vooral als het afgeraden wordt - schijnt als een magneet te werken.

Bij mij dus niet.

Else16
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Else16 » 12 mei 2005 16:11

Ik heb dit geweldig boek net uit... Ik ben er niet mee eens dat dit een mooi verzonnen boek is. Wat het Opus Dei betreft, rust het op ware feiten. Ook is gebleken dat er dus mensen zijn die geloven dat ze nakomelingen van Jezus zijn. Zelf denk ik dat mensen die geloven in deze geslachtslijn van Christus een opzichzelf staand geloof uitoefenen. Ze geloven niet in de Bijbel... Want die zou door Rome geschreven zijn!?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 mei 2005 16:24

Else16 schreef:Ik heb dit geweldig boek net uit... Ik ben er niet mee eens dat dit een mooi verzonnen boek is. Wat het Opus Dei betreft, rust het op ware feiten. Ook is gebleken dat er dus mensen zijn die geloven dat ze nakomelingen van Jezus zijn. Zelf denk ik dat mensen die geloven in deze geslachtslijn van Christus een opzichzelf staand geloof uitoefenen. Ze geloven niet in de Bijbel... Want die zou door Rome geschreven zijn!?

Ik zou de historische bronnen maar eens gaan onderzoeken. Het is allang bewezen dat die niet kloppen en zelfs vervalst zijn. Dus als je het er niet mee eens bent, ben je gewoon dom.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2005 16:42

Else16 schreef:Ik heb dit geweldig boek net uit... Ik ben er niet mee eens dat dit een mooi verzonnen boek is. Wat het Opus Dei betreft, rust het op ware feiten. Ook is gebleken dat er dus mensen zijn die geloven dat ze nakomelingen van Jezus zijn. Zelf denk ik dat mensen die geloven in deze geslachtslijn van Christus een opzichzelf staand geloof uitoefenen. Ze geloven niet in de Bijbel... Want die zou door Rome geschreven zijn!?

Het énige waarheidsgetrouwe is het bestaan van Opus Deï.
En als je voor de rest ook maar iets van de Bijbel weet je, dat het 'nakomelingschap' van Jezus volstrekte onzin, zo niet godslasterlijk is.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 12 mei 2005 18:44

Riska schreef:Het énige waarheidsgetrouwe is het bestaan van Opus Deï.
En als je voor de rest ook maar iets van de Bijbel weet je, dat het 'nakomelingschap' van Jezus volstrekte onzin, zo niet godslasterlijk is.

Nog iets 'waarheidsgetrouw' is de mythe van de heilige graal en de, in mijn ogen onbegrijpelijke, zoektocht daarnaar.
Uitgebeeld in verhalen, films en boeken. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2005 18:48

Cathy schreef:Nog iets 'waarheidsgetrouw' is de mythe van de heilige graal en de, in mijn ogen onbegrijpelijke, zoektocht daarnaar.
Uitgebeeld in verhalen, films en boeken

Maar zoals je dus zegt een mythe -
Van Dale zegt daarover:
my·the (de ~ (m.), ~n/~s)
1 heilig, overgeleverd verhaal van een volk over zijn herkomst en godsdienst
2 [pej.] een als waar aangenomen verzinsel
Het is en blijft een verhaal, waarvan de waarheid dus nooit bevestigd is.
Ik neig dus naar de tweede betekenis: "een als waar aangenomen verzinsel..."

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2005 20:09

Cathy schreef:
Riska schreef:Het énige waarheidsgetrouwe is het bestaan van Opus Deï.

Nog iets 'waarheidsgetrouw' is de mythe van de heilige graal en de, in mijn ogen onbegrijpelijke, zoektocht daarnaar.
Uitgebeeld in verhalen, films en boeken. :wink:

Wat is er onbegrijpelijk aan?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 12 mei 2005 21:29

Aragorn schreef:Wat is er onbegrijpelijk aan?

Wat is er zo speciaal aan die graal, dat het mensen zo bezighoudt?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2005 22:15

Nouja, het is natuurlijk wel het ultieme relikwie en voor vrome ridders was dat dan een prachtige queeste om die proberen te vinden. :) Like Parcifal..

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 13 mei 2005 08:32

Aragorn schreef:Nouja, het is natuurlijk wel het ultieme relikwie en voor vrome ridders was dat dan een prachtige queeste om die proberen te vinden. :) Like Parcifal..

Het is idd het enige atribuut wat mogelijk bewaard had kunnen worden. ALs je de graal tenminste als beker ziet :wink:
Yeshua had geen bezittingen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 mei 2005 10:53

joepie schreef:
MissF schreef:Maar wat kan mij het nou schelen of Jezus wel of niet 'met Maria Magdalena' ging of niet?
En van die graal enzo, ach, misschien is het zo dat het mij amper interesseert, maar of ik er echt in geloof...mm...denk het niet zo.

En dat is nu juist het gevaar. Het zou je wel degelijk moeten schelen dat ze Jezus gebruiken als een roman figuur.
Daar gebruik je Hem niet voor.

En hoe ik kan weten dat de Bijbel geen fictie is maar feiten weergeeft? Ook het lopen over water, ook Zijn sterven en opstanding voor de zonde van de mens, terwijl Hij geheel geen zonde had.
Alles is waarheid en geen fictie.
Dat heet geloven. En dat geeft de Geest je in.
De Bijbel is handmatig geschreven door mensen maar ingegeven door de Geest. Dat kun je moeilijk zeggen van een roman als DC.
Daarin wordt geprobeerd om Jezus belachelijk te maken.
En dat betreur ik ten zeerste, zeker dat mensen die zeggen Hem te volgen zo een boek nog lezen ook.
Stel dat ze zo een boek over je moeder zouden schrijven, zou je het dan ook lezen?
Vraag het me af.

Ik denk dat jij dat vooral zo ervaart, en dat dat niet op feiten berust! Ik heb het namelijk helemaaaal niet zo ervaren, als Jezus belachelijk maken.
Ikzelf vind het erg interessant om te ontdekken hoe anderen, niet christenen zoals jij en ik, over Jezus en God denken, en wat zij dan wel denken....
Als je je daar nooit in verdiept, en met ookleppen op blijft lopen, dan word je denk ik echt wereldvreemd!
En als ze zoiets over mijn moeder zouden schrijven?
Haha, dan zou ik even hartelijk lachen en rondbazuinen dat het toch onzin is, omdat ik mijn moeder ken.
En dat is nou het lastige, ik ken Jezus ook, zeker weten, maar niet de details, die ik van mijn moeder wel weet!
En daar gissen mensen over, en dat vind ik interssant, hoe mensen denken dat het is geweest. Dat kan geloof ik echt geen kwaad hoor, je verdiepen in dingen en je een mening vormen!
De Bijbel was geschreven door mensen, geinspireerd door de Geest, dat betekent dus niet geschreven door de Geest.
Er zijn nog erg veel boeken naast de bijbel, die ook uit Jezus tijd en over Jezus leven gaan, en er niet instaan. Waarom niet?
Omdat mensen, een paar honderd jaar geleden dat besloten hebben. niet omdat God Zelf dat besloten heeft! Het was mensenwerk, welke boeken er wel en welke er niet in kwamen!
Dus een beetje je erin verdiepen kan echt geen kwaad (vind ik :D )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mei 2005 10:55

MissF schreef:
joepie schreef:
MissF schreef:Maar wat kan mij het nou schelen of Jezus wel of niet 'met Maria Magdalena' ging of niet?
En van die graal enzo, ach, misschien is het zo dat het mij amper interesseert, maar of ik er echt in geloof...mm...denk het niet zo.

En dat is nu juist het gevaar. Het zou je wel degelijk moeten schelen dat ze Jezus gebruiken als een roman figuur.
Daar gebruik je Hem niet voor.

En hoe ik kan weten dat de Bijbel geen fictie is maar feiten weergeeft? Ook het lopen over water, ook Zijn sterven en opstanding voor de zonde van de mens, terwijl Hij geheel geen zonde had.
Alles is waarheid en geen fictie.
Dat heet geloven. En dat geeft de Geest je in.
De Bijbel is handmatig geschreven door mensen maar ingegeven door de Geest. Dat kun je moeilijk zeggen van een roman als DC.
Daarin wordt geprobeerd om Jezus belachelijk te maken.
En dat betreur ik ten zeerste, zeker dat mensen die zeggen Hem te volgen zo een boek nog lezen ook.
Stel dat ze zo een boek over je moeder zouden schrijven, zou je het dan ook lezen?
Vraag het me af.

Ik denk dat jij dat vooral zo ervaart, en dat dat niet op feiten berust! Ik heb het namelijk helemaaaal niet zo ervaren, als Jezus belachelijk maken.
Ikzelf vind het erg interessant om te ontdekken hoe anderen, niet christenen zoals jij en ik, over Jezus en God denken, en wat zij dan wel denken....
Als je je daar nooit in verdiept, en met ookleppen op blijft lopen, dan word je denk ik echt wereldvreemd!
En als ze zoiets over mijn moeder zouden schrijven?
Haha, dan zou ik even hartelijk lachen en rondbazuinen dat het toch onzin is, omdat ik mijn moeder ken.
En dat is nou het lastige, ik ken Jezus ook, zeker weten, maar niet de details, die ik van mijn moeder wel weet!
En daar gissen mensen over, en dat vind ik interssant, hoe mensen denken dat het is geweest. Dat kan geloof ik echt geen kwaad hoor, je verdiepen in dingen en je een mening vormen!
De Bijbel was geschreven door mensen, geinspireerd door de Geest, dat betekent dus niet geschreven door de Geest.
Er zijn nog erg veel boeken naast de bijbel, die ook uit Jezus tijd en over Jezus leven gaan, en er niet instaan. Waarom niet?
Omdat mensen, een paar honderd jaar geleden dat besloten hebben. niet omdat God Zelf dat besloten heeft! Het was mensenwerk, welke boeken er wel en welke er niet in kwamen!
Dus een beetje je erin verdiepen kan echt geen kwaad (vind ik :D )

Het kan geen kwaad je in ergens in te verdiepen, maar nu vast staat dat e.e.a. op bedrog gebaseerd is, moet je je daar niet mee inlaten. Het heeft totaal geen historische waarde meer.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 mei 2005 11:47

Als je nog iets wilt lezen over de 'betrouwbaarheid'van de Da Vinci code moet je deze link eens bekijken. De vrijzinnige hoogleraar NT H.J. de Jonge maakt gehakt van de zgn. feiten in het boek.

http://www.leidenuniv.nl/gg/student/Te-efokt2004.pdf

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 13 mei 2005 13:19

fraternoster schreef:Als je nog iets wilt lezen over de 'betrouwbaarheid'van de Da Vinci code moet je deze link eens bekijken. De vrijzinnige hoogleraar NT H.J. de Jonge maakt gehakt van de zgn. feiten in het boek.

http://www.leidenuniv.nl/gg/student/Te-efokt2004.pdf

Mooi stuk en zeer gedetailleerd.

Terug naar “Archief”