begraven of cremeren??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 apr 2003 15:48

Zonder een lans te willen breken voor crematie:

Lijkverbranding is zo heidens, dat de christelijke koning Karel de Grote zelfs de doodstraf uitvaardigde voor lijkverbranders!
Dat zegt misschien meer over Karel de Grote dan over lijkverbranding. Koning Jehu was ook zo'n ijveraar in uiterlijke dingen.

Bewuste lijkverbranding is voor God één 'van de gruwelen der heidenen omwelke Ik hen van voor uw aangezicht uit de bezitting verdreven heb.' Het volk Israël moest zich daar verre van houden.
Dat wordt nergens bij name genoemd, lijkt me een gissing. Wel wordt er in de Bijbel (uiteraard) fel geageerd tegen de gruwel van de heidenen die 'hun zonen en dochteren door vuur lieten gaan', dat is: levend verbrandden als offer.

Je kunt ook zo rederen: als verbranding niet mocht, waarom staat het dan niet in de wetten van mozes? Daarin staan ongelofelijk veel wetten over alledaagse dingen, maar hierover niet.

Sommige overtreders werden inderdaad met vuur verbrand, maar minstens zoveel werden er gewoon begraven!

Begraven lijkt inderdaad het meest respectvolle. Maar je moet er wel de juiste argumenten voor gebruiken, dus niet zeggen dat de Bijbel het verbiedt. Want dat is nergens te vinden.

geertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor geertje » 16 apr 2003 18:22

surfer schreef:Zonder een lans te willen breken voor crematie:

Lijkverbranding is zo heidens, dat de christelijke koning Karel de Grote zelfs de doodstraf uitvaardigde voor lijkverbranders!
Dat zegt misschien meer over Karel de Grote dan over lijkverbranding. Koning Jehu was ook zo'n ijveraar in uiterlijke dingen.

Bewuste lijkverbranding is voor God één 'van de gruwelen der heidenen omwelke Ik hen van voor uw aangezicht uit de bezitting verdreven heb.' Het volk Israël moest zich daar verre van houden.
Dat wordt nergens bij name genoemd, lijkt me een gissing. Wel wordt er in de Bijbel (uiteraard) fel geageerd tegen de gruwel van de heidenen die 'hun zonen en dochteren door vuur lieten gaan', dat is: levend verbrandden als offer.

Je kunt ook zo rederen: als verbranding niet mocht, waarom staat het dan niet in de wetten van mozes? Daarin staan ongelofelijk veel wetten over alledaagse dingen, maar hierover niet.

Sommige overtreders werden inderdaad met vuur verbrand, maar minstens zoveel werden er gewoon begraven!

Begraven lijkt inderdaad het meest respectvolle. Maar je moet er wel de juiste argumenten voor gebruiken, dus niet zeggen dat de Bijbel het verbiedt. Want dat is nergens te vinden.

kijk; dat bedoel ik nou. zou ook wel willen dat god even kwam zeggen wat goed en wat niet goed is.
de tijden zijn anders dan die van toen in de bijbel en met jezus wandel op aarde.
er zijn nu zoveel dingen waarvan wij ons eigen afvragen; mag dit wel of mag dit niet?
laten we ons maar gewoon aan de wet houden; en god zal ons in onze onwetendheid vergeven.
gr geertje

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 apr 2003 18:27

begraven is zo ie zo niet fout.
Waarom zou je je dan laten verbranden?
Neem het zekere voor het onzekere
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2003 08:32

In de wetten van mozes staat wel degelijk genoeg te lezen over lijkverbranding. Maar dan als straf!

En de Bijbel is niet een woordenboek. Zo van je vult in ;cremeren en dan rollen er teksten uit die je dan kunt gebruiken.
Je moet de Bijbel als zijn geheel nemen en dan je conclusie trekken.
En als ik lees dat er als straf aan lijkverbranding werd gedaan, en dat het voor God een gruwel was zoals de heidenen met hun lijken omgingen, dan hoef ik niet voor straf verbrand te worden.
Ik kan ook lezen van het zaaien van het lichaam in de aarde, en dat is voor mij een Christelijk lijkbezorging.
Er staat ook niet in de Bijbel: en de doden zullen opstaan uit hun urn.
Nee uit hun graven. En ook niet stof zijt gij en tot as zult gij vergaan.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 18 apr 2003 12:27

Het verbranden van lijken staat een paar keer in de wetten van Mozes, (tweemaal) namelijk na het plegen van bloedschande zodat de schande hiervan weggedaan werd uit het volk. Achan de dief werd gestenigd en met vuur verbrand.

Vuur staat voor zuivering. Als je het zo bekijkt, komt verbranden in een heel ander licht te staan.

In Deuteronomium staat de volgende tekst:

22 Voorts, wanneer in iemand een zonde zal zijn, die het oordeel des doods waardig is, dat hij gedood zal worden, en gij hem aan het hout zult opgehangen hebben;
23 Zo zal zijn dood lichaam aan het hout niet overnachten; maar gij zult het zekerlijk ten zelven dage begraven; want een opgehangene is Gode een vloek. Alzo zult gij uw land niet verontreinigen, dat u de HEERE, uw God, ten erve geeft.

Izebel werd ook begraven na haar gruwelijke dood.

Joepie, ik vind je argumentatie niet sterk (als het al argumentatie is).
Laatst gewijzigd door surfer op 22 apr 2003 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 18 apr 2003 13:04

Misschien moet je al mijn reacties even lezen?

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 20 apr 2003 17:05

joepie schreef:Misschien moet je al mijn reacties even lezen?

Met je reacties kunnen we niet veel. Je geeft geen aanhalingen uit de bijbel en je redenatie baseer je alleen op boekjes.
Dus niet bepaald geloofwaardig.

Ik heb de zoekfunctie van de onlinebijbel eens losgelaten. Geen enkele tekst heb ik gevonden, die verband zou leggen met lijkverbranding en dat het een gruwel voor God zou zijn.
Ik heb maar 1 geval gevonden waarbij de daders levend verbrand moeten worden:
Leviticus 20:14 Een man die een vrouw en ook haar moeder neemt (bloedschande is het) met vuur zal men hem en haar verbranden, opdat er geen bloedschande in uw midden zij.

Er is ook een gebod om de afgodsbeelden te verbranden.
Deuteronomium 7:5 Maar aldus zult gij met hen doen: hun altaren zult gij afbreken, hun gewijde stenen verbrijzelen, hun gewijde palen omhouwen en hun gesneden beelden met vuur verbranden .

Nee in de Thora en de rest van de Thenach ben ik geen wetten tegengekomen waar lijkverbranding wordt verboden.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joepie

Berichtdoor joepie » 21 apr 2003 08:28

--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben tegen cremeren. In de Bijbel staat het verbranden van lijken alleen maar als straf op...... Zie b.v.Gen 12: 24. Brengt tamar naar buiten opdat zij verbrand worde.
Lev. 21:9 ontucht plegen.... met vuur zal zij verbrand worden.
Enz. Als je een concordantie hebt kun je zo heel veel teksten opzoeken waar dat in tot uiting komt.
En aangezien ik geloof in de opstanding der doden, zal ik het lichaam wat gestorven is zaaien in de grond, zoals je zaad zaait en er nieuw leven uit voort komt. Daar duid de begrafenis op.
Lees hiervoor maar eens 1 Cor 15: 42,43,44,45.

Terug naar “Archief”