zaligheid zonder geloof in Christus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 mei 2005 16:44

jas schreef:
Raido schreef:Als ik nu sterf ga ik vermoedelijk naar de hel

Als je daarvan nu oprecht overtuigd was, zou je geen minuut langer rustig kunnen leven en niet ophouden met smeken tot je genade ontvangen had.

En om dat in te zien is genade nodig?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mei 2005 18:07

essieee schreef:
jas schreef:

Als je daarvan nu oprecht overtuigd was, zou je geen minuut langer rustig kunnen leven en niet ophouden met smeken tot je genade ontvangen had.

En zo geeft een mens altijd God de schuld.
Proficiat.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 mei 2005 20:39

jas schreef:
essieee schreef:
jas schreef:

En zo geeft een mens altijd God de schuld.
Proficiat.

Hele goede conclusie Jas....Het is nl wel de boodschap die ik leer. Alleen is het jouw conclusie....niet de mijne. Al is er genade voor nodig, het is mijn eigen domme schuld dat ik er geen deel aan heb, dus God de sschuld...NEE!

Toch voel ik dit vraagstuk wel....

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 mei 2005 09:29

Als de mens verloren gaat is dat zijn eigen schuld... God heeft hem geroepen: Mijn zoon, mijn dochter geef mij je hart...

Wordt iemand behouden, dan is dat pure genade.
Maar niet onbereikbaar!!! Het kan door het geloof in Jezus Christus! Zonder Hem kan het niet, en daar ging dit topic over...
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 mei 2005 14:00

butterfly schreef:
ik zeg niet dat ze zalig worden, maar ik geloof niet dat ze naar de hel gaan nee. Wie zijn wij om daar over te oordelen?

Het gaat niet om oordelen maar om wat God in de bijbel zegt. Dat is zeer duidelijk.

Romeinen 2:14
Wanneer namelijk heidenen, die de wet niet hebben, de wet van nature naleven, dan zijn ze zichzelf tot wet, ook al hebben ze hem niet

Doordat de heidenen de wet van nature proberen na te leven (ook al hebben ze niet die geschreven wet) geven ze aan dat ze de wet goedkeuren en daarmee instemmen. Ze zíjn de wet.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 06 mei 2005 17:06

Ik denk zeker dat God wel werkt in mensen die in een andere 'god' geloven, of die zeggen ik niks te geloven, maar of zij bij Hem mogen wonen voor altijd, ik moet eerlijk zeggen, ik denk het niet. En dat is niet oordelen...

Een mens kan nog zoveel goed doen in zijn/haar leven...maar daardoor kom je niet voor altijd bij God. Dan leef je voor jezelf, en dat je zelf maar lekker in de hemel mag komen..
maar het leven draait er (als het goed is) om, dat je dan voor eeuwig bij Hem mag wonen! Niet dat die hemel zo mooi is en dat jij het er persoonlijk zo goed hebt...je bent dan voor altijd bij je Vader, das het mooiste wat er is!
(al leg ik de kinderen op school en de zondagsschool ook wel uit dat alles in de hemel mooi is hoor)

Daar is zeker genade voor nodig, maar het is nooit Gods schuld als jij verloren gaat!
Hij heeft je bij je naam geroepen toen je gedoopt werd, geef jij dan antwoord, durf het!
Luther of Calvijn ofzo (zo iemand ;) ) werd eens aangesproken door iemand die zei: het moet van genade komen, ik kan zelf niks, het moet uit genadem hoe kan ik nou uitverkoren zijn? Misschien heeft God mij helemaal niet uitverkoren...'
Daartegen zij diegene:' Stel dat god 1 iemand had uitverkoren, dan zou ik er nog alles aan willen doen om die ene persoon te zijn (of te worden)
En dat vink mooi gezegd!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 12 mei 2005 15:14

Er zal zeker een verschil zijn tussen mensen die nooit gehoord hebben van het Evangelie en mensen die het wel gehoord hebben, maar ik denk niet dat je kan stellen dat allen die het Evangelie nooit gehoord hebben verloren zullen gaan. In het OT werden mensen wedergeboren, niet doordat ze Joods waren of genoeg offerden, maar doordat ze zagen dat ze zelf ook de wet niet konden volbrengen. En de ene OT-Jood zag het verzoenend offer van Jezus Christus beter dan de ander, maar ze hadden allemaal door dat het Gods genade was dat ze tot Hem behoorde, omdat ze zelf de Wet niet konden houden.

Zo zie ik dat nu ook met heidenen; zij die oprecht geloven dat ze zelf niet aan de wet houden, zullen er oprecht berouw overtonen. En als ze dat doen zullen ze zalig zijn, al kennen ze het Evangelie niet en zal het behoorlijk duister voor ze blijven omdat ze het licht van het Evangelie niet zien. Dat geldt mi ook voor Joden die nog OT leven maar wel oprecht verlangen naar God.

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 12 mei 2005 15:43

Trouwens Romeinen 2:13, 14 en 15; dit keer de Willibrord vertaling, want die is mi het duidelijkst

Want niet de hoorders van de wet zijn rechtvaardig in Gods oog; alleen de onderhouders van de wet zullen worden gerechtvaardigd.Wanneer heidenen, die de wet niet hebben, uit zichzelf* doen wat de wet verlangt, zijn zij zichzelf tot wet, ook al bezitten zij de wet niet. [15] Zij tonen dat wat de wet vereist, in hun hart geschreven staat. Hun geweten getuigt daarvan, en hun gedachten, die hen over en weer beschuldigen of ook wel vrijspreken

Volgens de kanttekening van de Willibrord zegt Paulus dat het reel is dat ook heidenen kunnen worden bekeerd.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 mei 2005 16:22

aahaa schreef:Trouwens Romeinen 2:13, 14 en 15; dit keer de Willibrord vertaling, want die is mi het duidelijkst

Want niet de hoorders van de wet zijn rechtvaardig in Gods oog; alleen de onderhouders van de wet zullen worden gerechtvaardigd.Wanneer heidenen, die de wet niet hebben, uit zichzelf* doen wat de wet verlangt, zijn zij zichzelf tot wet, ook al bezitten zij de wet niet. [15] Zij tonen dat wat de wet vereist, in hun hart geschreven staat. Hun geweten getuigt daarvan, en hun gedachten, die hen over en weer beschuldigen of ook wel vrijspreken

Volgens de kanttekening van de Willibrord zegt Paulus dat het reel is dat ook heidenen kunnen worden bekeerd.

Natuurlijk kunnen de heidenen bekeerd worden. Maar je doet het nu voorkomen alsof je door wet zalig kunt worden. Dat staat hier helemaal niet namelijk. Als je de wet volledig zou houden, zou je daardoor gerechtvaardigd worden. Maar, er is niemand die dat kan, dus wordt er ook niemand door de wet gerechtvaardigd. Rome is onterecht erg blij met deze tekst, want ze kunnen er niets mee.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mei 2005 18:14

Inderdaad...en als ik door mijn goede daden tov de wet de hemel kon verdienen zou ik er NOOIT kunnen komen!

aahaa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor aahaa » 13 mei 2005 08:27

jas schreef:
aahaa schreef:Trouwens Romeinen 2:13, 14 en 15; dit keer de Willibrord vertaling, want die is mi het duidelijkst

Natuurlijk kunnen de heidenen bekeerd worden. Maar je doet het nu voorkomen alsof je door wet zalig kunt worden. Dat staat hier helemaal niet namelijk. Als je de wet volledig zou houden, zou je daardoor gerechtvaardigd worden. Maar, er is niemand die dat kan, dus wordt er ook niemand door de wet gerechtvaardigd. Rome is onterecht erg blij met deze tekst, want ze kunnen er niets mee.

Van harte met je eens, ik zou het nooit redden en er is niemand die het wel zou redden. Als ik kijk hoe weinig ik God boven alles liefheb en mn naaste als mezelf, dan is het diep beschamend > Door de wet zie ik mijn zonden, maar zonder het Evangelie zou het mij verstikt hebben. Niet door de wet, maar door Gods genade. En Gods genade is het dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft opdat iedereen die in Hem gelooft het eeuwige leven heeft, en de een ziet dit beter dan de ander. Maar op aarde zullen we, denk ik, nooit voluit verstaan wat Christus gedaan heeft. En in de hemel zal elke wedergeboren mens het pas echt zien.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 mei 2005 18:45

butterfly schreef:
jas schreef:
butterfly schreef:Ik geloof dat God ook werkt in mensen, die nog nooit van Jezus hebben gehoord. Bijvoorbeeld een boeddhist, die in het Karma gelooft.

Bedoel je dat God daar zaligmakend in werkt en dat die boedhist dan boedhist blijft?

Nee, want anders zou de boeddhist wel weten dat God bestaat. Een boeddhist die het Karma volgt kan naar mijn idee heel goed leven en ik geloof niet dat zo iemand naar de hel gaat, omdat hij nooit van het woord van God heeft gehoord.

Volgens mij is dat net zoiets als: iemand die, op een heel hoge toren, per ongeluk achteruit over het randje loopt, valt niet te pletter.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”