macht van de duivel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

macht van de duivel

Berichtdoor Acire » 16 apr 2003 12:56

Pas had ik met een groepje vriendinnen een gesprek over de macht van de duivel.
Een van hen zei: de duivel kan je gedachten niet lezen. Hij ziet wel je daden, en wat je voelt, maar je gedachten kan hij niet lezen. Volgens haar kon je dat uit de Bijbel halen, maar ze wist geen tekst ofzo.
Nu is mijn vraag: hoe machtig is de duivel?
Kan hij gedachten lezen?
Heeft iemand enig idee welke tekst het kan zijn waarop die vriendin dat baseert?

Ben benieuwd..

Groetjes!

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 13:11

dat heb ik ook wel eens ergens gelezen, dat de duivel geen gedahcten kan lezen maar wel ziet wat je doet. daarom zou de Here Jezus ook altijd hardop bidden.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 16 apr 2003 13:14

Hoe zit het dan met iemand die van de duivel is bezeten?

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 13:24

je bedoelt, dan moet die duivel toch ook kunnen weten wat er in je omgaat?
ik denk dat er demonen zijn (engelen van de duivel) die bezit kunnen nemen van je geest en van je gedachten. Ze nemen het roer dan gewoon over waardoor je niet meer jezelf bent. Soms is het heel duidelijk te voelen dat iemand bezeten is, maar soms ook helemaal niet. In de bijbel staat duidleijk dat je je vol moetne laten lopen door de Heilige Geest zodat er gene plaats meer is voor demonie.

niet te bang zijn voor de duivel hoor, in de naam van Jezus is hij overwonnen en heb ook jij de macht over hem!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 apr 2003 13:34

Ja, kga even alleen in op die laatste opmerking: Helaas staat er in de Bijbel dat de duivel zich voor kan doen als een engel van het licht. Dus als iets van God. Dat vind ik heel moeilijk. Wat is van God, en wat is niet van God....
:?: :?:

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 13:37

hoe dichter je bij God leeft, hoe duidelijker je dat gaat merken. Een sleutel is, dat de satan niet snapt wat de vrucht van de Geest is van galaten 5. Als het daar tegen in gaat, zit je fout.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 16 apr 2003 13:38

joris schreef:hoe dichter je bij God leeft, hoe duidelijker je dat gaat merken. Een sleutel is, dat de satan niet snapt wat de vrucht van de Geest is van galaten 5. Als het daar tegen in gaat, zit je fout.

kun je dat iets uitgebreider uitleggen??

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 16 apr 2003 13:42

ow... kan de duivel je gedachten niet lezen?
ik dacht altijd van wel, hij laat je ook slechte dingen denken toch?

hmm ik had er eigenlijk nooit over nagedacht...
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 apr 2003 14:25

Ik denk dat de duivel bijna almachtig is. Kijk maar eens wat hij deed met Job, welliswaar onder de toelating van God, maar toch.

We moeten de duivel zeker niet onderschatten. Gelukkig hebben we de wetenschap dat God er boven staat.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 16 apr 2003 15:12

de duivel kan wel je gedachtenlezen
al het verkeerde wat je doet komt van de duivel
de duivel weet alle zwakken plekken van eenmens

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 16:11

Dat denk ik niet, Connie. Je hebt ook nog zoiets als je eigen vlees. Het vlees wat je moet kruisigen. Alle foute dingen aan satan wijten vind hij wel leuk, want zolang je een ander de schuld geeft, hoef je jezelf niet te bekeren.

joris

Berichtdoor joris » 16 apr 2003 16:19

nog even over het dicht bij God zijn. Ik lees in een boekje van Derrik Prince (dieik overigens niet overal in kan volgen) het volgende: we hebben gezien dat demenselijke persoonlijkhid functioneert als een stad en dat een demonische invasie als effect kan hebben dat de muren in ons, die bedoeld zijn om ons te beschermen, afgebroken worden. Zodra de vijand verdreven is moeten we onmddeljk beginnen aaan de herbouw van onze beschermende muren. Hier noem ik de basisprincipes vvoorhet herstel van onze muren:
1. leef uit het woord van God
2. trek het lofgewaad aan
3. stel u onder leiding
4. bouw gezonde christelijke vriendschappen op
5. wees vervuld met de Heilige Geest
6. verzeker u ervan dat u door de wateren van de doop bent gegaan
7. trek de gehele wapenrusting Gods aan.

Verderop zegt hij: voordat we Jezus kunnen volgen moeten we eerst twee stappen zetten; ten eerste moeten we onszelf verloochenen. Dat is resoluut en definitief NEE zeggen tegen ons veeleisende, zichzelf zoekende ik. Ten tweede moeten we allemaal ons kruis op nemen. We moeten het doodvonnis aanvaarden dat het kruis ons oplegt (mat 16:24)Het is voor ons allemaal een eigen, vrijwillige beslissing of we ons kruis op ons nemen of niet. God legt het ons niet dwingend op.
Als we het kruis niet persoonlijk toepassen in ons leven, laten we een poort openstaan voor demonische invloeden. Dan blijft steeds het gevaar schuilen dat onze ongekruisigde egó in zal gaan op de verlokkende vleierijen van misleidende demonen. Onze trots is het belangrijkste gebied in ons karakter waar satan zijn aanvallen op richt, en vleijerij is de belangrijkste koevoet waarmee hij zich toegang verschaft.
Uit; zij zullen boze geesten uitdrijven, Derek prince blz. 347-349

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 17 apr 2003 12:04

connie schreef:de duivel kan wel je gedachtenlezen
al het verkeerde wat je doet komt van de duivel
de duivel weet alle zwakken plekken van eenmens

Hum.. ik geloof dat de Bijbel er duidelijk over is. JE bent zelf verantwoordelijk voor het kwade wat je doet. Dus je kunt het niet afschuiven op de duivel. Tis natuurlijk wel zo, dat hij het zal stimuleren.
Maar...kan hij nu gedachten lezen of niet...??

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 17 apr 2003 12:20

nee ik geloof niet dat hij gedachte kan lezen.....al is hij zeer machtig en fluisterd hij ons heel veel toe!!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 17 apr 2003 12:29

Maar...kan hij nu gedachten lezen of niet...??

Daar ben ik heilig van overtuigd! Satan is immers feiloos in staat in te spelen op (foute) gevoelens die bij je leven. Hij weet je zwakke plekken zeer goed te vinden, hij weet heel goed wat je "favoriete" zonde is, en hij zal geen gelegenheid onbenut laten om je met die zonde in aanraking te brengen of gedachten daaraan te versterken.

citaat
http://www.iclnet.org/pub/resources/text/nederlandse/kruisweg10.html
In de vijandschap tegen God en in haat tegen Jezus, kant hij zich met alle krachten tegen Zijn raadsbesluit en Zijn heilsplan aan en arbeidt met de grootste inspanning tegen de volbrenging van Gods wil. Niet tevreden, de eerste mensen verleid te hebben, heeft hij zijn oog bovenal op de vromen en bekeerden gericht. Hij beproeft het zo listig mogelijk, terwijl hij ieder hunner bij zijn zwakste zijde aangrijpt, om hen onder zijn juk te brengen. Nu eens komt hij met vleierij en dan weer met bedreigingen; nu eens middellijk in zijne werktuigen, dan weer onmiddellijk in eigen persoon. Hij behoeft de onbekeerden niet eerst te verzoeken; hij heeft ze reeds in zijn strikken, en wel des te gewisser naarmate zij zijn bestaan loochenen. Bij dezen heeft hij niets meer te doen, dan hen in hun ongeloof te versterken, opdat zij de hun aangeboden genade verachten zouden en zich ontslaan van alle ernstige gedachten, die op de eeuwigheid betrekking hebben.. Hij verwekt in 't groot tweedracht, krijg en onenigheid en heeft het op onderdrukking gemunt van allen, die het smalle paadje bewandelen. Hij plaagt de mensen en kan in enkele gevallen ziel en lichaam geheel in zijne macht bekomen.
einde citaat

Terug naar “Archief”