Beleidsplan

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Beleidsplan

Berichtdoor Maja de Bij » 10 mei 2005 12:49

In de PKN moeten alle (wijk?)gemeenten een beleidsplan schrijven met daarin beschreven het voorgenomen beleid voor de komende 4 jaar. Wat vinden we daarvan, is dat een goede zaak of een teken van geesteloosheid? Zijn er mensen die hier (goede of slechte) ervaring mee hebben? Wat moet er eigenlijk precies in staan? Staan er ergens goede voorbeelden op internet? Zo maar wat vragen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 mei 2005 13:17

Een goed voorbeeld van een beleidsplan staat hier (beleidsplan van de hervormde gemeente te Wilnis).

Het hoeft op zich geen geesteloze zaak te zijn (dat kan het helaas wel worden) als je als gemeente aangeeft hoe je de eredienst inricht (welke bijbelvertalingen, welke prediking, welke liturgie), wat de doelen zijn voor de komende jaren (bijv. het uitbreiden van evangelisatieaktiviteiten, jeugdwerk enz.). Dat geeft duidelijkheid en structuur in de gemeente en een overzicht van wat men (in afhankelijkheid van God uiteraard) voornemens is te doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 10 mei 2005 14:33

Een zeer slecht idee, zo'n beleidsplan. (commentaar geef ik later)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2005 15:18

Elbert schreef:Een goed voorbeeld van een beleidsplan staat hier (beleidsplan van de hervormde gemeente te Wilnis).

Waarom vind je dit een goed beleidsplan?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 mei 2005 15:20

Klaas schreef:
Elbert schreef:Een goed voorbeeld van een beleidsplan staat hier (beleidsplan van de hervormde gemeente te Wilnis).

Klaas

Ik schreef dat het een goed voorbeeld is, niet dat het een goed beleidsplan is (daarvoor heb ik het onvoldoende doorgelezen). :wink:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 mei 2005 15:20

Klaas schreef:

Klaas

een goed voorbeeld :wink:

edit: sorry Elbert, ik wou voor mijn beurt praten, maar ik praate naar jou beurt
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 mei 2005 15:21

Ik schreef dat het een goed voorbeeld is, niet dat het een goed beleidsplan is (daarvoor heb ik het onvoldoende doorgelezen).

OK, maar waarom is het een goed voorbeeld dan?

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 mei 2005 15:29

Klaas schreef:
Ik schreef dat het een goed voorbeeld is, niet dat het een goed beleidsplan is (daarvoor heb ik het onvoldoende doorgelezen).

OK, maar waarom is het een goed voorbeeld dan?

Klaas

Omdat het een typisch voorbeeld geeft van hoe zo'n beleidsplan over het algemeen in elkaar zit (organisatie in de gemeente, invulling van de eredienst, ambten, verenigingswerk, beleidsdoelen enz.).

Riska

Berichtdoor Riska » 10 mei 2005 16:27

In eerste instantie wordt er gevraagd naar wat er binnen een bepaalde gemeente gebeurt. Uit hoeveel personen bestaat de kerkenraad, welke taken heeft de kerkenraad, welke activiteiten zijn er, hoe wordt de eredienst ingericht, wel of niet opwekkingsliederen, wat zijn de 'eisen' om een kind te laten dopen, hoe zit het werk onder de jeugd in elkaar.
Kortom, hoe reilt en zeilt de gemeente.
Dan wordt gevraagd aan de kerkenraad - en aan de gehele gemeente - welke toekomstverwachting men heeft.
Dat kán twee kanten opgaan: droge stof, een beleid uitstippelen op 'zakelijk' niveau, óf, geïnspireerd door het geloof, kijken wat de kerk in de plaatselijke gemeente kan betekenen, wat men wil uitdragen...

Er zitten goede en kwade kanten aan de verplichting een beleidsplan op te stellen. Het kan dus heel goed zijn dat een kerkenraad ontdekt dat sommige dingen erin geslopen zijn, die misschien ronduit verkeerd zijn, of volslagen nutteloos en vooral: het kan zijn dat een gemeente ontdekt, dat er meer op eigen kracht dan op de kracht van de Geest gerekend wordt...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 mei 2005 08:38

Elbert schreef:Omdat het een typisch voorbeeld geeft van hoe zo'n beleidsplan over het algemeen in elkaar zit (organisatie in de gemeente, invulling van de eredienst, ambten, verenigingswerk, beleidsdoelen enz.).

Als dit een typisch voorbeeld is dan worden er veel kansen gemist. Ik heb het stuk doorgenomen maar het gaat in grote lijnen alleen om het vastleggen van hoe de gemeente georganiseerd is. Daar komen wel wat vragen en mogelijke verbeterpuntjes uit naar voren, maar dat is allemaal erg beperkt. Als ik dit stuk lees dan komt er 1 woord bij me op: vanzelfsprekendheid. Blijkbaar is het zo vanzelfsprekend dat er een Hervormde gemeente op GG in Wilnis (ik gebruik Wilnis maar als voorbeeld, maar dit geldt denk ik voor veel meer kerken) is dat over het hoe en waarom niet wordt nagedacht. Ook het feit dat deze gemeente op een bepaalde manier georganiseerd is is vanzelfsprekend.

Wat ik mis zijn de beleidsdoelen. Vragen als “Wat willen we nou eigenlijk met onze gemeente?” of “Wat is het bestaansrecht van onze gemeente” zie ik nergens. Dat soort vragen zijn naar mijn mening nou net de grote meerwaarde van het opstellen van een beleidsplan. Begin nou eens niet bij een beschrijving van de stand van zaken, maar schrijf eens een mission-statement. Wat denk je dat God met je gemeente wil? Vervolgens kun je van daaruit kijken welke middelen je daarvoor het beste kunt inzetten. Ook ligt daar een belangrijk verband naar de in de gemeente aanwezige gaven (al dan niet bekend).

Natuurlijk heeft het vastleggen van de stand van zaken best wel een bepaalde waarde, maar als je er dan toch voor gaat zitten dan heb ik zoiets van: “Doe het dan ook goed….”

Klaas

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 11 mei 2005 09:21

Klaas schreef:
Elbert schreef:Omdat het een typisch voorbeeld geeft van hoe zo'n beleidsplan over het algemeen in elkaar zit (organisatie in de gemeente, invulling van de eredienst, ambten, verenigingswerk, beleidsdoelen enz.).

Als dit een typisch voorbeeld is dan worden er veel kansen gemist. Ik heb het stuk doorgenomen maar het gaat in grote lijnen alleen om het vastleggen van hoe de gemeente georganiseerd is. Daar komen wel wat vragen en mogelijke verbeterpuntjes uit naar voren, maar dat is allemaal erg beperkt.

Bij mijn weten is dat ook de minimale doelstelling van het beleidsplan volgens de kerkorde van de PKN: de grote lijn, vastleggen hoe je gemeente georganiseerd is, wat de doelen voor de komende 4 a 5 jaar zijn (na die periode moet er nl. weer een nieuw beleidsplan opgesteld worden). De uitwerking van de details worden er vaak (niet altijd) buiten gehouden. Er zijn nl. gedetailleerdere beleidsplannen voor bijv. de kerkvoogdij, de diaconie enz. die over het algemeen daarnaast worden opgesteld.

Volgens de PKN zelf hoort een beleidsplan ongeveer de volgende onderdelen te hebben:

5. Indeling beleidsplan
• Het profiel van deze gemeente.
- Typering van de gemeente.
- De gemeente en haar omgeving.
• Visie op de gemeente.
• Het programma van de gemeente. Uitwerking van het programma in deelterreinen.
Bijvoorbeeld als volgt:
- de kerkenraad
- pastoraat
- diaconaat
- missionair werk
- het beheer en de financiën
- het kerkgebouw / de gebouwen
- zending, werelddiaconaat, ontwikkelingssamenwerking (ZWO)
- jongeren
- ouderenbeleid
- eredienst en kerkmuziek
- catechese
- vorming & toerusting
- Kerk & Israël
- interreligieuze dialoog / ontmoeting met moslims
• De middelen. Bij het programma dient globaal aangegeven te worden welke middelen
nodig zijn voor de uitvoering. Denk hierbij aan de inzet van het personeel, de vrijwilligers,
de financiën, de gebouwen.
• De communicatie van het beleid.
• Het werkplan van de gemeente. Welke prioriteiten worden het eerste jaar of de eerste
twee jaar gesteld? Het werkplan noemt de middelen, het moment van uitvoering en
degenen die de plannen uitvoeren.
Het werkplan kan ook in een aparte bijlage worden genoemd.
• De evaluatie van het beleidsplan. Wie doen dat, op welk tijdstip en op welke manier?

Overigens is het beleidsplan van de gemeente Wilnis al iets verouderd zie ik, nog van voor de totstandkoming van de PKN. Misschien dat het nieuwe iets anders van opzet is. Deze van de hervormde gemeente van Oostburg is wat recenter.

Klaas schreef:Wat ik mis zijn de beleidsdoelen. Vragen als “Wat willen we nou eigenlijk met onze gemeente?” of “Wat is het bestaansrecht van onze gemeente” zie ik nergens. Dat soort vragen zijn naar mijn mening nou net de grote meerwaarde van het opstellen van een beleidsplan. Begin nou eens niet bij een beschrijving van de stand van zaken, maar schrijf eens een mission-statement. Wat denk je dat God met je gemeente wil? Vervolgens kun je van daaruit kijken welke middelen je daarvoor het beste kunt inzetten. Ook ligt daar een belangrijk verband naar de in de gemeente aanwezige gaven (al dan niet bekend).

Natuurlijk heeft het vastleggen van de stand van zaken best wel een bepaalde waarde, maar als je er dan toch voor gaat zitten dan heb ik zoiets van: “Doe het dan ook goed….”

Op zich heb je daarin gelijk. Het verschilt per gemeente hoe gedetailleerd men het allemaal maakt. Ik weet van onze eigen gemeente dat er een boel werk is verzet om dat allemaal op papier te krijgen. Mede daarom is het beleidsplan van onze gemeente meer dan 100 pagina's groot geworden. :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 mei 2005 10:59

Hm, die van Oostburg lijkt er al wat meer op, maar ik vind het nog steeds erg ‘plichtmatig’. “Wij willen gemeente van Jezus Christus zijn” klinkt mooi, maar ik ben dan juist benieuw wat dat inhoudt. Als je een voetbalclub bent en stelt dat je een voetbalclub wilt zijn dan is duidelijk wat je bedoelt. Een kerk is echter geen voetbalclub en dus moet je mi veel specifieker zijn. Zo doet het me denken aan een politieke partij die stelt dat ze politieke partij wil zijn. Da’s mooi maar waarom wil je dat? Wat wil je dan bereiken? Dat soort vragen gaan m.i. aan een beleidsplan vooraf. Kijk b.v. eens naar de visie van Redeemer Church in NY. Zij verwoorden hun visie ongeveer als volgt (beetje geknipt en geplakt).

www.redeemer.com schreef:
The Redeemer Vision

To spread the gospel, first through ourselves and then through the city by word, deed, and community; To bring about personal changes, social healing, and cultural renewal through a movement of churches and ministries that change New York City and through it, the world.

* Gospel
The 'gospel' is the good news that through Christ the power of God's kingdom has entered history to renew the whole world. When we believe and rely on Jesus' work and record (rather than ours) for our relationship to God, that kingdom power comes upon us and begins to work through us.

* Changed people
The Gospel changes people from the inside out.
Christ gives us a radically new identity, freeing us from both self-righteousness and self-condemnation. He liberates us to accept people we once excluded, and to break the bondage of things (even good things) that once drove us. In particular, the gospel makes us welcoming and respectful toward those who do not share our beliefs.

* City
We believe that nothing promotes the peace and health
of the city like the spread of faith in the gospel. It renews both individual lives and reweaves the fabric of whole neighborhoods. We believe that nothing moves Christians
to humbly serve, live with, and love all the diverse people
of the city like the gospel does.

* Community
The gospel creates a new community which not only nurtures individuals but serves as a sign of God's coming kingdom. Here we see classes of people loving one another who could not have gotten along without the healing power of the gospel. Here we see sex, money, and power used in unique non-destructive and life-giving ways.

* Movement
We have no illusions that our single church or our Presbyterian tradition is sufficient to renew all of New York City spiritually, socially, and culturally. We are therefore committed to planting (and helping others plant) hundreds of new churches, while at the same time working for a renewal of gospel vitality in all the congregations of the city.

*Serving
Though we joyfully invite every person to faith in Jesus, we are committed to sacrificially serving our neighbors whether they believe as we do or not. We do this by using our gifts and resources for the needs of others, especially the poor. And more than merely meeting individual needs, we work for justice for the powerless.

* Renewing
We believe that the gospel has a deep, vital, and healthy impact on the arts, business, government, media, and academy of any society. Therefore we are highly committed to support Christians' engagement with culture, helping them work with excellence, distinctiveness, and accountability in their professions.

Het gaat me niet zozeer om de inhoud, maar als ik dit lees heb ik iig een beetje een beeld wat zo’n kerk wil, wat ze ziet als haar doel en taak. Van daaruit kun je dan kijken naar de verschillende activiteiten.

Klaas

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 mei 2005 11:51

" "Renewing
We believe that the gospel has a deep, vital, and healthy impact on the arts, business, government, media, and academy of any society. Therefore we are highly committed to support Christians' engagement with culture, helping them work with excellence, distinctiveness, and accountability in their professions."

In een kerk met zo'n verwoording van visie kan ik mijn bijdrage wel leveren. Het spreekt van een open kerk die wat te bieden heeft voor de samenleving door haar leden toe te rusten en te voeden --->

"The Gospel changes people from the inside out.
Christ gives us a radically new identity, freeing us from both self-righteousness and self-condemnation. He liberates us to accept people we once excluded, and to break the bondage of things (even good things) that once drove us. In particular, the gospel makes us welcoming and respectful toward those who do not share our beliefs."

vrede, Scape

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 mei 2005 11:53

Dit is nog leuker voor jou: http://www.mosaicarlington.org/index.html

Klaas

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 11 mei 2005 12:19

ja, ik heb al eens een hele dag zitten graven via http://www.emergingchurch.info/ (op dit moment is de site in onderhoud). er liggen thuis ook al veel ideeen en ik heb al veel kunnen ondernemen. Maar dit is altijd buiten de 'reguliere' kerken.

Ik hoop na mijn studie hier dieper in te kunnen duiken en concepten verder uit te werken. Ik vind deze topic dan ook interessant omdat een mission-statement veel zegt over een kerk in relatie tot de samenleving en de bron.

vrede, Scape

Terug naar “Archief”