De Hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gurl
Mineur
Mineur

De Hel

Berichtdoor gurl » 10 mei 2005 19:10

Ik wil graag een topic openen over de hel...misschien is het voor ons christenen niet zon nuttig onderwerp om over te discussieren maar krijg er best vaak vragen over enzo en dan is het toch wel handig om er wat vanaf te weten enzo.

Nou ja iig wil ik vragen hoe denken jullie dat de hel is?? De meeste mensen denken dan aan een eeuwige vuurpoel...alleen vraag ik me dan af wat het doel is van eeuwig vuur? Wat heeft het voor zin om iemand eeuwig in het vuur te gooien? Eeuwig is lang hoor...daar komt geen einde aan. Dus waarom zou God iemand eeuwig in het vuur gooien??? Wat is uberhaupt het doel van de hel? Je kan iemand niet eeuwig straffen toch?

What do you think?
stomp niet af, blijf slijpen

Fly29
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: De Hel

Berichtdoor Fly29 » 10 mei 2005 20:26

gurl schreef:Ik wil graag een topic openen over de hel...misschien is het voor ons christenen niet zon nuttig onderwerp om over te discussieren maar krijg er best vaak vragen over enzo en dan is het toch wel handig om er wat vanaf te weten enzo.

Nou ja iig wil ik vragen hoe denken jullie dat de hel is?? De meeste mensen denken dan aan een eeuwige vuurpoel...alleen vraag ik me dan af wat het doel is van eeuwig vuur? Wat heeft het voor zin om iemand eeuwig in het vuur te gooien? Eeuwig is lang hoor...daar komt geen einde aan. Dus waarom zou God iemand eeuwig in het vuur gooien??? Wat is uberhaupt het doel van de hel? Je kan iemand niet eeuwig straffen toch?

What do you think?

Hoi Gurl,

Zo zeker ervan zijn dat de hel niet bestaat...hmm.. dat durf ik niet te zeggen. als ik geloof in een hemel dan moet er ook iets zijn dat er tegen over staat. Er staan regelmatig verwijzingen in de bijbel die ons waarschuwen voor de hel. De hel is een plaats waar mensen heen zullen gaan als ze moedwillig tegen het goede in blijven gaan. Wie niet voor God kiest die kiest voor de satan. En de satan is verdoemelijk dus ik denk niet dat het er een oort zal zijn waar je graag heen zult gaan.

Groet,

Fly29

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 mei 2005 20:42

Ik heb toevallig net met jas zitten discussiëren over de vermeende eeuwigheid van de hel. :) Ik quote:

Collateral schreef:
joepie schreef:
Aragorn schreef:Het is natuurlijk uberhaupt nog de vraag of de hel letterlijk eeuwig vuur is.

Ik zou niet weten waarom ik daaraan zou moeten twijfelen.
Lees nog eens artikel 37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Daarin wordt verwezen naar Mattheüs 25:41. Let wel dat 'eeuwig' hier slecht is vertaald. Het gaat om het woord 'aionion', wat niet staat voor 'eeuwigheid', maar voor 'tijdperk'.

Maar ook b.v. Marcus 9: Het is beter, dat gij met één oog het Koninkrijk Gods binnengaat, dan dat gij met twee ogen in de hel geworpen wordt, 48 waar hun worm niet sterft en het vuur niet wordt uitgeblust.

'Hel' is hier de vertaling voor 'Gehenna', een afgeleide van het dal van Hinnom, wat een plaats was waar lijken werden verbrand. Ook dit is dus een van de tendentieuze vertalingen die ervoor gezorgd hebben dat hel- en verdoemenisverkondigers de mensen bang kunnen maken voor een eeuwige helse dood.

De 'Jehova's getuigen' spiegelen in dit opzicht de zaken waarheidsgetrouwer voor. In hun bijbelvertaling (de Nieuwe Wereldvertaling) zijn de woorden 'hades', 'tartarus', 'gehenna' en 'sheool' terecht niet vertaald met 'hel', waar dat bij de Statenvertaling in bijna alle gevallen wel zo is.

jas schreef:
Collateral schreef:
joepie schreef:
Aragorn schreef:Het is natuurlijk uberhaupt nog de vraag of de hel letterlijk eeuwig vuur is.

Ik zou niet weten waarom ik daaraan zou moeten twijfelen.
Lees nog eens artikel 37 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis.

Daarin wordt verwezen naar Mattheüs 25:41. Let wel dat 'eeuwig' hier slecht is vertaald. Het gaat om het woord 'aionion', wat niet staat voor 'eeuwigheid', maar voor 'tijdperk'.

Hier ben ik het niet mee eens. In Hand. 15:18 wordt ook de uitdrukking ap aioonos gebruikt in deze context: "Gode zijn al Zijn werken van eeuwigheid bekend".

Collateral schreef:Ja, maar ook daar wordt waarschijnlijk niet de totale eeuwigheid bedoeld. Ook dat is dus een matige vertaling, hoewel de strekking wat mij betreft hier wel correct is. De Engelse King James Version zegt: "Known unto God are all his works from the beginning of the world," ofwel: Gode zijn al Zijn werken vanaf het begin van de wereld bekend.

jas schreef:
Collateral schreef:Ja, maar ook daar wordt waarschijnlijk niet de totale eeuwigheid bedoeld. Ook dat is dus een matige vertaling, hoewel de strekking wat mij betreft hier wel correct is. De Engelse King James Version zegt: "Known unto God are all his works from the beginning of the world," ofwel: Gode zijn al Zijn werken vanaf het begin van de wereld bekend.

Nee, juist dat staat er niet. Bovendien zou het geheel in strijd zijn met het Goddelijk Wezen. Want dan zou:
a. God een tijd bestaan hebben zonder de eigenschap van Alwetendheid te bezitten, en dus zou Hij ook geen God zijn.
b. of God is niet ook Zelf niet eeuwig, en in dat geval is Hij evenmin God.
Je stelling is dus volslagen onhoudhaar.
Bovendien zegt Matth. Henry, de bekende Engelse verklaarder er dit van:
"Hij (God) heeft niet slechts de roeping der heidenen vele eeuwen geleden door Zijn profeten voorzegd, (...) maar Hij heeft haar voorzien en voorverordineerd in Zijn eeuwige raad, die ontwijfelbaar wijs, en onveranderlijk vast is. Het is een voortreffelijk grondbeginsel, dat hier betreffende alle Gods werken gesteld wordt, beide in de voorzienigheid en in de genade, in het rijk der natuur en in het geestelijk rijk, dat zij Hem allen van eeuwigheid bekend zijn geweest, van den tijd af, toen Hij voor het eerst begon te werken, dat Zijn kennen er van veronderstelt van vóór de grondlegging der wereld, (zoals het in andere Schriftuurplaatsen wordt uitgedrukt) en dus van alle eeuwigheid."
Zoals je ziet, komt Henry tot deze Schriftgetrouwe conclusie, terwijl zijn verklaring op de King James gebaseerd is. Rest geen andere conclusie dan dat de King James, hoewel anders vertaald, hetzelfde bedoeld als de SV.
De Naardense Bijbel vertaalt: "zegt de Heer die dit alles doet dat van eeuwig af bekend is".

Collateral schreef:
jas schreef:

Nee, juist dat staat er niet.

Dit staat er wel degelijk: "Known unto God are all his works from the beginning of the world." Kijk het maar na. :)

Natuurlijk weet God alles van eeuwigheid. Ik persoonlijk geloof dat God niet bestaat binnen de tijd maar daarbuiten, dat alles voor God in een tijdloos moment gebeurt. Maar "Gode zijn al Zijn werken vanaf het begin van de wereld bekend" doet daar niets aan af. Het is gewoon waar wat daar staat: al bij het begin van de wereld wist God alle dingen. Dat God ook eerder alles al wist staat er dus niet, maar wat er staat is wel degelijk waarheid. En juist doordat het er zo staat wordt duidelijk dat 'aion' geen eeuwigheid betekent. De originele Griekse zin luidt namelijk "Gnosta ap aionos." Als 'aion' eeuwigheid zou betekenen zou deze zin nooit met recht vertaald kunnen zijn zoals hij is vertaald.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 10 mei 2005 22:06

Als je de woorden van de bijbel letterlijk neemt is de hel in het middelpunt van de aarde.

In het middelpunt van de aarde is het nog ietsje heter dan onze pijngrens aan zou kunnen. (aangezien er ook over lichaam en ziel in de hel wordt gesproken)
Daarnaast is dit middelpunt ongeveer 50 km2. 6 miljard mensen op aarde op het moment..elke seconde sterft er iemand..keer, als we nou toch met de bijbel bezig zijn, 6000 jaar ...hmm..little crowdy :mrgreen:

Maar ik neem nou eenmaal alles vanuit materialistisch oogpunt. De bijbel heeft wat dat betreft hetzelfde probleem als de koran : wat moet je nou letterlijk nemen en wat niet..

Johanna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johanna » 10 mei 2005 22:26

Ik ben toch wel erg geneigd om het standpunt van de JG te onderschrijven in deze. Het is een goede uitleg en volgens mij niet strijdig met de rest van de bijbel. Bovendien is het ook heel goed te rijmen met het beeld van een liefdevolle doch rechtvaardige God.

Johanna

Collateral

Berichtdoor Collateral » 10 mei 2005 22:31

Klopt - ik denk zeker dat hun standpunt dichter bij de oorspronkelijke bedoeling ligt. Een eeuwig hellevuur was alleen voor de kerkbazen interessant, want het houdt het volk angstig...

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 11 mei 2005 00:23

Er staat ergens (vraag me nu ff niet waar, maar ik zal t nog wel opzoeken als daar behoefte aan is) dat de hel een plaats is die door God verlaten is.
Ik had vroeger ook altijd het beeld van eeuwig vuur, en ik neig daar nu nog wel een beetje heen eigenlijk...
Maar aan de andere kant zou de hel ook gewoon deze aarde kunnen zijn, of iets wat er op lijkt. Op het moment dat God alle gelovigen bij Zich heeft, 'verlaat Hij de aarde', en de rest van de mensen blijven zonder God achter. Dat is ook vreselijk lijkt me, helemaal verlaten door God, alleen maar haat, verdriet, boosheid etc.
Misschien klinkt het zoals ik het nu schets alsof dat minder erg (pijnlijk) is dan eeuwig branden ofzo, maar ik denk zeker wel dat het even erg is....
Hmm misschien klinkt dit een beetje vaag, maar het is dan ook maar een eigen interpretatie...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2005 01:42

Johanne schreef:Misschien klinkt het zoals ik het nu schets alsof dat minder erg (pijnlijk) is dan eeuwig branden ofzo, maar ik denk zeker wel dat het even erg is....
Hmm misschien klinkt dit een beetje vaag, maar het is dan ook maar een eigen interpretatie...

Eerlijk gezegd lijkt dat me rotter..

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 11 mei 2005 02:21

Johanne schreef:Maar aan de andere kant zou de hel ook gewoon deze aarde kunnen zijn, of iets wat er op lijkt. Op het moment dat God alle gelovigen bij Zich heeft, 'verlaat Hij de aarde', en de rest van de mensen blijven zonder God achter. Dat is ook vreselijk lijkt me, helemaal verlaten door God, alleen maar haat, verdriet, boosheid etc.

Wat is dan helemaal het verschil? Liefde moet je in onze tijd helaas met een 1000 Watt bouwlamp en een vergrootglas zoeken...

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 06:16

Maar zonder God is er geen leven toch? Dus als de hel een plek is zonder God...wat is dat dan? Dan kan er toch geen leven zijn?
Bovendien is God een rechtvaardig God maar het is verre van rechtvaardig om iemand een eeuwigheid te straffen...

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 11 mei 2005 08:03

gurl schreef:Maar zonder God is er geen leven toch? Dus als de hel een plek is zonder God...wat is dat dan? Dan kan er toch geen leven zijn?
Bovendien is God een rechtvaardig God maar het is verre van rechtvaardig om iemand een eeuwigheid te straffen...
Waar God niet is, is in principe geen leven. Waar liefde woont gebiedt de Heer Zijn zegen! kennen we denk ik allemaal wel.
Persoonlijk zie ik het nut niet om iemand eeuwig te straffen. Daar zal, net zoals het eeuwige leven in de nieuwe Hemel en aarde, geen einde aan komen!
In de Bijbel staat: (weet niet prcies waar) "de eeuwige dood sterven". Diegene is gewoon dan dood, leeft niet meer, en zal ook nooit meer terugkomen. Ik denk dat je niet letterlijk op moet nemen dat God diegene dan eeuwig straft. Lijkt mij ook nutteloos denk ik. Het is al een straf dat je niet eeuwig bij God mag leven!
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 11 mei 2005 08:08

gurl schreef:Maar zonder God is er geen leven toch? Dus als de hel een plek is zonder God...wat is dat dan? Dan kan er toch geen leven zijn?

Waarom niet??? De hel is voor hen die ZELF gekozen hebben voor een leven zonder God. We weten zelf ook dat dit 'prijskaartje' er dan aan hangt!

Rechtvaardig----Recht; Het is toch recht dan we verdoemd worden!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 08:41

essieee schreef:

Waarom niet??? De hel is voor hen die ZELF gekozen hebben voor een leven zonder God. We weten zelf ook dat dit 'prijskaartje' er dan aan hangt!

Rechtvaardig----Recht; Het is toch recht dan we verdoemd worden!

Ja maar wat is dan het doel ervan...het heeft toch geen zin om iemand eeuwig in vuur te gooien?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 11 mei 2005 08:44

essieee schreef:Waarom niet??? De hel is voor hen die ZELF gekozen hebben voor een leven zonder God. We weten zelf ook dat dit 'prijskaartje' er dan aan hangt!

Ja, natuurlijk. En degenen die nooit van het christendom hebben gehoord - en dus nooit hebben kunnen kiezen - branden lekker mee.

Ook voor de mensen zoals ik, die wel van het christendom gehoord hebben maar niet (meer) christelijk zijn, geldt niet dat er is gekozen voor een leven zonder God. Ik geloof wel degelijk in God (bovendien is je geloof geen keuze maar een overtuiging), maar ik weet ook dat de bijbel niet 'waar' is.

Overigens 'spreekt' de bijbel niet over een eeuwigdurende hel. Zie de discussie in mijn eerste post in dit topic.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 11 mei 2005 08:53

Collateral schreef:
Ook voor de mensen zoals ik, die wel van het christendom gehoord hebben maar niet (meer) christelijk zijn, geldt niet dat er is gekozen voor een leven zonder God. Ik geloof wel degelijk in God (bovendien is je geloof geen keuze maar een overtuiging), maar ik weet ook dat de bijbel niet 'waar' is.

Hoe bedoel je dat? Je gelooft wel in God maar niet in de Bijbel ofzo?

Overigens 'spreekt' de bijbel niet over een eeuwigdurende hel. Zie de discussie in mijn eerste post in dit topic.

Wanneer komt er een einde aan de hel dan??

Terug naar “Archief”