Ben jij gelukkig?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kipje18
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kipje18 » 09 mei 2005 03:34

Ik voel me zeker gelukkig... doordat ik omringt mag zijn door vrienden, familie een hele lieve vriend, ik ben gezond, ik heb leuk werk, m'n opleiding loopt op rolletjes. dus wat wil je nog meer zou je zeggen.
Ik ben gelukkig omdat ik volgende week belijdenis in de kerk hoop te doen.

soms ben ik ook wel eens wat minder gelukkig gestemd, maar is dat niet normaal vraag ik mij dan af... zo kun je de gelukkige momenten dubbel en dwars waarderen.
Afbeelding
Buellrider en kipje18 verloofd op 15-09-2006

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 mei 2005 11:26

tja: miss. een toelichting van mij?

omdat ik altijd ziek (was/ben) en gepest ben, geen vrienden heb, familieband niet sterk is, enz. kan ik mij niet gelukkig voelen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2005 11:41

Jannoek schreef:
Aragorn schreef:Dat is wel een interessante vraag ja. Wat is geluk precies? Een permanent blij gevoel, tevreden zijn met jezelf, geen zorgen hebben, of..?

misschien kan er dan in Filosofie beter een topic geopend worden met: 'wat is geluk' ;)

Goed idee. :)

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 09 mei 2005 13:08

Evelien schreef:tja: miss. een toelichting van mij?

omdat ik altijd ziek (was/ben) en gepest ben, geen vrienden heb, familieband niet sterk is, enz. kan ik mij niet gelukkig voelen!

dat lijkt me echt moeilijk!!!
ik heb dat zelf nooit meegemaakt maar het idee alleen al heel veel sterkte!!

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 09 mei 2005 16:46

gelukkig...

ja, meestal ben ik gelukkig. De jaren dat ik thuis woonde zat ik vaak in de knoop met mezelf (heeft niks te maken met de thuissituatie, maar meer met puberteit). Sinds september woon ik op kamers ivm studie en ik merk dat ik hier helemaal opgebloeid ben. allemaal nieuwe vrienden, een studie die naar mn zin is en waar ik veel bevestiging in krijg, studentenvereniging, enz., enz.... En ik ben veel dichter bij God gekomen, Hij vult mijn hele leven en dat maakt me ook gelukkig. En sinds een 1,5 maand een lieve vriend, dat maakte me nog veel gelukkiger!
uiteraard zijn er momenten/situaties waarin je je superbagger voelt, maar die zijn meestal van kortdurende aard. En ze worden veroozaakt door externe factoren. Dat scheelt denk ik ook! Ik ben nu (doorgaans) gewoon happy met mezelf en mijn situatie!
life is fragile, handle with prayer

Rakkertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rakkertje » 10 mei 2005 10:49

Ik vraag me af of geluk echt afhangt van losse gebeurtenissen. Is het niet veel eerder zo dat geluk stabiliteit is, die veroorzaakt wordt door een opeenhoping van die gebeurtenissen? Een compleet beeld lamaar zeggen... (sorry, klinkt nogal high... :roll: )

Soms ben ik wat neurotisch, psychotisch en neurotisch, labiel en neogotisch, maar vandaag dus niet... :D

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 10 mei 2005 11:00

Rakkertje schreef:Ik vraag me af of geluk echt afhangt van losse gebeurtenissen. Is het niet veel eerder zo dat geluk stabiliteit is, die veroorzaakt wordt door een opeenhoping van die gebeurtenissen? Een compleet beeld lamaar zeggen... (sorry, klinkt nogal high... :roll: )

Soms ben ik wat neurotisch, psychotisch en neurotisch, labiel en neogotisch, maar vandaag dus niet... :D

dus vandaag ben je gelukkig? :wink:

ik denk dat het idd meer te maken heeft met je verleden, met wat je meegemaakt hebt en meegekregen hebt. Misschien heeft het ook te maken met jouw kijk op het leven. Zie jij het geluk in de kleine dingen of moeten er grote wonderen gebeuren voor dat je gelukkig bent? Zelf kan ik een intens gevoel van geluk voelen als ik een vogeltje hoor of bloemen zie bloeien. Op zo'n moment ben ik straalgelukkig, in wat voor situatie ik ook zit.
Ik denk wel dat je situatie op een bepaald moment (klinkt heel vaag gloof ik...) van invloed kan zijn op jouw beleving van geluk. Misschien ben je wle gelukkig op zo'n moment, maar voel je dat niet zo. ik weet niet of je het zo kan scheiden, het waren maar wat gedachtenspinsels die in mijn slaperige geest nar boven kwamen :lol: :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2005 16:31

knufgup schreef:ik denk dat het idd meer te maken heeft met je verleden, met wat je meegemaakt hebt en meegekregen hebt. Misschien heeft het ook te maken met jouw kijk op het leven. Zie jij het geluk in de kleine dingen of moeten er grote wonderen gebeuren voor dat je gelukkig bent? Zelf kan ik een intens gevoel van geluk voelen als ik een vogeltje hoor of bloemen zie bloeien. Op zo'n moment ben ik straalgelukkig, in wat voor situatie ik ook zit.

Inderdaad! :D En het is denk ik ook zo'n houding die meer bepaald of je gelukkig bent dan wat er voor de rest allemaal gebeurt. :)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 11 mei 2005 00:12

Ik wilde dat ik dat kon zeggen, zeg maar.... *vaag*

Soms heb ik echt zo'n dag dat ik ineens denk: het leven is leuk, ik heb t goed, ik voel me gelukkig...
Maar dan heb je weer de volgende dagen en dan denk ik: t leven is vreselijk, etc. en dan voel k me juist weer ongelukkig enzo

Vaak denk ik van als ik dit en dat heb (niet perse in materiele zin) dan ben ik echt gelukkig. Maar ik denk dat ik nooit 100% gelukkig zou kunnen zijn zonder God, zonder Hem overal bij te betrekken etc.
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

knufgup
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor knufgup » 11 mei 2005 11:29

Johanne schreef:
Vaak denk ik van als ik dit en dat heb (niet perse in materiele zin) dan ben ik echt gelukkig. Maar ik denk dat ik nooit 100% gelukkig zou kunnen zijn zonder God, zonder Hem overal bij te betrekken etc.

idd, dat is een voorwaarde om gelukkig te zijn. Als je God kent en Hem overal bij betrekt, dan zorgt Hij volgens mij voor de glans over je leven. Zonder hem kan het ook wel eens mooi zijn, maar mét Hem dan is het soms een stukje hemel op aarde!

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 11 mei 2005 11:55

knufgup schreef: idd, dat is een voorwaarde om gelukkig te zijn. Als je God kent en Hem overal bij betrekt, dan zorgt Hij volgens mij voor de glans over je leven. Zonder hem kan het ook wel eens mooi zijn, maar mét Hem dan is het soms een stukje hemel op aarde!

Mooi gezegd!
Afbeelding

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 04 jul 2005 23:06

Ik denk dat 'gelukkig zijn' veel te maken heeft met wat je meemaakt en hoe je daarin staat. Of de dingen die voor jou belangrijk zijn, aanwezig zijn in je leven. En met name bij tegenslag dat je dan relativeringsvermogen hebt. En dat je kunt genieten van de mooie dingen. Mensen om je heen die er voor je zijn en je steunen. Vrede vinden met jezelf, dingen accepteren zoals ze zijn.

Dat is de kern van mijn geluk.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 06 jul 2005 00:59

Valt me toch op dat veel mensen zich gelukkig voelen, fijn is dat :wink:

Ik was nooit een natuurfreak,en bestempel mezelf nog niet zo..denk ik..maar als ik s'morgens vroeg op de zeedijk sta, en ik kijk over de polder.. een lage nevel over de grond.. de zon is vuurrood..een konijn schiet voorbij..één of ander lang uitgestorven roofvogel hangt in de lucht ( einde konijn ) ...niet 1 enkel geluid (behalve de zee)..dat is geluk. Máárgoed,dan rij ik weer terug naar de stad, en dan voel ik me weer zoals gewoonlijk :cry: ..

Een beetje sarcasme over je problemen kan overigens geen kwaad. Een Duitse caberetier verwoorde dat ooit eens heel mooi in een liedje, wil het graag met jullie delen (vergeef me m'n belabberde Duits) :

Guten Morgen, liebe Sorgen
Seid ihr auch schon alle da
Hast ihr auch so gut geschlafen
Na dann is ja alles klar

Wenn ein Tag so wunderschön beginnt, ist alles drin
Heute bleibt die Dusche kalt, das Wasserrohr is hin
Wir gleiten auf den Fliesen aus und prellen uns den Steiß
Als Krönung schmeckt der Kaffee heute irgendwie nach Schweiß (<-Zwitserse kaas)
Die Zeitung ist geklaut, was soll's, die schreiben eh nur Dreck
Ein Zettel auf dem Tisch, für mich, aha, die Frau is weg
Mit meinem Auto, meinem Hund - dat nennt die nu Liebe

Guten Morgen, liebe Sorgen
Seid ihr auch schon alle da
Habt so gut geschlafen
Na dann is ja alles klar

:mrgreen:

Pauline

Berichtdoor Pauline » 06 jul 2005 09:30

ik ben wel gelukkig ja.

dat komt denk ik omdat het de laatste tijd best goed met me gaat, psychisch, vroeger was ik nogal wankel. maar nu niet meer.
uhm.. mn eerste schooljaar zit er op en ik heb het afgerond met een 8 gemiddeld, bovendein heb ik geregeld dat ik volgend jaar een andere mentor heb, en dat maakt het ook weer leuk school, want zij wist het echt voor me te verpesten daar.
verder ga ik morgen op vakantie, en daarna naar flevo, en volgend jaar een vet coole stage.
en dat werkt allemaal mee aan dat het goed gaat en ik gelukkig ben. het gaat voor de wind nou.
en ik merk dat wanneer ik vaker bijbel lees, ik me ook beter voel.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jul 2005 12:13

Pauline schreef:ik ben wel gelukkig ja.

dat komt denk ik omdat het de laatste tijd best goed met me gaat, psychisch, vroeger was ik nogal wankel. maar nu niet meer.
uhm.. mn eerste schooljaar zit er op en ik heb het afgerond met een 8 gemiddeld, bovendein heb ik geregeld dat ik volgend jaar een andere mentor heb, en dat maakt het ook weer leuk school, want zij wist het echt voor me te verpesten daar.
verder ga ik morgen op vakantie, en daarna naar flevo, en volgend jaar een vet coole stage.
en dat werkt allemaal mee aan dat het goed gaat en ik gelukkig ben. het gaat voor de wind nou.
en ik merk dat wanneer ik vaker bijbel lees, ik me ook beter voel.

Dus doordat de omstandigheden gunstig zijn ben jij gelukkig? Wat is dat dan voor een geluk, het is immers tijdelijk want de wind kan zo de andere kant op gaan waaien? Zou het niet zo moeten zijn dat het niet uit maakt welke kant de wind waait omdat gelukkig zijn iets is wat van binnenuit komt ipv ergens van buiten.
Je zegt dat je gelukkig bent maar het klinkt meer alsof je je gelukkig voelt. Want wanneer je gelukkig bent is dat een staat van zijn en heeft het dus niets te maken met bepaalde omstandigheden. Een wezenlijk verschil waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed.

Leef in Liefde.

Terug naar “Archief”