Moderator: Moderafo's
Optimatus schreef:Zou je de verkondiging der Schriften ook niet als een Sacrament kunnen zien?
jas schreef:parsifal schreef:jas schreef:Sacramenten zijn Tekenen en Zegelen van Gods genade, waarin een afspiegeling zichtbaar is van het Genadeverbond.
hmm Het huwelijk hoort er dus duidelijk wel bij.
Nee, het huwelijk hoort er dus duidelijk niet bij. Immers, er zijn talloze mensen die nooit trouwen en waarvoor dat sacrament dus niet toegankelijk is. Daar komt ook nog bij, dat het huwelijk een opdracht is krachtens de schepping, die ook voor ongelovigen geldt. Als het huwelijk een sacrament is, maken dus ook ongelovigen gebruik van dit sacrament. Het huwelijk is dus per definitie geen sacrament omdat er verschil zit in zowel aantal als in soort participanten.parsifal schreef: Met ziekenzalving kom je trouwens met deze definitie ook een heel eind. In Jacobus is de zalving duidelijk een teken en zegel van Gods genade. Het wordt gecombineerd met gebed, de zalving in zichzelf is het teken. Verder is voornamelijk in het evangelie van Johannes altijd een link tussen een wonder (al dan niet genezing) en de boodschap van genade.
Dit gaat ook niet op. Want dan zou het gebed ook een sacrament zijn en dat is het niet. Bovendien wordt in de ziekenzalving niet expliciet het Genadeverbond uitgebeeld, nl. de verlossing uit het diensthuis (van satan) en de inlijving in Christus (wedergeboorte). M.a.w. het is geen afspiegeling van een heilsfeit, zoals dat wel met H.A. en H.D. het geval is.
Vr.66. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt a.
a {#Ge 17:11 Ro 4:11 De 30:6 Le 6:25 Heb 9:7-9,24 Eze 20:12 Isa 6:6,7}
Jas schreef:Het sacrament op zich werkt niet, maar God wil wel d.m.v. het sacrament werken. Het wijst ons op Zijn beloften en op Zijn trouw, dat Hij die belooft, het ook doen zal.
Klaas schreef:Wat gaat er nou wezenlijk mis als je de prediking of de ziekenzalving ook als sacrament ziet? Is het niet een semantische kwestie aan het worden?
parsifal schreef:jas schreef:parsifal schreef:jas schreef:Sacramenten zijn Tekenen en Zegelen van Gods genade, waarin een afspiegeling zichtbaar is van het Genadeverbond.
hmm Het huwelijk hoort er dus duidelijk wel bij.
Nee, het huwelijk hoort er dus duidelijk niet bij. Immers, er zijn talloze mensen die nooit trouwen en waarvoor dat sacrament dus niet toegankelijk is. Daar komt ook nog bij, dat het huwelijk een opdracht is krachtens de schepping, die ook voor ongelovigen geldt. Als het huwelijk een sacrament is, maken dus ook ongelovigen gebruik van dit sacrament. Het huwelijk is dus per definitie geen sacrament omdat er verschil zit in zowel aantal als in soort participanten.parsifal schreef: Met ziekenzalving kom je trouwens met deze definitie ook een heel eind. In Jacobus is de zalving duidelijk een teken en zegel van Gods genade. Het wordt gecombineerd met gebed, de zalving in zichzelf is het teken. Verder is voornamelijk in het evangelie van Johannes altijd een link tussen een wonder (al dan niet genezing) en de boodschap van genade.
Dit gaat ook niet op. Want dan zou het gebed ook een sacrament zijn en dat is het niet. Bovendien wordt in de ziekenzalving niet expliciet het Genadeverbond uitgebeeld, nl. de verlossing uit het diensthuis (van satan) en de inlijving in Christus (wedergeboorte). M.a.w. het is geen afspiegeling van een heilsfeit, zoals dat wel met H.A. en H.D. het geval is.
Ik wil toch even naar de definitie van de Heidelberger en daarna aangeven waarom ik het vreemd vind dat het huwelijk niet tot de sacramenten gerekend wordt en het geen ketterij vind als bijvoorbeeld de ziekenzalving hier ook toe gerekend wordt.Vr.66. Wat zijn Sacramenten?
Antw. De Sacramenten zijn heilige zichtbare waartekenen en zegelen, van God ingezet, opdat Hij ons door het gebruik daarvan de belofte des Evangelies des te beter te verstaan geve en verzegele; namelijk, dat Hij ons vanwege het enige slachtoffer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving der zonden en het eeuwige leven uit genade schenkt a.
a {#Ge 17:11 Ro 4:11 De 30:6 Le 6:25 Heb 9:7-9,24 Eze 20:12 Isa 6:6,7}
Dat het huwelijk een heilige instelling van God is lijkt me duidelijk het wordt ook zo gebracht in de Bijbel. In het huwelijk zijn mensen door God samengebracht. Verder is het heel duidelijk een teken wat het Evangelie beter te verstaan geeft. De Kerk wordt de bruid van Christus genoemd. Ik geloof dat het hooglied meer is dan alleen een liefdeslied tussen man en vrouw, maar dat dit ook de relatie aangeeft tussen God en Zijn volk. Hierbij is het niet alleen een vergelijking maar door het huwelijk heen spreekt rechtstreeks God over Zijn relatie met Zijn gemeente. Het lijkt er dan ook op dat niet een vergelijking is gezocht in het aardse om de relatie tussen God en Zijn volk weer te geven, maar dat het huwelijk is ingesteld als afspiegeling van het hemelse. Merk ook op dat het huwelijk voor de zondeval is ingesteld. Het is een van de parels die is overgebleven. Natuurlijk zijn er ook ongelovigen die trouwen. Toch heeft dit niet dezelfde betekenis als dat Christenen trouwen, het zal ook niet in de kerk gebeuren waarschijnlijk.
Wat betreft de ziekenzalving. In Jacobus 5 wordt eerst op het gebed gewezen vervolgens wordt er als extra zalf gebruikt. Olie is in de Bijbel vaak een teken van de Heilige Geest (zie bijvoorbeeld 1 sam 16:13). Er gebeurt hier meer dan alleen een genezing. Ik denk dat je Jac 5:14 teveel losziet van Jac 5:15 als je zegt dat de zalving niet direct in verband staat met de verlossing uit het diensthuis en met de wedergeboorte. Juist de link met de Heilige Geest en de vergeving van zonden lijken op iets anders te wijzen.
Verder is het huwelijk ook iets dat door Christus is bekrachtigd. Bij de zalving is dat niet direct zo (dacht ik) maar het wordt wel in de Bijbel door God opgedragen.
Vaya con Dios,
parsifal
Riska schreef:Optimatus schreef:In de OK bidden boeteling en priester samen om vergeving van de zonden van (in dit geval) de boeteling.
En in feite gebeurt dat ook in een goed pastoraal gesprek tussen predikant en gemeentelid.
Optimatus schreef:Ik vind de biecht niet echt een sacrament zoals de RK die leert. Het is mijns inziens nogal vreemd dat een priester jouw zonden tegen de Heer zomaar kan wegnemen. In de OK bidden boeteling en priester samen om vergeving van de zonden van (in dit geval) de boeteling.
Zo gij iemands zonden vergeeft, dien worden zij vergeven; zo gij iemands zonden houdt, dien zijn zij gehouden.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten