hemelvaart

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

hemelvaart

Berichtdoor jas » 07 mei 2005 11:51

Afgelopen week weer hemelvaartsdag gevierd. Misschien goed om eens inhoudelijk bij stil te staan. Vr. 49 uit de HC luidt; Wat nut ons de Hemelvaart van Christus?

Wat hebben wij er aan, aan die hemelvaart, wat brengt het ons, of heeft het ons gebracht. Geloven we eigenlijk nog wel in een fysieke hemelvaart?
Voegt het iets toe aan ons eeuwig heil?
Wat zijn jullie gedachten daarover.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 mei 2005 12:43

Welk nut hemelvaart heeft, daarbij moet ik spontaan denken aan Johannes 16:7:
Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.
Hemelvaart was nodig om Pinksteren mogelijk te maken.

jas schreef:Geloven we eigenlijk nog wel in een fysieke hemelvaart?

Ik denk dat het meer dan fysiek was, dat het boven het fysieke uitgaat.
Het lijkt mij redelijk sterk dat je Christus' hemelvaart fysiek geheel kan verklaren.
In Handelingen lees je dat Christus oprees van de aarde, en dat een wolk Hem aan het gezicht onttrok. Kort geleden hoorde ik een predikant zeggen dat dat twee dingen betekent:
- Dat die hemelvaart iets is wat zich niet door ons helemaal laat verklaren,
- en nog iets wat ik niet meer weet.
Maar ik geloof wel in de hemelvaart als heilsfeit, wat werkelijk heeft plaatsgevonden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 mei 2005 21:15

Jas schreef:Geloven we eigenlijk nog wel in een fysieke hemelvaart?

Ik geloof wel dat de discipelen Jezus daadwerkelijk hebben zien opstijgen totdat een wolk Hem aan het zicht ontnam. Ik geloof echter niet dat het fysiek was in de zin dat Jezus omhoog ging omdat de hemel ergens 'boven' ons zou zijn.

Ik heb ergens nog een boekje liggen dat aardige dingen meldt over de hemelvaart. Ik zal het er nog eens op naslaan.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2005 21:21

Ha, doet me denken aan een Loesje-poster: "Wens ik m'n leraar een prettige hemelvaart.. werd ik gelijk een week geschorst!" :)

Maar dat zal ongetwijfeld wel weer offtopic zijn.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 08 mei 2005 21:40

Voor zover ik begrijp legen Lukas en Handelingen getuigenis af van een fysiek opgenomen worden in de hemel. In Markus 16:19 staat alleen: "De Heere (...) is opgenomen in de hemel..."
Hoe fysiek de hemel is en hoe dat in verhouding staat ons fysiek aarde is een leuk topic voor "Bijbel en Wetenschap". De kern is dat Jezus rechst van God (de Vader!) zit. Hij regeert vandaar en, zoals opgemerkt, het nut is ondermeer dat wij de Trooster hebben ontvangen. Door deze Geest worden wij volwassen, alleen ik kan niet meer vinden waar het staat. :-(

André

Berichtdoor André » 08 mei 2005 22:01

Boekenlezer schreef:Hemelvaart was nodig om Pinksteren mogelijk te maken.
Zo denk ik er ook over dat je het in de lijn van de profetieën moet zien.
Ik denk dat het niet zo van belang is hoe die Hemelvaart "technisch" geschiedde.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 mei 2005 22:12

Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

Ik blijf dat toch altijd een beetje een vreemde 'verklaring' vinden. Hoezo kon de Geest niet worden uitgestort als Jezus aanwezig was? Ik zie daar de logica niet van in. Ik wil daarmee deze tekst niet opzij schuiven, maar ik wil alleen aangeven dat zo'n antwoord voor mij weinig antwoord is.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mei 2005 22:18

Klaas schreef:

Ik blijf dat toch altijd een beetje een vreemde 'verklaring' vinden. Hoezo kon de Geest niet worden uitgestort als Jezus aanwezig was? Ik zie daar de logica niet van in. Ik wil daarmee deze tekst niet opzij schuiven, maar ik wil alleen aangeven dat zo'n antwoord voor mij weinig antwoord is.

Klaas

jaaha, een goeie van jou, en ook precies de reden waarom ik dit topic opende. Wat is nou het werkelijke nut van de Hemelvaart van Christus. Zou het te maken kunnen hebben met een zeer grote tegemoetkoming van Gods kant aan ons menszijn? Wat bedoel ik. Dit: dat de hemelvaart van Christus voor ons aanschouwelijk moest maken, dat Hij de bewijzen van Zijn volbrachte heilswerk aan de Vader moest overhandigen. Namelijk, de gravering van de uitverkorenen in Zijn handpalmen aan de Vader laten zien. En dat pas na het aannemen van dit overtuigend bewijs, de Heilige Geest, uit de verenigde Vader en Zoon, uitgezonden werd naar de aarde. Christus is dus eigenlijk het onderpand in de hemel voor de Geest op aarde. Zou dat zo kunnen?

André

Berichtdoor André » 08 mei 2005 22:22

Ik vind em ietwat ver gezocht en ik denk dat de Vader die gravering niet perse nodig had.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 mei 2005 22:26

Ik kan me daar wel wat bij voorstellen (al zou ik me wat anders uitdrukken ;-)). Ik heb de rij van heilsfeiten wel eens in 2-en gesplitst (wat me niet in dank werd afgenomen). Tot en met Jezus' dood staan die heilsfeiten in het licht van dat wat absoluut moet gebeuren om ons te kunnen redden. Of anders (en wat menselijker) gezegd: het gaat om dat wat voor God nodig is om ons te kunnen redden. Zonder Jezus' lijden en sterven zou Hij ons niet kunnen redden. Vanaf dat sterven staan de heilsfeiten echter in het licht van dat wat wij nodig hebben om te geloven. Met Jezus' dood is de dood m.i. overwonnen. De opstanding is 'alleen' het voor ons zichtbare teken ervan.

Ik wil daarmee geen scheiding aanbrengen tussen de heilsfeiten. Uiteindelijk draait het allemaal om 1 en hetzelfde plan. Het gaat me gewoon om de blik waarmee je naar de dingen kijkt.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mei 2005 22:29

André schreef:Ik vind em ietwat ver gezocht en ik denk dat de Vader die gravering niet perse nodig had.

Dan heb je mijn motivatie niet goed gelezen. Ik zeg ook niet dat de Vader die nodig had, maar dat het voor ons nodig was. Dat God sterk naar ons is overgebogen om ons op menselijke wijze iets duidelijk te maken.

André

Berichtdoor André » 08 mei 2005 22:33

jas schreef:
André schreef:Ik vind em ietwat ver gezocht en ik denk dat de Vader die gravering niet perse nodig had.

Dan heb je mijn motivatie niet goed gelezen. Ik zeg ook niet dat de Vader die nodig had, maar dat het voor ons nodig was. Dat God sterk naar ons is overgebogen om ons op menselijke wijze iets duidelijk te maken.
Ik denk dat Hij het niet aanschouwelijk had hoeven maken, want wij geloven immers ook ons "geloof" zonder dat we er in het "echt" iets van gezien hebben.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 mei 2005 22:46

Vanaf de andere kant gezien moet Hemelvaart voor Jezus ook een 'feest' geweest zijn..terug bij XZijn Vader....terug bij Zijn volk in de volmaakte hemel.....

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 08 mei 2005 23:18

André schreef:
jas schreef:

Ik denk dat Hij het niet aanschouwelijk had hoeven maken, want wij geloven immers ook ons "geloof" zonder dat we er in het "echt" iets van gezien hebben.

Dat vraag ik me sterk af. Hoe zouden we weten dat Hij opgevaren was als het ons niet beschreven stond? Of dat Hij gekruisigd was, gestorven, begraven, opgestaan, als we daarvan geen kennis vanuit de Schrift hadden kunnen nemen?

André

Berichtdoor André » 08 mei 2005 23:24

jas schreef:
André schreef:
jas schreef:

Dat vraag ik me sterk af. Hoe zouden we weten dat Hij opgevaren was als het ons niet beschreven stond? Of dat Hij gekruisigd was, gestorven, begraven, opgestaan, als we daarvan geen kennis vanuit de Schrift hadden kunnen nemen?
Okay, ik had even een andere definitie van aanschouwelijk maken dan jij, maar jij bedoelt ook "gewoon" beschrijven?

Terug naar “Archief”