De Davinci Code

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 mei 2005 17:54

Ik heb pas een recensie gelezen over een boek dat 'de Bijbel' heet. Ik denk niet dat ik het ga lezen, want als ik die recensie moet geloven gebeuren er hele nare dingen, die tegen mijn eigen waarden en normen zijn.

Het begint al met incest, verderop in het boek vermoord iemand zijn eigen broer. Ook geeft de god uit dat boek opdracht om volkeren uit moorden. Hij laat een keer (bijna) de hele mensheid verdrinken, laat verschrikkelijke ziektes/plagen op mensen los etc.

De recentie gaat nog wel even door, maar ik hoef niet verder te lezen, want ik weet genoeg.

Meneer en mevrouw Bordvoormnkop (lees Jas en Joepie), lees de bijdragen van o.a. Eva en Cathy nog eens goed door en kom dan aub met een zinnige reactie daarop.

heiden :mrgreen:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 07 mei 2005 18:12

jij gaat volkomen voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de mens voor zn daden.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2005 18:18

heiden schreef:Ik heb pas een recensie gelezen over een boek dat 'de Bijbel' heet. Ik denk niet dat ik het ga lezen, want als ik die recensie moet geloven gebeuren er hele nare dingen, die tegen mijn eigen waarden en normen zijn.

Het begint al met incest, verderop in het boek vermoord iemand zijn eigen broer. Ook geeft de god uit dat boek opdracht om volkeren uit moorden. Hij laat een keer (bijna) de hele mensheid verdrinken, laat verschrikkelijke ziektes/plagen op mensen los etc.

De recentie gaat nog wel even door, maar ik hoef niet verder te lezen, want ik weet genoeg.

Meneer en mevrouw Bordvoormnkop (lees Jas en Joepie), lees de bijdragen van o.a. Eva en Cathy nog eens goed door en kom dan aub met een zinnige reactie daarop.

Ik hoef je eigenlijk geen antwoord te geven want iemand die de spot met God drijft moet je eigenlijk gewoon negeren.
Ik heb mijn mening over DC gevormd en daarover ben ik zeker.
En de recentie van de Bijbel die jij gelezen hebt, is wat anders dan een recentie van een roman.
De Bijbel is een boek wat gaat over waargebeurde dingen.
Het is een geschiedenis boek over het volk van God en hoe Hij zijn weg met hen gaat.

En op de reacties van Eva en Cathy heb ik al reacties gegeven dat jij ze niet zinnig genoeg vind(lees, ze niet in jou straatje vind passen) kan ik niet helpen.

Maar over Jezus Christus ga je niet een roman schrijven met allemaal leugens erin verweven.
Dat heb je niet door welk een groot God Hij is!

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 mei 2005 19:05

Waar drijf ik de spot met God? Wilde jij zeggen dat die dingen er niet in staan?

joepie

Berichtdoor joepie » 07 mei 2005 19:21

De neerbuigende toon en het feit dat je God met een kleine g schrijft zegt mij genoeg. En het feit dat je er cynisch spreekt over de Bijbel en wat daar in staat.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 mei 2005 19:33

De neerbuigende toon is richting jou, niet richting God.

En ik schrijf god met een kleine letter, nou zeg......verschrikkelijk inderdaad. Ik kan zo ongeveer niets ergers bedenken???????

Uit nieuwschierigheid: Schrijf jij Allah trouwens met een grote of een kleine letter?

cynisch? ja
.....maar 'staat het in de bijbel' was de vraag? antwoord: JA

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2005 19:42

heiden schreef:cynisch? ja
.....maar 'staat het in de bijbel' was de vraag? antwoord: JA

Natuurlijk komt er in de bijbel incest, verkrachting, moord, etc etc. voor. So what? Het gaat over het leven, en dat hoort er nu eenmaal bij. Ik heb ook sterk de indruk dat, zou het er niet in staan, het weer een braaf en moralistisch zeverend nepboek genoemd zou worden.

Ik had niet van jou verwacht dat jij op dit soort dingen zou afknappen, valt me eerlijk gezegd een beetje tegen.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 mei 2005 19:44

ik snap ff niet wat je met dat laatste zinnetje bedoeld Aragorn

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2005 19:56

Nouja, het geheel van jouw postings in aanmerking genomen kreeg ik niet de indruk dat jij iemand was die aanstoot zou nemen aan moord en verkrachting in boeken. But I could've been wrong.. :)

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 mei 2005 20:07

Nee, dat is ook niet zo.
Joepie heeft een recentie van de daVinci Code gelezen, en daarop gebaseerd besloot zij het niet te lezen.
Als reactie daarop deed ik net alsof ik een zogenaamde recentie van de bijbel had gelezen (die natuurlijk heel negatief kan zijn). Zo kun je op basis van haar selectie criteria ook de bijbel terzijde leggen....

snappie?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 mei 2005 20:18

Ah, ik snap. Had de vorige pagina niet gelezen, vandaar.. :)

Overigens kan ik me wel weer in joepie's punt vinden dat meerdere recensies bij elkaar toch een redelijk beeld kunnen geven van of je een bepaald boek niet of wel wil lezen, net als met films en muziek.

Of haar redenen om het af te keuren 'goed' of 'fout' zijn, daar zou je over kunnen discussieren (maar het blijft natuurlijk persoonlijk), maar ik denk niet dat ze het boek wel zou kunnen waarderen als ze het echt zou lezen (en dat het dus een goede keuze is). :)

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 mei 2005 20:22

heiden schreef:Nee, dat is ook niet zo.
Joepie heeft een recentie van de daVinci Code gelezen, en daarop gebaseerd besloot zij het niet te lezen.
Als reactie daarop deed ik net alsof ik een zogenaamde recentie van de bijbel had gelezen (die natuurlijk heel negatief kan zijn). Zo kun je op basis van haar selectie criteria ook de bijbel terzijde leggen....

snappie?

In de Da Vinci Code komen zaken naar voren over de Heere Jezus die onjuist zijn. Er worden zaken die in de Bijbel staan in twijfel getrokken (op een m.i. foute manier, omdat de claims in dit boek echt nergens op gebaseerd zijn), al met al kunnen delen van dit boek nogal Godlasterlijk opgevat worden. Als ik in een boek recensie Godlasterlijk zie staan is meestal niet mijn reactie: "dat boek ga ik nu voor mijn plezier lezen". Het is dat een huisgenote van me het boek had en wist te vertellen dat ze er veel van geleerd had over de kerkgeschiedenis dat ik het boek zelf ben gaan lezen. Niet omdat ik dit goede reclame vond, maar meer omdat ik wat argwaan had.

Trouwens wat vind jij van die folders in sommige moskeeen over het van torens gooien van homo's e.d.?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 07 mei 2005 20:50

heiden schreef:Ik heb pas een recensie gelezen over een boek dat 'de Bijbel' heet. Ik denk niet dat ik het ga lezen, want als ik die recensie moet geloven gebeuren er hele nare dingen, die tegen mijn eigen waarden en normen zijn.

Ach ik zie niet in waarom onze reacties minder zinnig zijn dan het misselijke gedrochtelijke stukje tekst wat jij hier neergezet hebt. Ik kan de quotes van Eva en Cathy nog wel 100 x overlezen maar zal daardoor toch niet tot een andere conclusie komen. Het boek de D.C. is nu eenmaal niet zomaar een gewone thriller of spannend verhaal. Er wordt aan het boek helaas door velen een meerwaarde aan toegekend m.b.t. de historische authenticiteit waarop het boek gebaseerd zou zijn. Wat nou zo ellendig is, is dat juist dit idee zo lang blijft hangen bij mensen, en dat programma's of geschriften over het boek waarin deze juistheid onderuitgehaald worden, veel minder ingang vinden dan het boek zelf. Dat komt omdat hier de duivel zijn verderfelijk zaad gezaaid heeft. Er is nu eenmaal een groep mensen die liever zouden zien dat de DC wel op juiste gegevens gebaseerd zou zijn, dan toe te geven dat de onjuistheid ervan inmiddels aangetoond is. Het onjuiste beeld van een historisch correct verhaal, en daarmee het bewijs dat de Bijbel en dus ook de hele heilsleer een grote leugen is. En het is nu eenmaal zo dat de duivel mensen liever de leugen laat geloven, en dat er ook een grote groep is die een vrijwillig oor aanbiedt om de lasteringen en leugens van de vorst der duisternis, waaronder ik dit boek schaar, te geloven. Daarom mijn complimenten aan Disc. Channel, die hier een fantastische docu over hebben uitgezonden.
Tot slot, of een Christen dit boek moet lezen; nee, een Christen kan dit boek beter niet lezen. Het is werkelijk het zaad van de duivel wat in dit boek gezaaid is, en als ook niet kennis genomen wordt van de ontkrachting van de feiten die in het boek genoemd worden, is het zeer gevaarlijk die stof in je op te nemen.
Ik zou het dus zeer afraden.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 07 mei 2005 20:54

parsifal schreef:Trouwens wat vind jij van die folders in sommige moskeeen over het van torens gooien van homo's e.d.?

Ik zie even de relevantie van je vraag niet, maar om toch te antwoorden: dat boeit me dus helemaal niets. Ik ben voor een volledige vrijheid van meningsuiting. Pas als de 1ste homo naar beneden komt, wordt het voor mij een ander verhaal.

Terugkomend op de Da Vinci Code; Ik hanteer graag het principe 'Know your Enemy'. Dus als ik christen zou zijn, zou ik denk ik extra geinteresseerd zijn in de inhoud van zo'n boek.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 mei 2005 21:04

heiden schreef:
parsifal schreef:Trouwens wat vind jij van die folders in sommige moskeeen over het van torens gooien van homo's e.d.?

Ik zie even de relevantie van je vraag niet, maar om toch te antwoorden: dat boeit me dus helemaal niets. Ik ben voor een volledige vrijheid van meningsuiting. Pas als de 1ste homo naar beneden komt, wordt het voor mij een ander verhaal.

Terugkomend op de Da Vinci Code; Ik hanteer graag het principe 'Know your Enemy'. Dus als ik christen zou zijn, zou ik denk ik extra geinteresseerd zijn in de inhoud van zo'n boek.

Ik bedoel dat veel mensen die boekjes nogal verwerpelijk vinden zonder dat ze maar een letter arabisch kunnen lezen. Verder zou ik wensen dat alle vijanden van het Christelijk geloof de boodschap hadden als van Dan Brown. Dat maakt apologetiek een heel stuk makkelijker.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”