Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Re: Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn?

Berichtdoor bloempie » 19 apr 2005 11:50

hijwel schreef:Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn? Is dat moeilijk? Of is dat simpel iets van het doen.. Of moet het juist van binnenuit komen?

Ik denk niet dat het gaat om simpel, moeilijk of van binnenuit, maar om het geloof.
God kan mij boven mijn problemen uittillen wanneer ik het moeilijk heb. Hij geeft mij de kracht om door te gaan, waardoor ik het gevoel heb dat ik als een arend over mijn problemen heen vlieg!
En met mijn God spring ik over de muur van moeite/ problemen heen.
Wanneer ik dicht bij God blijf, hoef ik me nergens druk om te maken. Hij helpt me overal doorheen. En Hij heeft meer meegemaakt dan ik, waardoor Hij me heel goed begrijpt. En Hij weet wat goed voor me is.
Wanneer ik op God vertrouw, hoef ik nergens bang voor te zijn. Als God voor mij is, wie zal dan tegen mij zijn?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 19 apr 2005 11:54

bloempie20 schreef:
hijwel schreef:Hoe kan je in moeite toch dankbaar zijn? Is dat moeilijk? Of is dat simpel iets van het doen.. Of moet het juist van binnenuit komen?

Ik denk niet dat het gaat om simpel, moeilijk of van binnenuit, maar om het geloof.
God kan mij boven mijn problemen uittillen wanneer ik het moeilijk heb. Hij geeft mij de kracht om door te gaan, waardoor ik het gevoel heb dat ik als een arend over mijn problemen heen vlieg!
En met mijn God spring ik over de muur van moeite/ problemen heen.
Wanneer ik dicht bij God blijf, hoef ik me nergens druk om te maken. Hij helpt me overal doorheen. En Hij heeft meer meegemaakt dan ik, waardoor Hij me heel goed begrijpt. En Hij weet wat goed voor me is.
Wanneer ik op God vertrouw, hoef ik nergens bang voor te zijn. Als God voor mij is, wie zal dan tegen mij zijn?

dit idee :wink:

Afbeelding
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 apr 2005 12:01

:lol: :lol: 8)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Myrthe

Berichtdoor Myrthe » 07 mei 2005 16:40

Kan heel erg moeilijk zijn, maar het is wel heel goed en terecht om toch dankbaar te blijven, ondanks alles...
Kweet soms zelf ook niet hoe dat moet hoor! :?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 08 mei 2005 12:04

Myrthe schreef:

Kan heel erg moeilijk zijn, maar het is wel heel goed en terecht om toch dankbaar te blijven, ondanks alles...

Ik denk ook niet dat het echt altijd zo 100% hoeft....
God heeft vast begrip als je het ff niet meer weet, al wil Hij wel dat je naar Hem kkomt.
Weet je, Job zegt: De Heere heeft gegeven,.....de naam des Heeren zei gelooft. Dat toe te passen is denk ik van mijn kant onmogelijk.
Tsja en dan toch dankbaar zijn? Is het n iet voldoende omin je moeilijkheden te kunnen zien en geloven dat Hij regeert en alles in de hand heeft?

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 08 mei 2005 14:09

Ik luister vaak dit lied en als ik het dan ga meezingen ga ik het ook geloven en zo voelen ook al voel ik het in begin niet zo...

I've had questions without answers
I've known sorrow, I have known pain
But there's one thing that I cling to
You are faithful, Jesus You're true

When hope is lost
I call You Saviour
When pain surrounds
I call You Healer
When silence falls
You'll be the song within my heart

In the lone hour of my sorrow
Through the darkest night of my soul
You surround me, You sustain me
My defender for ever more

When hope is lost
I call You Saviour
When pain surrounds
I call You Healer
When silence falls

And I will praise You
I will Praise You
When the tears fall
Still I will sing to You
I will praise You
Jesus praise You
Through the suffering
Still I will sing to You

When the laughter fails to comfort
When my heart aches, Lord You'll be there
When confusion is all around me
And the darkness is my closest friend
Still I'll praise You
Jesus praise You
stomp niet af, blijf slijpen

Myrthe

Berichtdoor Myrthe » 08 mei 2005 16:40

essieee schreef:
Myrthe schreef:

Ik denk ook niet dat het echt altijd zo 100% hoeft....
God heeft vast begrip als je het ff niet meer weet, al wil Hij wel dat je naar Hem kkomt.
Weet je, Job zegt: De Heere heeft gegeven,.....de naam des Heeren zei gelooft. Dat toe te passen is denk ik van mijn kant onmogelijk.
Tsja en dan toch dankbaar zijn? Is het n iet voldoende omin je moeilijkheden te kunnen zien en geloven dat Hij regeert en alles in de hand heeft?

Ja daar heb je wel gelijk in idd. Ik denk dat God daar ook wel begrip voor heeft.., ik weet het niet. K hoop het wel :wink: Als ik het moeilijk heb, vind ik het idd soms erg lastig om te Hem te blijven danken, ondanks alles. Maar waar ik eigenlijk op dat moment meer moeite mee heb, is het blijven vertrouwen op Hem. dat Hij het goed zal komen, ook al zie ik dat niet, op dat moment...snap je? :wink:

Myrthe

Berichtdoor Myrthe » 08 mei 2005 16:47

gurl schreef:

Ik luister vaak dit lied en als ik het dan ga meezingen ga ik het ook geloven en zo voelen ook al voel ik het in begin niet zo...

I've had questions without answers
I've known sorrow, I have known pain
But there's one thing that I cling to
You are faithful, Jesus You're true

When hope is lost
I call You Saviour
When pain surrounds
I call You Healer
When silence falls

In the lone hour of my sorrow
Through the darkest night of my soul
You surround me, You sustain me
My defender for ever more

When hope is lost
I call You Saviour
When pain surrounds
I call You Healer
When silence falls

And I will praise You
I will Praise You
When the tears fall
Still I will sing to You
I will praise You
Jesus praise You
Through the suffering
Still I will sing to You

When the laughter fails to comfort
When my heart aches, Lord You'll be there
When confusion is all around me
And the darkness is my closest friend
Still I'll praise You
Jesus praise You

Mooi zeg... door wie is dit liedje geschreven?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 08 mei 2005 17:10

Die is van Tim Hughes van de cd "When Silence falls". Ik heb hem wel als mp3 (gekregen :wink: ).
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 08 mei 2005 21:23

Het is gewoon moeilijk om dankbaar te zijn in moeilijkheden. Maar er is ook geloofsgroei.

Besty ten Boom had een heel goed getuigenis. Zij zat met haar zus Corrie in het concentratiekamp en de barak zal vol ongedierte, ik geloof luizen. Corrie vertelt, dat omdat er in de bijbel staat "dankt God in alles", Besty dankte voor die beestjes en deze keer wat Corrie het er echt mee oneens. Totdat maanden later bleek dat de Duitsers nooit in die barak kwamen omdat er zoveel luizen zaten... en dat ze daardoor meer vrijheid hadden om bijvoorbeeld bijbel te lezen.

Boek: de Schuilplaats van Corrie ten Boom. PS: heb je de film "De Hiding Place" gezien? Aanrader!

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 08 mei 2005 22:02

Flappie schreef:Die is van Tim Hughes van de cd "When Silence falls". Ik heb hem wel als mp3 (gekregen :wink: ).

idd... 8)
stomp niet af, blijf slijpen

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 09 mei 2005 10:40

In moeite dankbaar zijn vind ik echt vreselijk moeilijk. Soms heb ik niks om dankbaar voor te zijn (zo voelt dat dan).
Natuurlijk wéét ik wel dat je dankbaar moet zijn voor datgene wat God je geeft, maar dat vóél je niet zo.
En ik kan dan best danken, maar dan komt het niet van binnenuit, dus dan dank ik liever helemaal niet. Het lijkt me ook helemaal niet nodig om altijd te danken.
Je mag bij God komen zoals je bent, dus als je je rot voelt, dan ga je zo naar Hem. Ik heb tijden gehad dat ik niks zag om dankbaar voor te zijn, juist dan wil God helpen. En achteraf zie je wel dingen waar je dan dankbaar voor bent.

En het is niet: dank God voor alles, maar in alles!

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mei 2005 07:33

sweap schreef:In moeite dankbaar zijn vind ik echt vreselijk moeilijk. Soms heb ik niks om dankbaar voor te zijn (zo voelt dat dan).
Natuurlijk wéét ik wel dat je dankbaar moet zijn voor datgene wat God je geeft, maar dat vóél je niet zo.
En ik kan dan best danken, maar dan komt het niet van binnenuit, dus dan dank ik liever helemaal niet. Het lijkt me ook helemaal niet nodig om altijd te danken.
Je mag bij God komen zoals je bent, dus als je je rot voelt, dan ga je zo naar Hem. Ik heb tijden gehad dat ik niks zag om dankbaar voor te zijn, juist dan wil God helpen. En achteraf zie je wel dingen waar je dan dankbaar voor bent.

Ik denk dat Hem dan maar helemaal niet meer danken ook niet goed is.
Er is altijd iets om God voor te danken.
Denk b.v. maar aan:
Eten wat er elke dag weer is.
De zon die schijnt.
De nieuwe dag die komt.
Het feit dat je gespaard ben op wegen die je ging.
Werk wat je hebt.
Of de school waar je geholpen wordt.
Mensen om je heen die je helpen.
En ik kan voor mezelf een hele lange lijst maken waar ik God zo al voor zou kunnen danken.
Als je niet danken kunt, zou ik eens zo een lijst maken voor jezelf.
En dan zul je erachter komen dat er nog veel meer te danken is dan niet.

Daarbij staat er niet dat je dankbaar moet zijn voor de tegenspoed die je overkomt. Maar dat je in de tegenspoed ook God nog kunt danken.
Voor de goede dingen die er zeker nog zijn.

Ik zeg altijd : mijn leven heeft veel dagen met grijze randen, soms zijn ze zelfs zwart, maar er zijn er evenzoveel met een gouden rand en soms zelf helemaal van goud. Nu is het de kunst om de dagen met gouden randjes te onthouden.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 10 mei 2005 18:15

joepie schreef:
sweap schreef:In moeite dankbaar zijn vind ik echt vreselijk moeilijk. Soms heb ik niks om dankbaar voor te zijn (zo voelt dat dan).

Ik denk dat Hem dan maar helemaal niet meer danken ook niet goed is.
Er is altijd iets om God voor te danken.
Denk b.v. maar aan:
Eten wat er elke dag weer is.
De zon die schijnt.
De nieuwe dag die komt.
Het feit dat je gespaard ben op wegen die je ging.
Werk wat je hebt.
Of de school waar je geholpen wordt.
Mensen om je heen die je helpen.
En ik kan voor mezelf een hele lange lijst maken waar ik God zo al voor zou kunnen danken.
Als je niet danken kunt, zou ik eens zo een lijst maken voor jezelf.
En dan zul je erachter komen dat er nog veel meer te danken is dan niet.

Daarbij staat er niet dat je dankbaar moet zijn voor de tegenspoed die je overkomt. Maar dat je in de tegenspoed ook God nog kunt danken.
Voor de goede dingen die er zeker nog zijn.

Ik zeg altijd : mijn leven heeft veel dagen met grijze randen, soms zijn ze zelfs zwart, maar er zijn er evenzoveel met een gouden rand en soms zelf helemaal van goud. Nu is het de kunst om de dagen met gouden randjes te onthouden.

Bedankt voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat er altijd wel iets is, waarvoor je God kunt danken. Gelukkig wel. Als ik goede dagen heb, dan voel ik dat ook zo. Maar soms helemaal niet. Dan weet ik, verstandelijk, wel dat ik kan danken voor bijv. het mooie weer, maar als ik me niet dankbaar voel, moet ik dan toch maar die woorden uitspreken?

Je laatste uitspraak vind ik erg mooi! (over dagen met grijze/gouden randen) Ga ik proberen, de dagen met gouden randjes onthouden, thnx

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 10 mei 2005 18:17

Nog even over mijn laatste antwoord. Als ik zeg dat ik me niet dankbaar voel, dan bedoel ik dat het me eigenlijk niks boeit of de zon nou schijnt ja of nee. Of dat ik er weer een dag bij heb gekregen (soms zou ik dat juist liever niet hebben), en eten wat er is, terwijl je geen hap door je keel krijgt. Snap je? Dan zijn de items wel dankbaarheid waard, maar voor mij zijn het geen dingen om dankbaar voor te zijn.

(blijft lastig, iets duidelijk maken...)

Terug naar “Archief”