2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 05 mei 2005 12:59

Misschien had ik het wat anders moeten verwoorden, sorry hiervoor. Wat ik er eigenlijk mee bedoelde is dat ik het bij Joepie vind overkomen alsof ze heel beperkt denkt. Er is zoveel meer...
Ik ervaar Gods leiding in hetgeen waar ik nu mee bezig ben. Het verbaast mij alleen dat buitenstaanders die de situatie alleen puur oppervlakkig kennen zeggen dat dat niet zo kan zijn. Gods wegen zijn altijd nog ondoorgrondelijk. Wat Hij doet hoeven wij niet altijd te snappen.

(vandaag trouwens nog maar 3 weken en dan ben ik een getrouwd vrouw *zweetdruppeltjes verschijnen op mijn voorhoofd* :D )

joepie

Berichtdoor joepie » 05 mei 2005 20:11

chickie schreef:Misschien had ik het wat anders moeten verwoorden, sorry hiervoor. Wat ik er eigenlijk mee bedoelde is dat ik het bij Joepie vind overkomen alsof ze heel beperkt denkt. Er is zoveel meer...
:D )

Ik denk dat jij je daar (en waarschijnlijk meer) zich lelijk in vergissen.
Maar dat even terzijde. :wink:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 05 mei 2005 22:41

Ik vind deze topic buitengewoon intereressant. Bij voorbaat: Ik beschuldig niemand....
Ik dacht bij mijn ex vorig jaar ook dat het kon. Hij was absoluut ongelovig en stond eigenlijk (zeker na de verliefde roes) niet open voor God. Hij wees mij wel vaak op het bidden als ik me naar voelde en wilde best een x mee naar de kerk. Ik werd veel gewaarschuwd door vrienden maar ik dacht en vond dat het best kon. Zeker na een aantal maanden, toen ik ook merkte dat het niet ging wilde ik zo graag volhouden. Wanneer ik ermee zou stoppen was ik bang dat hij ook juist het geloof dat verweet.
Nou ja, om een lang verhaal kort te maken....het ging dus echt niet....men had toch gelijk.
Ondanks dat het super zwaar is denk ik toch dat het niet ter per definitie niet kan. Zeker wel als je er samen uit komt, wat bij ons dus niet lukte..... :cry: :cry: :cry:

Maar dan is het natuurlijk niet meer, twee geloven op een kussen...... :idea:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 mei 2005 01:15

joepie schreef:
chickie schreef:Misschien had ik het wat anders moeten verwoorden, sorry hiervoor. Wat ik er eigenlijk mee bedoelde is dat ik het bij Joepie vind overkomen alsof ze heel beperkt denkt. Er is zoveel meer...

Ik denk van niet. :P :mrgreen:

joepie

Berichtdoor joepie » 06 mei 2005 04:48

Aragorn schreef:
joepie schreef:

Wat denk je nu niet: Dat jij denkt dat ik beperkt denk, en dat het geen vergissing is, of; dat jij denkt dat ik niet beperkt denk.
Kan zo maar beide :wink:

Maar ik hoop niet dat ik hier een analise moet gaan verdedigen van hoe anderen denken dat ik zou zijn.
Ik ben zoals ik ben, en er zijn weinig mensen die ook echt weten hoe ik ben.
Het enige wat ik hier doe is proberen de Bijbel na te spreken.
En als daarin staat dat je geen juk aan moet gaan met een ongelovige, dan is dat een hele duidelijke taal.

Doe je dat toch, dan moet je ook heel gewoon eerlijk zeggen: ik weet het gewoon beter dan God, want ik weet zeker dat het wel werkt. Ik wil in deze ongehoorzaam zijn.
Maar ga niet de Bijbel verdraaien om hem zo in jou straatje te laten passen.
Daarmee denk ik niet beperkt, maar duidelijk. Zo staat het in de Bijbel en zo wil God dat we het doen. Dat is dan niet om ons te pesten, maar tot ons heil.
Dat wij het vaak graag anders willen heeft meer te maken met ons zondige aard om het allemaal beter te willen weten.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 08 mei 2005 19:59

Wij mogen het niet beter weten dan God? Misschien gaat dat in dit geval ook wel voor jou op.
Als God nou eens een bedoeling heeft met dit alles. Mijn vriend, die zo ongeveer alles heeft gedaan wat diezelfde God verboden heeft, begint steeds nader tot het geloof te komen.
En jij maar zeggen dat dit niet kan...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2005 20:10

joepie schreef:
Aragorn schreef:
joepie schreef:

Wat denk je nu niet: Dat jij denkt dat ik beperkt denk, en dat het geen vergissing is, of; dat jij denkt dat ik niet beperkt denk.
Kan zo maar beide :wink:

Ik denk niet dat het een vergissing is. :) Nouja, beperkt denken is wel een lelijk woord natuurlijk, maar ik bemerk vaak een sterk denken vanuit de onfeilbaarheid van eigen kaders.

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 08 mei 2005 20:48

Zelf maakte ik dit mee: een meisje dat vroeger wel naar de kerk ging, maar later niet meer, kreeg verkering met een christelijke vriend. Omdat zij geen christen was, maakte hij het uit. Dat zette haar zo aan het denken dat zij toch op zoek ging en de zoektocht resulteerde erin dat zij tot geloof kwam. Zij gaf zelf aan dat zij (zoals wij mensen het bekijken) niet tot geloof zou zijn gekomen als die vriend het toen niet had uitgemaakt.

Geweldig dat God haar vriend gebruikte door het uitmaken van de verkering. Deze gehoorzaamheid leverde een enorme zegen voor haar op!

joepie

Berichtdoor joepie » 08 mei 2005 21:36

chickie schreef:Wij mogen het niet beter weten dan God? Misschien gaat dat in dit geval ook wel voor jou op.
Als God nou eens een bedoeling heeft met dit alles. Mijn vriend, die zo ongeveer alles heeft gedaan wat diezelfde God verboden heeft, begint steeds nader tot het geloof te komen.
En jij maar zeggen dat dit niet kan...

Ja, als.... Maar hoe weet je nu wat God wil?
Je kunt het gewoon lezen in Zijn woord.

Als het zo is dat je vriend tot het geloof zal komen, dan komt hij dat ook zonder dat jullie verkering hebben.
Want waarom moet je verkering hebben om dan maar af te wachten of die ander tot geloof gaat komen?
Als dat nu helemaal niet gebeurd?
Er staat in de Bijbel : 34 Meent niet, dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard. 35 Want Ik ben gekomen om tweedracht te brengen tussen een man en zijn vader en tussen een dochter en haar moeder en tussen een schoondochter en haar schoonmoeder; 36 en iemands huisgenoten zullen zijn vijanden zijn.
37 Wie vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; en wie zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mij niet waardig; 38 en wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig.

Dus als je iemand boven mij verkiest. En dat geld dan zeker voor een jongen die hem niet lief heeft. Waarvan het ook nog niet eens zeker is dat hij het wel ooit eens zal gaan doen.

Dat ik in scherpe kaders denk komt dat ik probeer de Bijbel na te spreken. En ik weet dat die soms hard over kan komen, maar ik weet ook dat als God zulke dingen tegen ons zegt, Hij dat doet om ons best wil.
Dat het niet makkelijk is in sommige gevallen , weet ik ook.
Maar dan nog kan ik niet anders spreken dan zoals de Bijbel het zegt.
En misschien stoot ik daar anderen weleens mee voor het hoofd, maar dan zeg je eigenlijk dat de Bijbel wel zoveel kan zeggen, maar ik laat me niet voorschrijven door een boek wat wel en niet kan. En stoot de Bijbel (God) dus jou voor het hoofd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2005 21:43

joepie schreef:Dat ik in scherpe kaders denk komt dat ik probeer de Bijbel na te spreken. En ik weet dat die soms hard over kan komen, maar ik weet ook dat als God zulke dingen tegen ons zegt, Hij dat doet om ons best wil.

Nou, het is meer dan alleen uit de bijbel. Het is ook een bepaalde interpretatie van de bijbel (en van de kerk, etc) en daarbij komend het idee dat alleen die interpretatie de juiste is en dat mensen die die niet delen er toch zeker naast zitten en niet conscientieus met dat soort dingen omgaan.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 mei 2005 06:06

Aragorn schreef:
joepie schreef:Dat ik in scherpe kaders denk komt dat ik probeer de Bijbel na te spreken. En ik weet dat die soms hard over kan komen, maar ik weet ook dat als God zulke dingen tegen ons zegt, Hij dat doet om ons best wil.

Nou, het is meer dan alleen uit de bijbel. Het is ook een bepaalde interpretatie van de bijbel (en van de kerk, etc) en daarbij komend het idee dat alleen die interpretatie de juiste is en dat mensen die die niet delen er toch zeker naast zitten en niet conscientieus met dat soort dingen omgaan.

Dat jij de dingen die hier neerzet zo wil lezen is geheel aan jou.
Maar ik denk ook dat het te maken heeft met het feit dat mensen niet meer Gods woord als gezaghebbend zien.
We willen allemaal onze eigen zaakjes regelen en ergens past daar dan nog wel God bij.
Want als ik dingen neerschrijf die met interpretatie te maken hebben dan ben ik gerust zo eerlijk om dat erbij te zeggen.
Ik denk....zeg ik dan.
Alleen zijn er ook genoeg dingen waardat niet bij kan omdat de Bijbel daar duidelijk over is.
En als er staat: geen juk aan gaan met een ongelovige...
Kun je het op vele manieren proberen te interpreteren, maar er staat wat er staat.
Als je dan toch met een ongelovige gaat, dan lijkt het mee eerlijk dat je zegt: ik weet dat de Bijbel het anders zegt en dat het niet naar Gods wil is, maar ik wil toch deze jongen/meisje en bid God of Hij het toch wil zegenen.
Maar je kunt dan onmogelijk zeggen: ik doe het zoals God het wil en Hij zal het zegenen, want die jongen/meisje begint nu al een beetjenaar God te verlangen, en hij/zij is aan het veranderen: Dus zal het wel Gods wil zijn. Pas dan ben je bezig de Bijbel op je eigen manier in te vullen en te interpreteren.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 10 mei 2005 18:08

Jij praat ook recht wat krom is hoor Joepie, sorry dat ik het zeg.

En ik weet niet precies wat God wil, maar dat weet niet altijd iedereen. God doet nu eenmaal onverklaarbare dingen en als jij dat niet gelooft, weet ik niet of jij het wel helemaal begrijpt.
Ik ervaar Gods leiding hierin. Er zijn dingen gebeurd waar dat heel erg duidelijk door is geworden. Het verbaast mij uitermate dat een buitenstaander daar zo'n oordeel over kan vellen. Jij kent de historie van mijn vriend niet, wat hij voor ontwikkeling heeft doorgemaakt sinds hij mij kent en waar hij nu is.
Zeggen dat hij ook wel tot geloof komt zonder dat wij verkering hebben is zeer kort door de bocht. Ik weet namelijk zeker dat God mij als 'instrument' heeft gebruikt (en nog steeds doet) om mijn vriend nader tot hem te brengen.

Omdat jij nu niet snapt dat het in mijn situatie gaat zoals het gaat maakt het niet meteen fout. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk, zelfs voor jou Joepie.

joepie

Berichtdoor joepie » 10 mei 2005 21:34

Nee, ik praat niet recht wat krom is maar laat krom wat korm is en recht wat recht is.
Je kunt niet zeggen dat hij niet tot geloof zou komen als jullie geen verkering zouden hebben.
Je hebt het niet geprobeerd.
En je weet ook helemaal niet of hij dat wel doet.
Dat hoop je, en dat vermoed je. Maar weten doe je het niet.
De wens is dan de vader der gedachte.

Ik ken ook een gelukkig getrouwd stel waarvan de ene niet in het geloof is opgevoed. En die; toen hij al wel verliefd was op dat meisje, toch geen vekering met haar wilde omdat hij niet geloofde in de God van dat meisje.
Dat hij uiteindelijk toch tot geloof is gekomen is buiten het meisje om gegaan.
Pas daarna heeft hij verkering met haar gekregen.

En zeggen dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn terwijl je zelf die wegen in vult slaat gewoon nergens op.
Dan ga je niet Gods weg maar je eigen weg en wil je dat Hij zijn weg gaat met jou zoals jij wil.
Dat het dan weleens goed uit kan pakken heeft met Gods goedheid te maken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2005 21:14

:)

Klopt.

Maar wat jij doet is dan ook niet helemaal juist Namelijk zeggen dat mensen geen verkering met iemand moet nemen die niet gelooft.

Je geeft namelijk zelf aan dat Gods wegen ondoorgrondelijk zijn.

Ik denk dat je niet direct 1 lijn moet trekken: Ja of nee. Ik denk dat dat heel erg per situatie kan verschillen, en dat het op zo'n moment heel belangrijk is om God om wijsheid te vragen, om te vragen wat Hij wilt dat je doet.

En dan hoeft het niet altijd een "nee, niet doen" te zijn. Als je dat denkt vergeet je namelijk weer dat Hij ondoorgrondelijk is. En Zijn manier werken niet in schema's is vast te leggen
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mei 2005 21:48

Nu hebben we twee standpunten.
1. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk en kunnen ook tegen bijbelse regels ingaan. Dat kan best, want Jezus hield zich ook niet aan veel regels, Hij genas zieken op sabbat enzo. Om te ontdekken wat God wil, moet je dus goed naar Hem luisteren.

2. Gods wil gaat nooit tegen de bijbel in. De regels die daarin staan zijn voor alle omstandigheden. Hij wijst door de bijbel heen de weg.

Ik besef dat deze twee dingen niet lijnrecht tegenover elkaar staan, maar ik probeer de boel een beetje te analyseren. Wat ik de laatste tijd merk, is dat veel discussies eigenlijk niet gaan over waar het over lijkt te gaan, maar over hoe je de bijbel interpreteert:
1. Het feilloze woord van God, door de Heilige Geest geinspireerd en dus foutloos.
2. Wel door de Geest geinspireerd, maar ook mensenwerk en mensen kunnen fouten maken en worden ook beinvloed door de cultuur waarin ze leven. Als je de bijbel leest moet je dus rekening houden met de context van de cultuur van die tijd.

Ik ben nog steeds van mening dat je als christen beter geen relatie kunt krijgen met een niet-christen. Maar chickie lijkt duidelijk leiding van God te ontvangen. Om maar eens wat te noemen: Hosea trouwde ook met een hoer. Kijk, toen ik moest kiezen of ik met een niet-christelijke jongen verder ging (dat is een paar keer gebeurd), wees God mij duidelijk de weg om het niet te doen. Maar dat drong pas door toen ik echt naar Hem luisterde! Dus ik hoop dat chickie ook echt naar God luistert en kan onderscheiden wat Zijn wil is en wat de hare. Ik hoop van harte dat haar aanstaande Jezus zal leren kennen als z'n verlosser. Ennuh... zullen we maar een ander topic openen over de bijbel ;)

Terug naar “Archief”