Aragorn schreef:jas schreef:Bovendien: eenheid ten kosten van de Waarheid is geen eenheid. Nergens wordt mij in de Bijbel geboden dat ik mij bij de leugen moet voegen omwille van de eenheid.
Het is echter de vraag wanneer je iets leugen moet noemen of 'verschil van interpretatie'. Een zekere mate van verscheidenheid en meningsverschil omtrent de leer zal er altijd zijn en ik geloof niet dat God er veel moeite mee kan hebben als we elkaar ondanks dat proberen te blijven respecteren en overeenstemming te zoeken in hoofdzaken. Sinds we allemaal feilbare mensen met een beperkt bevattingsvermogen zijn is dat niet meer dan logisch.
Er zijn inderdaad kerken waar kleine verschillen zijn. En dan vaak uiterlijke verschillen.
Maar er zijn ook kerken die (zoals ik aangaf) het woord van God niet meer als waarheid zien.
Die spreken over verhalen die ons iets moeten leren, maar niet als waar gebeurd.
Die zeggen dat je gerust mag geloven dat Christus voor je gestorven is, maar dat ook dat een verhaal is.
Zodra je: Gods woord, Zijn almacht, Zijn heerlijkheid, Zijn rechtvaardiging, Zijn barmhartigheid in twijfel trekt, en enkel nog maar spreekt over: Gods is liefde. Dan doe je God tekort, en neem je Hem niet serieus. Dan is Hij maar een lieve oude man geworden.
En ik denk dat je daar geen eenheid ten koste van alles mee moet zoeken.