mw schreef:Bij veel gemeenten hebben alleen de mannen stemrecht (kiezen van predikant, ouderlingen/diakenen). Maar als ik er zo over nadenk, twijfel ik daarover. Want zoals met weduwen, vrouwen die niet getrouwd zijn, hun stem word dan niet gehoord.
Binnen Hervormde / Gereformeerde / Lutherse (in de PKN dus) gemeentes is er gelijk stemrecht voor mannen en vrouwen.
1 Korinthe 13: 34
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
Spreken is niet hetzelfde als stemmen. De Bijbel leert nergens dat vrouwen niet hun mening over bepaalde zaken mogen laten horen.
ps. je bedoelt zeker 1 korinte 14 ipv 13?
de kantekeningen zeggen bij het woord zwijgen:
zwijgen; want het is
Dat is, openlijk niet spreken tot de gemeente, al zijn zij ook met goede kennis begaafd.
Is stemmen openlijk?
Stemmingen over personen geschieden altijd schriftelijk en dus niet door middel van handen opsteken.
Merk op dat Paulus hier spreekt in deze perikoop over de orde in de gemeente. Blijkbaar waren er vrouwen in de gemeente die voor wanorde en onrust zorgden. Het is dus niet zo makkelijk om deze tekst over te zetten naar onze tijd, waarbij vrouwen niet voor wanorde en onrust zorgen.
En bij het niet toegelaten te spreken:
te spreken, maar
Namelijk openlijk in de gemeente iets te leren of voor te stellen.
In handelingen 1 v.a. vers 14: staat dat Petrus de mannen oproept om een nieuwe dicipel te gaan kiezen . (SV) In de nieuwe vertaling staat weer Boreders en Zusters
De NBV doet dit wel vaker: zie bijv. ook de bergrede.
Ik kom er niet echt uit. Hoe denken jullie erover?
Ik denk dat de denkwijze van Paulus over de verhouding tussen man en vrouw voor zijn tijd een zeer vooruitstrevende was. De positie van de vrouw was in die tijd in de Grieks Romeinse wereld niet om over naar huis te schrijven, en juist het Christendom bracht een gelijkheid tussen man en vrouw IN JEZUS CHRISTUS. Aan het Avondmaal zaten opeens mannen, vrouwen, slaven en bazen naast elkaar als gelijken. Geen wonder dat regeerders bang waren voor Christenen omdat deze groepering bestaande rolmodellen radicaal verwierp en omkeerde.
Alles wat Paulus zegt moet dus niet worden opgevat om de vrouw te onderdrukken. Wanneer teksten van Paulus worden gebruikt om de positie van de vrouw maar zo klein mogelijk te houden in de gemeente, dan doe je aan Paulus geen recht.