Want bepaalde dingen uit de leer en de prediking daarvan zijn me toch dierbaar. En dat mis ik juist in 'linksere' kerken. Er is veel mis in de GGiN, maar waar is het beter? Dat is wat ik me afvraag. Je kunt nu kerkverbanden gaan roepen, want er is overal wel wat mis. En ja, ook in de GG.
Dat is zo, ja. Ik zou ook geen kerkverband weten waarvan ik kan zeggen: kijk, dat is het nou helemaal!
Dat bepaalde dingen uit de leer en de prediking je dierbaar zijn, daar kan ik ook wel e.e.a. bij voorstellen. Dat speelt nu eenmaal een rol in bevindelijk-gereformeerde kringen. Er zijn natuurlijk wel fouten in de leer, maar daarmee is nog niet gelijk àlles slecht en afschuwwekkend. Integendeel, de eerbied en de vroomheid die er te vinden is, dat is iets om zuinig op te zijn.
Onderzoeken/uitzoeken wat de waarheid is, is wel een heel proces wat je niet even van de ene op de andere dag doet. Je kan dat beter zien als een groeiproces, waarin je langzamerhand groeit. Het is een proces, waarin je de Bijbel steeds beter leert kennen door die te bestuderen. Ik ben zelf nogal een kritische waarheidszoeker, dus ik heb er ervaring mee. Die Bijbel bestudeerde ik dan zo blanco mogelijk: de tekst niet in de rede vallen met eigen gedachten erbij, maar zo nauwkeurig mogelijk luisteren naar wat de tekst zelf te zeggen heeft. Wat voor sfeer heeft die tekst zelf? Dat kan al zeer interessante ontdekkingen opleveren.
Het is ook belangrijk om de Bijbel in z'n geheel te kennen. Dus: wat zijn nu belangrijke hoofdzaken?
Als je vraagt om de kern van het evangelie zal men snel zeggen: Jezus Christus en Die gekruisigd. Maar een rode draad is ook: dien/vrees God en onderhoud zijn geboden.
In dat opzicht proef ik nogal verschil met kerken als de GG en de GGiN etc. De Bijbel wijst een praktische weg, de weg van de gehoorzaamheid aan het Evangelie en aan Gods geboden. Terwijl ik in kerken als de GG en de GGiN meer de indruk krijg dat het er vooral op aan komt om bepaalde gevoelens te hebben gehad, bepaalde ervaring. Erg introvert en met zichzelf bezig dus. Speculatief ook. Dat is m.i. een blind zijn voor een belangrijke rode draad in de Bijbel: dien God en onderhoud zijn geboden! Nota bene: de eerste 5 bijbelboeken heten de Thora, die de mens onderwijst hoe hij vroom moet leven. Waar zou je anders een belangrijk fundament verwachten dan in het begin van een boek...? Heel praktisch en concreet. Als er èrgens duidelijk wordt gemaakt wat het 'vrees God en onderhoudt Zijn geboden' inhoudt, dan wel dáár. Maar ook in de rest van de Bijbel wordt het genoemd. In Prediker 12:13 wordt het genoemd, in Mattheüs 7:21 als het onderscheidende kenmerk tussen ware en valse gelovigen. Of denk aan Jakobus.