Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2005 09:24

Johnny99 schreef:Gezien het veroordelende en extreme karakter van deze post leek het me verstandiger de tekst te verwijderen.

Zo extreem en overmatig veroordelend vond ik dat eerlijk gezegd niet. Je hebt eerlijk gezegd wat je denkt. Dat vind ik ook waardevol, want anders weet je nooit wat er in mensen omgaat. (En daarmee ook niet waarover je precies moet praten.)
Maar ja, niet iedereen bekijkt dat zo als ik. Ik houd zelf van directe communicatie. Maar ik merk dat er ook behoorlijk wat mensen zijn die minder goed bestand zijn tegen directe communicatie, en met die mensen moet je dan weer wat voorzichtiger omgaan. Vind ik moeilijk, maar ik probeer daar desondanks wel op een positieve manier invulling aan te geven.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Joost9
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Joost9 » 03 mei 2005 12:50

Steenblok heeft ooit tijdens een doopdienst gezegd: als ik wist wie er van deze kinderen uitverkoren was, dan zou ik alleen die dopen.

Johny, waarom blijf jij bij deze kerk als je het met deze zaken niet eens bent? Ik snap niet waarom men deze meneer Steenblok dominee laat zijn. Ik snap er zoieso helemaal niks van. Hoe kan je dit verkondigen? Waar haal je het vandaan? Jezus is voor iedereen gestorven, en niet voor een select groepje zwartkijkers!! Ik denk dat we hier duidelijk de duivel aan het werk zien!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2005 13:22

Joost9 schreef:Jezus is voor iedereen gestorven...

Joost9, wat jammer dat je tegenover de ketterij van het passieve deterministische verkiezingsdenken blijkbaar alleen in staat bent om het arminianisme als alternatief te presenteren!
Dit kan ik dus echt niet rijmen met wat Jezus bidt in Johannes 17!
Het is niet waar dat Jezus de verzoening te grabbel heeft gegooid voor alle mensen, en dat het vervolgens van de mens zelf afhangt of het hem ten goede komt of niet. Als een mens gelooft, is dat een gave van God.

Joost9 schreef:...en niet voor een select groepje zwartkijkers!!

Inderdaad, zwartkijker-zijn is niet de meest in het oog springende typering van de gelovigen. Er wordt bijvoorbeeld gesproken over onuitsprekelijke vreugde.
God werkt door zijn uitverkiezing. Maar het is niet aan ons om over die uitverkiezing te speculeren, en om Gods verborgen raad openbaar te krijgen. De Bijbel wijst niet de weg van de speculatie, maar van de gehoorzaamheid van het geloof: geloof in Jezus Christus als de Verlosser; vrees/dien God, en onderhoud zijn geboden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 03 mei 2005 13:28

Joost9 schreef:
Jezus is voor iedereen gestorven, en niet voor een select groepje zwartkijkers!! Ik denk dat we hier duidelijk de duivel aan het werk zien!

Joepie, niemand gaat meer verloren. Iedereen gaat naar de hemel!

Ik stel voor: laten we het woord hel uit de bijbel schrappen...

Ik vind dat Dr. Steenblok hier niet duidelijk én eenzijdig wordt getekend.
Wanneer je wat over iemand belicht, belicht dan beide kanten.
Ik merk bij jullie erg veel eenzijdigheid :cry:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mei 2005 13:42

Bruinder schreef:
Joost9 schreef:
Jezus is voor iedereen gestorven, en niet voor een select groepje zwartkijkers!! Ik denk dat we hier duidelijk de duivel aan het werk zien!

Joepie, niemand gaat meer verloren. Iedereen gaat naar de hemel!

Uit de toon die hieruit doorklinkt, merk ik dat je dat niet echt zou willen. Klopt dat?
[quote= "Bruinder"]

Ik stel voor: laten we het woord hel uit de bijbel schrappen...

Dat lijkt me geen goed idee. Zoals het ook geen goed idee is om het woord hemel uit de Bijbel te schrappen. Behoud ligt niet in het geloven in de hel, maar in het geloof in het Borgwerk van Jezus Christus voor jou!
Bruinder schreef:Ik vind dat Dr. Steenblok hier niet duidelijk én eenzijdig wordt getekend.
Wanneer je wat over iemand belicht, belicht dan beide kanten.
Ik merk bij jullie erg veel eenzijdigheid :cry:

Steenblok komt hierin erg tot zijn recht. Hij was nl. heel eenzijdig en zijn leer was minstens zo verdorven als die van Arminius.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mei 2005 13:53

Boekenlezer schreef:Het is niet waar dat Jezus de verzoening te grabbel heeft gegooid voor alle mensen, en dat het vervolgens van de mens zelf afhangt of het hem ten goede komt of niet.

De pot verwijt de ketel? ;-)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2005 14:14

Klaas schreef:
Boekenlezer schreef:Het is niet waar dat Jezus de verzoening te grabbel heeft gegooid voor alle mensen, en dat het vervolgens van de mens zelf afhangt of het hem ten goede komt of niet.

De pot verwijt de ketel? ;-)

Klaas

Je pakt een zin waarheid van mij, en stelt er vervolgens een suggestieve vraag bij waarvan de bedoeling mij niet erg duidelijk is...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mei 2005 14:32

Je verweet mij dat ik karikaturen maakte. Vandaar.

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2005 14:37

Wat een afgrijselijke beschrijving van een kerkgenootschap. Ik zou me in die kerk niet thuisvoelen. Ook ik heb de GerGeminNed meermaals bezocht, maar daar kreeg ik niet de vreselijke ellende over me uitgestort als ik in het bericht van Johnny te zien kreeg.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mei 2005 14:54

Optimatus schreef:Wat een afgrijselijke beschrijving van een kerkgenootschap. Ik zou me in die kerk niet thuisvoelen. Ook ik heb de GerGeminNed meermaals bezocht, maar daar kreeg ik niet de vreselijke ellende over me uitgestort als ik in het bericht van Johnny te zien kreeg.

Je hebt geen flauw idee wat de leer daar eigenlijk is. Het is een indoctrinatie die vanaf de peuterjaren plaatsvindt en die je niet doorziet met enkele kerkbezoeken. Bovendien komt e.e.a. veel minder tot uitdrukking in een leesdienst dan in een live optreden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2005 14:57

Live optreden :mrgreen:

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 03 mei 2005 14:59

Optimatus schreef:Live optreden :mrgreen:

Ach ja, je wilt toch netjes blijven hè. :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 mei 2005 15:02

Je bedoelt het spectakelstuk met opgeheven vingertjes, uithalen en schreeuwen?

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 03 mei 2005 16:22

Optimatus schreef:Je bedoelt het spectakelstuk met opgeheven vingertjes, uithalen en schreeuwen?

8) liever dat, dan een dominee die constant met zijn neus in z'n preekschets zit...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 mei 2005 16:40

Klaas schreef:Je verweet mij dat ik karikaturen maakte. Vandaar.

Klaas

Hmmm nee, daar ben ik het niet zo zonder meer mee eens, wat je nu beweert.
Jij beweerde vaak dat de uitverkiezingsleer mensen onzeker en fatalistisch maakt. Zoals jij het voorstelde leek het wel alsof calvinisme vooral passief en negatief determinisme is. Dat bestrijd ik ten zeerste.
Ik zeg niet dat het niet voorkomt, maar het is een fundamenteel misverstaan van die leer. Helaas zijn er nogal wat kerkverbanden die dat blijkbaar wel prima vinden en lekker op z'n beloop laten. Maar het is zeer beslist niet zoals de Bijbel het leert.
Het enige wat ik hier doe is de remonstrantse leer in wat geprononceerde bewoordingen weergeven. Maar inhoudelijk klopt het wel. Want laten we eerlijk zijn: de remonstranten leren de 'prevenient grace' (zeg ik dat goed? ja sorry, maar ik lees de laatste tijd veel engels). In het nederlands heette dat dacht ik de algemene genade.

Terug naar “Archief”