ja daar herken ik me wel in, mijn rijstijl leek volgens mijn moeder heel erg op die van mijn vader (sommigen voelen zich dan gevleid(is een keuze)), die invloed van je omgeving is dus groot. Ik voelde me niet gevleid want khad agressie (lag aan hoe ik over hem en mezelf dacht) tegen die man en dus koos ik ervoor anders te gaan rijden (totaal onnodig natuurlijk). Als de rijstijl van je vader een veilige is

hoef je er niet over na te denken en is het zelfs voordelig om die over te nemen (m.i. ga je hier dus pas over nadenken als die rijstijl niet veilig is of zoals in mijn geval

) Hoe dan ook, jij moet ook kiezen om veilig te rijden.
...of bedoel jij het anders
Als jij zou weten dat je onzeker zou worden van het eten van ijs, zou je het dan nog eten. Totaal uit de lucht gegrepen voorbeeld maar, onzeker zijn=niet zeker zijn=niet zeker weten wat waar is, gevolg: niet kiezen
Niet kiezen is ook een keuze. De ene puber is de andere niet, zij zijn het grote voorbeeld van onzekerheid, een groeispurt(kies je niet voor maar heeft wel invloed op je) en mentaal een aanval op je vermogens tot incasseren en besluiten nemen. Onzeker zijn is hier logisch gedrag, je moet immers leren reageren op nieuwe impulsen.
Ik ben het er mee eens dat veel van je gedrag zo vanzelfsprekend is (en gelukkig) dat je er niet over na hoeft te denken, waar het mij omgaat is dat ik denk dat als je wilt je ervoor kunt kiezen anders te reageren en te handelen zonder daarbij persoonlijke eigenschappen te verliezen.