Nieuwe hemel en de nieuwe aarde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 apr 2004 19:49

Misschien zag hij wel dingen die wij ook nog niet zouden kunnen omschrijven... :wink:

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 19 apr 2004 20:03

Heb je helemaal gelijk in. Wat hij wél beschrijft ziet er in ieder geval wel mooi en goed uit.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 20 apr 2004 15:39

sweap schreef:ik geloof wel dat je alles letterlijk moet nemen. geloof niet zo in alles symbolisch nemen, of teksten zo vervormen dat je er een andere draai aan kunt geven. t gebeurt gewoon zoals t er staat denk ik altijd.

Hoezo? Het is toch duidelijk dat Openbaring een boek van visioenen, beeldspraak is? Er wordt gesproken over een vrouw 'die op zeven heuvelen zit'. Als dat letterlijk is, moet ze toch over een flink zitvlak beschikken!! :wink:
Maar serieus, als er over het Lam wordt gesproken, dan zal niemand van jullie toch betwisten dat het over Jezus gaat? We gaan toch niet letterlijk een lammetje aanbidden? Dat is toch in strijd met het 2e gebod?
The Lord is the Potter, not Harry!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 apr 2004 10:04

Lam is inderdaad beeldspraak.... Die ook al in Jesaja 53 wordt gebruikt. En zegt Johannes niet: Zie het Lam van God dat de zonde van de wereld op zich neemt. Dat was toch echt beeldspraak ja :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

cs
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor cs » 26 apr 2005 23:14

Als je Openb. 21 letterlijk wil nemen dan kom je wel in de problemen met Openb 22 vers 1 t/m 10. (geloof ik)
Daar wordt de nieuwe wereld door Johannesin beeld gebracht en maakt hij een paar lelijke foutjes..als je het letterlijk neemt:
Joh. spreekt van:"een rivier waaruit levend water komt, dat is God en Zijn Zoon zelf, en daarna ziet hij bomen die elke maand vrucht geven en die bladeren zullen alle zieken genezen, en niets vervloekts zal er meer zijn.
Tenslotte ziet Joh dat er geen zon meer is want God is het licht, de gehele dag" Er zal dus geen nacht zijn...geen tijd meer zijn....? En die "iedere maand vrucht gevende" dan? eerste foutje.
Er zal niets vervloekts meer zijn, waar zijn die bladeren die genezende werking hebben dan voor nodig ? tweede foutje.
Of moeten we het zo lezen dat God het in beeld heeft gebracht dat die heerlijkheid voor mensenogen een beetje zichtbaar wordt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 apr 2005 12:09

Dat denk ik inderdaad. Ik denk niet dat we het letterlijk hoeven te nemen.... Maar ik denk ook niet dat we het dan maar te abstract moeten gaan maken. Ik geloof dat het namelijk helemaal niet heel abstract wordt.... en dat er ook zeker bomen, water, bladeren, rivieren, dieren etc. zijn :) En hoe het precies wordt, dat is denk ik niet met een pen te beschrijven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 mei 2005 23:30

je proberen de meest mooie wereld voor te stellen...
...deze gedachten naar de prullenbak...
...weten dat het nog mooier moet zijn, waar je met je gedachten niet bij kan :)

er zal wel een onbegrijpelijke combinatie van de vele huizen (stad) en een paradijselijke natuur zijn gemaakt

voorlopig valt er eigenlijk is deze wereld nog wel genoeg te genieten waarvan we het mooiste nog niet eens kennen of begrijpen
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 02 mei 2005 13:16

Praten met God, wat moet dat ongelooflijk mooi en bijzonder zijn !! Laten we naar de dag uitkijken en genieten zodra deze dag is aangebroken.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 13:42

Je kunt hier ook praten met God hoor :) God blijft God, ook in de nieuwe hemel en nieuwe Aarde ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 14:38

Ja maar daar is Hij echt zichbaar aanwezig volgens mij.

Adam wandelde 's avonds met God door de hof van Eden, in de avondkoelte. Dat is toch niet helemaal vergelijkbaar met bidden :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 mei 2005 15:38

8 En zij hoorden de stem van den HEERE God, wandelende in den hof, aan de wind des daags. Toen verborg zich Adam en zijn vrouw voor het aangezicht van den HEERE God, in het midden van het geboomte des hofs.
9 En de HEERE God riep Adam, en zeide tot hem: Waar zijt gij?
10 En hij zeide: Ik hoorde Uw stem in den hof, en ik vreesde; want ik ben naakt; daarom verborg ik mij.
11 En Hij zeide: Wie heeft u te kennen gegeven, dat gij naakt zijt? Hebt gij van dien boom gegeten, van welken Ik u gebood, dat gij daarvan niet eten zoudt?
12 Toen zeide Adam: De vrouw, die Gij bij mij gegeven hebt, die heeft mij van dien boom gegeven, en ik heb gegeten.
13 En de HEERE God zeide tot de vrouw: Wat is dit, dat gij gedaan hebt? En de vrouw zeide: De slang heeft mij bedrogen, en ik heb gegeten.

Staat niet dat ze Hem zagen lopen, maar hoorden lopen, maar God is inderdaad zichtbaar aanwezig in de nieuwe Hemel, maar daar wil ik geen voorstelling van hebben :P
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2005 16:34

Het staat er niet letterlijk... maar alles wijst er op dat God in het paradijs echt met Adam en Eva sprak... en dat de mens God kon zien... en alles wijst er ook op dat dit op de nieuwe hemel en aarde ook weer zo wordt.

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 24 mei 2005 12:18

Is het jullie niet opgevallen dat Johannes vaak zegt wat er niet zal zijn?? Geen dood, geen kerkhoven, geen.. In openbaringen 21:5 staat, ik maak alle dingen nieuw, en nieuw wil zeggen, veel beter als nu!

Johannes 14:2, "Ik ga heen om u plaats te bereiden" Daar moet je eens over nadenken.. dat de Heere Jezus alvast is gegaan om plaats te maken voor ons. Op grond van vers 2 mag je zeker weten dat Hij bezig is om te zorgen dat Zijn kinderen zich straks echt thuis zullen voelen.. Op deze aarde heb je van Hem ook wel een goede plek gekregen, maar je kunt er maar tijdelijk wonen. De Heere werkt al bijna tweeduizend jaar.. dat moet toch wel iets heel bijzonders worden!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 mei 2005 12:20

het mooie van de hemel is: dat je het zo gek en zo mooi niet kan verzinnen want het wordt toch mooier! :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 11 aug 2005 14:21

natuurlijk zullen er gouden straten zijn en al die dingen. Johannes is daar op patmos of waar die ook zat samen met God geweest. En als God dat hem liet zien hoe weet ik niet, maar dan verwacht je toch niet dat Johannes een beetje liep te liegen.

Terug naar “Archief”