Psalmen voor nu (cd is af, vrijdag in Tivoli - Utrecht!)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 apr 2005 01:17

jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:Wij moeten eerst door het Woord als door een tweesnijdend zwaard getroffen worden, aleer wij oprecht Hem kunnen groot maken en aanbidden. Ik zou daarom toch willen pleiten voor verkondiging boven zingen.

Het zingen moet niet naast de verkondiging zijn, maar het verkondigen moet in het zingen zijn.

Oneens, verkondigen heeft een andere functie dan zingen. Zingen is communicatie vanuit de mens naar God, verkondiging hoort communicatie te zijn vanuit God naar de mens. Ik wil het daarom van elkaar onderscheiden. Ik zie het gevaar bij de enthousiasten (evangelischen) dat alle gemoedstoestanden als de Geest ervaren worden. Men zingt zich er a.h.w. naar toe. Ik moet er niets van hebben.

Maar de verkondiging uit zich volgens mij niet alleen in de predikatie, maar zekerlijk ook in het eucharistisch gebed. Daar klinkt telkenmale de enige en niet te herhalen offerande van onze Heer Jezus Christus.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 30 apr 2005 07:50

Optimatus schreef:
jas schreef:
Optimatus schreef:
jas schreef:Wij moeten eerst door het Woord als door een tweesnijdend zwaard getroffen worden, aleer wij oprecht Hem kunnen groot maken en aanbidden. Ik zou daarom toch willen pleiten voor verkondiging boven zingen.

Het zingen moet niet naast de verkondiging zijn, maar het verkondigen moet in het zingen zijn.

Oneens, verkondigen heeft een andere functie dan zingen. Zingen is communicatie vanuit de mens naar God, verkondiging hoort communicatie te zijn vanuit God naar de mens. Ik wil het daarom van elkaar onderscheiden. Ik zie het gevaar bij de enthousiasten (evangelischen) dat alle gemoedstoestanden als de Geest ervaren worden. Men zingt zich er a.h.w. naar toe. Ik moet er niets van hebben.

Maar de verkondiging uit zich volgens mij niet alleen in de predikatie, maar zekerlijk ook in het eucharistisch gebed. Daar klinkt telkenmale de enige en niet te herhalen offerande van onze Heer Jezus Christus.

Natuurlijk, door gebed en gezang kan men geraakt worden en God wordt ermee geloofd, maar de verkondiging is specifiek het uitleggen van de Schrift, van de heilsweg, hoe een mens van nature buiten Christus, en door de Geest tot en in Christus geleid moet worden. Zingen en God loven is vooral een zaak van geredde Christenen. Terwijl de boodschap van eeuwig wel of eeuwig wee gebracht moet worden aan mensen die nog gered moeten worden. Jezus zei; "Predikt het evangelie" en niet, "ga geestelijke liedjes zingen".
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 01 mei 2005 19:12

SDG schreef:
AikonGirl schreef:Mooie CD!

Bij ons wordt het binnekort in de kerk geintroduceerd.
Sommige nr's zijn wel erg mooi om in de kerk te zingen nl.

Ligt er maar aan over wat voor kerk je praat...

Euh, alle kerken?
Zingen toch allemaal voor dezelfde God? :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2005 19:30

Misshien bedoelt hij verschillende acoustiek in verschillende kerkgebouwen?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 mei 2005 22:35

jas schreef: Jezus zei; "Predikt het evangelie" en niet, "ga geestelijke liedjes zingen".

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid;
leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende de Heere met aangenaamheid in uw hart

Kolossensen 3:16

:mrgreen:
When I kneel before You, them I'm defying gravity

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 mei 2005 22:50

spacy schreef:
jas schreef: Jezus zei; "Predikt het evangelie" en niet, "ga geestelijke liedjes zingen".

Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid;
leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende de Heere met aangenaamheid in uw hart

Kolossensen 3:16

:mrgreen:

Ho even. Dat is gericht aan mensen die alreeds tot geloof gekomen zijn. En dan ben ik het er helemaal mee eens dat er meer is dan verkondiging. We moeten elkaar stichten, ook door zingen. Maar de verbreiding van het Evangelie schaar ik niet onder de door jou aangehaalde tekst. Je argument gaat dus niet op.

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 01 mei 2005 23:16

Ik had het verschil ook gezien ;)

je hoort gebruik te maken van de juiste middelen in de juiste situatie

in sommige gevallen kun je in een discussie iemand iets leren,
in andere gevallen met beelden (kunst/video)
weer andere gevallen met muziek

ik denk dat voor God het instrument niet veel uitmaakt,
Paulus gebruikte het altaar voor een onbekende god als voorbeeld
en werd in het hele oude testament het volk ook niet alvast met profetischen beeltenissen onderwezen over de te verwachten Messias?

zo ook kan dus een aansprekende psalm op het juiste momet een verandering in iemands leven betekenen, ja ik bedoel dus de nog niet bekeerde ;)

maar daar is dit project dus niet in eerste instantie voor bedoeld,
net zo goed als dat David/Asaf daar de psalmen niet voor geschreven hebben :)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 07:58

Ho even. Dat is gericht aan mensen die alreeds tot geloof gekomen zijn. En dan ben ik het er helemaal mee eens dat er meer is dan verkondiging. We moeten elkaar stichten, ook door zingen. Maar de verbreiding van het Evangelie schaar ik niet onder de door jou aangehaalde tekst.

Het is typerend en schrijnend als de kerk van mening is dat er juist binnen haar eigen muren alle ruimte moet zijn voor verbreiding van het evangelie...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mei 2005 09:28

Klaas schreef:
Ho even. Dat is gericht aan mensen die alreeds tot geloof gekomen zijn. En dan ben ik het er helemaal mee eens dat er meer is dan verkondiging. We moeten elkaar stichten, ook door zingen. Maar de verbreiding van het Evangelie schaar ik niet onder de door jou aangehaalde tekst.

Het is typerend en schrijnend als de kerk van mening is dat er juist binnen haar eigen muren alle ruimte moet zijn voor verbreiding van het evangelie...

Klaas

Ja maar het is nu eenmaal een feit dat in de kerk niet alleen ware gelovigen zitten. En dat er nu eenmaal niet alleen heilbegerige zielen zitten, maar ook velen die slechts gaan om het vervullen van een 'plicht'.
Dat is gewoon de praktijk Klaas. Je komt nu met een standpunt wat labadistisch is. Tja, alleen ware gelovigen, alleen goede vissen in het net, alleen graan op de akker en geen onkruid; dan kun je de diensten idd anders gaan invullen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 10:15

Dat dat de praktijk is is mi niet iets om blij van te worden. Ik blijf het vreemd vinden dat de samenkomsten van de gelovigen in sommige kringen evangelistatiemiddel bij uitstek zijn.

Klaas

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mei 2005 10:37

Klaas schreef:Dat dat de praktijk is is mi niet iets om blij van te worden. Ik blijf het vreemd vinden dat de samenkomsten van de gelovigen in sommige kringen evangelistatiemiddel bij uitstek zijn.

Klaas

Je zult er toch mee moeten leren leven, want het zal hier op aarde nooit anders worden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 mei 2005 10:38

Nou, het verschilt van kerk tot kerk nogal....

Klaas

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 mei 2005 11:30

jas schreef:
Klaas schreef:Dat dat de praktijk is is mi niet iets om blij van te worden. Ik blijf het vreemd vinden dat de samenkomsten van de gelovigen in sommige kringen evangelistatiemiddel bij uitstek zijn.

Klaas

Je zult er toch mee moeten leren leven, want het zal hier op aarde nooit anders worden.

Volgens mij dienen we er in de prediking van uit te gaan dat de hoorders gelovigen zijn. Dat doet Paulus ook in zijn brieven, daar vind je geen oproep tot bekering tot ongelovigen gericht.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 02 mei 2005 12:26

Maja de Bij schreef:
jas schreef:

Klaas

Volgens mij dienen we er in de prediking van uit te gaan dat de hoorders gelovigen zijn. Dat doet Paulus ook in zijn brieven, daar vind je geen oproep tot bekering tot ongelovigen gericht.

Rom.12:1-2;
" Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij."
Als jij denkt dat het in de gemeentes waar Paulus aan schrijft allemaal bekeerde mensen waren, tja, droom maar lekker verder dan.
Ik noem nog 1 Kor. 5:1 "Men hoort ganselijk, dat er hoererij onder u is, en zodanige hoererij, die ook onder de heidenen niet genoemd wordt; alzo dat er één zijns vaders huisvrouw heeft; en in vers 11: "dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, etc".
Paulus wist dus heel goed dat er in die gemeenten ook schijn- of naamchristenen tussen zaten.
En er staan nog veel meer voorbeelden in zijn brieven.
Kortom, het is een list van satan om in de preek niet scherp en afsnijdend het Evangelie te verkondigen. Allemaal zoete koek, ja, daar bouw je wel mensen mee, maar niet het Koninkrijk Gods.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 mei 2005 20:18

jas schreef:Rom.12:1-2;
" Ik bid u dan, broeders, door de ontfermingen Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levende, heilige en Gode welbehagelijke offerande, welke is uw redelijke godsdienst.
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij."

Deze oproep tot levensheiliging is niet gericht tot hen die buiten zijn, maar tot hen die behoren tot de gelovigen in de gemeente. Paulus spreekt hier volgens mij eerder over levensheiliging, zo je wilt : groeien in geloof.

jas schreef:Ik noem nog 1 Kor. 5:1 "Men hoort ganselijk, dat er hoererij onder u is, en zodanige hoererij, die ook onder de heidenen niet genoemd wordt; alzo dat er één zijns vaders huisvrouw heeft; en in vers 11: "dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, etc". Paulus wist dus heel goed dat er in die gemeenten ook schijn- of naamchristenen tussen zaten.

Dit handelt volgens mij over de kerkelijke tucht en heeft niets te maken met de oproep tot levensheiliging van niet-gelovigen, laat staan hun bekering.
Het zal misschien wel met de oude volkskerk te maken hebben (Jan Rap en z'n maat) dat in de erediensten ge-evangeliseerd wordt. Ik blijf dat met Klaas moeilijk en vreemd vinden, evangeliseren doe je op het verjaardagspartijtje van je ongelovige buren, terwijl je in de eredienst de naam van de Heere verheerlijkt.

Terug naar “Archief”