Gospel ja of nee?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2005 10:06

Ik snap wat je bedoelt. Je moet niet geloven vanwege de sfeer, het geloof moet er niet van afhangen. Het is goed als sfeer een gevolg is van geloof en niet andersom.

Aan de andere kant kan voor niet-gelovigen de sfeer wel de motivatie zijn om naar een gospelconcert te gaan (trouwens ook om er juist niet naar toe te gaan omdat de muziek wel aardig is maar mensen zich in een christelijke omgeving niet zo prettig voelen).... Maar als mensen om de sfeer komen is dat mooi, want de muzikanten krijgen zodoende wel de kans om ze een boodschap mee te geven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 10:09

Zie je dat ook niet in Refoland? Zo gauw de geijkte uitdrukkingen e.d. verdwijnen ervaart men God niet meer. Jouw voorbeeld doet me denken aan mensen die Gods stem niet meer horen zo gauw ze uit een andere vertaling dan de SV lezen.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 28 apr 2005 10:18

Ja, moeilijk hoor... je geloof is ook niet altijd even sterk. Maar ik zie gospel vaak als een nieuwe vorm van de psalmen. Psalmen vind ik vaak zo saai, terwijl de teksten wel goed zijn als je ze niet zo in elkaar prakt en uit elkaar trekt, zoals met de berijmde is gedaan... Waarom zetten we de psalmen niet gewoon op een moderne melodie? Of is dat al gebeurd? :shock:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2005 10:26

Klaas schreef:Zie je dat ook niet in Refoland? Zo gauw de geijkte uitdrukkingen e.d. verdwijnen ervaart men God niet meer. Jouw voorbeeld doet me denken aan mensen die Gods stem niet meer horen zo gauw ze uit een andere vertaling dan de SV lezen.

Klaas

Amen. Traditie en sfeer liggen heel dicht bij elkaar. Vaak wordt de sfeer alleen maar in verband gebracht met evangelische kerken, gospelmuziek, opwekking. De sfeer is vrolijk maar mensen zeggen dan: Het gaat teveel om sfeer, om gevoel. Als dat weg is, waar is het geloof dan gebleven. Maar wat jij aan kaart wordt door veel mensen vergeten, dat de tradities waar ze zelf aan vasthouden, het idee hebben dat een nieuwe psalmberijming, bijbelvertaling etc. invloed zou hebben op je geloof, ook een slechte invloed op je geloof zou hebben. In feite verwijt de pot dan gewoon de ketel dat ie zwart ziet.

Scherp opgemerkt Klaas!

S-je schreef:Ja, moeilijk hoor... je geloof is ook niet altijd even sterk. Maar ik zie gospel vaak als een nieuwe vorm van de psalmen. Psalmen vind ik vaak zo saai, terwijl de teksten wel goed zijn als je ze niet zo in elkaar prakt en uit elkaar trekt, zoals met de berijmde is gedaan... Waarom zetten we de psalmen niet gewoon op een moderne melodie? Of is dat al gebeurd?

Dat is al gebeurd in het project: Psalmen voor nu. Goede zaak, aangezien inderdaad veel jongeren niet veel hebben met psalmen... en dat is niet omdat ze inhoud ze niet aanspreekt maar vanwege de ouderwetse taal en dfe melodie.

En psalmen zijn op zich prima voor in een kerkdienst, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als jongeren in je auto, in de trein, op de fiets, op je kamer etc. geen cd met psalmen in je cd-speler / Psalm 1 t/m 150 op je mp3-speler gaat luisteren :)

Daarom is het een goede zaak dat er gospel is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

S-je
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor S-je » 28 apr 2005 11:40

Juist... :D

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 13:17

Marnix schreef:En Aragorn, je hebt gelijk, het verschilt nogal per genre. Watik aangaf geldt vooral voor de mainstream pop-muziek. Bij bands die onder hele andere genres vallen ligt het wat anders. Een teamgenoot van me kwam een poos geleden met Neal Morse aanzetten, hij en zijn vrouw vinden het geweldig, ze waren zelfs bij een concert van hem aanwezig... en de teksten van Neal Morse zijn toch echt behoorlijk christelijk :)

Inderdaad ja, in de meer alternatieve en wat serieuzere muziekscene heb ik de indruk dat een andere levensbeschouwing veel minder een belemmering vormt voor het waarderen van muziek.

hetsgaapje

Berichtdoor hetsgaapje » 28 apr 2005 15:33

Heb je cker gelijk in. Bij de hoofdmoot popmuziek draait het ook echt alleen om geld en wat de massa leuk vind. Andere stromingen zijn dan toch beter toegankelijk.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 28 apr 2005 16:16

hetsgaapje schreef:Muziek heeft voor mij een nadeel als de text egt niet kan.
Als Faithless zingt: God is a DJ, gaat dat mij tog te ver.

Beeeh
Die vond ik ook niks aan... Ik ben zelf wel een fan van gospel, ik vind het wel mooi, vooral Michael W. Smith :D :D :D
Afbeelding

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 28 apr 2005 17:06

hetsgaapje schreef:Heb je cker gelijk in. Bij de hoofdmoot popmuziek draait het ook echt alleen om geld en wat de massa leuk vind. Andere stromingen zijn dan toch beter toegankelijk.

Je kan mij alleen niet wijs maken dat een deel van de gospelartiesten enzo het niet uitmaakt dat geld..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 18:31

Tuurlijk maakt dat wel uit, je werkt toch mede voor het geld? Alhoewel ik dan wel weer vind dat de muziek voorop moet staan bij een echte artiest.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 28 apr 2005 18:43

Mariekje88 schreef:
hetsgaapje schreef:Heb je cker gelijk in. Bij de hoofdmoot popmuziek draait het ook echt alleen om geld en wat de massa leuk vind. Andere stromingen zijn dan toch beter toegankelijk.

Je kan mij alleen niet wijs maken dat een deel van de gospelartiesten enzo het niet uitmaakt dat geld..

volgens mij wordt dat ook niet bedoeld, zeker ,ook in gospelland doet men aan merchandise maar dat staat niet voorop zoals dat in de 'hoofdmoot popmuziek' staat.......je moet jezelf verkopen, de die-hards doen dit met hun passie voor tvak en dat is te merken!

Marnix schreef:Ik deel de zorgen van Aardmannetje daarom niet zo. Gospel gaat over God en op zich ben ik niet echt bang dat het een negatieve invloed op het geloof van mensen zou hebben

Je opmerking kwam voort uit:'is dat het bedreigende karakter van gospel, dat het de boodschap teveel met het gevoel in contact brengt....is het maar goed dat gospel niet van zulke goede kwaliteit is'

Ik bedoelde het nogal sceptisch, geen zorgen dus, kdacht echter dat S-je van mening was dat er teveel aandacht voor gevoel zou zijn, maar 'Neu zo bedoelde ik het niet helemaal. Maar voor mensen die voor het eerst echt in contact komen met het christendom, zou het wel iets van een sfeer kunnen worden ipv een geloof... zoiets? '
Verder hebben jullie het hier alweer uitvoerig over gehad :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2005 19:09

Maar een wat meer mainstream genre als dance of trance is er toch voor om mensen uit hun dak te laten gaan, ook dat zie je in de wat meer indie-achtige bands (maar ook rock en metal) eigenlijk veel minder. Dat is veel minder op vermaak gespitst. Ik heb geen voorstelling bij christe(n)lijke dance of trance (Andy Hunter :P)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 19:37

Ach, het is gewoon een ander soort vermaak. Als het gewoon fijn is om aan te horen en het zijn goede teksten vermaak ik me ook. En in feite is moshpitten natuurlijk ook vermaak. :P

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 apr 2005 14:23

Hm, zal ik mijn grote mond dan ook maar weer eens opentrekken?

Parsifal:
Ik geloof inderdaad dat Jars of Clay, Third Day, Caedmon's Call, Nichole Nordeman e.d. geen flut muziek maken. Ook Over The Rhine en Sixpence zijn niet heel erg slecht

Jars of Clay: goede muzikanten. Jammer dat ze voornamelijk voor een christelijk publiek zijn blijven spelen...

Third Day, Caedmon's Call, Nichole Nordeman: ik vind het muzikaal nu niet echt geweldig en kan menig rockband in seculier verband opnoemen die het beter doen.
Geld ook voor Over The Rhine en Sixpence, maar dat zijn geen onaardige bands... Best goed, zelfs... Maar zijn dit 'gospel' bands of chr. artiesten? Dat vind ik een verschil.

Aardmannetje: je gelooft toch niet dat ik gospel of heel christelijk getinte muziek maak?

Over Neal Morse: die maakte toch echt betere muziek in zijn niet-chr. tijd bij Spocks Beard.

Goed S-je komt dus bij ons gasten... ;)

Verder: ach, laat ook maar... Gospel is denk ik niet echt iets voor mij...

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 29 apr 2005 15:14

Kutryo schreef:Aardmannetje: je gelooft toch niet dat ik gospel of heel christelijk getinte muziek maak?

Als jij zou zeggen dat het zo is, ik direct geloven....kheb wel meer berichten van je gelezen, en je weblog...maar jij graag geloven dat ik gospel wil maken, ik niet tegen gospel, tzijn ook muzikanten.

daar begint het, je bent muzikaal maar niet iedereen wordt muzikant, en God dienen met je muziek hoeft niet te betekenen dat je de combinatie maakt met een evangelieboodschap (wat een mooi woord. Maar als ik gospel ga maken c.q. maak dan doe ik dat wel om de boodschap.

Als iemand ervoor kiest alleen maar gospel te maken (lees ook luisteren) speelt die persoon gevoelsmatig op save (weet je zeker dat je er God mee kunt dienen)(niet iedereen zal dit vinden), dit betekent m.i. niet dat je niet save kunt spelen als je een andere boodschap hebt!

Terug naar “Archief”