Klaas schreef:Zie je dat ook niet in Refoland? Zo gauw de geijkte uitdrukkingen e.d. verdwijnen ervaart men God niet meer. Jouw voorbeeld doet me denken aan mensen die Gods stem niet meer horen zo gauw ze uit een andere vertaling dan de SV lezen.
Klaas
Amen. Traditie en sfeer liggen heel dicht bij elkaar. Vaak wordt de sfeer alleen maar in verband gebracht met evangelische kerken, gospelmuziek, opwekking. De sfeer is vrolijk maar mensen zeggen dan: Het gaat teveel om sfeer, om gevoel. Als dat weg is, waar is het geloof dan gebleven. Maar wat jij aan kaart wordt door veel mensen vergeten, dat de tradities waar ze zelf aan vasthouden, het idee hebben dat een nieuwe psalmberijming, bijbelvertaling etc. invloed zou hebben op je geloof, ook een slechte invloed op je geloof zou hebben. In feite verwijt de pot dan gewoon de ketel dat ie zwart ziet.
Scherp opgemerkt Klaas!
S-je schreef:Ja, moeilijk hoor... je geloof is ook niet altijd even sterk. Maar ik zie gospel vaak als een nieuwe vorm van de psalmen. Psalmen vind ik vaak zo saai, terwijl de teksten wel goed zijn als je ze niet zo in elkaar prakt en uit elkaar trekt, zoals met de berijmde is gedaan... Waarom zetten we de psalmen niet gewoon op een moderne melodie? Of is dat al gebeurd?
Dat is al gebeurd in het project: Psalmen voor nu. Goede zaak, aangezien inderdaad veel jongeren niet veel hebben met psalmen... en dat is niet omdat ze inhoud ze niet aanspreekt maar vanwege de ouderwetse taal en dfe melodie.
En psalmen zijn op zich prima voor in een kerkdienst, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je als jongeren in je auto, in de trein, op de fiets, op je kamer etc. geen cd met psalmen in je cd-speler / Psalm 1 t/m 150 op je mp3-speler gaat luisteren
Daarom is het een goede zaak dat er gospel is.