Gezinsplanning

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Gezinsplanning

Berichtdoor Het_doet » 14 apr 2003 07:52

Een paar dagen geleden kwam ik dit onderwerp ook al tegen in een andere topic.

Wat is het nu eigenlijk precies? En waar in de Bijbel staat wat erover?

Groet,

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 apr 2003 08:29

Wat is je vraag dan hierover??

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 14 apr 2003 08:34

Iemand maakte een opmerking: Kindjes... daar wacht ik nog zo'n 5 jaar mee. Een ander ging daar gelijk op in met: Dus jij neemt kinderen? En toen startte heel de discussie.

Mogen wij als christenen plannen wanneer wij kinderen willen krijgen?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 apr 2003 08:38

oke dat was mijn antwoord dus, neem jij kinderen!!

Ik denk niet dat wij kinderen mogen plannen. Dat wij dus zeggen ik wil nu nog lekker werken en over een paar jaar gaan we eens aan kinderen denken.
Kinderen krijg je van God, tuurlijk moeten wij voorzichtig en verantwoord met deze dingen omgaan, als het bijvoorbeeld om gezondheidsreden niet goed is om nog kinderen te krijgen, moet je daar ook op letten!!

Maar ik vind dat kinderen een geschenk van God zijn en wij daar niet zelf over kunnen plannen!!

joepie

Berichtdoor joepie » 14 apr 2003 08:44

Naruurlijk mogen we wel verantwoordt plannen.
Want als het om gezondheidsredenen niet mag moet je dus ook plannen.
Maar ik zou niet weten waarom niet. Want ook geen gemeenschap hebben is plannen. Je mag best rekening houden met het feit dat de vrouw geen broedmachine is die maar kind op kind moet krijgen. Dat zou inhouden dat je in een 25 jaar huwelijk wel tenminste 25 kinderen zou kunnen krijgen. En ik ken niemand waar dat zo bij is. Dus iedereen plant.
en dat heeft niets te maken met het feit dat je God als schepper ziet die leven geeft.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 apr 2003 08:49

Als het verantwoordelijk plannen is dan ben ik het er helemaal mee eens, maar het mag niet zo zijn van eerst nog dit en nog dat en dan wil ik nog is die hele mooie dure auto en dan die nieuwste computer enz enz en dan kinderen o dat komt nog wel hoor!!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 apr 2003 10:02

Als ik dat allemaal zo lees hier op refoweb, antwoorden van dominees, forumbezoekers enz.... dan doe ik wel zo goed als alles verkeerd in mijn leven. Ik heb een verkeerde schriftopvatting, plan kinderen heel bewust of wil er misschien geen, ik geloof dat Christus een mens was enz.... Volgens mij zal ik eeuwig branden of zie ik dat verkeerd???

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 apr 2003 10:06

Inspector Morse schreef:Als ik dat allemaal zo lees hier op refoweb, antwoorden van dominees, forumbezoekers enz.... dan doe ik wel zo goed als alles verkeerd in mijn leven. Ik heb een verkeerde schriftopvatting, plan kinderen heel bewust of wil er misschien geen, ik geloof dat Christus een mens was enz.... Volgens mij zal ik eeuwig branden of zie ik dat verkeerd???

mvg,

Waar slaat dit op als ik vragen mag??

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 apr 2003 10:12

Waar dat op slaat? Op de vele veroordelingen die ik op dit forum kan lezen. Heel veel menselijk gedrag wordt veroordeelt omdat men denkt daar een Bijbelse verantwoording voor te hebben. Ds.Pieters heeft wel echt de hoofdvogel afgeschoten met de EO te omschrijven als Eeuwige Ondergang. Als ik dan nu weer lees dat sommigen het plannen van kinderen onbijbels of verkeerd vinden dan wordt het me wel eens even teveel :mrgreen:

mvg,

Afbeelding

Het_doet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Het_doet » 14 apr 2003 10:15

Verantwoord plannen mag wel en gewoon plannen niet? Wat is nou in vredesnaam het verschil?! Het blijft plannen!
Volgens mij is het net zoiets als: ik wil absoluut geen donor zijn, maar als ik een nier nodig heb, dan wil ik wel een donornier. Allemaal zo kortzichtig.

Het gaat er toch gewoon om dat je een kind op de wereld zet, wanneer je dat dan ook doet.
Wat maakt het nou uit of je 18 of 28 jaar oud bent op het moment dat je een kind krijgt? Dat zit in de leeftijd van de vader en de moeder. Die waarschijnlijk op een oudere leeftijd heel wat meer verantwoordelijkheid kunnen dragen en wat meer wijsheid hebben enz. Wel handig bij het opvoeden.
Daarnaast is het ook fijn als je kind kan opgroeien in een leuke omgeving, zonder geldzorgen. Stel dat de moeder geen opleiding heeft, de vader wordt invalide, kan niet meer werken, wat moet je dan? Juist, de moeder moet gaan werken. Het is dan erg fijn als je een papiertje hebt, waardoor je de helft meer verdient. Klinkt erg dramatisch, maar het gebeurd wel genoeg.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 apr 2003 10:18

Inspector Morse schreef:Waar dat op slaat? Op de vele veroordelingen die ik op dit forum kan lezen. Heel veel menselijk gedrag wordt veroordeelt omdat men denkt daar een Bijbelse verantwoording voor te hebben. Ds.Pieters heeft wel echt de hoofdvogel afgeschoten met de EO te omschrijven als Eeuwige Ondergang. Als ik dan nu weer lees dat sommigen het plannen van kinderen onbijbels of verkeerd vinden dan wordt het me wel eens even teveel :mrgreen:

tja, maar als je op een forum komt waar de meeste mensen andere uitgangspunten hebben dan jij, dan kun je weleens tegen dingen aanlopen (ben het niet eens met ds. Pieters, maar dat terzijde), en moet je er niet heel vreemd van opkijken als mensen oordelen vellen op gronden die jij niet accepteert.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 apr 2003 10:19

Inspector Morse schreef:Waar dat op slaat? Op de vele veroordelingen die ik op dit forum kan lezen. Heel veel menselijk gedrag wordt veroordeelt omdat men denkt daar een Bijbelse verantwoording voor te hebben. Ds.Pieters heeft wel echt de hoofdvogel afgeschoten met de EO te omschrijven als Eeuwige Ondergang. Als ik dan nu weer lees dat sommigen het plannen van kinderen onbijbels of verkeerd vinden dan wordt het me wel eens even teveel :mrgreen:

mvg,

Niet gaan huilen hoor......ieder mens heeft toch fouten en gebreken!!!

joris

Berichtdoor joris » 14 apr 2003 11:39

kinderen plannen? lijkt mij nogal onverantwoord als je dat niet zou doen.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 14 apr 2003 15:13

Kinderen krijg je of krijg je niet. Het blijft een gave van God. Maar met plannen is op zich niet zoveel mis. God heeft je immers verstand gegeven om zelf ook een beetje na te denken.

Wat joepie al zei: een vrouw is geen broedmachine. Dus niet meteen na je huwelijk 'erop springen' om maar zo snel mogelijk kinderen te krijgen, omdat in de bijbel staat "gaat heen en vermenigvuldigt u". Ik denk juist dat het heel verstandig is om na te gaan of je er al aan toe bent, en of je in staat bent om je kinderen op te voeden en een goede toekomst te geven.

Het andere uiterste "ik neem kinderen pas als het mij uitkomt", (dmv inseminatie een kind op de wereld zetten als je 60 bent bijvoorbeeld) daar kan ik me dan ook weer niet in vinden. Kinderen krijgen moet in de eerste plaats in het belang van het kind gebeuren. Al het andere is bijzaak.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 14 apr 2003 15:44

TheEdge schreef:
Wat joepie al zei: een vrouw is geen broedmachine. Dus niet meteen na je huwelijk 'erop springen' om maar zo snel mogelijk kinderen te krijgen, omdat in de bijbel staat "gaat heen en vermenigvuldigt u". Ik denk juist dat het heel verstandig is om na te gaan of je er al aan toe bent, en of je in staat bent om je kinderen op te voeden en een goede toekomst te geven.

Misschien is het wel slim om dit voor het huwelijk te na te gaan. Laat het niet de reden zijn om dan geen kinderen te willen krijgen. Als je trouwt moet je in staat zijn kinderen op te voeden trouw anders nog niet. En wat is een goede toekomst? Veel duur speelgoed of veel liefde?

Terug naar “Archief”