mag een christen voorbehoedsmiddelen gebruiken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 27 apr 2005 20:41

bloempie20 schreef:Je kan het geloof ik bekijken of ie zwaar genoeg is, door een keer de stopperiode over te slaan. Als je niet ongesteld wordt, dan werkt ie voldoende.
Maar ik bedoelde ook niet dat ie voor iedereen te licht is hoor.

Okau thanks...dan werkt het bij mij super.
Ik schrok al, ik dacht dat het afhing van m'n gewicht maar dat is een hersenspinsel duss.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 28 apr 2005 16:10

Ik ben er op tegen als:
- je voor het huwelijk het bed met elkaar deelt en dan een voorbehoedsmiddel gebruikt. Op mij komt het over dat je het doet uit 'lust' en niet uit liefde. Ik kan nog verder gaan maar dan wijken we af.

Ik ben er voor als:
Je net getrouwd bent maar nog niet meteen kinderen wilt. 'Het aan elkaar wennen' bijvoorbeeld. Ook als je erg vruchtbaar bent en niet meer kinderen wilt, (wat al eerder is aangegeven) kan ik me voorstellen dat je liever een voorbehoedsmiddel neemt.
Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 apr 2005 16:30

Annemieke86 schreef:Ik ben er op tegen als:
- je voor het huwelijk het bed met elkaar deelt en dan een voorbehoedsmiddel gebruikt. Op mij komt het over dat je het doet uit 'lust' en niet uit liefde. Ik kan nog verder gaan maar dan wijken we af.

Ik ben er voor als:
Je net getrouwd bent maar nog niet meteen kinderen wilt. 'Het aan elkaar wennen' bijvoorbeeld. Ook als je erg vruchtbaar bent en niet meer kinderen wilt, (wat al eerder is aangegeven) kan ik me voorstellen dat je liever een voorbehoedsmiddel neemt.

In het eerste kan ik met absoluut niet vinden. Sex voor het huwelijk...daar ben ik niet voor nee. Maar om te stellen dat sex voor het huwelijk enkel uit lust komt vind ik pure onzin.....(of het slim is is wat anders) Net alsof het in het huwelijk ineeens wel liefde is....

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 28 apr 2005 18:03

Sex tijdens het huwelijk is net zo goed lust. Vooral als je vanalles gaat expirimenteren, en dat is heus niet alleen als je jong bent, want er zijn 1001 variaties.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 apr 2005 22:32

Mariamagdalena schreef:Sex tijdens het huwelijk is net zo goed lust. Vooral als je vanalles gaat expirimenteren, en dat is heus niet alleen als je jong bent, want er zijn 1001 variaties.

Maar dat mag toch ook (als het binnen de grenzen blijft)?

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2005 07:49

Even opgezocht wat Lust nu eigenlijk is: lust (de ~ (m.), ~en)
1 [form.] zin, neiging
2 zinnelijke, seksuele begeerte => vleselijke lusten
3 plezier, genot.

Volgens mij is daar niets mis mee. Je mag ook gerust zin in elkaar hebben. AL is dat voor het huwelijk. Zo mag je ook plezier aan de gemeenschap beleven, en van elkaar genieten.
Ik begijp dus niet wat het experimenteren met elkaar te maken heeft met lust.
Dus lust heeft juist met liefde te maken en dat is alleen maar goed.

Moest ook even aan deze Psalm denken:
Wie heeft lust den Heer te vrezen......

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 29 apr 2005 09:28

Ja maar lust, lust, wat is dan eigenlijk lust...
Je kunt ook zeggen: ik LUST geen witlof
Of: 2 stoeiende hondjes is een LUST voor het oog.
Wat de boer niet LUST dat vreet hij niet.
Je wilt wel de LUSTEN maar niet de lasten.
Dus lust, daar kan je veel kanten mee op.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2005 09:32

Precies!
En in een relatie hoort het erbij.
Lust in elkaar hebben is goed.
In Hooglied zegt de bruidegom het eigenlijk al: Jij bent een lust voor het oog.
Alleen wordt het wat mooier omschreven.
Dus ik zie niet dat als je voor het huwelijk gemeenschap hebt dat met lust te maken heeft en in het huwelijk niet. Is juist goed dat er lust in het spel is ;-)

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 29 apr 2005 15:26

Even een andere (gerelateerde) vraag. Wat vinden jullie van condooms? Een aantal argumenten tegen de pil (onvruchtbaarheid, ziektes) gaan voor condooms niet op. Condoom is iets minder safe, maar als je de pil af en toe vergeet neemt de betrouwbaarheid ook flink af.

joepie

Berichtdoor joepie » 29 apr 2005 16:07

Ik heb niets tegen het gebruik van condooms, alleen moet je wel tegen condooms kunnen. Er zijn namelijk veel vrouwen die allergisch zijn voor het materiaal waar ze van gemaakt worden.
Maar daar kom je alleen maar door ondervinding achter.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 apr 2005 17:24

Inderdaad: niks mis met lust. :)

En dat mm, joepie en ik het nu gewoon tegelijk eens zijn.. :D

Jewel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jewel » 30 apr 2005 16:59

k ben er niet tegen.
maar wel n vraag om over na te denken
zo van waarom ik er niet tegen ben
en de argumenten er tegen over plaatsen waarom het er wel mee eens zijn...
maar das meer voor mezelf.
over sommige dingen heb ik gewoon nog niet mn mening gevormd
dit soort onderwerpen zijn nog niet op mij van toepassing
just below my skin I'm screaming

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 30 apr 2005 22:06

Punt 1: lees de bijsluiter voooordat je de pil gaat gebruiken, daar staat gewoon weg in dat het niet goed is in combinatie met roken, en als je wel eens trombose hebt gehad enzo voorts!

puntje 2: diane 35 valt niet onder de gewone anticonceptiemiddelen (tenminste dat was een jaar terug nog zo)
want het hoofddoel van het middel is idd voor acne... je krijgt het dan ook maar voor 3 maanden mee(van de apotheek dus), en de gewone pil 6 maanden :)

puntje 3: ik vind dat je de pil(o.i.d.) wel moet kunnen gebruiken als voorbehoedsmiddel na het huwelijk.
gebruik nu zelf pil vanwege de menstruatie klachten(geloof me et werkt :!: ) nu hoef ik iig geen pijnstillers te gebruiken(wat ook troep kan zijn)

da was em :D
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 03 mei 2005 09:55

Pas las ik een iets dat de vader van een gezin van 12 kinderen zei. Er wordt hem wel eens gevraagd of hij het niet druk heeft met al die kinderen. HIj zei toen: juist al die mensen die alleen maar aan het plannen zijn die hebben het druk! Wij zijn daar niet mee bezig. Als er nog een kind komt dan komt er gewoon eentje!

Dit vondt ik wel een mooie opmerking. Gewoon vertrouwen hebben in dat het goed komt en je geen zorgen maken om dingen!

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2005 10:37

Geen zorgen voor de dag van morgen. Iedere dag heeft genoeg aan zijn eigen kwaad.
Maar dat wil niet zeggen dat je niet zou mogen zorgen.
Dat houd ook in dat je wel moet goed moet zorgen voor al de kinderen die God je schenkt.
Maar hij moet ook goed zorgen voor de vrouw die hij van God gekregen heeft.
En als het inhoud dat er dus niet meer kinderen mogen komen, er niet nog steeds gezegd wordt: geen zorgen voor de dag van morgen.
Maar dat je dat inderdaad gaat zorgen.

Wat een zorgen :wink:

Terug naar “Archief”