Nee, jij begrijpt mij verkeerd.
Ik zeg dat Gods Woord de enige waarheid is en dat God (Christus) Zich ook nu nog (persoonlijk, door Zijn Woord) aan Zijn kinderen openbaart.
Moderator: Moderafo's
dan kun je eigenlijk alles wel aannemen uit geloof...Het is de inhoud van die boeken waaruit we kunnen afleiden dat ze door God geinspireerd zijn.Dat ze een deel van de bijbel zijn kan je alleen aannemen uit geloof.
surfer schreef:dan kun je eigenlijk alles wel aannemen uit geloof...
surfer schreef:Het is de inhoud van die boeken waaruit we kunnen afleiden dat ze door God geinspireerd zijn.
surfer schreef:Ik ben er geen voorstander van om de fysieke Bijbel uit te breiden, want ten eerste zou het moeilijk zijn om te bepalen wat er niet of wel inpast en ten tweede zou de Bijbel dan waarschijnlijk wel erg dik worden!
surfer schreef:Overigens, goed om even bij na te denken: heeft God ooit iemand aangewezen om de Bijbel samen te stellen?
nog een laatste reactie: ik ben bv. dankbaar dat er ooit iemand met de naam George MacDonald geleeft heeft. Want door zijn geschriften heb ik een enorme sprong voorwaarts gemaakt in het geloof. Het voornaamste staat inderdaad in de Bijbel, maar door de bril van een andere gelovige kun je soms zien wat je anders niet zou kunnen zien. En ook deze mensen worden geinspireerd door de Heilige Geest!Ik ook niet. Want het is niet nodig. Alles is al geschreven wat nodig is voor onze verlossing.
surfer schreef:Maar ik stop ermee, want ik wil geen mensen in verwarring brengen. Dat zou misschien het paard achter de wagen spannen zijn.
surfer schreef:nog een laatste reactie: ik ben bv. dankbaar dat er ooit iemand met de naam George MacDonald geleeft heeft. Want door zijn geschriften heb ik een enorme sprong voorwaarts gemaakt in het geloof. Het voornaamste staat inderdaad in de Bijbel, maar door de bril van een andere gelovige kun je soms zien wat je anders niet zou kunnen zien. En ook deze mensen worden geinspireerd door de Heilige Geest!Ik ook niet. Want het is niet nodig. Alles is al geschreven wat nodig is voor onze verlossing.
Inspector Morse schreef:Als we een periode in de Oudheid nemen, laten we zeggen, minstens vijf eeuwen voor de komst van Christus, en we laten wat daarna kwam buiten beschouwing, dan hebben we daar te doen met een Israël dat verder van God en van de goddelijke waarheden verwijderd is dan vele andere volken uit die tijd (India, Egypte, Griekenland,China) Want de essentiële waarheid omtrent God is, dat Hij goed is.
Inspector Morse schreef:De Hebreeën (...) hebben nooit die geest van zachtmoedigheid willen aannemen. Wat zij wilden, was macht. Voor zover mij bekend dragen alle teksten uit de tijd voor de ballingschap het stempel van deze fundamentele dwaling omtrent God. (...) Dit alles doet veronderstellen dat Israël de meest essentiële waarheid omtrent God (het feit namelijk dat HIj in de eerste plaats goed is alvorens machtig te zijn) van vreemde (Chaldeeuwse, Perzische, Griekse) tradities geleerd heeft, en dat het dit in feite te danken heeft aan de ballingschap.
[url=http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=62482#62482]Inspector Morse zei:
Ik zie de Bijbel als een verzameling geloofsovertuigingen van mensen. En ik zie Christus ook als mens, niet als God. (Arianisme) Weliswaar een mens die dicht bij God de Vader stond.
Ik geloof niet in de traditionele opvatting dat Christus gestorven is om mijn zonden te vergeven. Dit is een duidelijk menselijke symbolische constructie geïnspireerd door Grieks denken. [/url]
[url=http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=62827#62827]Inspector Morse zei:
Een discussie voeren over dat "Grieks" denken zou ons nergens toe voeren. (...) Ik kan weinig met jullie argumenten. De meesten onder jullie zien de Bijbel wel als Gods onfeilbare woord, bijgevolg zullen jullie altijd bijbelcitaten boven de visie van wetenschappers, theologen etc plaatsen. [/url]
Inspector Morse schreef:The Edge haalt terecht aan dat de term "Grieks denken" te vaag en te algemeen is. <KNIP> Het gaat mij erom dat in de Bijbel veel taalgebruik en mythologie is overgenomen uit de omringende beschavingen. Mijn punt is nu net dat zulke duidelijke stijlelementen (een zoon van God, opstaan uit de doden, spuw dat gebruikt wordt om blinden te doen zien enz....) nooit onderwerp mogen worden van bindende objectieve dogmatiek!!! Het gaat hier om een symbolische vertaling van een diep beleefde werkelijkheid, dit verplicht gaan stellen als objectieve geloofswaarheden kan in mijn ogen niet.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten