Optimatus schreef:Ik vind het altijd een beetje hooghartig om te zeggen dat anderen zouden dwalen. (...)
TheKeimpe schreef:Moet ik mij werkelijk één voelen met hen die dwalen?
Volgens mij gaat het hier niet om hoe we vast kunnen stellen of anderen dwalen, maar of we ons met hen één zouden moeten voelen.
Mijn stelling is:
"Wij zijn een als we van hetzelde lichaam deel uitmaken."
Efeze 1: schreef:22 En heeft alle dingen Zijn voeten onderworpen, en heeft Hem der Gemeente gegeven tot een Hoofd boven alle dingen; 23 Welke Zijn lichaam is, en de vervulling Desgenen, Die alles in allen vervult.
Iemand die door Christus bloed is gekocht, kan zeker dwalen, maar de eenheid ligt niet in de juiste leer, maar Christus. Dat is een geestelijke eenheid, en misschien geen organisatorische eenheid.
Want dat is een verschil: of je één bent in Christus of dat je bij dezelfde organisatie/kerk hoort. Ik zie grote problemen met de Roomse kerk, maar ik ben één met degenene die deel uitmaken van het lichaam van Christus ook al zijn ze lid van de Roomse kerk. Het kan zelfs zijn dat ik geen "goed gesprek" met hen kan hebben, maar bedenk dit:
Romeinen 8 schreef:31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?
Als variatie: als God voor iemand gekozen heeft, met wie ik het totaal niet eens ben, zal ik dan tegen hem/haar zijn? Zelfs als ik gelijk zou hebben, blijft God voor hem/haar. Maar dat wil niet zeggen dat ik instem, maar het betekend dat deze eenheid er is omdat God deze eenheid al tot stand heeft gebracht.
Op grond van het bovenstaande kom ik tot de volgende conclusie: het antwoord is ja.
TheKeimpe schreef:]Moet ik, omwille van de éénheid openstaan voor andere meningen van mensen die zich ook kinderen van God noemen
Wat wordt bedoeld met openstaan hier? De vraag is niet meer ben ik één, maar hoe ga ik ermee om.