DVD afkeuren?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 11:35

Kunnen wij zelf de keus maken wat goed en fout is?

Me dunkt dat een volwassene dat wel zou moeten kunnen. In ieder geval een volwassen christen. Als je dat niet kunt kun je ze beter alleen als frisbee of spiegeltje gebruiken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 apr 2005 11:51

Maja de Bij schreef:
jas schreef:maar als ik me niet vergis, zijn cassettebandjes toch ook informatiedragers in de zelfde orde als cd's en dvd's. En preken op cd's zijn er toch ook al?

Dat laatste weet ik niet, maar cassettebandjes werken volgens een heel ander principe dan CD's en DVD's. De laatste twee werken met digitale gegevens, terwijl de CD gewoon een analoog signaal opslaat. Dat is een kardinaal verschil, want wanneer diepzinnige gedachten worden gereduceerd tot nullen en enen, moet er per definitie wel verlies van nuance optreden. Digitale gedachten zijn trouwens ook volgens het taalgebruik ongenuanceerde gedachten.
Deze vervlakking dienen we daarom af te wijzen en een halt toe te roepen. Ik pleit voor een boycot!

Huh? Ik snap je totaal niet. De manier van opslag tussen cassettebandjes en cd/dvd is inderdaad anders, digitaal of niet.... maar in beide gevallen wordt informatie gewoon opgeslagen... en of je nou een preek op cassettebandje of op cd/dvd opneemt maakt voor de inhoud toch niet uit? Die blijft in alle gevallen gelijk aan de preek zelf. Dus leg nou eens het daadwerkelijke verschil uit, niet het technische verschil als de inhoud er niet door verandert.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 12:02

Maja de Bij schreef:
jas schreef:maar als ik me niet vergis, zijn cassettebandjes toch ook informatiedragers in de zelfde orde als cd's en dvd's. En preken op cd's zijn er toch ook al?

Dat laatste weet ik niet, maar cassettebandjes werken volgens een heel ander principe dan CD's en DVD's. De laatste twee werken met digitale gegevens, terwijl de CD gewoon een analoog signaal opslaat. Dat is een kardinaal verschil, want wanneer diepzinnige gedachten worden gereduceerd tot nullen en enen, moet er per definitie wel verlies van nuance optreden. Digitale gedachten zijn trouwens ook volgens het taalgebruik ongenuanceerde gedachten.
Deze vervlakking dienen we daarom af te wijzen en een halt toe te roepen. Ik pleit voor een boycot!

Hahaha, met nullen en ene is alles te zeggen hoor, tot in de kleinste details. Het binair stelsel is een volwaardig rekenstelsel, maar dat zul jij beter weten dan ik.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Bruinder

Berichtdoor Bruinder » 28 apr 2005 12:03

Dat verschil is er niet. Technisch natuurlijk wel. Maar waar die preek of muziek nu op staat is niet verschillend.

Wat betreft de dat een volwassen christen die keus zelf kan maken:
Wat blijft er dan over van HC waar gezegd en gesteld wordt dat "een mens geniegd is tot alle kwaad", dus niets goed uit zichzelf kan voorbrengen?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 apr 2005 12:06

Wat zegt het Woord erover?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 apr 2005 12:17

Optimatus schreef:Wat zegt het Woord erover?

Het Woord komt niet verder dan: DV
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 14:19

Bruinder schreef:Kameleon -> Eeuwig is een sprookje
Dik Trom -> Vloeken
Titanic -> Naakt scenes.

*wijst* Seks in films

En in hoeverre is het uit den boze om films dan wel boeken dan wel andere info tot je te nemen die niet geheel volgens je eigen levensvisie is? Dat lijkt me eerder gezond dan zonde.

Marnix schreef:Huh? Ik snap je totaal niet. De manier van opslag tussen cassettebandjes en cd/dvd is inderdaad anders, digitaal of niet.... maar in beide gevallen wordt informatie gewoon opgeslagen... en of je nou een preek op cassettebandje of op cd/dvd opneemt maakt voor de inhoud toch niet uit? Die blijft in alle gevallen gelijk aan de preek zelf. Dus leg nou eens het daadwerkelijke verschil uit, niet het technische verschil als de inhoud er niet door verandert.

Maja heeft zeker wel een punt hoor. :) Analoge gegevens, zoals op een grammofoonplaat of cassettebandje dragen in principe alle informatie. Digitale gegevens daarentegen, missen stukjes. Een digitaal signaal is in feite een heleboel metingen zo kort na elkaar dat het verschil met het oor (meestal) niet meer waarneembaar is (net als bij films dus eigenlijk). Hoe hoger de dichtheid van die metingen, hoe completer het signaal, vandaar dat bijvoorbeeld SA-cd's meer opslagcapaciteit dienen te hebben. Maar in principe blijven er altijd gaten in zitten, itt analoge signalen. Ik pleit dan ook met Maja voor een boycot. :clown:

jas schreef:Nee nee Klaas, het is gewoon liegen. Als je dat zegt, moet je ze ook echt opeten. Dan mag het wel.

:mrgreen: |:)|

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 14:21

Bruinder schreef:Wat betreft de dat een volwassen christen die keus zelf kan maken:
Wat blijft er dan over van HC waar gezegd en gesteld wordt dat "een mens geniegd is tot alle kwaad", dus niets goed uit zichzelf kan voorbrengen?

Als we het dan echt hebben over volwassen christenen neem ik aan dat het 'tenzij' uit het antwoord op vraag 8 ook van toepassing is. :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2005 15:37

Als een mens niets goeds voort zou kunnen brengen is het medium DVD dus ook verkeerd an sich. Tot hoever ga je? Ik vind dat het realistisch moet blijven, ik skip bepaalde stukjes van films als ik iets hoor wat mij niet aanstaat. Daarnaast, is het meeste tot vermaak en moet je het ook zo opvatten.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 apr 2005 16:07

Raido schreef:Als een mens niets goeds voort zou kunnen brengen is het medium DVD dus ook verkeerd an sich. Tot hoever ga je? Ik vind dat het realistisch moet blijven, ik skip bepaalde stukjes van films als ik iets hoor wat mij niet aanstaat. Daarnaast, is het meeste tot vermaak en moet je het ook zo opvatten.

Ik ben het met je eens, ik bedole het niet zeikerig maar wanneer ik doe wat me vermaakt......Gaat niet goed denk ik...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 apr 2005 16:09

Bedoelt de HC daarmee dat we continu de verkeerde keuzes maken en dat we nooit een zonde kunnen weerstaan?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 apr 2005 16:14

Klaas schreef:

Bedoelt de HC daarmee dat we continu de verkeerde keuzes maken en dat we nooit een zonde kunnen weerstaan?

Klaas

.Ikdacht meer aan.......We zouden alles kunnen doen maar God weerhoud ons, dan blijft het nog wat geremder nietwaar???
Het is m.i. een neiging in ons waar we tegen moeten vechten...voor de een anders weer de ander...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 28 apr 2005 18:10

In alles wat we gebruiken, en ik denk vooral als het gaat om zaken om vermaak, gezelligheid, enz, moeten we ons zelf vragen stellen.

Is het tot Gods eer? Ben ik bezig mjin grenzen te verleggen? Is er enige verleiding in om mij tot zonden aan te zetten? Wat zegt Gods woord hierover.

Alle dingen, heel ons doen, laten en denken moet geschieden door het geloof. Want zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen.

Twijfel bij bijv. een dvd of spreekt je geweten tegen. Laat het dan. Heb je vrijmoedigheid ergens wel aan deel te nemen of te gebruiken. Beproef dan en onderzoek het en laat het niet.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2005 19:14

Neem het volgende ik ben niet echt voor horror en actiefilms, daar word gemoord om een reden die ik niet realistisch vind, maar een oorlogsfilm zoals Saving Private Ryan, A Bridge To Far, Bridge over the River Kwai etcetra vind ik gewoon kunnen, dat is realistisch, daar gaat het niet om het moorden an sich, niet om de kick van de moorden die gepleegd worden.

Natuurlijk ligt dat bij iedereen anders, ik vind een films als Taking Lives (over een psychopatische moordenaar) fantastisch, en daar komen gruwelijke stukjes in voor, Angelina Jolie gaat er naakt, dat skip ik, of de jongens waar ik bij zit die de film kennen skippen voor mij, of zeggen nu kun je beter even iet kijken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 apr 2005 19:48

Wat is er gruwelijk aan een naakte Angelina Jolie? :o Ok, ik geef toe: het is niet mijn favoriete actrice, maar het kon toch ook zat erger? :)

Terug naar “Archief”