ff ontopic please.
Volgens mij kunnen ze in de VS aardig gospel maken, luister maar zondagavond naar 3FM of kom is op het flevofestival kijken (11-14 augustus).
Moderator: Moderafo's
Aragorn schreef:Nah, dat lijkt me niet. Als iets contact maakt met je gevoel, dan is dat er ook. Muziek spreekt pas aan als er ergens een link is met je ziel..
aardmannetje schreef:Aragorn schreef:Nah, dat lijkt me niet. Als iets contact maakt met je gevoel, dan is dat er ook. Muziek spreekt pas aan als er ergens een link is met je ziel..
gospel staat nog in de kinderschoenen, voor alle 'kwaliteitsschieters', je moet het gewoon de kans geven. Dus een uitdaging voor ons christenen om (gospel)muziek te maken van hoge kwaliteit... Kurtyo en alle hj's!!!!
proberen? ik drum........
Aragorn schreef:Nouja, kinderschoenen.. het bestaat volgens mij toch al zo'n 40 jaar hoor.
In de jaren zestig ontstond rond de pop- en rockmuziek een omvattende, seculiere jeugdcultuur. Parallel daaraan, stellen sommigen, ontwikkelde zich ook een christelijke jeugdcultuur, geconcentreerd rond christelijk geörienteerde popmuziek: relipop, of zoals de Amerikanen het noemen "Contemporary Christian Music". In de jaren negentig blijkt de variëteit en de belangstelling voor deze muziek toe te nemen, vooral bij mensen met een protestants-christelijke achtergrond.De kwaliteit van CCM wordt steeds beter en rond 1980 beginnen ook seculiere fonogramfirma's met de distributie ervan. Hierdoor wordt de aandacht van de — voornamelijk Amerikaanse — media aangewakkerd. Het aanbod van muziekstijlen wordt steeds groter zoals bijvoorbeeld white metal (een soort christelijke heavy metal), new wave en rap.
Godsdienst of industrie. Het lijkt moeilijk om het sterke religieus-ideologisch aspect van gospelmuziek te combineren met de commerciële muziekindustrie. Vooral door de overnames door seculiere maatschappijen komt de eigen artistieke en ideologische koers van de christelijke fonogramfirma's in gedrang. Het is steeds de boodschap die deze muziek draagt, die de boventoon voert. De christelijke boodschap trekt het publiek aan of stoot het af. De laatste jaren is men zich erg op de kwaliteit gaan toeleggen. Hierdoor kan de gospelmuziek de concurrentie met de seculiere muziek aan. Ondanks het feit dat de muziek klinkt als seculiere muziek en er ook kwalitatief niet voor moet onderdoen, lijkt het erg moeilijk de eigen industrie open te breken. De reden van dit fenomeen kan men niet duidelijk weergeven.
Het gaat waarschijnlijk om een samenloop van omstandigheden. Er is de historische groei, waar we kunnen zien dat deze muziek uit de kerk gegroeid is. Meteen valt ook op dat gospelmuziek vooral te vinden is in landen met een protestantse traditie. Door interviews en gesprekken met artiesten ontdekten we dat vele artiesten geen behoefte hebben om een ruimer publiek te bereiken. Ze stellen zich tevreden met het meedraaien in de gospelcultuur. Volgens Cusic (1990: 219) delen protestants-evangelische artiesten de muziekwereld in twee segmenten: gospel en seculier. Het christelijk publiek is bezitterig en duldt niet dat gospelartiesten over de muur naar een seculiere carrière gaan zoeken. Een gospelartiest die een seculier publiek wil bereiken, moet dat doen via seculiere maatschappijen en seculiere distributiekanalen. Deze organisaties zijn echter niet geïnteresseerd in de christelijke boodschap. Er blijft steeds een spanningsveld tussen commercie, kunst en evangelie.
Aragorn schreef:Het 'probleem' is denk ik vooral dat bij gospelmuziek de boodschap een criterium is, terwijl (seculiere) platenmaatschappijen alleen kijken naar de (kwaliteit van de) muziek.
aardmannetje schreef:mooi geschreven![]()
en dan nogZo kun je met (gospel)muziek ook een sfeertje creeren dat mensen iets denken te voelen dat er niet is... of wel...
is dat het bedreigende karakter van gospel, dat het de boodschap teveel met het gevoel in contact brengt....is het maar goed dat gospel niet van zulke goede kwaliteit is![]()
![]()
kurtyo schreef:Eens met DE HJ (Aragorn) enneuh: S-je mag van mij gasten hoor, ghehe, mooie vrouwen zijn altijd welkom (nu weet ik niets van je maar goed... het klinkt leuk...)
S-je schreef:aardmannetje schreef:mooi geschreven![]()
en dan nogZo kun je met (gospel)muziek ook een sfeertje creeren dat mensen iets denken te voelen dat er niet is... of wel...
is dat het bedreigende karakter van gospel, dat het de boodschap teveel met het gevoel in contact brengt....is het maar goed dat gospel niet van zulke goede kwaliteit is![]()
![]()
Neu zo bedoelde ik het niet helemaal. Maar voor mensen die voor het eerst echt in contact komen met het christendom, zou het wel iets van een sfeer kunnen worden ipv een geloof... zoiets?
kurtyo schreef:Eens met DE HJ (Aragorn) enneuh: S-je mag van mij gasten hoor, ghehe, mooie vrouwen zijn altijd welkom (nu weet ik niets van je maar goed... het klinkt leuk...)
Cooool
Marnix schreef:Sfeer en geloof gaan best samen hoor
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten