Wat leert jouW kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Wat leert jouW kerk?

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 13:42

Mij valt het op (ook uit eigen ervaring) dat veel mensen percies weten wat een kerk leerd, ik als Ger.Gemmer weet dat CGK een dwalende kerk is met hun drieverbonden leer, dat de Ger.Gem In Ned een verkeerde kerk is, met hun misvattingen omtrend de uitverkiezing. Ik weet dat de evangelische gemeenten het bij het verkeerde eind hebben met betrekking tot de wedergeboorte en ik weet dat de doopsgezinde gemeentes een heidense leer hebben met hun volwassendoop, en zo ook van de Gereformeerde Kerk, met hun veronderstelde wedergeboorte etc etc.

Maar wat leert mijn kerk? Ik zou het niet weten, wat onderscheid mijn kerk met de PKN (qua leer in de Geref.Bond) of met de Oud Ger.Gem in Nederland (Binnen Verband?). Ik weet het niet..

Weet jij wel wat jou kerk leert? post het hier..
Laatst gewijzigd door Raido op 07 jul 2005 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 13:50

wat is een Ger.gemmer?????
Ik ben dus lid van de PKN en die leert het Woord van God

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 13:57

Gereformeerde Gemeente lid. De PKN is een vergaarbak geworden van verschillende dwalende kerken, de Gerformeerde Kerk (veronderstelde wedergeboorte), de Evangelisch Lutherse Kerk (transsubstansiatie) en de Hervormde Kerk (waar binnen ook weer een aantal stromingen zitten, waar zelfs mensen zijn die niet geloven in het leven na de dood, de Godheid van Christus). ;-)

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 14:06

leg ers uit wat transsubstanisatie is?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 14:07

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wezensverandering het geloven dat het brood en de wijn echt veranderd in het lichaam en bloed van Jezus.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 14:07

en leg die drei verbondenleer ook ff uit

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 14:08

en leg die drie verbondenleer ook ff uit

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 14:12

*zweet* eigenlijk gaat het daar niet om in dit topic, zoek eens hier op refoweb naar drieverbonden leer het is een opsplitsing van een van de twee verbonden in drie verbonden, hoe het zit weet ik niet percies :)

Maar mijn vraag is, weet jij wat jou kerk leert? Henrik, brand los over de Gereformeerde Kerk/PKN, want je moet toch echt wat weten over de veronderstelde wedergeboorte

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 27 apr 2005 14:14

wat ik wel weet: dat de andere kerken het mis hebben dat de CGK een dwalende kerk is. Waarom gelijk dwalend?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 27 apr 2005 14:14

Nou niet echt Raido,ik weet niet echt wat er mee bedoelt wordt.Maar vertel eens wat jou kerk leert. waar ben je t mee eens en met wat iets minder

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 apr 2005 14:24

Even ter info: de lutheranen leren niet de transsubstantiatie (wezensverandering) zoals de RK kerk dat doet, maar de consubstantiatie (Brood en lichaam zijn samen, tegelijk, op een of andere manier tegenwoordig. Luther wilde de aanwezigheid van Jezus niet tekort doen, en tegelijk het brood als gewoon brood blijven zien).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 apr 2005 14:31

Maar mijn vraag is, weet jij wat jou kerk leert? Henrik, brand los over de Gereformeerde Kerk/PKN, want je moet toch echt wat weten over de veronderstelde wedergeboorte

Ik heb in dezelfde Gereformeerde Kerk gezeten als waar Hendrik in zit (ik ben nu een GB-er in een andere plaats), en daar zei mijn wijkpredikant over de veronderstelde wedergeboorte: "ik heb veel waardering voor Abraham Kuiper, maar op dit punt ben ik het niet met hem eens".
Dus als je nu nog door de kerkelijke bomen het bos kunt zien vind ik het knap. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 apr 2005 14:36

wat ik wel weet: dat de andere kerken het mis hebben dat de CGK een dwalende kerk is. Waarom gelijk dwalend?
Omdat elke kerk redeneerd uit zijn eigen afgebakende stukje wereld, De reformatorische kerken vinden de evangelische te licht, de evangelische de reformatorische te zwaar. Uit het toontje van mijn beginpost zou je kunnen opmaken dat ik persoonlijk niet zoveel problemen heb met de leren van andere kerken, mij gaat het om het geloof in de genade van Jezus Christus.

Mijn kerk leert de genadeleer en dat die alleen van God komt en dat je daar als mens helemaal niks aan kunt doen, dat is kort wat de Ger.Gem leert, maar wat verder? Ja iets met ellende,verlossing en dankbaarheid in hele scheve proporties en de vierschaar der concientie wat mij helemaal niks zegt en waar ik in de Bijbel helemaal niks over leer.

Jij als ex-GK'er zult waarschijnlijk weten wie Dominee Kuyper was, wat de doleantie is en veronderstelde wedergeboorte, zoals ik het geleerd heb (onze geloofsleer - j.vreugendhil), letterlijk staat daar:

Veronderstelde wedergeboorte

Dr. Kuyper Hij draade de ordeom! Paulsu ws (volgens hem) al wedergeboren vanf zijn geborte. Hij werd geroepen op deweg naar Damascus. Hij zoudus een ' wedergeboren vervolger' zijn. Vandaar de leer derVERONDERSTELDE WEDERGEBOORTE! Hijspreekt over een ' zaad der wedergeboorte,' dat reeds langin de uitverkorenen aanwezig kan zijn, gelijk het zaad in de akker, dat later tot openbaring komt. Op grond daarvan doopt hij de kinderen.

Rechtvaardigmaking:
Kuyper : Hij sprak van een BEWUST WORDEN, dat we reeds rechtvaardig ZIJN! Dat is NIET waar. De Schrift leert, dat een zondaar door de rechtvaardigmaking door het geloof uit een ONVERZOENDE STAAT gebracht wordt in een STAAT van VREDE MET GOD! (Efeze 2:3).

Dat staat dus in 'onze geloofsleer van J. Vreugdenhil' grappig eigenlijk, onze geloofsleer terwijl het eigenlijk alleen maar gaat over hoe het niet hoort te zijn en hoe fout de CKG, de GK, de RKK enzovoort wel niet zijn..

Weet iemand wat de officiele leer van de Ger.Gem is? help me uit mijn brand..

P1985
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor P1985 » 27 apr 2005 16:07

Raido schreef:

...

Ja iets met ellende,verlossing en dankbaarheid in hele scheve proporties en de vierschaar der concientie wat mij helemaal niks zegt en waar ik in de Bijbel helemaal niks over leer.

...

Ik heb ff gezocht op vierschaar der geweten en kwam hierop:

http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/ ... vanGod.doc

DE VIERSCHAAR
Wat is de vierschaar der consciëntie? Het is eigenlijk heel eenvoudig. De oude Germanen tekenden al een vierkant in het zand als er een rechtszitting was, want in elke rechtszitting zijn vier partijen. Er is een rechter, dat is in dit geval God. Bij deze Rechter is geen hoger beroep mogelijk. Zijn vonnis staat vast. Er is ook een verdachte. Zie je jezelf daar staan, bij het vierkant, tegenover God, Die oordeelt? Als je leert geloven in de Heere Jezus Christus vindt dit gericht in je geweten plaats. Onze oudvaders beschrijven het niet eens als een bijzondere ervaring. Het gaat hen veel meer om een beschrijving van de rechtvaardiging door het geloof.
Er zijn nog twee partijen bij het vierkant. Aan de ene kant staat Tertullus, de aanklager in deze rechtspraak. De openbare aanklager. Wie is dat? In de Bijbel is het satan. Ik denk aan de verklager van de broederen, of aan het hemelse hof in het boek Job, waar de satan komt om Job aan te klagen. Je zou ook kunnen zeggen dat de aanklager van binnen je eigen geweten is. ‘Al is het ook dat mijn consciëntie mij aanklaagt, dat ik tegen al Gods geboden gezondigd, en niet één daarvan gehouden heb…’

EEN ONNOEMELIJK DIERBARE ADVOCAAT
Maar nu is er nog één partij, en daar gaat het om in deze hemelse rechtspraak. Daar gaat het om in de vierschaar der consciëntie. We hebben een rechter, een verdachte, een aanklager en een advocaat. Dat is Christus. Dat is de Borg, Die met Zijn voorbede steeds tussentreed bij de Vader. Wat gebeurt er dan in de vierschaar der consciëntie? De aanklager leest voor waarvan je wordt beschuldigd. Je schaamt je tegenover God. ‘Ben ik zo?’ Ja, zo ben je. Het is eigenlijk nog erger, want nooit zal jouw zondekennis toereikend genoeg zijn. Het is altijd nog erger, zwarter, dieper. En dan vraagt de Rechter: ‘Wat is nu je antwoord daarop? Heb je daar iets op te zeggen?’
Dan zijn er veel mensen die zeggen: ‘Ja, maar…’ Ze gaan verloren met hun ‘Ja, maar…’, met hun zelfverdediging, met hun zelfhandhaving, met hun eigengerechtigheid. Er is ook iemand die zegt: ‘Ja, Heere, zo is het. Ik heb gezondigd. Ik sta voor U in de schuld. En als mijn geweten me aanklaagt, heb ik niets te zeggen. Ik ben verloren.’ Kijk eens wat de Advocaat doet! Hij treedt tussenbeiden en Hij pleit op Zijn eigen werk. Hij zegt: ‘Vader, Ik heb verzoening gevonden voor deze zondaar. Door Mijn bloed zal zij leven! Door Mijn gerechtigheid zal hij leven in alle eeuwigheid!’ En wat is het oordeel van de Rechter? ‘Je bent vrij! Je hebt volkomen vergeving van zonden’.

TWEE PERSOONLIJKE VRAGEN
Sta jij zo tegenover God? Zeg je ook: ‘Heere, het is zo!’? Ervaar jij je leven ook zo, voor het heilig aangezicht van de Heere, Die alles van je weet? Dat is heel belangrijk. Het is wezenlijk, dat je jezelf schuldig leert kennen, en ook steeds meer en steeds weer.
De tweede vraag: Vertrouw je op de Advocaat, op de Heere Jezus Christus? Vertrouw je dat Hij ook voor jou tussenbeiden treed? Dat Hij ook voor jou Zijn bloed, Zijn leven heeft gegeven? Dat Zijn bloed ook jou reinigt van alle zonden? Vertrouw je op Hem? Geef je jezelf aan Hem gewonnen? Geef je jezelf aan Hem over, en zeg je: ‘Heere Jezus, er is niemand anders in de hemel of op de aarde die mij liever heeft dan U. Er is niemand anders die mij redden kan. U alleen!’? Zó, lieve vrienden, en zo alleen ontvang je een rein geweten. Je geweten kan alleen gereinigd worden door het bloed van de Heere Jezus, door het geloof in de beloften van het Evangelie, van de volkómen vergeving der zonden. Ben je dan klaar? Ja, dan ben je zalig, daar kan niets aan worden toegevoegd en er kan nooit meer iets van worden afgedaan. Dan ben je zalig. Herken je in jouw leven dit geloof in de Heere Jezus Christus?
Ben je dan klaar? Nee, dan ben je niet klaar. Dan komen we bij de tekst (vers 16): ‘En ik oefen mijzelf hierin’, zegt Paulus ‘om altijd een onergerlijk geweten te hebben, voor God en voor de mensen.’

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 27 apr 2005 17:34

Wat 'mijn' kerk leert?
Nou, da's nogal simpel:
God liefhebben boven alles, en je naasten als jezelf.
Liefdevol naar de mensen om je heen zijn
God is de Drie-eenige God, de Vader, Zoon en Heilige Geest.
Ik hoop toch echt dat elke kerk dat leert :D Want ik denk dat God echt niet alleen in 'mijn' kerk werkt!!!
(PKN)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Terug naar “Archief”